Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Bernadette
#315429
Sinds dat mijn kat ongeveer 1 jaar oud is heeft hij last van kaalheid op zijn ruggetje. De haren breken af en groeien gelijk weer aan.

Nu heeft hij (hij is nu 4,5) twee keer een coricoson (oid) prik gehad en daar is hij reuze van opgeknapt. Daarbij moet ik hem dan een kuur geven van alopectyl pilletjes. Die moet ik dan afbouwen tot 1 pil per week.

Daarmee is hij van zijn rugkaalheid af. Geef ik de pilletjes overigens niet, komt het gewoon weer keihard terug. Hij heeft echter nu weer een symetrische kaalheid aan zijn achterpootjes. Heel vervelend.

Hij heeft geen parasieten als vlooien of wormen, een afkrabsel is genomen dat is normaal en hij heeft ook geen afwijking in zijn bloed zitten.

Wel heeft hij toen hij jong was een keer buxus gegeten en daarvan in coma geraakt. Hij heeft een keer een homeopatisch consult gehad en kreeg daar een kuur van zilverwater om hem te ontgiften. Was best heftig hij was er ziek van en lusteloos. Het heeft een averechts effect gehad. Hij werd er niet beter van, niet slechter, hij moest er alleen van kotsen.

Hij eet her en der en hier in huis krijgt hij alleen brokjes. Ik ben nu van plan zijn voeding om te gooien en te kappen met die pillen. Dan moet ik hem een aantal weken binnen houden om te kijken hoe zijn ontlasting wordt en hoe zijn gedrag wordt natuurlijk.

Zal ik hem een tijd op een bepaald soort versvoeding kant en klaar zetten? Of wat zouden jullie me aanraden?

Ik las namelijk gisteren op het internet dat met de pilletjes in combinatie met die prikken steeds de ziekte van cushing kunnen geven en bovendien is het dus geen permanente oplossing, want als ik ermee stop komt de kaalheid gewoon direct weer terug.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#315431
Zet hem in elk geval op versvlees. Maakt niet uit of je het zelf samenstelt of je kant-en-klare versvlees geeft.
Meestal gaat het dan wel over.
Door Bernadette
#315437
Ook stoppen met alopectyl? Gewoon in een keer stoppen en dan maar hopen dat het goedgaat? Hij is namelijk klaar bij de dierenarts, die heeft alles gedaan wat ze kon. Heeft zelfs nog onderzoek gedaan en bij andere dierenartsen foto's laten zien van Vondel, maar die wisten het ook niet.

Hoe lang moet ik het volhouden? En wat kan ik het beste aan hem gaan geven? Hij wil overigens niet weten van een kippenhartje, levertje of ander soortig orgaanvlees wat ik aan Blitz geef. Hij ruikt eraan en gaat daarna weg. Soms likt hij 1x. Dus ik denk dat ik beter gewoon kant en klaar kan geven.

Hoe lang kan ik het laten staan voordat het niet meer goed is? Ik denk dat hij in het begin niet wil eten namenlijk...
Gebruikersavatar
Door Hitam
#315446
Als hij lastig is moetje eerst wat dingetjes zien te vinden die hij wel lekker vind en die je kunt mengen.
Tonijn uit blik bijvoorbeeld, of desnoods blikvoer dat hij erg lekker vind.
Soms helpt het door de lever, vlees te koken en dan te geven.
Pas als je een paar dingen gevonden hebt kun je het mengen met wat hij nhiet lusten hem zo over zetten.

Ik zou de Alopectyl langzaam afbouwen en niet te plotseling stoppen.

Je kunt het eten rustig een paar uur laten staan.
Als hij niet dikis, is het niet zo erg als hij een dagje neit eet. Als hij wel dik is, mag hij niet vasten. Dan moet je hem als hij een halve dag niet gegeten heeft een klein beetje van zijn vertouwde voedsel geven.
Door Bernadette
#315448
Vondel is absoluut niet dik! Veel mensen vinden hem mager eruit zien. Maar de dierenarts vind hem perfect op gewicht!

Vis eet hij ook niet, wel vangt hij wel eens een muisje of vogeltje. Het is van belang dat ik hem binnenhoud omdat hij overal in de buurt meevreet... hij is zo vreselijk lief en krijgt daarom van een aantal buurvrouwen te eten.

Dus vogeltjes/muisjes zitten er dan ook niet meer in voor meneer.

Ja, blikvoer en brokjes vind hij tof. Dus dat kan ik wel gebruiken om te mengen. Beetje blik mengen met duck ofzo?

Ik wil hem eerst op kant en klaar gaan zetten om te kijken hoe hij reageerd. Dan pas zal ik gaan kijken of hij wil gaan barfen. Denk dat dat een hele kluif zal gaan worden, maar misschien gaat hij (net als mijn hondje) het licht wel zien (ooit)

Hij loopt al vier jaar zo rond he, met die kaalheid, dus ik vraag me af of het wel zin heeft om zijn voeding te veranderen. Ik kijk het een aantal maanden aan en dan ga ik toch weer een afspraak maken met een homeopaat hoor, ik heb daar veel betere ervaringen mee tot nu toe met mijn hond en kat dan bij de reguliere dierenarts.

Het heeft me een godsvermogen gekost, al die onderzoeken bij de dierenarts. op het laatst wilde ze me kattenprozac aansmeren, zodat hij het zou gaan vergeten dat hij last heeft van zijn kaalheid? Ja, zo ken ik er ook nog wel een paar....

Goed, ik ga op zoek naar iets wat ik hier in de buurt kan krijgen.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#315712
Ja hoor, voeding veranderen heeft absoluut zin. Ik maak heel vaak mee dat dat voldoende is om huidproblemen die al jaren bestaan over te laten gaan.
Door Bernadette
#315714
ok, ga morgen het volgende proberen... Heb de keukenmachine van mijn moeder in beslag genomen en daar zit ook een gehaktmolen achtig ding bij. (dertig jaar oud, maar ik krijg hem wel in elkaar!)

Vandaag heb ik verse sardientjes geprobeerd, eentje in zijn bakje, heel moest hij er niets van hebben. Daarna geprakt en hij heeft zowaar de helft opgegeten!

Ik ga 1000 gram maken. Om te proberen een week.

Het volgende menu:
500 gram kippennekken...
350 gram kippenhart en sardientjes door elkaar.
150 gram GFT mix. stukje banaan en witlof en boontjes.

Vitamine b complex pil
1 teen knoflook
1 capsule visolie.

Ga zo ook kijken of ik dit menu bij een andere topic kan plaatsen voor eventueel op/aanmerkingen.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#315789
Bernadette schreef: ok, ga morgen het volgende proberen... Heb de keukenmachine van mijn moeder in beslag genomen en daar zit ook een gehaktmolen achtig ding bij. (dertig jaar oud, maar ik krijg hem wel in elkaar!)

Vandaag heb ik verse sardientjes geprobeerd, eentje in zijn bakje, heel moest hij er niets van hebben. Daarna geprakt en hij heeft zowaar de helft opgegeten!

Ik ga 1000 gram maken. Om te proberen een week.

Het volgende menu:
500 gram kippennekken...
350 gram kippenhart en sardientjes door elkaar.
150 gram GFT mix. stukje banaan en witlof en boontjes.

Vitamine b complex pil
1 teen knoflook
1 capsule visolie.

Ga zo ook kijken of ik dit menu bij een andere topic kan plaatsen voor eventueel op/aanmerkingen.

Volgens mij heb je dezelfde machine als die ik van mijn schoonmoeder had gearresteerd een moulinex creme kleurig met oranje ;D
helaas bij mij brak de oranje schroefknop , het plastic was toch gewoon verhard waardoor het de druk van het malen niet meer aankon, ik hoop dat die van jou een langer leven heeft.
Ik heb in de andere topic al een reactie gegeven op je menu ;)
Door Bernadette
#315815
Haha, ik denk dat het dezelfde is... Ook mooi viesoud oranje kleurtje! Ik hoop echt dat hij het blijft doen.... Maar aan de andere kant, als hij de geest geeft hou ik wel een hoop ruimte over in mijn keukenTJE ;D

Keukentje is gisteren namelijk aangevuld met een diepvriezer en er is nu zelfs geen plek meer voor een kattenbak! Haha, die staat nu pontifikaal in de keuken! En iedereen zal weten dat ik een kat heb ;D
Gebruikersavatar
Door sylvia
#315838
Bernadette schreef: Haha, ik denk dat het dezelfde is... Ook mooi viesoud oranje kleurtje! Ik hoop echt dat hij het blijft doen.... Maar aan de andere kant, als hij de geest geeft hou ik wel een hoop ruimte over in mijn keukenTJE ;D

Keukentje is gisteren namelijk aangevuld met een diepvriezer en er is nu zelfs geen plek meer voor een kattenbak! Haha, die staat nu pontifikaal in de keuken! En iedereen zal weten dat ik een kat heb ;D
;D ;D ;D

Ja het is echt zo'n ouderwets kleurtje oranje , en je kan hem gebruiken als vlees molen en als citruspers .
Geweldig een nieuwe diepvriezer, kan helemaal vol met lekkere dingen voor de beesten ;D
Door Bernadette
#315871
de keukenmachine heeft het overleeft! (maakte wel af en toe heel enge geluiden... stopte steeds bij-na)

Ben heel trots op dat ding! In de handleiding stond vet gedrukt "geen botten!!!!" hihi, maar hij slikte het allemaal gewoon!

En het is overigens een Philips oranje/bruin. Gekocht: 4 november 1976, dus ik had overdreven met mijn dertig jaar oud 8)

Overigens, de beker om sapjes mee te maken is kwijt! Jammer hoor! Die had ik mooi voor mijn groentenprutjes kunnen gebruiken! Gelukkig heb ik nog een staafmixer. Daar gaat het ook goed mee!
Door Bernadette
#460196
Mijn Vondel is kaleplekloos!!!!!

Hoeraaaaaaaaa

En dat dankzij verandering van voer. De enige reden die ik kan verzinnen. Meneer wil ook niet meer buiten zijn, dat is ook een hele omschakeling hoor, denk dat hij buiten niets meer te zoeken heeft, het lekkers komt gewoon binnen in zijn bakkie terrecht natuurlijk ;D

Vondel slikt ook geen alopectyl meer, het lukt niet eens meer om hem pilletjes te geven heb ik gemerkt toen ik hem een antiwormen pil wilde geven....
Door Borke
#460674
Gefeliciteerd, lekker gevoel he als je het zelf weet te verhelpen ;D
Door Bernadette
#461136
Ja, zeker! En als je dan ook nog weet hoeveel geld ik aan onderzoeken en andere onzin (medicijnen, prikjes) heb uitgegeven! Arme Vondel!

Alles de prullenbak in! HOP! Rotalopectyl!
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door