Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

#383945
Wisten jullie dat de UKG (Universiteits Kliniek voor Gezelschapsdieren) te Utrecht een grootschalig onderzoek gestart is naar welke teken er voorkomen in Nederland en welke ziekteverwekkers zij met zich meedragen?
Een heleboel DA's werken hier aan mee en ik zou hierbij ook iedereen op willen roepen eraan mee te werken. Als je dus een teek/teken hebt aangetroffen op je hond (of kat), bewaar die dan en informeer bij je DA of deze meewerkt aan dit onderzoek en breng de teek/teken dan langs bij je DA zodat die deze op kan sturen voor het onderzoek of stuur de teek/teken (dood of levend) zèlf op in een goed afgesloten buisje of potje (liever geen glas). Vergeet dan alleen niet te frankeren.
Het is belangrijk dat je meldt:
- waar de teek gevonden is;
- op welke datum;
- waar de hond wordt uitgelaten;
- of het huisdier in het buitenland is geweest en zo ja, waar.

Je kunt het opsturen naar:

Universiteit Utrecht
Faculteit Diergeneeskunde
Afdeling Parasitologie en Tropische Diergeneeskunde
t.a.v. Christa Bodaan
Postbus 80165
3508 TD UTRECHT.


Dit onderzoek heeft men ingesteld, nadat er sinds vorig jaar ca. 20 gevallen bekend zijn geworden, die niet in het buitenland waren geweest en die wèl besmet bleken te zijn met Babesia. Deze parasiet wordt overgedragen door Dermascentor teken, waarvan men altijd dacht dat deze soort niet in Nederland voorkwam...
4 van deze honden zijn aan de infectie bezweken.
Een gedegen onderzoek naar welke teken hier voorkomen en welke ziekteverwekkers zij met zich mee brengen is dus zeer op zijn plaats.
Hopelijk werken er zoveel mogelijk mensen aan mee, des te betrouwbaarder wordt het onderzoek. ;)
#451439
vandaag in het Brabants Dagblad:

de kliniek in Utrecht heeft meer dan 2000 teken opgestuurd gekregen vanuit het hele land. Dit waren allemaal inheemse teken, behalve die van een dierenarts in West-Brabant. Zij heeft haar werkgebied op Sint Philipsland en bij de Dintelse Gorzen in De Heen (bij Steenbergen). De dierenarts vond bij een boer op Sint Philipsland vele teken op zijn koeien. Ze heeft ze naar Utrecht gestuurd en daar bleken het om de dermacentor-teken te gaan.
#451475
Cathelijn schreef: vandaag in het Brabants Dagblad:

de kliniek in Utrecht heeft meer dan 2000 teken opgestuurd gekregen vanuit het hele land. Dit waren allemaal inheemse teken, behalve die van een dierenarts in West-Brabant. Zij heeft haar werkgebied op Sint Philipsland en bij de Dintelse Gorzen in De Heen (bij Steenbergen). De dierenarts vond bij een boer op Sint Philipsland vele teken op zijn koeien. Ze heeft ze naar Utrecht gestuurd en daar bleken het om de dermacentor-teken te gaan.

Ik heb het ook gelezen. Weet iemand meer over dit soort teken? De gebieden waar ze zijn gevonden zijn namelijk mijn achtertuinen oftewel wij wonen vlak tegen dit gebied aan.


Laat maar...ik heb het al gevonden. Babesiose........
Laatst gewijzigd door Erna op za 24 dec 2005, 17:46, 1 keer totaal gewijzigd.
#451597
Goed dat ze daar onderzoek naar doen, het is niet alleen babesiose maar we hebben ook nog Ehrlichiose
het verschil tussen deze is dat babesiose door een parasiet wordt veroorzaakt en Ehrlichiose door bacteriën.
#451600
Ik heb een maand of wat geleden zo'n kokertje meegenomen. De dagen ervoor vond ik nog verschillende teken. Toen ik het had, geen teek meer. Tot een na een paar weken, maar toen kon ik het kokertje niet meer vinden. :-[
Ik woon in west-brabant, dus elke teek die ik nu vind, stop ik wel ergens in. Maar het is lang geleden dat hij teken heeft gehad. Het is veel minder erg dan vorig jaar. Hoewel hij van de zomer door een operatie lange tijd niet in het bos geweest is.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door