Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door melanie
#447493
Hallo allemaal,

Mijn Tatrameisje van bijna acht jaar heeft sinds een jaar last van huid en vachtproblemen. Ze heeft bloedonderzoken gehad en het is niet haar schildklier en hart is ook ok.
Haar ondervacht op haar rug is zo goed als weg en daar zitten dan op haar huid bruinige schilfers.

Ik wil graag versvleesvoeding gaan voeren (Energique is vanaf januari hier te verkrijgen) maar wil ook Barfen want dan kan ik elimineren of dit aan haar voeding ligt. Maar hier heb ik graag alle adviezen en hulp bij.

Ikzelf dacht te gaan beginnen met lamsvlees want dit benadert de natuurlijke voeding van de Tatra het meest. Ze weegt bijna 55 kilo en is verders in goede conditie.

Heeft iemand adviezen en/of raad. Mijn dierenartse heeft te weinig verstand van voeding en is ook een beetje "gehersenspoeld" door de voerfabrikanten.
Laatst gewijzigd door melanie op ma 19 dec 2005, 01:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#447551
Ik weet niet of het noodzakelijk is om met lam te beginnen. Ik voorzie eerlijk gezegd problemen met de botten van lam. Die vind ik eigenlijk te hard om mee te beginnen. Ik denk dat een eliminatie-dieet eigenlijk niet nodig is hoor. Maar goed, je kunt wel beginnen met lam en langzaam opbouwen. Toch zou ik zelf niet langer als 2 weken lam geven.

Om de botten (calcium) te vervangen kun je twee weken lang eierschaalpoeder geven (gebruik schalen van ongekookte eieren, was ze, droog ze heel goed - in de oven op 50 graden gaat dat heel goed - en maal ze in bijv. een koffiemolen of vijzel tot poeder). Gebruik 1 theelepel eierschaalpoeder op 500 gram vlees. Je kunt ook al eenvoudige groentemixen erbij geven van bijv. wortel, andijvie, alfalfa, courgette, peterselie, etc (beetje varieren). Ik zou geen groentes uit de nachtschade familie nemen (tomaat, aubergine). Voor het grootse deel zul je spiervlees van lam moeten gebruiken en voor een klein deel de organen (hart, lever, nier, long, etc). Ik zou kiezen voor 15% orgaan, 20% groente (later minder, richting 15%) en de rest vlees.

Na twee weken zou ik zelf echte botten gaan toevoegen. Bij voorkeur kippennekken. Als dat goed gaat, kun je dat uitbreiden naar delen van hele kip en ook weer naar een ander vleessoort.

Als je botten toe gaat voegen, dan kun je andere percentages gaan voeren: Ongeveer 40% vleesbotten en 15% groentemix, 15% orgaanvlees, 5% a 10% tafelrestjes en/of supplementen en de rest spiervlees.

Ik zou ongeveer 1 keer per week een nieuw vleessoort toevoegen qua vleesbot, vlees en orgaanvlees. Ik zou pas na een paar weken met hardere botten van lam/kalf/geit beginnen. Laat je hond maar eerst even rustig wennen aan rauw vlees en zachtere botten (kip, eend, parelhoen, konijn, etc).

Ik zou zeker ook aan willen raden om na een week of 2 a 3 visolie-capsules toe te gaan voegen. En, je kunt ook na een paar weken rauwe/hele vissen gaan toevoegen aan het dieet. Bij voorkeur vette vis zoals sardien en makreel en zalmkoppen.

En, blijf iedere keer als je iets nieuws geeft dit noteren! Dan kun je makkelijker terug redeneren naar waar ze eventueel slecht op reageert.

Het zou mij niet verbazen als de algehele gezondheid van jouw hond gigantisch vooruit zal gaan als je helemaal 100% direct stopt met die brokken!
Door melanie
#447942
Bedankt voor de hulp, ik heb nog een beetje brokken dat voor ongeveer anderhalve week is en ik ben op zoek naar vlees.
Heb inmiddels ook het duitse Barf forum gevonden en heb wat adressen gevonden.

En kan ik het zelfde aan mijn boerenfoxje geven (ze is 10 1/2) en weegt 12 kilo, zij heeft eigenlijk geen problemen alleen ruikt ze een beetje te erg honds.

Vraagje, wat wordt precies onder speirvlees verstaan? Moet ik dan denken aan vlees wat op de botten zit?

(Ik zal wel dom overkomen maar ben echt beginnend)
Door tieneke
#448038
melanie schreef:
(Ik zal wel dom overkomen maar ben echt beginnend)
Niks dom!
Juist een baasje dat alles voor haar hondjes over heeft!
Zeer goede beslissing om de brokken eruit te kieperen waar je zeker geen spijt van krijgt.
Door Lizzy
#448454
melanie schreef: Bedankt voor de hulp, ik heb nog een beetje brokken dat voor ongeveer anderhalve week is en ik ben op zoek naar vlees.
Heb inmiddels ook het duitse Barf forum gevonden en heb wat adressen gevonden.

En kan ik het zelfde aan mijn boerenfoxje geven (ze is 10 1/2) en weegt 12 kilo, zij heeft eigenlijk geen problemen alleen ruikt ze een beetje te erg honds.

Vraagje, wat wordt precies onder speirvlees verstaan? Moet ik dan denken aan vlees wat op de botten zit?

(Ik zal wel dom overkomen maar ben echt beginnend)
Ja hoor, je kunt hetzelfde aan je andere hond geven! Zij zal snel lekkerder gaan ruiken!

Spiervlees is het vlees dat het skelet met elkaar verbind. Dus gewoon vlees zoals je dat zelf eet (kipfilet, varkenshaasje, biefstuk). Nu geef je de hond natuurlijk geen biefstuk. Veel te duur. Maar je kunt aan de slager/slachterij vragen om vleessnijdsels. Kopvlees is ook spiervlees en niet zo duur!
Door roefus
#448776
Lizzy schreef: Het varkenshaasje was bedoeld om uitleg te geven over wat spiervlees is. Maar goed, nee, ik voer zeker ook geen varkensvlees aan mijn honden (ivm Aujeszky)
was ook niet fout bedoeld.
maar ik bedacht dat iemand zou kunnen denken dat dat goed spiervlees was voor hondjes :D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door