Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door herder_lover
#455302
ik heb gister een teek uit Dara's oor verwijderd (de eerste die ze in 3 jaar heeft!) maar er zat al een hele dikke rode bult onder. Ik heb de teek bewaard en nadat ik hem verwijderd had (met kop en al zijn poten) , heb ik de plek ontsmet.
Moet ik nu naar de DA ermee? Hoe zie je dat het ernst is? Ik weet echt neit hoe lang die teek er al zat, hoe lang ze deze bult nu heeft en of ze nu een ziekte kan opgelopen hebben...
Wie weet wat?
Door Elvira
#455585
die bult, moet je zien als een muggenbult. De teek kan je inleveren bij de dierenarts. Er wordt onderzoek verricht naar het voorkomen van de diverse tekensoorten. Volgens mijn dierenarts zijn veel honden positief op lyme, zonder klachten te hebben. Er is vorige week een nieuwe tekensoort in zuid-west Nederland gevonden die de ziekte van Babessiosis. Ik zou de teek naar de dierenarts brengen.
Door Truus
#455675
herder_lover schreef: hmmm, ik zal hem morgen eens bellen. Kijken wat hij te zeggen heeft...
Een teek valt overigens vanzelf eraf als hij volgezogen is.
Laatst gewijzigd door Truus op vr 30 dec 2005, 22:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Door herder_lover
#455680
ja, maar ik wil niet dat de teek mijn hond ee ndodelijke ziekte heeft gegeven. Maar ze is nog gewoon vrij, levendig en eet en drinkt goed, dus ik denk van nioet, maar ik weet ook niet hoelang het duurt voordat ze ziek kunnen worden ???
Door henneke
#455828
die bult daar zou ik me niet teveel zorgen over maken , ik had dit jaar zelf een teek op mijn hooft en een enorme buil ervan na een paar dagen trok die vanzelf weg.
Door Cathelijn
#455872
herder_lover schreef: ja, maar ik wil niet dat de teek mijn hond ee ndodelijke ziekte heeft gegeven. Maar ze is nog gewoon vrij, levendig en eet en drinkt goed, dus ik denk van nioet, maar ik weet ook niet hoelang het duurt voordat ze ziek kunnen worden ???
misschien heb je hier wat aan: http://www.saag.nl/
Er wordt vermeld dat het wel een aantal weken kan duren voordat er ziekteverschijnselen optreden.
Door conleeuw
#455925
herder_lover schreef: ja, maar ik wil niet dat de teek mijn hond ee ndodelijke ziekte heeft gegeven. Maar ze is nog gewoon vrij, levendig en eet en drinkt goed, dus ik denk van nioet, maar ik weet ook niet hoelang het duurt voordat ze ziek kunnen worden ???
Ik denk dat jij inderdaad beter je dierenarts kan bellen, want ik vermoed dat teken bij jou mischien andere ziekten kunnen overdragen dan de teken hier. Ik weet dat in Zuid Africa ook verschillende (enge) ziekten worden overgedragen dan hier, ik zou toch even bellen. ;)
Door herder_lover
#456172
ik heb ff gebeld en ook de DA zegt dat je het gewoon in de gaten moet houden. Op zich kan de bult geen kwaad en ook de beet op zich niet. Maar als de hond zich lusteloos gaat voelen, niet meer wil eten en drinken, dan moet je aan de bel trekken. :)
Nu is Dara niet zo'n grote eter en drinker (itt tot baasje ;D) maar druk is ze altijd wel. Dus als ze lusteloos gaat worden, dan ga ik zeker langs... kan idd weken duren voor ze eventueel verschijnselen kan krijgen :-\
Door tieneke
#456794
henneke schreef: die bult daar zou ik me niet teveel zorgen over maken , ik had dit jaar zelf een teek op mijn hooft en een enorme buil ervan na een paar dagen trok die vanzelf weg.
Ik zou zelf toch meteen bij de dokter zitten ;)
Er zijn mensen die ook waren gebeten en zij hadden ook nergens last van op wat lichte ziekteverschijnselen na,na 1 jaar waren er zelfs mensen bij die half verlamd waren en waarschijn ijk nog jaren medicijnen moeten slikken...onderschat een teek dus nooit.
Door Truus
#456918
De ziekte kan zich zelfs na maanden of jaren openbaren.

Wanneer het bultje niet groter wordt, en het binnen 2 weken weer verdwijnt, is de kans klein dat er een infectie is.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door