Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Kokimo
#446249
Ik geef nu sinds een kleine week ingeknipte kippevleugels en sinds gisteren ook lamsnek aan mijn 10 weken oude teckelpup. Het botje in de lamsnek krijgt hij overigens nog niet helemaal weg.... de stukjes kippevleugel wel !

Nu heb ik al een paar keer geconstateerd dat in zijn poep nog stukjes kippebot terug te vinden zijn, dus hij verteerd ze nog niet volledig. Ik neem aan dat dit te maken heeft met zijn jonge leeftijd en dat hij nog niet in staat is deze volledig te verteren?

Verder ziet wijn poep er nog donker uit of bruin, nog niet naar de lichtere tint zoals hier wel eens over wordt verteld. Is dit een teken dat hij niet genoeg bot binnenkrijgt? Dan toch maar wat eierschalen fijnmalen? Of sesamzaadjes?

Kan ik hem overigens ook al stukjes staart geven van een rund? Of zijn die botjes nog te hard voor hem?
Door Lizzy
#446251
Als zijn ontlasting nog bot bevat, dan verteerd hij het inderdaad niet goed. Ik zou de botjes nog meer pletten. Dit wordt vanzelf beter. Hij at hiervoor brokken he? Ik denk eerder dat het de overgang is van brokken naar botten want mijn pup verteerde met 4 weken botten al volledig.

De ontlasting van mijn honden is gewoon bruin. Ik houd er zelfs niet van als de ontlasting krijt wit is. Nu gebeurd dat heus wel eens een keer na het eten van een groot bot, maar dat moet geen standaard situatie zijn, vind ik. Maar goed, hoeveel procent bot geef je?

Runderbot is te hard. En runderstaart vind ik persoonlijk sowieso gevaarlijk bot. Voor pups en volwassen honden.
Door Kokimo
#446294
Hij at inderdaad brokken en is nu sinds een weekje op vers gezet door ons. Het percentage bot vind ik moeilijk uit te rekenen.

Ik geef hem nu dagelijks een kippevleugel van een 100 gram plus een stukje lamsnek van een 70 gram plus wat orgaanvlees 30 gram (diverse soorten) en wat spiervlees zoals rund of kalfs of kalkoen of sardientjes en een groentenmix van 45 gram. Ik weet dus niet of hij zo genoeg bot krijgt.

Tot nu toe ben ik beperkt in het geven van de vleesbot soorten omdat ik niet aan kippe of eendennekken kan komen in Frankrijk. Dus is de keuze kippevleugels en lamsnekken. Ook heb ik geen vlees molen.......
Door Lizzy
#446313
Kokimo schreef: Hij at inderdaad brokken en is nu sinds een weekje op vers gezet door ons. Het percentage bot vind ik moeilijk uit te rekenen.

Ik geef hem nu dagelijks een kippevleugel van een 100 gram plus een stukje lamsnek van een 70 gram plus wat orgaanvlees 30 gram (diverse soorten) en wat spiervlees zoals rund of kalfs of kalkoen of sardientjes en een groentenmix van 45 gram. Ik weet dus niet of hij zo genoeg bot krijgt.
Het percentage bot dat je geeft is niet moeilijk uit te rekenen hoor. Dat staat hier ook uitgelegd:

http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... eadid=5670

Je moet dus ook wel weten hoeveel gram vlees je geeft.

Mag ik vragen waarom je iedere dag bot, vlees, orgaanvlees en groente geeft? Is dat je streven, iedere dag compleet voeren?
Tot nu toe ben ik beperkt in het geven van de vleesbot soorten omdat ik niet aan kippe of eendennekken kan komen in Frankrijk. Dus is de keuze kippevleugels en lamsnekken. Ook heb ik geen vlees molen.......
Kun je niet aan konijn komen? Bijna alle tamme konijn die we hier eten wordt in Frankrijk gekweekt. Parelhoen wordt in Frankrijk gekweekt dus daar zou je ook aan moeten kunnen komen, denk ik.
Door Kokimo
#446316
Ik heb nu nog inderdaad elke dag volledige maaltijden gegeven (3x/dag) maar ik heb begrepen dat je de inhoud ook over een week kan geven. Dus bot iedere dag hoeft niet voor de kalkopname?

Konijn kan ik aan komen maar welke delen geef je dan aan een pup? Zijn bepaalde delen zoams poten e.d. niet te hard qua bot?

Parelhoen moet ik nog de vertaling van vinden. Zijn dit hele kleine vogeltjes, nee dat is denk ik kwartel (in het Frans Caille) die liggen nu wel volop in de winkels omdat men deze met de feestfdagen graag eet!!! Kan ik dit ook al aan hem geven? Het hele vogeltje? Of bepaalde delen alleen?
Door Lizzy
#446321
Kokimo schreef: Ik heb nu nog inderdaad elke dag volledige maaltijden gegeven (3x/dag) maar ik heb begrepen dat je de inhoud ook over een week kan geven. Dus bot iedere dag hoeft niet voor de kalkopname?
Nee, je hoeft niet iedere dag bot of iedere dag orgaanvlees te geven. Als je bijv. in 1 week maar die bijv. 50% vleesbotten voert. Of die 15% orgaanvlees. Nu heb ik Linga wel iedere dag wat bot gegeven hoor, maar bijv. 1 a 2 keer per week orgaan.
Konijn kan ik aan komen maar welke delen geef je dan aan een pup? Zijn bepaalde delen zoams poten e.d. niet te hard qua bot?
Alle delen. Met de poten zou je nog even kunnen wachten totdat je pup wat beter in staat is de botten te verteren.
Parelhoen moet ik nog de vertaling van vinden.
Is dat niet la pintade?
Zijn dit hele kleine vogeltjes, nee dat is denk ik kwartel (in het Frans Caille) die liggen nu wel volop in de winkels omdat men deze met de feestfdagen graag eet!!! Kan ik dit ook al aan hem geven? Het hele vogeltje? Of bepaalde delen alleen?
Kwartel is perfect. Je kunt de hele kwartel geven. Ik gaf die ook vanaf 8 weken aan Linga. Kwarteltjes bevatten echt heel zachte botjes.
Door Kokimo
#446326
Inderdaad PINTADE!

Dus konijn/pintade gewoon weer in delen knippen voor hem? Of de delen die ik geef bewerken met een hamer?

Wat is nou ongeveer het percentage bot in zo'n gevogelte?
Door Lizzy
#446349
Kokimo schreef: Inderdaad PINTADE!

Dus konijn/pintade gewoon weer in delen knippen voor hem? Of de delen die ik geef bewerken met een hamer?

Wat is nou ongeveer het percentage bot in zo'n gevogelte?
Zolang hij nog problemen heeft met het verteren van botjes zou ik ze met de hamer bewerken.

Een parelhoen/kwartel bevatten ongeveer 15% bot.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door