Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door James
#445777
Nou kom ik net bij mijn dierenarts vandaan. En ja, ik moest natuurlijk even testen hoe hij tegenover barf stond. Op zich niet negatief, alhoewel hij wel aangaf dat hij daar geen kaas van gegeten heeft.

Wel kwam hij weer met het punt Salmonella. Verteld dat honden sterker maagzuur hebben, waardoor ze er geen last van hebben. Maar hij vertelde dat hij ook in de pluimveesector iets doet (weet niet meer wat), dus dat hij een hoop van Salmonella weet en dat het wel zo kan zijn dat het maagzuur sterker is dan van ons. Maar dat een hond daardoor nog steeds drager van Salmonella kan worden. En dat het dus niet zo zeer een gevaar is voor de hond, maar wel voor ons...

Weet iemand daar iets meer over?

Zelf wordt hij daar ook regelmatig op getest. Hij waarschuwde in elk geval, want hij had wel door dat ik er niet van plan was vanaf te stappen, dat als we zelf aan de diaré gaan en dat aanhoudt, we daar zeker aan moeten denken...

De kat is op zich lekker aangekomen van het barfen en James loopt beter, dus op zich vond hij dat wel geweldig....
Door Lizzy
#445785
Ja, er zitten hier 2594 mensen met salmonella besmette honden die zelf ook regelmatig aan de slinger zijn ;D.

Salmonella is zeer gevoelig voor zuur. Het is dus niet zo dat de hond er geen last van heeft, nee, deze bacterie wordt in zuur millieu gedood. Dat is wat anders.

Tik anders even in SALMONELLA bij de zoekfunctie van Barfplaats.
Door James
#445801
Ja, dat weet ik... Dat zei ik dus ook al tegen hem en dat beaamde hij dus ook. Maar het ging hem erom dat ookal krijgen honden er geen last van, het dus wel dragers kunnen worden. En als het dragers zijn kan het via het slijm in de mond weer bij ons komen (dat laatste was inbreng van mijn vriend in de auto).

Tsja... weet niet wat ik daar van moet denken. Ik weet wel dat ik zelf erg voorzichtig ben met kip (zit het eigenlijk alleen maar in kip? ik hoor hier dat het ook in vis zit?).

Ik ontsmet alles met Dethol, maar ook alles wat ik aangeraakt heb. Ook de honden als ze aan mijn hand zitten tot een uur na het eten was ik mijn handen weer grondig.

In de zeep giet ik ook altijd wat Dethol. Dit tot ongenoegen van ieder die hier langs komt. Ook mijn handen kan ik hout mee schuren. Maar vind het zeker wel iets om voorzichtig mee te zijn...

Ik zoek altijd even in de bib, maar de hits zijn niet meer te overzien.

En ik geloof wel dat honden er geen last van hebben, maar dat wil nog niet zeggen dat ze geen drager zouden kunnen worden. Niet dat ik weet, maar klinkt mogelijk...

En dat betekend niet dat wij daar ook allemaal Salmonella van krijgen. Net als bij hiv heb je ook mensen die wel drager zijn, maar de ziekte niet krijgen. Dat is maar 1 op de ... geen idee, maar als dat nou net zo bij honden is, dan is het wel degelijk mogelijk...

En als ik mijn eigen fantasie erop los laat, kan ik me voorstellen dat als een hond Samonella in zijn mond heeft, het ook opgenomen kan worden via de slijmvliezen en het dus niet gedood wordt in de maag. En dan wellicht op die manier drager zou kunnen worden. Ok, dat zou dan 1 op de ... weinig zijn, die uberhaupt drager zou kunnen worden. Maar als het waar is dat een hond drager zou kunnen worden, dan zou dat misschien wel op die manier kunnen.
De voordelen wegen bij mij dan nog steeds zwaarder als dat kleine risico, want ik zie mijn beestjes vooruit gaan....

Ik weet wel dat het onderwerp Salmonella door bijna iedereen een keer aangebracht wordt, maar het is ook niet bepaald onbelangrijk. Zelfs gezonden mensen kunnen er niet zo goed tegen...
Laatst gewijzigd door James op vr 16 dec 2005, 22:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#445805
Wat bedoel je met 'drager van'. Het klinkt alsof je het hebt over 'drager van (bijv) het hiv-virus' maar zo werkt het met bacterieen niet natuurlijk.
Door James
#446015
Lizzy schreef: Wat bedoel je met 'drager van'. Het klinkt alsof je het hebt over 'drager van (bijv) het hiv-virus' maar zo werkt het met bacterieen niet natuurlijk.
Tsja, het is inderdaad een bacterie, daar had ik nog niet over nagedacht. Wat een klets dan, want dan kan je dus geen drager zijn. Hooguit resistent of niet resistent. En de hond is resistent, maar wij niet.

Verhaaltje klopt dus weer eens niet wat een DA aandraagd. Tenminste, voor mij is het kleine beetje waarvan ik zoiets had van tsja... zou kunnen, eigenlijk ook weg.

Wellicht dat hij gewoon een foute woordkeuze heeft gemaakt en bedoelde dat als een hond net kip heeft gegeten, dat je dan ook uit moet kijken, dat ie het nog bij zich "draagt". Het is natuurlijk wel zo dat zo'n bacterie niet gelijk dood is. Dus als je een lik van je hond krijgt, dat je daar zeker even voor uit moet kijken. Maar ja, dat deed ik toch al.

Volgende keer zal ik hem dat toch nog even vragen. Want ik vind de woordkeus drager dan toch echt niet op z'n plaats. Dat brengt gelijk spookbeelden...
Door Jolly
#446053
salmonella zit ook in/op chocolade wat lang in de kast ligt.
Salmonella zit eigenlijk overal.
Wij zitten in de pluimvee en we moeten elk rondje dat we kippen hebben (7 weken) 1 keer met overschoentjes door de stallen lopen, om te zien of er salmonella in de mest zit.
Elke pluimveehouder doet dit, maar vorig jaar hoorde we van een collega pluimveehouder dat hij ze eigenlijk was vergeten en dat de schoentjes op de kast hadden gelegen en hij ze zo(dus zonder in de stallen te lopen) had opgestuurd en wat bleek, Salmonella besmetting.
Door roefus
#446082
Ik heb zelf zowel een pup als een heel oud hondje gehad (toen ruim 15 jaar oud) die beiden een salmonella-vergiftiging hadden.

Oké, ze waren NIET aan de barf, althans niet op deze manier.
Rauw vlees kregen ze wél.....heb daar ook nooit problemen mee gehad (met al mijn honden, vroeger, dus niet).

Dusss.......ik kan dus ook NIETS zeggen of die zuurgraad in hun maag de 'perfecte' was.
Ze kregen immers ook brokken.....dus dat kan afremmen.

Ze liepen het 'probleem' op.....doordat ze waarschijnlijk gelikt hadden aan een émmer.
Yesss.....een emmer waar vuil 'schildpaddenwater' in gezeten had...toen ik de bak van de 'waterschildpadden' verschoond had.
En ik had die emmer (heel 'even' maar) buiten neergezet.
Stom, stom.....de honden waren buiten.........
En water-schildpadden dragen doodgewoon veel salmonella met zich mee.
Kwam ik overigens pas láter achter...........

Oké, de honden die er dus last van kregen.....dat was een puppy......(Roefus dus)......en een heel oud hondje.
Bij de pup was het 'hevige diarree" en na een paar dagen hadden we het onder 'controle'.

Bij het 'ouwe hondje' (een kleintje) ....was het veel desastreuser.
Door het perfecte ingrijpen van een DA is hij er bovenop gekomen.
Dat wil zeggen.....injecties en een soort astronauten-voeding om 'aan de gang' te komen.
Menigeen zou hem afgeschreven hebben...zo'n oud hondje......en de hele kamer vol bloed en uitwerpselen.
Deze DA echter niet......ALLES geprobeerd.

Salmonella is bijna nooit desastreus.
Maar (bij mensen) WEL voor zuigelingen en bejaarden.

Deze beide hondjes waren dus OOK puppy en bejaard.

Ik geef toe: de zuurgraad van hun darmen zal niet 'gelijk gesteld' kunnen worden met volledige 'barfers of kvv-honden'.
Dat beweer ik ook niet.

Maarrr.....er zijn ook honden die nog niet VOLLEDIG barfen.....
Kan dan de zuurgraad er 'tussenin' zitten?

Ik geloof niet dat dierenartsen per se álles weten.
Bij lange na niet.
Maar als de dierenarts van James (die toch zéker niet tegen barf-voeding gekant lijkt).......WEL zijn 'salmonella- standpunten' heeft.

Dan lijkt het me, ontegenzeggelijk, toch een punt om over na te denken.
Door conleeuw
#446084
Hier nog wat info over Salmonella, de dierenarts heb het wel aan de goede eind, maar vergeet niet dat de gemiddelde Barf hond een super gezonder darm bacterie heb, zoals in het stukje over alternatieve behandeling geschreven staat is dat van belang.....

"Salmonella food poisoning is a bacterial food poisoning caused by the Salmonella bacterium. It results in the swelling of the lining of the stomach and intestines (gastroenteritis). While domestic and wild animals, including poultry, pigs, cattle, and pets such as turtles, iguanas, chicks, dogs, and cats can transmit this illness, most people become infected by ingesting foods contaminated with significant amounts of Salmonella."

"Other foods can then be accidentally contaminated if they come into contact with infected surfaces. In addition, children have become ill after playing with turtles or iguanas, and then eating without washing their hands. Because the bacteria are shed in the feces for weeks after infection with Salmonella, poor hygiene can allow such a carrier to spread the infection to others."

"A number of alternative treatments have been recommended for food poisoning. One very effective treatment that is stongly recommended is supplementation with Lactobacillus acidophilus, L. bulgaricus, and/or Bifidobacterium to restore essential bacteria in the digestive tract. These preparations are available as powders, tablets, or capsules from health food stores; yogurt with live L. acidophilus cultures can also be eaten."

"Handwashing is also important after handling and playing with pets such as turtles, iguanas, chicks, dogs and cats."

"A Carrier is someone who has an organism (bacteria, virus, fungi) in his or her body, without signs of illness. The individual may therefore pass the organism on to others."

Bronnen:

Essay by Rosalyn Carson-DeWitt MD.

"Enterobacteriaceae." In Sherris Medical Microbiology: An Introduction to Infectious Diseases. 3rd ed. Ed. Kenneth J. Ryan. Norwalk, CT: Appleton & Lange, 1994.

Keusch, Gerald T. "Salmonellosis." In Harrison's Principles of Internal Medicine, ed. Anthony S. Fauci, et al. New York: McGraw-Hill, 1997.

Centers for Disease Control and Prevention.
Door roefus
#446086
Jolly schreef: salmonella zit ook in/op chocolade wat lang in de kast ligt.
Salmonella zit eigenlijk overal.
Wij zitten in de pluimvee en we moeten elk rondje dat we kippen hebben (7 weken) 1 keer met overschoentjes door de stallen lopen, om te zien of er salmonella in de mest zit.
Elke pluimveehouder doet dit, maar vorig jaar hoorde we van een collega pluimveehouder dat hij ze eigenlijk was vergeten en dat de schoentjes op de kast hadden gelegen en hij ze zo(dus zonder in de stallen te lopen) had opgestuurd en wat bleek, Salmonella besmetting.

Dat 'salmonella' doodeenvoudig in kippenvlees/botten en in 'rauwe eieren' zit......dat is bekend.
Punt is......kunnen onze honden dit áán?
Door roefus
#446093
conleeuw schreef: Hier nog wat info over Salmonella, de dierenarts heb het wel aan de goede eind, maar vergeet niet dat de gemiddelde Barf hond een super gezonder darm bacterie heb, zoals in het stukje over alternatieve behandeling geschreven staat is dat van belang.....

"Salmonella food poisoning is a bacterial food poisoning caused by the Salmonella bacterium. It results in the swelling of the lining of the stomach and intestines (gastroenteritis). While domestic and wild animals, including poultry, pigs, cattle, and pets such as turtles, iguanas, chicks, dogs, and cats can transmit this illness, most people become infected by ingesting foods contaminated with significant amounts of Salmonella."

"Other foods can then be accidentally contaminated if they come into contact with infected surfaces. In addition, children have become ill after playing with turtles or iguanas, and then eating without washing their hands. Because the bacteria are shed in the feces for weeks after infection with Salmonella, poor hygiene can allow such a carrier to spread the infection to others."

"A number of alternative treatments have been recommended for food poisoning. One very effective treatment that is stongly recommended is supplementation with Lactobacillus acidophilus, L. bulgaricus, and/or Bifidobacterium to restore essential bacteria in the digestive tract. These preparations are available as powders, tablets, or capsules from health food stores; yogurt with live L. acidophilus cultures can also be eaten."

"Handwashing is also important after handling and playing with pets such as turtles, iguanas, chicks, dogs and cats."

"A Carrier is someone who has an organism (bacteria, virus, fungi) in his or her body, without signs of illness. The individual may therefore pass the organism on to others."

Bronnen:

Essay by Rosalyn Carson-DeWitt MD.

"Enterobacteriaceae." In Sherris Medical Microbiology: An Introduction to Infectious Diseases. 3rd ed. Ed. Kenneth J. Ryan. Norwalk, CT: Appleton & Lange, 1994.

Keusch, Gerald T. "Salmonellosis." In Harrison's Principles of Internal Medicine, ed. Anthony S. Fauci, et al. New York: McGraw-Hill, 1997.

Centers for Disease Control and Prevention.

Al deze citaten zijn volledig 'goed gekeurd' ::)

Maar dan NOG.........in hoeverre is een 'niet volledig barfende hond' hieraan toe?
Er wordt immers geadviseerd om te beginnen met 'kippennekjes'............. ???

En dat de één gevoeliger is dan de ander is óók bekend.
Bij ménsen dan.
Eenmaal 'salmonella' gehad....komt het graag terug.
IK kan zelfgemaakte bavarois eten......met rauwe eieren ;D ;D
Mijn zoon.........NIET........
Ligt hij een week .......klote ziek te zijn.
Heeft één keer een 'vergiftiging' opgedaan.....komt blijkbaar metéén terug.....als niemand anders daar last van heeft.

Oké......het gaat hier om honden en katten.
Mee eens.......mensen-darmflora is ánders.
Maar in hoeverre........als het 'niet volledig' barfend is?
En slechts nog half.......of 'op gang'???
Door conleeuw
#446117
Wanda schreef: Conny heb je dit stukje ook in het nederlands,mijn engels is belabberd.Kan er geen pepernootje van maken.

Tineke
ik zal de quotes voor jou vertalen, maar niet vanavond.
doe ik morgen ochtend, ok? ;D
Door roefus
#446127
Is trouwens niet mijn bedoeling om hier alles mee 'omver' te werpen.
Pfff.....voordat ik de hele lading over me heen krijg....

Ik geef mijn hond en kat nu ook die nekjes, die vleugels, die rugstukjes....dat rauwe ei.....

Maar, ik geef toe, een heel klein beetje 'op hoop van zegen'.
En ze zijn beiden jóng (maar geen pup).
Door conleeuw
#446129
"Maar dan NOG.........in hoeverre is een 'niet volledig barfende hond' hieraan toe?"

Het ging mij er niet over of een hond zelf gevoelig was voor salmonella, maar dat ook een hond net als een mens een drager kan zijn. Gezonde honden hebben eigelijk bijna nooit last van deze bacterien, ook een hond die maar deels barf is er niet echt gevoellig voor. Ook is het zo, dat lang niet alle kippenvlees of eieren daadwerkelijk besmet zijn met salmonella. Dus je kan zomaar een eind weg barfen, zonder problemen met je hond te verwachten, een drager wordt trouwens helemaal niet noodwendig zelf ziek van de bacterie die hij bij zich heeft, maar scheidt het uit in ontlasting. (bij mensen die dragers zijn wordt besmetting vaak via de handen doorgegeven) Overiginds zijn reptilen veel en veel vaker dragers van salmonella, dus schilpadden en iguana's. Waar je gewoon op moet letten, is hygiene, nou is de meeste mensen op Barf plaats redelijk bewust van hygiene, maar vooral als je zoals ik poep raap van je honden, zorg dan dat je een goede handenwas routine heb.

"Er wordt immers geadviseerd om te beginnen met 'kippennekjes'............."

Helemaal niets mis mee, ook mijn honden zijn op kippennekjes van de brokken gespeend, gebeurt niets, echt niet.

"En dat de één gevoeliger is dan de ander is óók bekend."

"Ja maar mits jou hond redelijk gezond is hoef je echt niet te verwachten dat ze er last van krijgen, honden hebben een andere spijsvertering dan mensen, dus hogere zuurgraad, dus de hoeveelheden salmonella die nodig zijn om zieten te veroorzaken komt niet makkelijk voor, ik wil niet zeggen nooit, omdat ik niet weet of het nooit is, Lizzy zal hier ongetwijfeld meer over weten.


"Bij ménsen dan.
Eenmaal 'salmonella' gehad....komt het graag terug.
IK kan zelfgemaakte bavarois eten......met rauwe eieren
Mijn zoon.........NIET........
Ligt hij een week .......klote ziek te zijn.
Heeft één keer een 'vergiftiging' opgedaan.....komt blijkbaar metéén terug.....als niemand anders daar last van heeft."

Bij mensen is het bekend dat als de spijsverterings systeem ontwricht is, kan je gevoelliger zijn voor bacteriele infecties. Maar dat wil niet zeggen dat het altijd Salmonella is.

"Maar in hoeverre........als het 'niet volledig' barfend is?
En slechts nog half.......of 'op gang'???"


Zelfs een hond die nog niet zo lang rauw eet heeft een hogere zuurgraad van zijn maagsappen dan de mens. Je hoef je echt niet druk te maken. Vaak hebben honden in de overgang van brok naar vers een beetje last van diaree, maar dat is dan meestal ontgifting, dus niet meteen denken dat je hond een bacteriele infectie heeft.
Iedereen die rauw voer is ooit van brok over gegaan op rauw, niet iedereen maak de overstap in een keer, velen doen het net als jij, eerst een beetje en dan later volledig, ook ik heb het zo gedaan. Als ik logés heb, worden ze ook meteen aan de kippennekjes geholpen, gaat eigelijk altijd goed.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door