Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Slot
#460896
Over het geven van groenten zijn de meningen nogal verdeeld heb ik begrepen.

Hoe vaak per week geven jullie groenten?
Door Lizzy
#460902
Slot schreef: Ja, maar ook of je het elke dag geeft?
Ik begrijp niet zo goed wat er interessant is aan of je het iedere dag geeft of niet, gezien de discussie over of je wel of geen groente zou moeten voeren...? Of ik nou 630 gram groentemix voer in 1 week en dit over 7 dagen verdeel en iedere dag 90 gram geef of dat ik de 630 gram groentemix nou over 3 dagen verdeel en ze die drie keer 210 gram geef. Wat is het verschil? In beide gevallen krijgen ze toch 630 gram per week? Of snap ik je niet? (kan natuurlijk ;D!).

Ik voer mijn honden ongeveer 15% groentemix van het totaal. En hier krijgen ze vrijwel iedere dag groentes (en dat doe ik omdat ik Dalmaten heb en zij veel vochtrijke voeding nodig hebben dat arm is aan purine. En groentes zijn arm aan purine en waterrijk. Zou ik geen Dalmaten hebben, dan zou ik mogelijk de hoeveelheid groentemix - ik zou 15% blijven voeren - in 3 of 4 maaltijden per week geven).
Laatst gewijzigd door Lizzy op vr 06 jan 2006, 18:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Slot
#460905
Ik vind het wel interessant anders zou ik het niet vragen.
Ik sta nog in dubio hoevaak en hoeveel groente te geven.
In ieder geval niet elke dag.
Ik vroeg me af hoe anderen dat doen.
Door Lizzy
#460909
Slot schreef: Ik vind het wel interessant anders zou ik het niet vragen.
Ik sta nog in dubio hoevaak en hoeveel groente te geven.
In ieder geval niet elke dag.
Ik vroeg me af hoe anderen dat doen.
Oh sorry hoor Slot!

Je bent er dus al wel uit dat je wel groentes wilt geven?

Volgens mij is het toch het gemakkelijkst om te bepalen hoeveel % je ongeveer zou willen geven. Als je hond dol is op groentes, dan zou je eventueel de groentemix over 1 of 2 of 3 maaltijden kunnen verdelen. Tenslotte heb je geen Dalmaat! Als je hond moeite heeft met groente, dan is het al gauw handig om je % over meerdere maaltijden uit te spreiden en bijv. te mengen met vlees/orgaanvlees. Dat verhoogd toch wel de acceptatie.
Door 202spots
#460913
Ik geef ook elke dag groentemix gemengd met gemalen kalkoen (nek of hele kalkoen met extra kippenbot erbij)
Tor eet nog steeds ong 250 gr groentmix per dag met 250-300 gram gemalen rmb erdoor heen.
Cis at ook altijd hetzelfde, maar na haar pancreatitis heeft ze besloten dat ze geen groentemix meer wil eten....wanneer er meer dan 'n eetlepel door haar vlees zit, dan laat ze alles staan...
maar gekookte groentes eet ze WEL op... rauwe groentes zoals stukje bloemkool of broccoli, wortel of plak koolraap als snack vind ze nog steeds heerlijk, zolang het maar geen mix is... ::)

Wanneer ik 500 gram per week zou geven, dan vind ik het makkelijker om elke dag 'n gedeelte te geven, om de dag 't dubbele zou ook nog kunnen, maar ik vind dat 't weinig zijn heeft om de hond 500 gram groentemix in 1 maaltijd te geven en dan de rest van de week niks meer.
Ik denk dat elke hond liever de groentemix MET wat vlees er doorheen eet, dan alleen maar 'n bak met groentemix... :-\
Door Lizzy
#460914
(oh p.s, ik voer Brutus en Pinkel ongeveer 600 gram groente per week = 15% = 85 gram per dag. Ik voer Linga ongeveer 1000 gram per week = 15% = 145 gram per dag. Linga eet in totaal veel meer als Brutus en Pinkel. Ik meng de groentemix door vlees - grote brokken - orgaanvlees of vis. Hier lusten ze het erg graag).
Door Slot
#460915
Ja ik heb tot nu toe twee keer een groentemix gemaakt en alles in zakjes ingevroren.
Maar ik vind het wel een heel gedoe om het te maken. Als ik die lijsten met groenten zie dan denk ik hoe doen ze dat!
De laatste keer heb ik andijvie, knoflook, bietjes, peterselie, wortels en bleekselderij gebruikt en toen maakte mijn keukenmachine al overuren.
Dus ik dacht als ik nou als ik nou minder vaak groenten kan geven dan is dat voor mij een stuk minder gestress in de keuken.
Ik heb nu op mijn menu twee keer per week groentenmix (200 gram) staan en daar voeg ik dan een ei aan toe. Dat geef ik dan 's avonds en 's morgens vlees. Mijn oudste hond moet twee maaltijden anders gaat ze galbraken. Verder wil ik granen gaan kiemen en dat ook als een soort groente gaan geven. Twee keer per week.
De percentages vind ik nog moeilijk. Mijn grootste hond moet ongeveer 6 kilo vlees per week eten. Dan zou ik dus ongeveer 3x 200 gram groenten per week moeten geven. Denk ik.
Door Lizzy
#460916
Slot schreef: Ja ik heb tot nu toe twee keer een groentemix gemaakt en alles in zakjes ingevroren.
Maar ik vind het wel een heel gedoe om het te maken. Als ik die lijsten met groenten zie dan denk ik hoe doen ze dat!
De laatste keer heb ik andijvie, knoflook, bietjes, peterselie, wortels en bleekselderij gebruikt en toen maakte mijn keukenmachine al overuren.
Ik maak mijn groentemixen niet met een keukenmachine maar met een sappers. Zie : http://www.barfclub.nl/groentenz.htm. En tja, ik vind het leuk om het te doen.... Maar ik kan me best voorstellen, als je het niet leuk vindt om te doen, dat het een heel gedoe is.

Je zou ook een hele gecontentreerde groente/kruiden/spruitmix kunnen maken, in vriezen en daar niet te grote hoeveelheden van geven!
Dus ik dacht als ik nou als ik nou minder vaak groenten kan geven dan is dat voor mij een stuk minder gestress in de keuken.
Ik heb nu op mijn menu twee keer per week groentenmix (200 gram) staan en daar voeg ik dan een ei aan toe. Dat geef ik dan 's avonds en 's morgens vlees. Mijn oudste hond moet twee maaltijden anders gaat ze galbraken. Verder wil ik granen gaan kiemen en dat ook als een soort groente gaan geven. Twee keer per week.
Wat voor granen wil je gaan kiemen? Gekiemde granen is beslist de gezondste manier om granen te voeren. Ga je buiten granen ook nog dingen als alfalfa en fenegriek en linzen enzo kiemen? (leuk leuk leuk om te doen!).
De percentages vind ik nog moeilijk. Mijn grootste hond moet ongeveer 6 kilo vlees per week eten. Dan zou ik dus ongeveer 3x 200 gram groenten per week moeten geven. Denk ik.
Wat weegt je hond? De hoeveelheid hangt dus erg af van het percentage groente dat je zou willen voeren. Of je 5% of 15% wilt voeren maakt erg veel uit.
Laatst gewijzigd door Lizzy op vr 06 jan 2006, 19:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Door herder_lover
#460966
ik geef de honden iedere dag groentenmix. Ongeveer 2 eetlepels per hond en dan doe ik er vis doorheen, olie (om de dag) en zo nu en dan een rauw ei. Dat is het ontbijt.... Ook af en toe doe ik er gedroogde eierschalen doorheen omdat Dara de laatste tijd het bot laat staan (behalve van de kip). Ook soms sesamzaad en pompoenpitten (gemalen) erdoor
Door jon
#460991
Ik geef 15% van het totaal aan groentemix, per maaltijd is dat 15 gram= is precies een blokje uit de ijsblokjesvorm. Vaak meng ik het met een lepeltje hutekase en wat orgaanvlees. Maar ik geef het ook wel zo met wat vlees of een eitje erbij.
Door bas rouge
#461000
Ik geef twee keer per week groentemix en 1 keer per week fruitmix. Een keer met pens (groente), 1 keer met spiervlees en hart (groente) en 1 keer met vis of kippennekken (fruit). Qua percentage geef ik zo'n 10% GF-mix per week.
Door bas rouge
#461006
Slot schreef: Ja ik heb tot nu toe twee keer een groentemix gemaakt en alles in zakjes ingevroren.
Maar ik vind het wel een heel gedoe om het te maken. Als ik die lijsten met groenten zie dan denk ik hoe doen ze dat!
De laatste keer heb ik andijvie, knoflook, bietjes, peterselie, wortels en bleekselderij gebruikt en toen maakte mijn keukenmachine al overuren.
Dus ik dacht als ik nou als ik nou minder vaak groenten kan geven dan is dat voor mij een stuk minder gestress in de keuken.
Ik vind het ook een gedoe en heb een keukenmachine. Ik heb geen hekel aan het bijeenmikken van de groentes maar wel aan het schoonmaken van de machine en de keuken wanneer de klus geklaard is. Ik heb sowieso een hekel aan huishouden en ik probeer zo min mogelijk te hoeven schoonmaken en de gf-mix maken is daarop een grove inbreuk ;D. Ik heb echter wel gemerkt dat mijn honden er baat bij hebben. Of het er ook maar iets mee te maken heeft is niet bewezen maar twee van de drie gaan obsessief staan grazen wanneer ik ze twee weken gaan gf-mix voer. Ik zet me ertoe, eenmaal per drie weken, komend weekend staat daar voor gepland. >:( :D
Door roefus
#461009
Eigenlijk geef ik het elke dag, dan kan ik het goed mengen.
Want heel veel groentemix ineens, dat vindt hij niet lekker.
Ik maak het steeds voor twee dagen klaar.
Van de groenten die 'in huis' zijn, en dat wisselt behoorlijk.
Dus alles komt 'aan bod'.

Pas een blender gekocht....en het is eigenlijk zo klaar.
De blender maakt er een mooier papje van, dan wat mijn keukenmachine deed.
Gemengd met wat vlees of vis, wordt het nu beter gegeten ;D
Vandaag ook pompoen gehaald, dat krijgt-ie morgen erbij.
Denk dat alle groenten zo wel de revue passeren.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door