Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Bianca
#454645
Ik ben aan het uitrekenen hoeveel mijn honden moeten eten per dag/ week, maar nu vraag ik mij af: tot welke leeftijd rekenen jullie voor een pup met de percentages voor puppies? Niels is nu 7 maanden oud en krijgt 750 gram kvv per dag, is hierbij mooi op gewicht ( hij weegt nu 29 kg, is een dalmaat). Mijn honden eten nu af en toe kippenekken en vandaag voor het eerst een vleugeltje met wat extra groentemix (na een kleine kvv maaltijd), dit gaat goed. Maar als ik voor Niels ga rekenen met 5% van zijn lichaamsgewicht, dan komt daar een (in mijn ogen) schrikbarend hoog gewicht uit!
Door Borke
#454701
Bij Borke heb ik altijd op het gevoel (letterlijk) gevoerd, dus gewoon voelen of je zijn ribben goed kunt voelen. Voel je teveel rib dan wat meer eten geven, voel je te weinig dan wat minderen. Iedere hond is anders en verbruikt zijn energie op zijn eigen manier, dat is het mooie van vers voeren, je bepaalt helemaal zelf wat je je hond geeft, afgepast op zijn behoefte ;D
#454730
Heeee Bianca!!! Storm weegt zo'n 27 a 28 kilo en krijgt tegenwoordig ruim een kilo CB. Voor die tijd zat hij al heel lang op 900 gram, dus meer als Niels. Wat vind jij dan schrikbarende hoeveelheden??

Trouwens super dat je ook vers geeft!!!! Zie je hier nu pas ;D
Door Borke
#454747
EstherVanPuck schreef: Storm weegt zo'n 27 a 28 kilo en krijgt tegenwoordig ruim een kilo CB. Voor die tijd zat hij al heel lang op 900 gram, dus meer als Niels.
Hoe oud is Storm?

Borke is 20 maanden en weegt 22 kg en krijgt 500 gram per dag, toen hij nog volop in de groei was heeft hij een tijdje 600 gram gekregen.
#454766
AstridStraver schreef: Hoe oud is Storm?

Borke is 20 maanden en weegt 22 kg en krijgt 500 gram per dag, toen hij nog volop in de groei was heeft hij een tijdje 600 gram gekregen.
Storm is zo'n 2 weken jonger dan Niels, 1 januari wordt ie 7 maanden.
Door Bianca
#454813
Haaaaai Esther! Ben hier toch al een poosje hoor, maar heb vooral veel gelezen ;). Ik voer mijn honden al 3,5 jaar kvv, eigenlijk uit nood geboren omdat Sophie letterlijk strontziek werd van brokken (wist niet dat er zoveel diarree uit zo'n klein puppie kon komen....). Het enige dat hielp was vers voer met vuile pens, vandaar. Daardoor ben ik me meer in rauwe voeding gaan verdiepen, en nu wil ik dus ook zelf gaan samenstellen.
Maar dan komt het rekenwerk..... Als ik kijk welk percentage van het lichaamsgewicht er genoemd word als uitgangspunt voor pups (5%-10%) en ik laat dat los op het gewicht van Niels (5% van 29 kg=1450 gram per dag =ruim 10 kg per week!) dan ga ik toch wel achter mijn oren krabben.... Ben bang dat ie dan uit z'n jasje groeit ;D. Op 750 gram kvv per dag doet hij het immers uitstekend. (en dat is zo'n 2,5 % van zijn lichaamsgewicht)
Door Elise
#454820
Storm zijn nestbroertje Romeo heeft hier pas een paar weekjes gelogeerd en die kreeg 1200 gram KVV op een dag.

Ik denk dat je dus echt gewoon per hond moet gaan kijken, als Niels het goed doet op 750 gram KVV dan zou ik het gewoon lekker zo houden ;)
#454838
Elise schreef: Storm zijn nestbroertje Romeo heeft hier pas een paar weekjes gelogeerd en die kreeg 1200 gram KVV op een dag.

Ik denk dat je dus echt gewoon per hond moet gaan kijken, als Niels het goed doet op 750 gram KVV dan zou ik het gewoon lekker zo houden ;)
Tjonge, 1200 gram! Het verschilt dus echt duidelijk per hond. En wat Elise zegt, als ie het goed doet op 750 gram, dan moet je dat lekker zo houden.

Het lijkt wel of echt iedere dalmateneigenaar vers geeft of gaat overstappen!!!!! ;D ;D
Door Borke
#454860
EstherVanPuck schreef:Het lijkt wel of echt iedere dalmateneigenaar vers geeft of gaat overstappen!!!!! ;D ;D
Er zijn volgens mij verhoudingsgewijs erg veel spikkels op BP, veel meer dan je in het echte leven tegenkomt!
Door Borke
#454865
EstherVanPuck schreef: Omdat spikkelbaasjes zo verstandig zijn!! ;D ;D ;D
Aha - typeer de spikkelbaasjes en je ziet wijze mensen?

Kan het ook zijn dat spikkels verhoudingsgewijs slechter op brokken reageren?
#454868
AstridStraver schreef: Aha - typeer de spikkelbaasjes en je ziet wijze mensen?

Kan het ook zijn dat spikkels verhoudingsgewijs slechter op brokken reageren?
Ze hebben wel sneller huidproblemen heb ik soms het idee, of dat komt omdat je dat sneller ziet door de korte witte vacht. En diarree he, die hoor je ook vaak. Maar of dat alleen voor dalmaten geldt?? Geen idee eigenlijk.
Door Borke
#454870
EstherVanPuck schreef: Ze hebben wel sneller huidproblemen heb ik soms het idee, of dat komt omdat je dat sneller ziet door de korte witte vacht. En diarree he, die hoor je ook vaak. Maar of dat alleen voor dalmaten geldt?? Geen idee eigenlijk.
Met een kortharige voornamelijk witte vacht zie je dat soort klachten wel eerder dan bij andere rassen en ik kan me ook voorstellen dat je het korter wilt 'aankijken' omdat het er sneller vies en/of vervelend uit ziet.Of het verhoudingsgewijs vaker voorkomt zou een rasvereniging moeten weten.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door