Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Twister
#45367
Heeft het voeren van kvv cq. barf invloed op de uiteindelijke schofthoogte van een hond? Dat de groei gelijkmatiger is met deze soorten voer is me bekend.
Maar valt de schofthoogte ook hoger/lager uit dan met het voeren van brokken? Of is de echt genetisch bepaald?
Door sharpie
#45401
Ja, dat zou ik ook graag willen weten ???
Mijn teefje van nu 1 jaar oud, voer ik al vanaf het begin vers en ze groeit heel langzaam.
Haar broertje en zusjes zijn een heel stuk groter.
Terwijl toen ik haar ophaalde met 8 weken alle pups ± even groot waren.
Laatst gewijzigd door sharpie op di 27 jan 2004, 19:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lupa
#45403
met brokken worden ze opgepomt met alle consequensies van dien, met vlees gaat het langzamer maar wel veiliger voor de botten maar je hebt uiteindelijk meer kwaliteit
Door Janet
#45550
Het heeft juist geen invloed op de hoogte, volgens mij. Althans, niet voor de genetisch bepaalde hoogte. Juist door het geven van puppy- en juniorbrokken schieten honden de lucht in, met alle nare gevolgen van dien (groeipijn, om maar iets te noemen).
Door sharpie
#45558
Ja, ik weet dat het beter is en mijn holistische dierenarts zei ook al dat ze met vers langzamer groeien, maar wel langer blijven doorgroeien.
Maar zouden ze uiteindelijk nou net zo groot worden als op brok?
Of hoort de uiteindelijke groote van een ras eigenlijk over het algemeen kleiner te zijn en is de rasstandaard gebaseert op brokken honden ???
Ik ben gewoon erg benieuwd, ik zie dat mijn teef nog steeds groeit, maar het gaat heel gelijkmatig en langzaam, ik vind het niet erg, maar ik krijg steeds opmerkingen op straat van: wordt zij nou net zo groot als hij (mijn reu)?
Dan zeg ik altijd maar, ik weet het niet en het is een teef en ze is nog jong en ze krijgt vers en misschien is het gewoon wel een kleintje etc. etc.
Maar ik las een tijdje terug hier op bp een stukje over iemand die zijn/haar hond ook kleiner was dan zijn nestgenootjes die brokken kregen, maar ook die was nog niet uitgegroeid en nog jong.
Door Janet
#45560
Kali wordt ook als 'vrij klein' gezien voor een rottweiler. Tja, jammer dan, ik ben zelf ook niet één van de grootste ;D. Ze is in ieder geval iets kleiner en ranker dan één van haar nestzusjes, die wel op brok is grootgebracht. Het dier was met de prille leeftijd van 10 maanden al behoorlijk groot én uitgezwaard. Volgens mij kan dat nooit echt gezond zijn voor een model rAttweiler. Kali wordt ook wel zwaarder, als ze er zelf klaar voor is. Ik zie haar heus wel breder worden in de borstkas en het hoofd. Daarom maak ik me geen zorgen.

Ze heeft in ieder geval geen rare groeispurts meegemaakt (achterhand hoger dan schoft, schoft hoger dan achterhand ???). Ze zit uitstekend in haar vel, is goed gezond en vooral blij (zeker als het eten klaar staat), behalve vlooienallergie (erfenisje van haar moeder) heeft ze nooit ergens écht last van, ze heeft een sociaal karakter en een heleboel werklust.
En aangezien ik toch niet met haar ga showen/fokken, heb ik *zelf* niet zoveel op met de rasstandaard. Ik denk juist dat ze door het geven van puppy- juniorbrok groter worden dan goed voor ze is, ongeacht de rasstandaard. Het lijkt wel alsof de rasstandaard juist op deze groeispurts wordt aangepast (ik weet het niet hoor, het is maar een gokje).
Laatst gewijzigd door Janet op wo 28 jan 2004, 03:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Door An
#45639
Ik heb geen idee, maar mijn oudste hond Holmes is opgegroeid met puppybrokken (tja ik wist niet beter). Hij is heel wat groter dan de rasstandaard. Hij is een lab en weegt nu zo'n 50 kilo, de gemiddelde lab weegt er 40 enne Holmesje is niet te dik, dus wel veel te groot. Hij heeft ook HD gehad. Lag dit nou aan de brokken??? Ik zou het niet met zekerheid kunnen zeggen maar ik zal zeker ook niet zeggen dat het niet aan de puppybrokken lag. Maar volgens mij groeien ze alvast op puppybrokken veel te snel. Shaggy heeft nooit puppybrokken gehad en is opgegroeid op zowat half brokken half Duck. (wordt heel heel binnenkort half Duck,half Barf hoor :d) en die groeit veel mooier. Hoewel iedereen die hier binnenkomt ook zegt , die blijft klein, maar ach dat hij maar zo groot wordt als hij zelf wil zeg ik altijd, wat interesseert die rasstandaard mij nu ;D
Door sharpie
#45647
Het maakt mij ook niet uit hoor, als ze maar gezond zijn en dat is ze zeker, ze is heel sterk voor zo'n ukkie ;DEn ze is ook mooi in proporsie.
En wat die rasstandaard betreft, dat is nou juist wat ik bedoel, dat die misschien dus idd op brokkenhonden is afgestemt.
En voor mensen die bijv. wel willen showen of fokken is dat toch wel interessant om te weten.
Niet dat dat een reden is om toch maar brokken te gaan voeren natuurlijk, voor mij iniedergeval zeer zeker niet. ;)
Maar ik ben benieuwd naar iedereen zijn ervaringen hiermee.
Het lijkt mij een leuke wetenswaardigheid.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#45751
Welke hoogte je hond krijgt ligt aan zijn genetische materiaal,een hond wordt nooit groter dan dat genetisch is bepaald,door tekorten in de voeding kan jij wel belemmerd worden in de groei,maar daar heb je met brokken ook geen last van.
De rasstandaarden zijn op enkele nieuwe rassen na al ruim honderdjaar oud voor de intrede van welke brok dan ook en de meeste landen van herkomst zijn van geen kant bereid er veranderingen in toe te brengen,mijn ras bijvoorbeeld mag in het land van herkomst niet eens meer showen omdat in de rasstandaard staat dat een ongecoupeerde staart een punt van disqualificatie is,en amerika is geenszins van plan hier enige consessie in te doen.De meeste rasstandaarden zijn sinds de opstelling en definitieve vorm niet of nauwelijks veranderd.
Als het verschil in hoogte spectaculair is is dat dus een fout in de genen en dit ligt niet aan de voeding of er moeten groeihormonen inzitten.
Door sharpie
#45789
Ok bedankt Sylvia :)
Merk jij trouwens verschil in de manier van groeien nu je vers geeft?
Dus niet de uiteindelijke groote, maar groeien ze langzamer, gelijkmatiger en zijn ze minder snel uitgegroeit??
Gebruikersavatar
Door sylvia
#45798
sharpie schreef: Ok bedankt Sylvia :)
Merk jij trouwens verschil in de manier van groeien nu je vers geeft?
Dus niet de uiteindelijke groote, maar groeien ze langzamer, gelijkmatiger en zijn ze minder snel uitgegroeit??
Ik heb nog nooit een pup op brokken gehad dus hoe ze op vers opgroeien is voor mij de gewone gang van zaken.Mijn vriendin fokt en voert brokken en haar honden vallen net als de mijne binnen de rasstandaard qua hoogte,de eenkleur lijn die zij heeft geeft iets grote honden en gewoon formaat en de eenkleur lijn bij mij die voor een gedeelte gelijk is aan die van haar heeft dat exact hetzelfde .Wat daar bij opvalt is dat dat ook type gebonden is,de honden uit die lijn die groot uitvallen zijn erg mooi van kop type maar iets aan de forse kant,de kleinere varianten zijn allen van een ander koptype.Wij hebben dit beide dus dat is al een weggever dat voeding er weinig mee van doen heeft en genen alles.
Door sharpie
#45821
Sorry dat ik er zo over doorga, maar vind het een erg interessant onderwerp. :o

Maar jij ziet dus in de manier van opgroeien ook geen verschil tussen jouw honden en die van je vriendin ???

Omdat er toch vaak beweert wordt dat vers honden langzamer groeien dan brokken honden, zelfs mijn holistische DA zegt dat.
Door Paul_Barte
#45829
Ja, honden die op vers staan groeien door de regel langzamer en gelijkmatiger is mijn ervaring.

Ik heb van al mijn honden tabellen bijgehouden van het gewicht (helaas niet van de hoogte).

De grafiek van een hond op vlees is bijna 1 rechte streep schuin omhoog m.a.w. geen pieken en stilstand in gewicht.

Ik heb 1 Schotse herder welke gewoon erg groot is!! (zo'n lekkere ouderwetse LOL LOL).
De rest is beduidend kleiner terwijl de voermethode exact hetzelfde is geweest.
De reden is heel simpel......keurmeesters hebben liever kleintjes en de fokster van de grote is er zelfs mee gestopt :-\
Door sharpie
#45832
Bedankt Paul :)
Op de sharpei clubdag was ook een keurmeester en die vond mijn teefje van toen ±9 maanden te klein.
Vreemd de ene keurmeester wil groot en de andere wil klein.
Nou is de mijne misschien ook wel gewoon een ukkie hoor ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door