Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Peet
#44878
Hallo,
Ik ben nieuw hier (spiek wel al een tijdje mee en al veel te weten gekomen). Mijn vraag is het volgende: zijn er mensen op dit forum die bekend zijn met de aandoening Degeneratieve Myelopathie en of barf hier eventueel een goede invloed op heeft? Mijn Duitse Herder heeft deze aandoening (is een soort afbraak van de zenuwen in het onderste ruggemerg waardoor je de bekende slappe achterhand krijgt...een soort waggel-gang). Hiervoor staat hij op dieet-brokken Mobility Support van RC. Ik geef hem (eigenwijs) daarnaast veel vers vlees en vuile pens (3 a 4 versdagen per week), omdat hij daar aantoonbaar minder op poept (dus beter z'n eten opneemt, denk ik dan). Ik ben benieuwd, hoewel ik voor jullie hoop dat er niet veel patienten rondlopen (want het is een slopende ziekte, die je hooguit kan vertragen....een soort MS eigenlijk...) Groetjes, Peet
Door sharpie
#44889
Hoi Peet, welkom op Barfplaats trouwens. :)

Ik ken de aandoening niet, maar je hebt groot gelijk dat je stiekem ook versvlees voert.
Ik zou die brokken gewoon in de vuilnisbak kieperen en helemaal op versvlees overstappen, want wat voor aandoening je hond ook heeft, versvlees is gewoon het beste voor alle honden, dus ook die van jou.

Ik ken een vrouw die "CORE AYURVEDA GENEESKUNDE" bij mensen doet.
Ik sprak haar toevallig vandaag en vroeg of ze ook dieren behandelde, en dat doet ze dus ook, met goede resultaten.
Ik vind het moeilijk om goed uit te leggen wat "core ayurveda geneeskunde" precies inhoud, maar ik denk dat het misschien wel eens zou kunnen werken voor jouw hond.
Ik zou haar gewoon eens bellen en haar de ziekte van je hond voorleggen en kijken wat ze zegt.
Als je wilt, stuur ik je wel een PB met haar naam en telefoonnr.

Sterkte.
Door Peet
#44892
Dank voor je reaktie, Sharpie!
Tja, ik geloof sterk in de theorie van vers....en ik behandeld Beau nu ook homeopatisch, want mijn reguliere DA kon er weinig mee (tja, typische Herder-aandoening...over een tijdje geven we hem wel wat anabolen...grrrr...). Gelukkig heb ik een fijne homeop. DA, en met SpondyVetsem kan ik het al een heel tijdje uithouden. Ik vroeg me gewoon af of helemaal barfen een optie is, want ik wil nou ook weer niet teveel eigenwijs zijn, en misschien een goed dieet wegdoen (ondanks dat het brokken zijn...).
En ja, Core Ayurveda...(klinkt een beetje zweverig - met alle respect - ) ik heb al eens zoiets geprobeerd...maar er niet veel aan gemerkt. Niet om vervelend te doen hoor, maar mijn beurs laat het nou eenmaal niet toe om van alles te proberen...het dieet en de druppels kosten echt klauwen geld, plus regelmatig een check-up....En dat is nog maar hond no 1...
Maar goed, niet gezeurd, ik ga donderdag weer naar de DA en haar vragen hoe zij tegenover vers staat...zij is tenslotte ook homeopaat, dus misschien iets minder brok-gericht dan een reguliere DA. En verder blijf ik hier natuurlijk info opslurpen!!
Door sharpie
#44901
Hoi Peet,
Natuurlijk is helemaal barfen een goede optie!
En of het nou dieet brokjes zijn of niet, het blijven brokken en vers is naar mijn mening toch echt het beste.
Ze stoppen vaak zoveel rotzooi in die brokken.
Voor ons is vers toch ook veel beter!

En dan de "core ayurveda", ja ik snap dat je het zweverig vind klinken, dat vond ik eerst ook hoor. ;)
Maar ik laat me zelf door die vrouw behandelen en het is echt heel goed.
Ze haalt alle virussen, schadelijke bacterien, parasieten, wormen, schimmels, toxische stoffen en protozoa uit het lichaam en als ze er eenmaal uit zijn, kan je ze nooit meer terug krijgen.
Maar goed, dat moet iedereen natuurlijk voor zichzelf weten.
P.S. Het hoeft misschien niet eens duur te zijn voor je hond?
Zeker niet als je daardoor geen druppels en DA kosten meer kwijt bent.
Ik zeg niet dat je het moet doen hoor, maar je zou bijv. wel eens kunnen bellen en haar vragen hoe of wat, voelt het niet goed aan voor je, nou dan doe je het niet, voelt het wel goed aan, kan je het misschien eens proberen en je kan ook gelijk vragen wat het gaat kosten.
Het is maar een idee?

Ik denk idd dat een homeopatisch arts wat positiever tegenover vers voer staat, dus succes donderdag :)
Door Helen
#44949
sharpie schreef: Hoi Peet,

En dan de "core ayurveda", ja ik snap dat je het zweverig vind klinken, dat vond ik eerst ook hoor. ;)
Maar ik laat me zelf door die vrouw behandelen en het is echt heel goed.
Ze haalt alle virussen, schadelijke bacterien, parasieten, wormen, schimmels, toxische stoffen en protozoa uit het lichaam en als ze er eenmaal uit zijn, kan je ze nooit meer terug krijgen.
Sorry, maar dit klinkt mij als pure kwakzalverij in de oren...

groetjes Helen
Door sharpie
#44960
Sorry, maar dit klinkt mij als pure kwakzalverij in de oren...
groetjes Helen
Ja Helen,
Het klinkt idd misschien een beetje vreemd, maar om het nou gelijk als pure kwakzalverij te bestempelen vind ik ook een beetje overdreven, je kent het niet eens.
Maar goed zoals ik al zei, dat moet iedereen zelf weten, ik heb er zelf baat bij en als ik ooit mijn honden moet vaccineren ga ik bij haar een kuurtje halen, want die heeft ze ook.
Door Lizzy
#44961
Hoi Peet, welkom op Barfplaats trouwens!

Wat ontzettend rot om te horen dat jouw hond ziek is... Ik ken de ziekte niet, maar ik ga er wel even verder naar zoeken. Nu wel even over de RC brokken:

Tja, ik probeerde op Internet al even te zoeken wat er nu precies in dat mobility support voer van RC zit. Maar ik kan hierover geen Nederlandse/Engelse site vinden (En mijn Italiaans en Deens en Zweeds zijn niet wat het nooit geweest is ;D). En op de .com site is er geen info gegeven.

Maar goed, wat kan er in hemelsnaam in een brok zitten wat er niet in verse voeding zit?! NIETS!!!!

Misschien zitten er wat stoffen (supplementen) in deze brokken die je niet in de natuurlijke/verse/rauwe voeding vindt. Maar, dat kun je altijd middels voedingssupplementen aanvullen!

Ik kan me voorstellen dat er omega 3 vetzuren in brokken zit. Geen probleem: geef vers/rauw+visolie capsules.

Misschien zit er glucosamine in. Geen probleem: geef vers/rauw+glucosamine capsules van de Etos.

Ik zag ergens Groenlipmossel staan (in het Duits volgens mij): geen probleem: geef vers/rauw met groenlipmossel-extract in de vorm van poeder of tablet of capsule.

Verse/rauwe voeding is sowieso ontzettend vele malen beter en gezonder voor jouw hond dan welke brok dan ook! Misschien dat zijn achterhandslapte er niet beter van wordt, maar het wordt sowieso niet slechter. Ik denk dat verse/rauwe (en dus gezonde) voeding wel altijd een positieve uitwerking zal hebben. Je zult dat even af moeten wachten/aan moeten kijken. Maar die RC brokken heeft jouw hond dus gewoon niet nodig. In tegendeel zou ik zeggen.

Als jij ons verteld welke extra stoffen er in de RC zit, dan kunnen we je ook wel vertellen welke voedingsstoffen je extra moet geven en welke je kunt supplementeren. Omega 3 vetzuren en glucosamine is altijd goed voor spieren en gewrichten.

Ook al eens gedacht aan http://www.kreupeldier.nl ?

Groetjes, Lizzy
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 26 jan 2004, 19:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Helen
#44969
sharpie schreef:

Ja Helen,
Het klinkt idd misschien een beetje vreemd, maar om het nou gelijk als pure kwakzalverij te bestempelen vind ik ook een beetje overdreven, je kent het niet eens.
Maar goed zoals ik al zei, dat moet iedereen zelf weten, ik heb er zelf baat bij en als ik ooit mijn honden moet vaccineren ga ik bij haar een kuurtje halen, want die heeft ze ook.
Mij maak je niet wijs dat iemand van protozoa tot bacterien uit een lichaam kan halen (??) en daarbij ook de garantie kan geven dat je ze nooit meer terugkrijgt. Nope, kwakzalverij is zelfs zwak uitgedrukt. Ik sta best open voor dingen, maar ik heb toch echt "beam me up Scotty"sensaties bij dit soort verhalen. Sorry. Hierbij wil ik jou trouwens niet beledigen. Iedereen mag doen waar hij/zij zich goed bij voelt, maar ik geef Peet groot gelijk. Naar mijn mening kan je je geld veel beter besteden.
En Peet, wat een verschrikkelijke nare ziekte heeft jouw hond :(. Ik hoop dat je nog lang van hem mag genieten.

groetjes Helen
Door Lizzy
#44985
Ik heb het e.e.a. gelezen over Degeneratieve Myelopathie en ik zou zelf mijn paarden wedden op:

Voeding (absoluut essentieel - voor iedere hond). Voedingssupplementen, homeopathie en eventueel acupunctuur. En als jouw eigen homeopathisch DA geen voorstander is van verse/rauwe voeding, dan zou ik zelf een andere holistisch DA zoeken die WEL het grote nut van gezonde voeding ziet. Bijv. de holistisch dierenarts Tannetje de Koning. Haar site is: http://www.holistischedierenartsen.nl

En volgens mij moet een goede verse voeding niet veel duurder zijn dan die RC brokjes. Wil je trouwens zelf gaan samenstellen of kant-en-klare verse voeding geven?

Groetjes, Lizzy
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 26 jan 2004, 20:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Door sharpie
#44987
Hoi Helen,
Ik ben het met je eens dat iedereen moet doen waar hij zich goed bij voelt en iedereen mag ook zijn eigen oordeel hierover vellen.
Ik voel me hier iniedergeval goed bij en ik geloof er wel in, (ook al zullen misschien veel mensen mij dan een zweverig typje vinden) dat is ook de reden dat ik het ter sprake heb gebracht, omdat ik dacht dat iemand er misschien baat bij kan hebben?
Als niet, vind ik het ook prima hoor ;)
Gebruikersavatar
Door chooky
#44988
Van de duitse site geplukt:
inhoud van de Mobility Support
Reis, Geflügelfleischmehl, Maisfuttermehl, Mais, Maisglutenfutter, tierisches Fett, Zuckerrübentrockenschnitzel, Geflügelleber, Fischöl, Pflanzenöl, Ei getrocknet, Mineralstoffe, Spurenelemente (auch in chelatierter Form), Grünlippenmuschelextrakt (GLM), Taurin, Extrakt von grünem Tee und Trauben (mit hohem Polyphenolgehalt), Tagetesextrakt (Studentenblume; mit hohem Luteingehalt), Vitamine.

Wat je dus toe zou kunnen voegen is olieën (vis- en borageolie) voor de omega-vetzuren (dat + glucosamine haalt het droogvoer uit die groenlipmossel) groene thee extract en druivenextract. Wat die Tagetes extract is weet ik niet (ik ken geen studentenbloem...)
Verder voegen ze extra antioxidanten (vit. C, E en taurine, ken ik trouwens alleen als aminozuur..)

Weet iemand trouwens wat een Zuckerrübentrockenschnitzel is?
Door Helen
#44993
chooky schreef: Van de duitse site geplukt:
inhoud van de Mobility Support
Reis, Geflügelfleischmehl, Maisfuttermehl, Mais, Maisglutenfutter, tierisches Fett, Zuckerrübentrockenschnitzel, Geflügelleber, Fischöl, Pflanzenöl, Ei getrocknet, Mineralstoffe, Spurenelemente (auch in chelatierter Form), Grünlippenmuschelextrakt (GLM), Taurin, Extrakt von grünem Tee und Trauben (mit hohem Polyphenolgehalt), Tagetesextrakt (Studentenblume; mit hohem Luteingehalt), Vitamine.

Wat je dus toe zou kunnen voegen is olieën (vis- en borageolie) voor de omega-vetzuren (dat + glucosamine haalt het droogvoer uit die groenlipmossel) groene thee extract en druivenextract. Wat die Tagetes extract is weet ik niet (ik ken geen studentenbloem...)
Verder voegen ze extra antioxidanten (vit. C, E en taurine, ken ik trouwens alleen als aminozuur..)

Weet iemand trouwens wat een Zuckerrübentrockenschnitzel is?
Haha, ik lig in een deuk. Duits kan zo''n grappige taal zijn. Nou mijn vertaalkunst vertaal zucker als suiker en schnitzel als schnitzel en ubentrocken, mmm. Trocken klinkt als droog en uben mmm miscchien oven of zo. Ovengedroogde schnitzel zonder suiker??? ;D ;D ;D

groetjes Helen
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door