Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Marielle
#454594
Weet iemand of je bij opgroeiende grote hondenrassen nog op speciale dingen moet letten.
Een vriendin van me barft ook en heeft een jonge (5 maanden) Duitse Dog.
Ze was net bij de dierenarts, een voedingsdeskundige (ze had haar eigen hond niet mee) en die gaf aan dat de hond te veel calcium zou binnenkrijgen, doordat de hond alle stoffen die hij binnenkrijgt ook opneemt en dat in kipkarkassen bijv. teveel calcium zit

Nou maakt ze zich toch wel veel zorgen.

Misschien weet iemand hier er meer vanaf?
Door Borke
#454700
Steeds meer mensen raken ervan overtuigd dat je een pup niet ander eten moet geven dan een volwassen hond. Het enige wat anders is, is dat je verhoudingsgewijs meer voert per kg hond.
In de natuur eten de jonge dieren (na de moedermelk) ook precies hetzelfde als de volwassen dieren... :)
Door conleeuw
#454717
Ik heb ook een grote ras, maar zij is niet met Barf opgegroeid, maar ook ik werd keer op keer gewaarschuwd om niet te veel calcium te geven, ik kan me niet voorstellen als je een normale Barf dieet geef dat je teveel calcium ingeef, je moet denk ik niet meer bot geven omdat het een grote hond is. Er is onderzoek gedaan naar doggen en calcium in de groei door Inez Schoenmakers2, Herman A. W. Hazewinkel and Walter E. van den Brom.

Hier kan je meer over lezen

http://www.nutrition.org/cgi/content/full/129/5/1068

Let wel, deze onderzoek is gedaan met alleen droog voer, dus brokken, maar wat je er wel uit kan lezen is dat grote rassen gevoellig zijn voor te weinig en of te veel. Veel meer gevoelig dan kleiner rassen. Ik weet niet of dit enigsinds help, maar het geef je in iedere geval iets om te lezen over dit onderwerp ;D
Door Doedels
#454807
Calcium uit botten kan worden uitgescheiden i.t.t. calcium uit preparaten. De kans dat een opgroeiende hond te veel calcium opneemt is daardoor uiterst gering als hij echte botten eet. De kans is veel groter als hij brokken eet. Een barf'ende hond eet van alles en niet uitsluitend kipkarkas. Dus gemiddel ligt het ca gehalte lager dan in kipkarkas alleen. Bovendien blijken pups op vers veel gelijkmatiger te groeien en veel minder last van groeipijn te hebben. O ja, de kans op maagtorsie is ook kleiner met vers. Alle reden om vers te blijven voeren. Ook (of vooral) aan een groot ras.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#457046
Pups horen hetzelfde te eten als de ouders, en dat is ook logisch neem een roedel wilde honden, wolven of welke carnivoor ook de jongen eten dat wat de ouders eten er wordt niet een meer of minder calciumrijk prooidier gevangen voor de jongen.

Vergeet niet dat tegenwoordig de voeding "deskundigheid" alleen nog een brokkenvoeding betreft en als er 1 iets is waar je een natuurlijke gezonde voeding niet mee kan vergelijken is dat met brokkenvoeding.
Natuurlijke calcium verlaat bij overmaat gewoon het lichaam, de calcium in brokken is een chemische vorm (net als bv gistocal) en een overmaat hieraan zet zich aan het skelet met alle nare gevolgen van dien en slaat neer in de weke delen van de hond (de organen dus)
Door Lizzy
#457084
Marielle schreef: Weet iemand of je bij opgroeiende grote hondenrassen nog op speciale dingen moet letten.
Een vriendin van me barft ook en heeft een jonge (5 maanden) Duitse Dog.
Ze was net bij de dierenarts, een voedingsdeskundige (ze had haar eigen hond niet mee) en die gaf aan dat de hond te veel calcium zou binnenkrijgen, doordat de hond alle stoffen die hij binnenkrijgt ook opneemt en dat in kipkarkassen bijv. teveel calcium zit

Nou maakt ze zich toch wel veel zorgen.

Misschien weet iemand hier er meer vanaf?
Nee. Ze hoeft geen speciale dingen te doen. Ze moet zorgen dat de Duitse Dog dezelfde voedingsmiddelen binnen krijgt als iedere andere pup.

Ik geef mijn pup overigens, nu het winter is, wel een keer of 2 a 3 wat levertraanolie voor de vitamine D. Dit geef ik niet/nooit aan mijn volwassen honden.

In kippenkarkas zit misschien veel calcium (bevatten de karkassen veel bot en weinig vlees?), maar de pup kan een teveel aan dit calcium prima uitscheiden! In tegenstelling tot kunstmatige calciumbronnen....

Ze moet natuurlijk niet alleen kippenkarkassen, kippennekken, kippenvleugeltjes voeren. Dat is veeeeeel te eenzijdig (kipperig ;D) en erg botterig. In mijn ogen moet ze (net als iedere verstandig barfer) lekker veelzijdig voeren, vooral een groot assortiment aan goede vleesbotten (met lekker veel vlees) geven, lekker spiervlees voeren, een goed percentage (van ongeveer 15%) orgaanvlees voeren en zelf zou ik altijd kiezen om mijn pup groentemix te geven. Zo'n 15%.

Ik heb zelf onze pup Linga op laten groeien met ongeveer 25% kaal bot. Persoonlijk vind is mij percentage prima bevallen.

En in mijn ogen doet ze er juist buitengewoon verstandig aan om de pup vooral barf te blijven voeren!
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 02 jan 2006, 09:59, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door