Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Bianca1
#460884
Wij kregen onlangs een kaartje van onze DA dat het tijd was voor de eerste herhalingsentingen voor Odin (13 maanden oud), namelijk Weil en Parvo.
Nu was ik al van plan om voor Parvo evt een titerbepaling te laten doen, maar ik had werkelijk geen idee hoe onze DA tegen enten (en barfen) aankijkt.
Dus vandaag heeft mijn vriend gebeld met haar, en het blijkt dat ze onlangs een scholing heeft gehad hierover.

Daar is medegedeeld dat het 'algemene entschema'op de schop gaat. Parvo zal nog wel jaarlijks gegeven worden omdat daar nog niet genoeg over bekend zou zijn(weet ik niet)
Het 3-jarig rabiesvaccin lijkt nu ook wereldkundig gemaakt te worden onder DA's, en er was ook aandacht voor titerbepalingen.
Voor dat laatste moest ze toegeven dat ze daar niet voldoende over wist (bijvoorbeeld welke consequenties hang je aan welke waarden etc) maar dit wilde ze evt wel gaan uitzoeken. (weet iemand dit toevallig?)
Een losse Weil-enting was geen probleem, dat kon ze gerust bestellen (heb ik collega-bp-ers ook wel anders over gehoord, DA's die moeilijk doen enzo)
Wat ik me alleen wel afvroeg is het afnemen van bloed. Daarvoor moet uiteraard de poot geschoren worden. Nu heb ik geen showhond, maar ik ben onlangs begonnen met zelf plukken en het is mij bekend dat pootbeharing niet snel herstelt en dat vind ik best jammer. Zou dat ook andres kunnen (uiteraard is de keuze enting-kaal plekje duidelijk maar toch)

Resumee, ik ben blij dat ik blijbaar een vrij meegaande en open DA heb waar ik mee kan praten al is het een kleine stap :D
Laatst gewijzigd door Bianca1 op vr 06 jan 2006, 18:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Timmy
#461648
bianca1 schreef:Wat ik me alleen wel afvroeg is het afnemen van bloed. Daarvoor moet uiteraard de poot geschoren worden. Nu heb ik geen showhond, maar ik ben onlangs begonnen met zelf plukken en het is mij bekend dat pootbeharing niet snel herstelt en dat vind ik best jammer. Zou dat ook andres kunnen (uiteraard is de keuze enting-kaal plekje duidelijk maar toch)

Als de dierenarts een beetje kan prikken, is scheren niet altijd nodig, hoor. Ik prikte mijn Tim altijd zonder scheren.

Gr.
Linda
Door Truus
#505678
Ine schreef: Woensdag heb ik 4 honden laten titeren en er hoefde niets geschoren te worden. Gewoon uit een ader van de voorpoot.
Heb je dit bij je eigen dierenarts laten doen?

Zijn er ook dierenartsen in Brabant die titers kunnen bepalen ?
Door oebaya
#505741
Truus schreef: Heb je dit bij je eigen dierenarts laten doen?

Zijn er ook dierenartsen in Brabant die titers kunnen bepalen ?
Truus dat kan elke dierenarts als hij mee wil werken. De sets kan hij bij Biogal bestellen, is bij mijn weten ook het enige bedrijf die die dingen maakt.
Het is zelfs zo eenvoudig, dat als je bloed kon afnemen, kon je het zelf.
gr.Nicolette
Door oebaya
#505742
bianca1 schreef:
Voor dat laatste moest ze toegeven dat ze daar niet voldoende over wist (bijvoorbeeld welke consequenties hang je aan welke waarden etc) maar dit wilde ze evt wel gaan uitzoeken. (weet iemand dit toevallig?)
Bij de set om de titers te bepalen komt een duidelijke gebruiksaanwijzing en een kaartje dat je met de opkomst kan vergelijken en dan weet je simpel of de titer goed is of niet.
gr.
Nicolette
Door Lizzy
#505743
Heeft je DA wel op zitten letten? Want Parvo hoeft helemaal niet jaarlijks gevaccineerd te worden.... Nobivcac heeft een 2 jarige registratie en is bezig met een 3 jarige registratie. Voor Parvo, hondenziekte en HCC.
#505946
Als je bloed laat prikken, kan de DA makkelijk wat haren op de prikplek uitplukken op zo'n manier dat alleen de ondervacht uitgeplukt is en de bovenvacht dat camoufleert. Scheren hoeft echt niet meer.
Vanmiddag krijgen mijn jongens de Puppy DP-enting.
Die 2-jaarlijkse registratie Nobivac van Parvo, Hondenziekte en HCC is nog steeds van kracht, maar Intervet is druk bezig met de 3-jaarlijkse registratie. Weet het niet zeker meer maar ik dacht dat zelfs juni genoemd werd. Ik heb via de telefoon de uitdrukkelijke bevestiging gehad dat deze 3 belangrijkste hondenziektes tezamen met de Rabies 3 jaar geldig is. Mijn DA is op de hoogte hoor van die verandering van de registratietermijn. Laat je daarmee niet lummelen. Die van mij mag mooi 3 jaar noteren ipv 2.
Door Nelly
#506361
Ook ik heb zo'n leuk kaartje gekregen. Nu zal ik Andor, zolang als ik nog met hem show, jaarlijks moeten laten enten. Angel laat ik gewoon thuis. Heb daar trouwens vorig jaar al woorden over gehad hoor. Als ze in Echt zo dwars blijven zoek ik gewoon een andere praktijk.
Door oebaya
#506484
Nelly schreef: Ook ik heb zo'n leuk kaartje gekregen. Nu zal ik Andor, zolang als ik nog met hem show, jaarlijks moeten laten enten. Angel laat ik gewoon thuis. Heb daar trouwens vorig jaar al woorden over gehad hoor. Als ze in Echt zo dwars blijven zoek ik gewoon een andere praktijk.
Voor de show hoef je niet jaarlijks te enten. Je hebt geldige entingen nodig, dat is wat anders. Dus als rabiës van Nobivac 3 jaar geldig is, wordt dat geaccepteerd, evenals de langere geldigheid van Nobivac DHPPi
gr.
Nicolette
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door