Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door oebaya
#45573
In Onze Hond van deze maand, staat de nieuwe regeling vermeld voor het vervoer van honden, katten en fretten binnen de EU. Voor meer informatie verwijzen zij naar de website van het ministerie:
www.minlnv.nl.
Nou daar staat nauwelijks meer op en het meest saillante vind ik wel, dat er een Europees dierenpaspoort komt, maar dat 5 maanden voor het van kracht worden van de de nieuwe regelgeving, doodleuk wordt opgemerkt, dat men nog niet weet wie dat paspoort gaat uitgeven.
Dat wordt natuurlijk chaos vlak voor de vakantie.
Evenmin vermelden ze dat de geldigheid van de enting gelijk is aan wat de fabrikant opgeeft.
Heb het ministerie dus maar even gemaild. Wellicht worden er een paar slaapkoppen wakker.
gr.
Nicolette
Gebruikersavatar
Door sylvia
#45605
Heb het ministerie dus maar even gemaild. Wellicht worden er een paar slaapkoppen wakker.



Zou je denken ::)
Door rob
#45632
Nou weinig kans denk ik, ambtenaar in funtie?????????????? ;).


groetjes

Eucalipta
Door oebaya
#45666
wil 54 schreef: De spelregels zijn al lang bekend
kopier onderstaande link in zijn geheel in je browser.

http://www.minlnv.nl/cgi-bin/autoframe. ... ftdw02.htm

gr Wl
Ik had het niet over de spelregels, die had ik vorig jaar al te pakken via een site van de EG.
Ik had het erover dat de info niet volledig is en dat 5 maanden voor de vakanties beginnen nog niet bekend is wie nu het Europese dierenpaspoort gaat maken. Ergo: straks willen de mensen met hun hond op vakantie en is er of nog geen paspoort of er is een run op die dingen en kan je ze gewoon niet op tijd krijgen.
gr.
Nicolette
Door oebaya
#45668
sylvia schreef:


Zou je denken ::)
Als ze doorslapen, dan dienen ze nog een doel: worden er na hun dood slaappoeders van gemaakt. ;D
Door de fokker
#45676
Het paspoort zal o.a door de KNMvD via de DA worden uitgegeven (verkocht)
Waarom zouden deze niet tijdig voorhanden zijn ?.
Lijkt mij dat de vraag dan ook bij de KNMvD neer gelegd zou moeten worden i.p.v het ministerie (lnv), zij geven het paspoort niet uit.

gr wil
Laatst gewijzigd door de fokker op do 29 jan 2004, 11:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Door oebaya
#45747
wil 54 schreef: Het paspoort zal o.a door de KNMvD via de DA worden uitgegeven (verkocht)
Waarom zouden deze niet tijdig voorhanden zijn ?.
Lijkt mij dat de vraag dan ook bij de KNMvD (dhr v Herten of Den Otter) neer gelegd zou moeten worden i.p.v het ministerie (lnv), zij geven het paspoort niet uit.

gr wil
Maar zij geven wel de informatie. Er wordt in Onze Hond naar hun site verwezen. En als de KNMvD die paspoorten gaat uitgeven, dan zou dat er dus moeten staan.
Ben zelf journalist en voorlichter geweest, maar als ik mijn werk zo kl*te had gedaan als de heren daar op het ministerie had ik het niet lang volgehouden.
gr.
Nicolette
Laatst gewijzigd door oebaya op wo 28 jan 2004, 17:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Door de fokker
#45856
zou het niet kunnen dat de redactie van onze hond hierin te kort is geschoten, hoe gaat het in belgieën lopen ??.
Door Lupa
#45861
even voor de dommertjes onder ons(ik dus)
ik heb het gelezen betekent dat dat een niuwe papier moet gaan aanvragen als je naar het buitenland wilt?
en betekent dat(ze hebben het alleen over rabbies) dat het vaccins boekje overbodig is en alleen hoeft te bewezen dat je rabbies het gedaan?
Door de fokker
#45912
Lupa schreef: even voor de dommertjes onder ons(ik dus)
ik heb het gelezen betekent dat dat een niuwe papier moet gaan aanvragen als je naar het buitenland wilt?
en betekent dat(ze hebben het alleen over rabbies) dat het vaccins boekje overbodig is en alleen hoeft te bewezen dat je rabbies het gedaan?
men wil voor heel europa een dierenpaspoort (harmonisatie) dat van buiten en van binnen (indeling) het zelfde is (zou herkenbaarder zijn bij controle ). aan het paspoort is te zien herkomst land en wie het uitgegeven heeft.
voor alle landen in europa geld voor grensoverschrijdend verkeer rabies,bepaalde landen hebben aanvullende eisen (bloed) in het verleden moest dit gelegaliseerd worden, in Nederland, door de rvv. Met de komst van het dierenpaspoort hoeft dit in meer (geen rvv papieren) dierenarts zorgt voor legalisatie.
Uitgifte, inprincipe kan ieder het hondenpaspoort op de markt brengen als het is goed gekeurd en men een registratienummer heeft. hiervoor is gekozen om te voorkomen dat er een monopolie postitie zou ontstaan (mededingings wet).
Hoe was het en hoe zal het nu gaan.
Als men in het verleden met de hond naar het buitenland ging eerst langs de dierenarts, rabies plus legaliseren. Nu is dit het zelfde alleen zal nu de dierenarts er een euro dierenpaspoort bij moeten doen ook moet de hond geidentificeerd zijn (tato of chip).
er gaan % tueel niet veel honden katten of fretten over de grens,het is niet te verwachten dat er een stormloop op het euro paspoort zal onstaan.
de voorwaardens waaraan moet worden voldaan zijn tijdig bekend gemaakt en er is door het ministerie (lnv) tijdig contact opgenomen met organisaties (die bekend waren ) die een vaccinatieboekjes o.i.d uitgeven.

Dus geen paniek, voordat je naar het buitenland gaat even informeren bij DA
Door oebaya
#45981
wil 54 schreef: zou het niet kunnen dat de redactie van onze hond hierin te kort is geschoten, hoe gaat het in belgieën lopen ??.
Nee Wil de redactie schoot niet tekort. En in Belgie geloof ik niet dat het beter gaat, want ik heb nog geen enkele informatie kunnen achterhalen. Maar dat wat niet waar het om ging, geloof ik.
Het ging om halve informatie van een ministerie waarvan je mag verwachten dat ze de volledige geven.
gr.
Nicolette
Door meesmerel1
#56989
Nog nieuwe info hierover? In de richtlijn staat ook dat het EU-paspoort volledig moet zijn. Betekent dit nu dat alle (zgn normale) jaarlijkse entingen gegeven moeten worden?

Groetjes,

Marije

(over 2 weken gaat mijn hond mee naar Belgie, dus ik ben wel benieuwd)
Door oebaya
#57193
meesmerel1 schreef: Nog nieuwe info hierover? In de richtlijn staat ook dat het EU-paspoort volledig moet zijn. Betekent dit nu dat alle (zgn normale) jaarlijkse entingen gegeven moeten worden?

Groetjes,

Marije

(over 2 weken gaat mijn hond mee naar Belgie, dus ik ben wel benieuwd)
Hoi Marije,
Maak je voor België geen zorgen. Hier is de rabiës-enting sowieso altijd al 2 jaar geldig. En de nieuwe regeling gaat pas in per 1 juli a.s.
Maar ik zal even zeggen wat er in de richtlijn staat (vertaald uit het Engels):

artikel 5
1. Als huisdieren van de soorten als genoemd in de delen A en B van Annex één (ga met bedoelde dieren maar uit van honden, katten en fretten) worden verplaatst , moeten ze, zonder het gestelde in artikel 6 (artikel 6 gaat dan weer over de voorlopig nog geldig blijvende speciale regels voor Engeland en Zweden) te overtreden, voldoen aan het volgende:
a. geïdentificeerd zijn volgens artikel 4 (= chip of tatoeage) en
b. vergezeld zijn van een paspoort uitgegeven door een dierenarts die daartoe de bevoegdheid heeft gekregen van de bevoegde instantie waarin een geldige rabiës enting of herenting is aangegeven (= in Nederland dus gewoon je eigen dierenarts) in overeenstemming met de aanbevelingen van het laboratorium dat het vaccin heeft gefabriceerd, uitgevoerd op het dier in kwestie met een geïnactiveerd vaccin van minimaal één antigene eenheid per dosis (standaard WHO).

2. Lid Staten mogen het vervoer van dieren uit de delen A en B van Annex 1 toestaan als ze jonger zijn dan 3 maanden and niet zijn ingeënt, als ze vergezeld zijn van een paspoort en ze sinds de geboorte verbleven op de plaats waar ze werden geboren zonder contact met wilde dieren die mogelijk werden blootgesteld aan de infectie of als de dieren zijn vergezeld van hun moeder van wie ze nog afhankelijk zijn.

Dan nog artikel 16:
Voor een overgangsperiode van 5 jaar, geteld vanaf de dag dat deze regelgeving in werking treedt (= vanaf 1 juli 2004 dus), mogen die lidstaten nog die speciale regels hebben voor de controle van echinococcosis en teken op de dag van in werking treding van deze regelgeving nog eisen dat dieren die hun grondgebied binnenkomen voldoen aan de eisen van die speciale regels.

Over andere entingen wordt niets gezegd. En ik denk niet dat die verplicht zijn, omdat deze regelgeving alleen maar is opgesteld, omdat rabiës ook een gevaar is voor mensen. Er zijn oudere regelgevingen, die dus deels vervallen door deze nieuwe regelgeving, maar voor zo ver ik die ken, is daarin ook niets te vinden over de andere entingen. Maar ik zal daar nog eens induiken.
Overigens kan ik me niet voorstellen, maar het vervelende is, dat er zo weinig bekend is, dat je alle entingen moet overdoen voor het paspoort. Ik denk dat voor oudere honden op de één of andere manier het bestaande entboekje als bijlage bij het paspoort geldt of zo.
gr.
Nicolette
Door oebaya
#57204
Heb nog even verder gezocht, maar andere entingen dan Rabiës zijn volgens de nieuwe EU richtlijn niet nodig.
Vond het volgende (vrij vertaald uit het Engels)
Het model paspoort moet ook ruimte bieden om andere inentingen in aan te tekenen die niet gevraagd worden in de richtlijn voor het vervoer van honden, katten en fretten tussen de lidstaten, zodat het paspoort alle nodige informatie met betrekking tot de gezondheidstoestand van het betreffende dier geeft.

Zweden heeft zijn regelgeving al aangepast: geen importvergunning meer nodig, geen verplichte entingen meer tegen leptospirosis en distemper. Voorlopig nog wel ontwormen en het certificaat met titerbepaling van rabiës-antistoffen.

Spanje vraagt nog een gezondheidsverklaring die niet ouder is dan 10 dagen.
gr.
Nicolette
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door