Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Hilje
#460065
Even gekopieerd uit het voorstel topic hoor ;)

Ik ben Hilje, 25 jaar oud en ik woon samen met vriend Robin in Hardenberg.

Sinds maart 2002 hebben wij ons hondenkindje Rimpel erbij...mijn harige kind...mijn allessie.
Rimpel is een Sharpei reu die 17 januari 4 jaar wordt.

Ik ben hier terrecht gekomen via het Hondenforum.

Rimpel heeft als pup Smolke Lam en Rijst brokken gehad, maar sinds ruim anderhalf-twee jaar zit/zat hij op de Energique 1.

Toen hij in juni 2004 last kreeg van allergie van gras en ontzettend last had van de rui ben ik overgegaan op Energique 4 (waar geen granen in zitten)
De allergie heb ik altijd redelijk onder controle kunnen houden met surolan en calendula zalf...tot Juni vorig jaar.
Ik kwam thuis en hij had zich helemaal kapot gekrabd, zijn poten waren dik en opgezet en zijn hele buik was rood, vurig, dik en kapot.
Zijn voorpoten had hij aan de buitenkant helemaal kapot gekrabd...
Ik heb een potje staan janken in de woonkamer.

Hier was niet meer tegen te smeren en het onvermijdelijke moest gebeuren..
Iets waar ik altijd een vervent tegenstander van ben geweest...hij kreeg een prednison spuit.
Hij moest rust hebben, zijn huidje idem.
Na de spuit heeft hij tot begin november op een kuur gezeten die ik al vanaf september afgebouwd heb met een 1/4 tabletje om de dag en later om de 3 dagen.

Mijn intentie was toen namelijk om met de homeopatische manier van Bioresonantie aan de gang te gaan. dus hij moest van die prednison af.

Gisteren zijn we daar geweest en hij blijkt allergisch te zijn voor gras/pollen, granen en tarwe en...
Kippenvlees!!!
De combinatie granen met kip is een drama...want alleen carnibest heeft twee varianten die hier aan voldoen.
Ik ben vanmiddag heftig in de weer geweest en heb 8 kilo carnibest light gekocht.
Vandaag heeft hij Frosti Fit gekregen omdat ik dus alleen twee dozen Energique vier had staan en ik had gisteren een zakje eigengemaakt voer gekregen van de Bioresonantie mevrouw..Ze heeft zelf ook Sharpei;s en voor 1 van hen maakt ze zelf voer.

Gisteravond heb ik veel op internet gezeten en ben maar eens even aan het denken geslagen.
Na veel gepluis en denkwerk kwam ik tot het besluit;
Ik vind het leuk geweest en wil gaan Barfen
Ik wil me hier eerst eens even flink in gaan lezen en tot die tijd heb ik hem op de carnibest light staan.

Ik heb al best wel goede verhalen over Barf gelezen en heb er wel vaker over gedacht ermee aan de slag te gaan.
Nu is het moment daar...

De reden was eigenlijk dat ik het zo uber goor vind en ik eet zelf geen vlees...en zie mezelf echt niet in de weer met schapenharten en dergelijke
maar goed...daar zet ik me overheen...
alleen het best voor mijn Rimpeltje.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het allemaal langzaam op ga bouwen. Het hele barf gebeuren is eigenlijk nieuw voor me en als ik iets doe wil ik het goed doen..
Dus ik ga het voorlopig maar op een combinatie doen.

Ik wil gaan beginnen met het volgende receptje dat ik van de bioresonantie mevrouw heb gekregen,
dit is zeg maar een compleet voer...
Een eigengemaakte energique burger

Hierbij het voedingsadvies van Gerda:
Voor 1 week:
7 vuile pensburgers (Rodi) rauw
400 gram rundergehakt
1 struik broccoli
1½ kop witte rijst
1 eetlepel calcium ascorbaat (Vitamine C)
1 eetlepel Gistocal
7 eetlepels Perfect ballance omega olie

Broccoli en witte rijst koken.
Dit alles mengen en in 7 dagporties verdelen.



Ik ga de eerste lichting maken voor een week of drie en vries het dan dus in...
Echt barf is het dus nog niet helemaal..
Half barf zeg maar...
Ik wil dit goedje om de dag gaan geven en de andere dag dus carnibest...
Of hebben jullie een betere tip? 3 dagen carnibest en dan 4 dagen dat goedje?

Of ik ooit op het punt kom waar ik sommige barfers zie weet ik niet...
Ik weet namelijk van verschillende mensen die echt Barfen...schapenharten kloenk in de achtertuin, hele botten met vlees en al eraan, kippen karkassen, hele lappen pens, etc.
Misschien wel...

Of het helemaal barf is wat ik ga doen weet ik dus eigenljk niet...
Noem het anders 'fabriekje-Hilje...eigengemaakt-burgers-voor-Rimpel"

Ik ga eens even lekker aan het lezen!

EDIT: Het receptje even toegevoegd

EDIT: Hebben jullie nog tips? Voor een beginneling als ik? hahaha
Door tieneke
#460159
Je kan veel beter een goed kvv geven en je ondertussen goed inlezen over barf ;)
Buiten de rijst en gistocal gaan deze hamburgers niet echt ideaal zijn......waarom niet beter op safe spelen zodat je zeker weet dat je hond alles binnenkrijgt wat ie nodig heeft.
Door Hilje
#460173
202Spots schreef: Sorry, maar hoe is dit 'n compleet voer?
Pens en gehakt met rijst en broccoli.....
waar is de calciumbrom of BOT, waar is de orgaanvlees?
waar is de afwisseling van verschillend vlees/vis?

Misschien eerst nog even de bieb in duiken?
Misschien het eerste bericht iets beter lezen?
Ik vraag toch niet voor niets?
Ik ben er nog lang niet...
En wat ik dus al gezegd heb...ik wil me goed inlezen voordat ik begin.
Tot die tijd staat ie op Carnibest.

We zijn niet allemaal van nature een Barf-kenner... ;)
Daarom bestaat er een forum zoals dit. zodat beginners wat kunnen leren.
Door Hilje
#460177
tieneke schreef: Je kan veel beter een goed kvv geven en je ondertussen goed inlezen over barf ;)
Buiten de rijst en gistocal gaan deze hamburgers niet echt ideaal zijn......waarom niet beter op safe spelen zodat je zeker weet dat je hond alles binnenkrijgt wat ie nodig heeft.
Dank je wel ...dat is ook precies mijn bedoeling.
Ik ga niet van de 1 op de andere dag out of the blue barfen...ik zou veel te bang zijn dat hij tekort komt.
Dus totdat ik me ingelezen heb over Barf heb ik hem op Carnibest staan.
KVV staat voor kompleet versvoer?
Hij heeft anderhalf/twee jaar Energique gehad...maar de afkorting KVV zegt me niks ;D Ik gok maar wat.

Dus ik lees nog even lekker verder en kom vanzelf wel weer met vragen denk ik ;)
En domme vragen bestaan niet zegt men... ;)

Ik hoop hier veel te leren
Door tieneke
#460180
Hilje schreef: Misschien het eerste bericht iets beter lezen?
Ik vraag toch niet voor niets?
Ik ben er nog lang niet...
En wat ik dus al gezegd heb...ik wil me goed inlezen voordat ik begin.
Tot die tijd staat ie op Carnibest.

We zijn niet allemaal van nature een Barf-kenner... ;)
Daarom bestaat er een forum zoals dit. zodat beginners wat kunnen leren.
Oke,blijf voorlopig de Carnibest geven,is toch een van de betere kvv's ;)
En ondertussen veel lezen en vragen en misschien eerdaags al wat dagen zelf gaan samenstellen?
Maaltijd kippennekken,maaltijd verse pens,een keer een lamsribbetje etc....voor je het weet zit je voor de helft op barf...en dan... ;) :P
Gebruikersavatar
Door Angelique
#460184
Hilje schreef: Dank je wel ...dat is ook precies mijn bedoeling.
Ik ga niet van de 1 op de andere dag out of the blue barfen...ik zou veel te bang zijn dat hij tekort komt.
Dus totdat ik me ingelezen heb over Barf heb ik hem op Carnibest staan.
KVV staat voor kompleet versvoer?
Hij heeft anderhalf/twee jaar Energique gehad...maar de afkorting KVV zegt me niks ;D Ik gok maar wat.

Dus ik lees nog even lekker verder en kom vanzelf wel weer met vragen denk ik ;)
En domme vragen bestaan niet zegt men... ;)

Ik hoop hier veel te leren
KVV = kompleet vers vlees. Dat wat je nu dus al geeft.
Persoonlijk vind ik het menuutje van Gerda niet echt geslaagd, te eenzijdig, het gebruik van Gistocal, de grote schep vit. c, de rijst. Mwah. Kijk anders als je door de bieb heen bent ook even bij de individuele menuutjes die mensen voor hun hond gemaakt hebben, daar kun je ook veel uithalen :D.
Door Hilje
#460192
tieneke schreef: Oke,blijf voorlopig de Carnibest geven,is toch een van de betere kvv's ;)
En ondertussen veel lezen en vragen en misschien eerdaags al wat dagen zelf gaan samenstellen?
Maaltijd kippennekken,maaltijd verse pens,een keer een lamsribbetje etc....voor je het weet zit je voor de helft op barf...en dan... ;) :P
kip wordt in Rimpel;s geval niet wat..dat sluit ik uit ivm de allergie die naar voren kwam voor kippenvlees.
Ik ga idd flink lezen hier...
Ik ken ook iemand die Barft en ze gaf me ook al wat tips.
Ik ga eens even kijken bij de menu's....
Maaltijd verse pens klinkt redelijk logisch...maar er zal vast iets bij gegeven moeten worden ;)

als ik het zover heb dat ik aan de piegel ga dan kom ik dat natuurlijk melden! :)
Door Hilje
#460194
Angelique....ik ga kijken bij de menuutjes...
Er komt best veel informatie bij kijken als je je goed in wilt lezen en er komt veel info op me af...
Aan de hand van voorbeelden wordt het vast ook duidelijker.
Bedankt voor de tip
Door tieneke
#460197
Hilje schreef: Dank je wel ...dat is ook precies mijn bedoeling.
Ik ga niet van de 1 op de andere dag out of the blue barfen...ik zou veel te bang zijn dat hij tekort komt.
Dus totdat ik me ingelezen heb over Barf heb ik hem op Carnibest staan.
KVV staat voor kompleet versvoer?
Hij heeft anderhalf/twee jaar Energique gehad...maar de afkorting KVV zegt me niks ;D Ik gok maar wat.

Dus ik lees nog even lekker verder en kom vanzelf wel weer met vragen denk ik ;)
En domme vragen bestaan niet zegt men... ;)

Ik hoop hier veel te leren
Kvv staat voor kompleet versvlees ;)
Je bent dus al bekend met kvv,de overstap naar barf zal niet echt moeilijk zijn denk ik.
Kippenvlees is Rimpel dus allergisch voor...niet meer geven dus,eendennekken,hertenvlees,lamsribben/vlees,rund,konijn,geitenvlees/ribben etc...er is zoveel keus en er staan veel leuke adresjes onder de barfingredienten ;)
Door Hilje
#460199
Wanda schreef: Ik denk dat je inderdaad beter kvv kan geven,en dan 1 waar geen rijst in zit.Dan kan je op je gemak kijken waar je mee verder gaat.

Tineke
Hij krijgt nu carnibest ligth, de enigste variant waar geen rijst en geen kip in zit.
Ook geen granen trouwens...
Ik ga eens kijken hoe hij het daar op gaat doen de komende weken.
En idd...op mijn gemak eens lekker lezen hier. ;)
Door tieneke
#460201
Hilje schreef: Maaltijd verse pens klinkt redelijk logisch...maar er zal vast iets bij gegeven moeten worden ;)

Als je volledig kvv geeft mag je rustig 2 maaltijden per week zelf uitmaken wat je geeft zonder dit echt kompleet te maken ;)
Een rauw eitje erbij,een blikje vis(zalm,makreel,tonijn)erdoorheen en smullen maarrrr :P
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door