Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#450128
Vanavond hebben ze kippevleugeltjes (vlees met bot) gegeten, ik heb zo bedacht morgenochtend nog brokken en dan 's avonds weer vlees, dit is gemend van spiervlees en orgaanvlees met een groentenmixje.

Hoe vinden jullie dit idee, ik kan niet op het ene moment opschakelen denk ik want het zijn echte brokkenhonden en ze moeten er aan wennen.

Graag adviezen/kommentaar!
Door roefus
#450197
Ik vind het wel leuk om deze vraag te lezen.
Zelf ben ik nu pakweg een 3 weken op de barfing-tour.
Weliswaar was mijn hond rauw vlees gewend, maar at daarnaast ook 's ochtends brokken.
Soms ook 's avonds, alhoewel dan gemengd met kvv, vers vlees of vlees uit blik (soms).
Mijn katje was enkel 's ochtends brokjes gewend, 's avonds een blikje (of zakjes whiskas).

Voor mij betekende 'overgaan op barf'......een hele omschakeling.
Sowieso de manier van denken, alles doornemen erover etcetera.
Maar oké.....dat was binnen 'n paar dagen gelukt....
Dan komen de 'barf-INkopen' nog.....
Dat laatste vereist tenslotte ook nog het één en ander.

Maar als ikzelf in mijn hoofd het 'voor elkaar' denk te hebben......
Dan moeten die hond en die kat dat ook nog maar geloven......

Dus ik koos voor 'geleidelijkheid'.
In de eerste plaats omdat de beesten niet ziek waren, dus er was geen urgente reden om DIRECT dingen te forceren.
En ik wilde ook helemaal niet dat ze in 'één keer' over moesten gaan.

Dus 's ochtends (voor de hond, na een lange wandeling) de vertrouwde brokjes.....en die boterham.
's Avonds kwam barf op het menue.
Vrij vlug .....want de rollen carnibest (uit 'veiligheid' ingeslagen) bleven vooralsnog in de vriezer.
Ik merkte bijna binnen 'n week.....dat de brokken 's ochtends voor de helft bleven liggen.
En ik voerde het barf-gedeelte 's avonds wat op.....

Dat was 'oefenen' voor die beestjes in het begin.
'Wel lekker'(zo dacht Roefus, de hond). "....maareh....wat moet ik nou met zó'n stuk rib.....kun je niet even helpen? ".
Dus ik hielp hier en daar een beetje (vasthouden en maar zeggen hoe lekker of dit is).
Hij lust meestal wel alles...maar is geen hond die 'erover heen valt'....dus hij probeerde alles behoedzaam.

Gisteren liet hij álle brokken 's ochtends staan.....
En ik liet ze OOK staan....expres......tot 4 uur 's middags....toen heb ik ze ogeruimtd.
Vandaag hetzelfde liedje.......

Uiteindelijk denk ik dat ik het dus geleidelijk heb gedaan, maar dat meneer hond 'zelf gekozen' heeft.
Zonder centje pijn.
Denk dus ook (na deze ervaring) dat het helemaal niet stom is om het 'geleidelijk' te doen.
Ik hoef volgende week geen nieuwe brokken meer te kopen.

Voor de kat zal het iets 'langzamer' gaan.
Maar zelfs dit zwarte katertje.....deed nu 4 dagen over dezelfde portie 'ochtendbrokken' als wat hij anders in één keer verorberde.
Misschien dat ik nog één keer wat brokjes voor hem koop....maar dat zal dan het laatste pak zijn.....
Want ook hij....blijkft voorkeur voor dat ándere te hebben...
#450322
het is beter dat je 1 dag alleen vlees geeft en als je brokken wil geven dan ook 1 dag brokken.
het is voor een hond iedere keer weer omschakelen .
dat in verband met het maag zuur.
en dat is een heel vestandige hond die zijn brokken laat staan.
zou ik ook niet meer willen
#450400
Ik ben op advies hier in 1 keer over gegaan van brok op Kvv, omdat mijn shanden blaasgruis en darmproblemen had...shanden had altijd diaree, en vanaf de eerste dag kvv was dit al over..ongelooflijk.
Dus geleidelijk aan is natuurlijk ok, maar in 1 keer overstappen kan dus ook gewoon.
#450525
KayleighShanden schreef: Ik ben op advies hier in 1 keer over gegaan van brok op Kvv, omdat mijn shanden blaasgruis en darmproblemen had...shanden had altijd diaree, en vanaf de eerste dag kvv was dit al over..ongelooflijk.
Dus geleidelijk aan is natuurlijk ok, maar in 1 keer overstappen kan dus ook gewoon.
Ik ben ook ineens overgestapt, nooit problemen gehad.

Ik zie echt het voordeel niet in van brokken blijven geven, zeker omdat je het maagzuur van de hond op peil wil brengen.
#450592
Tonnie heeft vanmorgen weer vers gehad en geeft geen problemen maar Tos is de hele nacht ziek geweest en weigerde vanmorgen ook vers te eten.
Ze heeft weer brokken gehad, ik denk dat ik voor haar eerst Rodi koop en kijk hoe dat bevalt.Ze is niet zo groot dus dan vallen de kosten wel mee.
En dan voorzichtig weer probeer met vers.
#451363
Beide hebben gisteravond en vanmorgen spier en orgaan vlees gehad met groentenmix en dat is goed gegaan. Beide hadden beetje groene met witte ontlasting.
Ze vinden het heerlijk, denk dat de brokken echt verleden tijd zijn geworden.

Zal ik dit een week zo houden en dan weer iets nieuws proberen?
#451590
Ik ben ook direct overgegaan. Ook nu met mijn opvanger. Misschien in het begin iets dunnere ontlasting. En later weer te harde ontlasting door teveel bot....

Geef anders eerst KVV en kijk wat je goed kan krijgen van diverse spullen.
In het begin gaf ik alleen barf, maar ik heb weinig tijd om overal goede spullen vandaan te halen. Dus ik geef doordeweeks carnibest en in het weekend een spiervlees en vismaaltijd.
Ook in het weekend geef ik dan botten.
(doordeweeks zit het al in de carnibest).

Maar het leukst is compleet barf.

Karin
#451698
Ik kan hier alleen Rodi krijgen, in van die kleine pakjes voor veel geld. Mijn Tatra weegt 55 kilo, dat is dus niet echt goed haalbaar vanwege de uitgaven.
Adressen heb ik al redelijk want een medelid van de Hundefreunde (onze hondenclub in het dorp) barft ook en heeft me adressen gegeven. Zo heb ik het adres van een slachterij hier in de buurt waar ik kan kopen.

Ik heb de tijd om alles zelf samen te kunnen stellen en wil ook zekers de moeite nemen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door