Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Lil
#452464
Ik baal als een stekker. Nog geen jaar geleden wilde ik mijn oudste poes laten inslapen omdat ze ondanks speciaal dierenartsenvoer (brok) drie keer per jaar struviet had en eigenlijk bijna constant pijn had. Sinds ik barf (heb haar ook een half jaar homeopathische medicijnen gegeven) heeft ze nergens meer last van. Nu heeft opeens de andere kat struviet of oxylaat, ik weet het niet maar wil geen antibiotica of da onderzoek, heb nog de tabletten van de andere kat en die helpen zowel tegen oxylaat als tegen struviet. Ze heeft nu ook geen pijn meer bij het plassen. Hoe kan het nu dat ze nu ze een jaar barft toch blaasgruis krijgt? Heeft het ermee te maken dat ik de katten sinds drie maanden geen groentes meer geef?
Door Ster
#456603
Ik heb hier nog nooit iets gelezen over dat het wel of niet eten van groente effect kan hebben op de ontwikkeling van blaasgruis. Balen joh! Kun je niet naar een da die pro vers is?
Door Lizzy
#457081
Ik ben natuurlijk geen dierenarts, maar ik denk dat het van erg groot belang is om te weten of het nu om struviet of om oxalaatgruis/steen gaat! Deze twee vormen zich namelijk in tegenovergstelde omstandigheden en nee, de behandeling is dus niet hetzelfde!

Oxalaat kristallen vormen zich in een zure urine en komt eigenlijk vaker voor bij oudere katten. Aangezien dit calciumhoudende gruisjes zijn, zeggen ze dat je de urine minder zuur moet maken (en dt kan wel met o.a. groentes), dat je ook minder calcium moet voeren (dus minder gemalen botten) en minder eiwitten. Ook is het essentieel dat de kat voldoende drinkt. Dus zeker NIET overstappen op brokken maar zeker wel vers blijven geven! Ik denk dat ik inderdaad weer groentes toe zou voegen, iets meer vetten zou toevoegen en minder vleesbotten zou geven.

Maar, dit geldt dus alleen als het om Oxalaat gaat. Laat je DA eerst maar uitzoeken of het struviet of oxalaat is!! Als het om struviet gaat, moet je namelijk heel andere maatregelen nemen!
Door Lil
#463434
Tja als je bedoelt het voer aanpassen wel...
Maar de medicamenten (homeopathisch) zijn hetzelfde, deze werken niet op het milieu maar op de kristallen. Heb trouwens ontdekt dat ze een straat verder kittenkat en brokjes van de boerenbond meeeet. Van die echt super zoute troep dus... De mensen zouden haar niet meer voeren (hebben zelf ook katten), maar wegsturen. Is nu alweer over, denk gewoon dat het door die brokken kwam, ze eet nu ook weer thuis!
Door James
#470381
Tsja, ik zou toch wel naar een DA gaan. Ik ken volgens mij alleen Struviet gruis, maar ze kunnen er heel naar aan dood gaan. Ik weet niet of het anders Oxalaatgruis (lijkt me niet), maar de blaas verstopt gewoon en uiteindelijk (klinkt ver weg, maar kan heel snel zijn) klapt de blaas. Ik zou er dus geen risico mee nemen, want zo zou niemand aan zijn einde willen komen.

Die van mij geef ik altijd Vit. C en Cranbarry pillen over zijn eten. Dat zal dan zo te lezen aan Lizzy's verhaal de Struviet versie zijn en dus niet slim om te doen als je kat Oxalaatgruis heeft... Als je het mij vraagt dus... DA
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door