Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door MGEE
#458826
Ik heb gisteren voor de eerste keer mijn honden enkele kippenekken (proberen) geven.
Mijn oudste dober van 3 was er direct 'weg' van. Ze heeft de nekken en ook nog enkele levers en magen met veel smaak opgepeuzeld.
Mijn jongste dober van 1,5 jaar wil er zelfs nog niet naar kijken! Toen hij net bij ons aankwam (hij was toen 9 maand - compleet ondervoed en verwaarloosd) heeft hij enkele weken Duck gekregen. Daarna is hij overgeschakeld op brok. Regelmatig probeer ik hem Duck te geven, maar hij wil niet meer.
Heeft iemand tips hoe ik hem kan overhalen om van dat lekker vlees te eten?

Groetjes,
Marc
Door Jantien
#458848
Hoi Marc,

Tja het enige wat ik je als advies kan geven is hem een tijdje "uithongeren" :-\
Het klinkt niet erg aardig maar ja bij mij werkt het wel als hij een dagje heeft gevast.

succes
Door Peet
#458914
Hoe is het mogelijk ??? Een vegetarische Dober ;).
Misschien lust íe geen kip, heb je wel eens iets anders geprobeerd, zoals bijv een lap pens? Vaak doen ze daar een moord voor. :)
Door Cindy de Wolf
#458919
Of misschien eerst een ander merk kvv of meerdere merken uitproberen. Ik heb er ook 1 tussen zitten die graag CB eet maar geen karkassen e.d. Nu na ruim 1.5 jaar gaat er een halve spare-rib in maar een karkasje ho maar.

Succes!

Cindy
Door conleeuw
#458926
Ik zou zeker een hond met zijn geschiedenis (uitgehongerd, vermagerd) niet uithongeren. Wat je wel kan proberen is iedere keer gewoon andere vlees voor te houden, stukje hart, dan weer een stukje kip, pens, rund, lam... gewoon van alles en nog wat als hij eenmaal de smaak te pakken heeft zal die heerlijk genieten. Dus blijf aanbieden, hou het in je hand vast, meestal willen ze het dan ook makkelijker aannemen.
Door Lizzy
#459057
Ja, ik zou ook steeds andere dingen blijven aanbieden. Lekker maken met wat groentemix + knoflookje + huttekase. Desnoods overgieten met gekookt water (niet de vleesbotten!! Maar wel het vlees).
Gebruikersavatar
Door sylvia
#459215
Paar jaar geleden had ik hier een week een reu die altijd brokken had gegeten, de eerste dagen wilde hij best wel maar als hij dat vlees in zijn bek had liet hij het rillend weer vallen. Hij vondt het duidelijk heerlijk ruiken maar hij werd gewoon niet goed van het gevoel van dat vlees in zijn bek.
Door Doedels
#460019
sylvia schreef: Paar jaar geleden had ik hier een week een reu die altijd brokken had gegeten, de eerste dagen wilde hij best wel maar als hij dat vlees in zijn bek had liet hij het rillend weer vallen. Hij vondt het duidelijk heerlijk ruiken maar hij werd gewoon niet goed van het gevoel van dat vlees in zijn bek.
Erg eigenlijk, dat we dieren zo ver van de natuur af weten te krijgen dat ze gezond voedsel eng vinden.
Door tieneke
#460048
sylvia schreef: Paar jaar geleden had ik hier een week een reu die altijd brokken had gegeten, de eerste dagen wilde hij best wel maar als hij dat vlees in zijn bek had liet hij het rillend weer vallen. Hij vondt het duidelijk heerlijk ruiken maar hij werd gewoon niet goed van het gevoel van dat vlees in zijn bek.
Het beest wist werkelijk niet wat hem overkwam ,maar wist inderdaad niet wat hij echt met dit vlees moest doen omdat hij het nog nooit van zijn leven had gegeten,best erg he voor een carnivoor ;)
Door judith1967
#460057
Nou,idd,maar gelukkig ben ik en een hoop andere al zo verstandig om wel te voeren wat goed voor een hond is
Ik zelf heb er echt nog geen moment spijt van gehad dat ik overgestapt ben,zelfs niet toen cairo zo verstopt zat,en ik denk dat mijn honden er ook geen moeite mee hebben dat ik ze nu lekker vers vlees geef
Gebruikersavatar
Door sylvia
#460429
Doedels schreef: Erg eigenlijk, dat we dieren zo ver van de natuur af weten te krijgen dat ze gezond voedsel eng vinden.
Ja ik vond het ook erg triest
Door Daisy75
#460435
Ik moet zeggen mijn honden vonden kippenekken ook heel apart op het begin hoor, maar bijvoorbeeld rundvlees of pens vinden ze heerlijk, hart is ook een favoriet...probeer dat eens en idd een ander soort kvv, misschien een iets vettere soort die smaakvoller zijn.
Probeer anders eens soepvlees of iets...iets wat erg smakelijk is...wie weet.
Door MGEE
#460621
Ondertussen wil hij al terug een beetje Duck naar binnen werken.
Ik heb deze week nog enkele hazen karkassen op de kop kunnen tikken, ik heb hem enkele stukken voorgehouden, maar geen reactie. Ik heb ondertussen ook vuile pens besteld. Ik zal dat eens proberen.

Ik heb ondertussen nog enkele (nieuwe) vragen :

- Moet vers vlees altijd eerst 10 dagen in de diepvries? Ik ga morgen enkele eenden slachten en ik popel om het aan mijn oudste dober te geven (en zij staat de springen om het op te eten..). Zou het spijtig vinden als we nog 10 dagen moeten wachten ;D.

- Ik ben mijn kleine doberjongen nu brokken gemengd met Duck aan het geven. Jaren geleden zei mij iemand dat mengen niet goed is. Ik heb het altijd afgedaan als nonsens, maar nu zie ik plots een mogelijke reden. Als hij nu door het eten van de (droge) brok veel water drinkt, kan het dan zijn dat het zuurtegehalte van de maag dan naar beneden gaat, zodat het vlees niet goed verteerd wordt? Of slaat dit nergens op ???.

Bedankt voor jullie vele reacties,
groetjes, Marc
Door Doedels
#461217
MGEE schreef: - Moet vers vlees altijd eerst 10 dagen in de diepvries? Ik ga morgen enkele eenden slachten en ik popel om het aan mijn oudste dober te geven (en zij staat de springen om het op te eten..). Zou het spijtig vinden als we nog 10 dagen moeten wachten ;D.
Wild, riviervis, en zalm uit de grote/stille oceaan moet worden ingevroren. Tamme eend hoeft dus niet ingevroren te worden.
- Ik ben mijn kleine doberjongen nu brokken gemengd met Duck aan het geven. Jaren geleden zei mij iemand dat mengen niet goed is. Ik heb het altijd afgedaan als nonsens, maar nu zie ik plots een mogelijke reden. Als hij nu door het eten van de (droge) brok veel water drinkt, kan het dan zijn dat het zuurtegehalte van de maag dan naar beneden gaat, zodat het vlees niet goed verteerd wordt? Of slaat dit nergens op ???.
Van brokken gaan honden i.d.d. veel drinken. Het wordt afgeraden om honden na het eten van vers meteen veel te laten drinken omdat het voer dan vrij snel door de maag spoelt en dus minder goed verteerd. Ook wordt het maagzuur verdund, maar als het goed is wordt er weer nieuwe aangemaakt.
Brokken bevatten zo'n 63% koolhydraat. Daar wordt het maagzuur minder zuur van. Voor het verteren van vlees en botten is veel sterker maagzuur nodig. Het duurt een tijdje tot het spijsverteringsstelsel zich heeft aangepast. Als je brok met vlees blijft combineren blijft de Ph van het maagzuur vrij hoog.
Sommige brokken bevatten smaakstoffen en smaakversterker. Het valt dan niet mee om je hond te overtuigen dat vers vlees ook lekker is. Gewoon steeds blijven aanbieden. Evt. overgieten met warm water. Dan komt de geur beter los.
Door judith1967
#461239
volgens mij is het helemaal niet zo goed om brokken met vlees te mengen(is mij in het begin ookafgeraden)Er moet minstens 8 uur tussen zitten (brok versus vlees maaltijd)

Een kippevleugel vonden mij honden in het begin ook raar.Dat was maar 1 x,de volgende keer een kippenek platgeslagen gegeven,nou die was zo weg.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door