Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#455244
Eindelijk vakantie! Heb ik een week de tijd om eens 1 van de boeken te lezen die nog steeds op mijn lijstje staan: "Give your dog a bone" van onze vriend IB.
Hij is nogal verzot op het geven van 'brewer's yeast'. Na een sms-bericht naar mijn BARF-goeroe in Zoetermeer, kom ik er achter dat dit biergist betekent wat tevens synoniem is voor 'troep' (ik citeer).
Graag wil ik weten hoe jullie hier over denken.
Door Lizzy
#455272
Nou, mijn mening ken je dus al ;D. Ik zal even toelichten waarom ik het troep vind ;D. Biergist wordt gebruikt in de bier-industrie en bevat wat vitamines B. Maar, het bevat dus ook gist. En gist heeft mens en hond niet nodig. Ergo, gist zorgt er bij veel honden en mensen juist voor dat er een onevenredige hoeveelheid gist in het lichaam komt. Om nou weer te lezen hoe slecht het is om een 'vergist' lichaam te hebben is het boekje "Vergist je niet" boeiend om te lezen (een Ankertje, zover ik me kan herinneren). Maar goed, biergist is dus afval dat vrijkomt van de bierindustrie en voor goed geld wordt verkocht aan mensen die denken dat het goed is voor henzelf en voor hun hond. En in mijn ogen is het een handige manier om van je afval af te komen! En mensen betalen er dus nog voor ook! Terwijl je normaalgesproken (als fabriek) moet betalen om je afval af te laten voeren. Meer hierover is te lezen in de boeken van Harvey Diamond want ook ik heb dit natuurlijk weer niet zelf verzonnen ;D
Door Lizzy
#457091
Zo te zien zijn Syl en ik de enige die er het nut niet van inzien ;D
Gebruikersavatar
Door sylvia
#457106
Lizzy schreef: Zo te zien zijn Syl en ik de enige die er het nut niet van inzien ;D
Ja ik geloof het ook ;D

Maar ik denk dat er best wel heel veel mensen zijn die dit aan hun hond geven en denken dat het wel een heel gezond iets is.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#457116
Ik zie het nut van het geven van biergist ook niet in, maar kan het niet 'wetenschappelijk' onderbouwen ;). Voor mijn gevoel is het niet nodig. Ik vind het ook helemaal niet gezond klinken, biergist.... mmmm, lijkt me meer iets voor in je haar ;D
Door Peet
#457218
Lizzy schreef: Zo te zien zijn Syl en ik de enige die er het nut niet van inzien ;D
Nee hoor, hier nog 1tje ;D

Gist (en soja trouwens ook) is heel vaak de oorzaak van huidproblemen als acne, ontstekingen, cysten en dergelijke. Alleen zal een HA of DA niet snel vragen of je soms biergist supplementeert, dus valt het al snel onder de noemer: "Ik weet het niet, dus schrijf ik maar een ab-kuurtje voor".
Door K@rin
#457224
Lizzy schreef: Nou, mijn mening ken je dus al ;D. Ik zal even toelichten waarom ik het troep vind ;D. Biergist wordt gebruikt in de bier-industrie en bevat wat vitamines B. Maar, het bevat dus ook gist. En gist heeft mens en hond niet nodig. Ergo, gist zorgt er bij veel honden en mensen juist voor dat er een onevenredige hoeveelheid gist in het lichaam komt. Om nou weer te lezen hoe slecht het is om een 'vergist' lichaam te hebben is het boekje "Vergist je niet" boeiend om te lezen (een Ankertje, zover ik me kan herinneren). Maar goed, biergist is dus afval dat vrijkomt van de bierindustrie en voor goed geld wordt verkocht aan mensen die denken dat het goed is voor henzelf en voor hun hond. En in mijn ogen is het een handige manier om van je afval af te komen! En mensen betalen er dus nog voor ook! Terwijl je normaalgesproken (als fabriek) moet betalen om je afval af te laten voeren. Meer hierover is te lezen in de boeken van Harvey Diamond want ook ik heb dit natuurlijk weer niet zelf verzonnen ;D
Ik ben niet zo negatief over biergist ;)

Biergist is een schimmel waarvan de cellen worden samengeperst en gedroogd. Het is een rijke bron van chroom, een mineraal dat onmisbaar is voor de aanmaak van de glucosetolerantiefactor. Deze stof stimuleert de activiteit van insuline, een hormoon dat de bloedsuikerspiegel (de hoeveelheid glucose in het bloed) reguleert. Door op insuline in te werken, kan de glucosetolerantiefactor onder meer de vetspiegel in het bloed verlagen, energie produceren, de bloedsuikerspiegel reguleren en de weerstand tegen infectie verhogen. Biergist mag niet worden verward met bakkersgist, torulagist of voedingsgist, die slechts kleine hoeveelheden chroom bevatten.

In biergist zitten vitaminen van het B-complex, die het lichaam gebruikt bij de reacties die energie uit voedsel vrijmaken. Daarnaast bevat biergist veel andere vitaminen en mineralen en ook alle essentiële aminozuren - de bouwstenen van eiwitten - die het lichaam nodig heeft.
Door ~Joke~
#457876
Biergist is niet iets wat een hond in de natuur zelf zal kunnen vinden. Zelf zie ik het nut er niet van in. Als je per se vit B erbij wilt geven kun je ook vit B comlex geven zonder de gist.
Vlees bevat volgens mij alle vit B wat honden van nature nodig hebben.
Hier krijgt alleen Spike vit B complex van Solgar, omdat altijd wordt beweerd dat vit B positief bij honden met aanvallen zou werken.
Door Lizzy
#457897
Karin & Pyrs schreef: Ik ben niet zo negatief over biergist ;)

Biergist is een schimmel waarvan de cellen worden samengeperst en gedroogd. Het is een rijke bron van chroom, een mineraal dat onmisbaar is voor de aanmaak van de glucosetolerantiefactor. Deze stof stimuleert de activiteit van insuline, een hormoon dat de bloedsuikerspiegel (de hoeveelheid glucose in het bloed) reguleert. Door op insuline in te werken, kan de glucosetolerantiefactor onder meer de vetspiegel in het bloed verlagen, energie produceren, de bloedsuikerspiegel reguleren en de weerstand tegen infectie verhogen. Biergist mag niet worden verward met bakkersgist, torulagist of voedingsgist, die slechts kleine hoeveelheden chroom bevatten.

In biergist zitten vitaminen van het B-complex, die het lichaam gebruikt bij de reacties die energie uit voedsel vrijmaken. Daarnaast bevat biergist veel andere vitaminen en mineralen en ook alle essentiële aminozuren - de bouwstenen van eiwitten - die het lichaam nodig heeft.

Dit is een erg mooie voorspiegeling van biergist. Maar in mijn ogen liggen de zaken zo niet (en is dit wat de fabrikanten ons willen doen laten geloven). Gistproducten bevatten vitamine B's. Maar, helaas zijn ze heel slecht opneembaar. Daarnaast is het zo dat bierGIST het lichaam (van mens en hond) gevoelig maakt voor schimmels en gisten in het lichaam. Deze veroorzaken weer darmproblemen, maar op den duur ook chronische huidproblemen, gistproblemen, schimmelinfecties (in darm en op huid en oren). Dus ja, het bevat vitamine B's en nee, op de lange termijn is biergist heel erg ongezond.
Door Yari
#462128
Hmm...interessant dit.
Ik ben zelf juist een paar mnd geleden begonnen met het af en toe innemen van biergist tabl. (voor mezelf) en geef de hond er ook af en toe eentje. Ik dacht nl. ook dat het zo gezond was, maar als ik dan Lizzy's reactie weer lees dan denk ik: "Ja, daar zou je weleens gelijk in kunnen hebben..."
Geloof niet dat ik nog een nieuwe pot aan ga schaffen...
Door Magic Wave
#558367
Hallo is biergist niet goed heb net een pot gehaald omdat ik gelezen had dat je dat moet toevoegen .
En kelp dan ik wordt soms nog wat onzeker hoor van al die verschillende meningen ??? ??? ???
Het wordt wel beschreven bij wat je moet toevoegen hoe zit het nou echt????????????
Ben nog maar pas bezig dus weet nog niet veel maar wat ik weet heb ik gelezen dus lijkt me toch wat verwarrend nu.
Kunnen jullie me hier bij helpen??????????
Door Lizzy
#558513
De meningen ZIJN verdeeld. Dus ik denk dat jij zelf een mening moet vormen door te lezen wat andere mensen er van vinden, op onderzoek uit te gaan en dan te beslissen wat jij het meest logisch vindt klinken....
Door Lizzy
#558748
Biergist is voor Dalmaten helemaal een drama. Het bevat heel veel purine en als je een uraat-vormende Dalmaat bijv. brokken met biergist geeft, kun je er de donder op zeggen dat hij uraat vormt en snel ook!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door