Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Axelle
#456999
Hallo,
Met mijn goede voornemens begonnen :) , vanaf vandaag probeer ik een nieuwe manier van eten uit op mijn twee woefers (voor jullie goedgeoefende barfers misschien wat lachwekkend, maar voor mij een hele stap :)). Ik heb twee beagleteefjes Axelle (1,5j) en Dora (6j) beiden kenden tot nu toe enkel een droge brok. Ook al doen ze het daar "goed" op wordt mijn nieuwsgierigheid naar vers hoemeer ik erover lees groter om toch de stap te zetten om het zelf eens uit te proberen. Ik dacht laat me beginnen met het eenvoudigste...een versvoeding compleet (geen gereken of afwegen). Gisteren kregen ze als avondeten een grote verse rundskluif met nog wat knabbelvlees en velletjes aan. Elk in hun bench zijn ze 3uur zoet geweest met sabbelen ;D , goed dacht ik morgen krijgen ze 2 sneetjes Duck uitmuntend als ontbijt. Vanmorgen de Duck overgoten met kokend water (uit angst voor diarree...) en ik heb ze nog nooit zo smakelijk hun bakjes zien uitlikken ;D! Prima, het gaat goed... tot deze namiddag...Dora na eerst wat harde stoelgang van haar kluif platte stoelgang begon te krijgen :(. Ziek is ze niet echt, wel wat ongemakkelijk als ze hoognodig naar buiten moet. Axelle daarentegen heeft er minder last van. Vanavond heb ik ze wat gekookt kippenwit en gekookte rijst gegeven...Mag ik dat eigenlijk wel doen? Ze krijgen 2keer per dag eten, het liefst zou ik s'morgens droge brokken blijven geven en s'avonds Duck met eventueel nog wat groenten.
Qua hoeveelheid zit ik nog niet goed denk ik, Axelle weegt 11kg is tenger gebouwd en mag denk ik 1,5 snee Duck compleet krijgen per maaltijd + haar 80gr korrels s'avonds.
Dora is een ander paar mouwen; zij staat normaal gezien op een streng dieet (specific CRD van bayer) tgv zwaar overgewicht. Ik heb haar geadopteerd in augustus en toen woog ze 40kg, nu zit ze op 25kg en er zouden nog langzaam 5kg mogen afgaan...Toch zou ik haar het plezier van vers niet willen ontnemen en haar ook één voeding dieetkorrels willen blijven geven en één voeding Duck (2sneetjes te weinig voor 25kg?).
Kan je dieeten met Duck? En hoeveel % minder je dan de normale hoeveelheid voeding?
Ik heb Duck uitmuntend , Duck pens en Duck rund kip lever compleet in huis maar weet niet met welke soort ik het beste begin. Voorlopig gaf ik nog maar enkel Duck uitmuntend.
Hoe zien jullie mijn aanpak? Mag ik zo veranderen of ben ik fout bezig?
De droge korrels zou ik wel willen blijven geven, lijkt mij gemakkelijker te vinden als we op reis gaan.
Door 202spots
#457005
Axelle schreef: Gisteren kregen ze als avondeten een grote verse rundskluif met nog wat knabbelvlees en velletjes aan. Elk in hun bench zijn ze 3uur zoet geweest met sabbelen
Leuk dat je enthusiast bent, maar ik denk dat je verkeerd ben begonnen...
Je bent vandaag begonnen met Duck...maar gisteravond heb je ze 'n al rundkluif gegeven???

Niet alleen onverstandig om ze rundkluif te geven maar ook niet verstandig om ze er dan 3 UUR op te laten kluiven.
Wanneer 'n hond gewend is om te kluiven dan haal je de bot na 30 min. kluiven weg.

Had je dit al gelezen ???
http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... readid=801
Gebruikersavatar
Door Nitus
#457043
Hoi Axelle, gefeliciteerd met je goed voornemen ;).
Maar lees eerst eens die link die Dory (202spots) je gegeven heeft even heel goed door, want 3 uur op een runderbot kauwen kán hele vervelende gevolgen hebben, en dan vind ik platte poep de minst erg. Het had namelijk ook ernstige verstopping kunnnen veroorzaken.
De rijst zou ik achterwegenlaten, een hond van 11 kilo mag je volgens de tabel van Duck zo'n 350 gr. per dag geven, dit kun je verdelen over 2 maaltijden, bv. 's morgens 1,5 plakje en 's avonds 2.
Voor Dora..., tuurlijk kun je Duck ook gebruiken om te dieeten, je geeft dan gewoon wat minder ;). Ik begrijp dat je graag wilt dat ze straks 20 kilo weegt? In dat geval mag je volgens de tabel van Duck 538 gr. per dag geven, ik zou dat dan op 5 plakjes afronden, en dan kiezen voor 's morgens 2 en 's avonds 3. Dit zijn natuurlijk richtlijnen hè? Als je ziet dat je hond toch zwaarder wordt dan natuurlijk minder gaan geven.
Ik zou dus helemaal geen brokken meer geven, maar goed dat is mijn keuze ;).
Door Axelle
#457187
Oeps... gelukkig zijn ze mijn blunder al teboven :-\ dacht ze te plezieren met een lekkere kluif...
Reeds van kind hebben wij altijd honden gehad en vroeger (en dat zit hier zo ingeprent :(moest een soepbeen gekookt worden en was alles van bot van de kip uit den boze...) Ik heb al zoveel gelezen en was al fier dat ik een rauw bot met vlees ging geven. Fout dus en alles opnieuw doorgenomen.
Ik begin dus opnieuw en start gewoon met Duck compleet dat lijkt mij het veiligste zonder zelf eerst nog iets toe te voegen.
Is het slecht als ik (met een tijdsspanne van 8u) toch nog de vertrouwde brokken wil doorgeven? Ik ben eigenlijk bang dat eens ze volledig Duck eten ze hun neus zullen ophalen voor de brokken ::)
Wat een bot voor 30' betreft, eens ze hun been hebben worden mijn lieverds "tijgers" en krijg je dat bot niet meer terug ;D hoe nemen jullie het af zonder kleerscheuren? Zelfde met vb een kippennek vasthouden om ze te leren knabbelen en kraken....vrees een beetje voor mijn vingers ;D
Door Netty
#457208
Tof van mij schakelt moeiteloos over op brokken, ik zal wel moeten, want als ze met mij mee reist moet ze een week in quarantaine, en daar krijgt ze brokken >:(
ik zou als ik jou was je hond lekker op Duck zetten, dan je hier goed inlezen en op je gemak na een aantal weken het eerste bot geven.
je hebt gelijk als je denkt dat we alles vasthouden, dat doen we ook ;D, in het begin, zo kan je ze rustig leren kauwen op bot.
begin eerst met een kippevleugeltje en sla dat met een hamer op het gewricht, dan ben je zeker dat dat niet in zijn geheel naar binnen schiet.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door