Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door ElinevKa
#447274
ik heb net wel een heel bericht gelezen over een kat met nierfalen en wat er aan gedaan is, maar ik heb een andere vraag hierover. Bij mijn kat is vorige week cnf vastgesteld (en ik vermoedde al wel zoiets). Hij is ca 11.
Zijn ureum was 8.9++ , zijn creatinine 309++ en fosfametine (?) 1.7.
Hij zit nu op fortekor, 0.5 tablet per dag en heeft nierdieet meegekregen (brokjes en blik). Dat blik vindt ie niet te eten..brokjes nog wel, maar die schijnen minder goed te zijn...

Nu heb ik al eerder geprobeerd om hem aan de carnibest te krijgen (onze jongste poes eet dat; die weet niet beter), maar toen at ie niet echt met plezier ervan..
ik ben -nu dat nierverhaal aan het licht gekomen is- nu wel aan het kijken of cvv echt niet wat beter is dan het nierdieet..

maar...(en nu komt pas mijn vraag): ik begreep dat eiwit een aanslag geeft op je nieren. Als je nieren dus voor > 70% naar de knoppen zijn, is het dan verstandig om vers vlees (of cb) te voeren? Dat is toch een eiwitbron??

en..even voor mijn beeldvorming; de mensen hier die katten hebben met zelfde aandoening (en medicijnen)- hoe lang zitten de katten er al aan?
mijn vorige kater had direct infuus etc maar was binnen 10 dagen dood.
Mijn kater nu hoefde geen spoeling, heeft dus medicijnen en dieet.. ik begrijp dat ie geen jaaaaren meer mee kan, maar ik hoop toch wel dat ik m nog een fijne tijd kan geven (zonder hoofdpijn en misselijkheid).

Overigens was ik blij te lezen dat jullie katten ook wat narrig op de fortekor reageerde (in het begin??)..ik dacht al dat het niet aansloeg..

Affijn..ik hoop dat iemand me kan helpen.
(en misschien weet Tannetje hier wat over ?? die eiwitten dan)
Door wenne
#447369
Ik quote even een stukje uit mijn artikel:

Nierinsufficiëntie/nierfalen
Nierfalen is waarschijnlijk de meest voorkomende doodsoorzaak bij katten heden ten dage. Het is belangrijk om weten dat chronische dehydratatie een zeer grote rol speelt bij het ontstaan en verergeren van nierinsufficiëntie, en zoals we al zagen zijn katten die uitsluitend droogvoer krijgen eigenlijk altijd chronisch gedehydrateerd.
Overigens schreef men vroeger steevast een dieet voor met een laag fosforgehalte én een laag eiwitgehalte aan katten met nierinsufficiëntie. Ook hier is men echter van teruggekomen, er is namelijk gebleken dat het eiwitgehalte niet zozeer verlaagd moet worden, maar dat er vooral zorg voor moet gedragen worden dat het eiwit van zeer goede kwaliteit is (vleeseiwit dus). Hoogkwalitatief eiwit zorg immers voor weinig afvalstoffenproductie, waardoor de nieren, die een filtrerende werking hebben, gespaard worden. Daarnaast is een laag eiwitgehalte nog eens extra negatief omdat het bijdraagt tot een verlies aan spiermassa, iets wat een kat met nierinsufficiëntie, die vaak al erg mager is, al helemààl kan missen. De kat raakt als het ware ondervoed, door het tekort aan eiwit. Een laag fosforgehalte blijft wél belangrijk bij nierpatiënten (indien nodig kunnen hiervoor fosforbinders aangewend worden). En ook het opdrijven van het vetgehalte van de voeding kan voordelig zijn, omdat op die manier het energiegehalte van de voeding ook stijgt. Het belangrijkste is echter dat als een kat een dieet krijgt dat zo dicht mogelijk bij de natuur staat, ze veel minder kans heeft op het ontwikkelen van nierinsufficiëntie bij het verouderen.


Het komt er dus op neer dat
-je vnl hoogwaardig eiwit moet geven aan je kat, vleeseiwit dus
-je het vetgehalte kan verhogen, ev. mbv ghee
-als na bloedonderzoek blijkt dat het fosforgehalte te hoog is, dan kun je dus ook een fosforbinder toevoegen

Verder zijn er ook middelen als Solidago die goeie resultaten getoond hebben bij heel wat nierpatienten hier op bp.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#447372
Wat je vooral even in het oog moet ouden dat men het hier heeft over de eiwitten in brok en blikvoeding en niet over eiwitten in rauwe voeding dit zijn namelijk dierlijke eiwitten die voor de carnivoor heel makkelijk te verwerken zijn, anders dan de eiwitten die in brok en blik zitten die voor het grootste gedeelte uit plantaardige eiwitten bestaan.
Dus uiteindelijk kan het wel eruitzien of je hoog in de eiwitten zit , maar zul je zien dat de waarden omlaag zullen gaan omdat de eiwitten van het vlees 100% aansluiten op het systeem van de kat.
Door ElinevKa
#447406
Kijk! dát waren nou antwoorden waarnaar ik zocht!

ik ga dit wel met de da bespreken; wellicht overgaan op carnibest (dan nog een bepaalde soort of maakt dat niet uit?) met wat ghee ofzo?

en wat zijn dan eiwitwaardes die ik in de gaten kan houden in voer?

en ik ga toch ook eens kijken naar rehmannia en solidago, maar daar kan ik vooralsnog niet zoveel over vinden (de laatste dan); alleen waar ik het kan kopen.

dank voor het meedenken alvast!!
Gebruikersavatar
Door sylvia
#447421
Als je vers gaat voeren hoef je niet zo naar de eiwitten te kijken, je kunt niet de eiwitten verminderen maar deze eiwitten zijn heel hoogwaardig dus hoef je daar niet zo over in te zitten.
Door Borke
#447533
Onze Franny slikt ook Fortekor en eet Carnibest Lam.
De Fortekor voor haar nieren en de CB lam voor haar voedselintolerantie. Ik heb toen dus gewoon het voer gekozen wat zij en wilde eten en wat vaste ontlasting gaf i.p.v. 'spuitpoep'.
Ze doet het er prima op ;D
Door Rosita
#447573
Mijn kat Dante heeft al vanaf zijn 2e jaar (waarschijnlijk zelfs vanaf zijn geboorte) nierproblemen en is afgelopen november 5 jaar geworden. Twee weken geleden is zijn bloed weer eens nagekeken en alles was stabiel (dat is hij alweer 3 jaar, net zolang hij vers vlees eet). Dante heeft tot nu toe alleen een verhoogde creatinine waarde (tussen de 207 en 213, de machines waarmee gemeten wordt schommelen onderling altijd iets), de rest is goed (ureum, fosfor, calcium, kalium, albumine). Ook hij krijgt Fortekor. Wanneer je kat echt geen Carnibest wil eten zou ik hem voortaan uitsluitend Almo Nature (of een soort gelijk blikvoer met hooguit 5% koolhydraten en dus alleen maar vlees) geven. Het is wel verhit, maar bevat bijna geen graan en alleen maar dierlijk eiwit.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door