Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door ginny
#444490
hallo,

mijn maine coon kater van 5,5 jaar oud, wordt steeds maar magerder, eerst viel het niet echt op, want het ging erg geleidelijk, en ook door zijn dikke vacht, een maand geleden begon ik zijn wervels te voelen en ben ik gelijk naar de DA gegaan voor een groot onderzoek, ook bloed geprikt, omdat ik bang ben voor nierfalen, op dit moment zijn zijn, ureum en creat netjes, maar hij heeft wel een totaal eiwit van 88, dat is echt te hoog, alles verder onderzocht maar de DA weet het ook niet, eind december gaan we weer bloed afnemen, want het kan zijn dat zijn nieren het wel zijn maar nog niet tonen in het onderzoek, dat zou dan eind december moeten uitwijzen, maar dat hoge eiwit gehalte zit me gewoon niet lekker, hij is getest op PKD en HCM , en dat is het dus ook niet, hij is dekkater geweest van twee nestjes van mij, en zijn kinderen gaan allemaal goed, nu zie je hem echt aftakelen, vind dat hij met de dag magerder wordt, maar hij gedraagt zich niet ziek, hij rent en speelt als normaal, eet goed, goede ontlasting etc...het is heel vaag allemaal..zijn vacht daar merk je het ook aan, die ziet er niet meer uit, en hij begint echt zo'n mager bekkie te krijgen, baal hier enorm van, want hij is zo'n lieverd, ook met mijn kinderen.

nu mijn vraag gaat er bij jullie misschien een lampje branden of is er iets op homeopatisch gebied..maar ja waarvoor dat is nog de grote vraag...

groetjes simone
Gebruikersavatar
Door Hitam
#444576
Ee hij goed/meer/minder dan voorheen? Drinkt hij meer dan voorheen?
Ontlasting goed? Niet braken/hoesten.
gedrag veranderd?

Is hij getest op FeLV/FIV?
Door ginny
#444679
hallo,

hij eet gewoon goed, niet opvallend meer of minder eigenlijk net als normaal, hij is altijd al gek op water geweest maar drinkt ook niet meer of minder dan normaal, ontlasting is normaal, geen afwijkend luchtje, of dunner/harder, als hij te snel heeft gegeten braakt hij het er weer uit, maar dat is soms, dus geen braken door ziek zijn, hoest niet, geen vieze ogen/neus/oren, is getest op fiv/felv, al mijn katten.

schildklier is in orde...ik weet het echt niet meer..al de voor de hand liggende dingen heb ik na laten kijken..
hij wordt alleen steeds magerder, gewoon eng, als ik zijn vacht eraf zou scheren dan schrik je gewoon al zijn botten beginnen echt uit te steken..


ben benieuwd in welke richting jij denkt....

groetjes simone
Door ginny
#444703
ik zit ook aan een tumor te denken, maar verklaart dat het hoge totaal eiwit, of FIP, maar mijn andere katten mankeren helemaal niets, dan zou hij het alleen hebben, want FIP geeft toch ook in het bloedbeeld hoog totaal eiwit aan??? maar hij is 5,5 jaar FIP is toch meestal bij jonge katten..

groetjes simone
Gebruikersavatar
Door Hitam
#445033
Bij FIP zijn met name de gammaglobulinen verhoogd.
Een tumor kan ook maar dan verwacht je toch iets aan symptomen.
Ik heb geen idee.
Door ginny
#445391
eind december laten we opnieuw bloed prikken en dan kijken of we een verschil zien in waardes van de vorige keer, misschien dat we er dan achter kunnen komen wat hij mankeert, vanochtend kwam ik beneden en toen had hij net een hoop gespuugd, maar of dat te maken heeft met wat hij mankeert dat weet ik niet, ik wacht de nieuwe bloedwaardes maar even af...

bedankt voor het meedenken, als ik weer wat meer weet, dan zal ik het zeker melden..

groetjes simone
Door Maris
#445476
ginny schreef: eind december laten we opnieuw bloed prikken en dan kijken of we een verschil zien in waardes van de vorige keer, misschien dat we er dan achter kunnen komen wat hij mankeert, vanochtend kwam ik beneden en toen had hij net een hoop gespuugd, maar of dat te maken heeft met wat hij mankeert dat weet ik niet, ik wacht de nieuwe bloedwaardes maar even af...

bedankt voor het meedenken, als ik weer wat meer weet, dan zal ik het zeker melden..

groetjes simone
heel veel sterkte en ik hoop dat ze er snel achter wat ie heeft ;D
Door Borke
#445494
Onze Maine Coon poes Franny vermagerde ook zo, van 5.5. kg woog ze nog maar 4,3 op het laatst, veel te weinig voor zo'n grote poes.

Spuitpoep van de voeselintolerantie had ze al heel lang, dus raar dat ze ging afvallen. Ook zij was als ex-fokpoes negatief getest op HCM, PKD, FeLV, FIV (ennog veel meer maar dat is hier niet relevant).

Het enige wat uit bloedonderzoek kwam, was dat haar nierwaardes iets hoger waren, maar wel binnen de marges.
Ben toen gestart met het voeren van vers en daarnaast Fortekor medicatie (tegen nierfalen). Ik denk dat ze toen 9.5 jaar was en wij hadden zoiets van we proberen maar snel iets, want straks verzwakt ze nog meer.

Nu zijn we ruim 2 jaar verder en ze rent als een jonge hinde door het huis, weegt weer gewoon 5.5 kg, eet CB lam en iedere dag een Fortekor tabletje.

Wat voor eten geef je hem?
Als he brokken zijn dan zou ik snel proberen om hem op vers over te zeten.
Door ginny
#445530
hoi hoi

hij krijgt hier natuurlijke brokken te eten, het merk weet ik even niet uit mijn hoofd, er staat op de zak 100% natuurlijke brok..dat neem ik dan maar aan..

ik geef mijn honden cavom en een paar dagen versvlees, nu heb ik bij mijn katten ook geprobeert om dat te voeren, maar ze vertikken er om een hap van te nemen, zelfs hart, rauw tartaartje eten ze niet, gekookte vis, vind alleen mijn poes en kittens lekker hij gruwelt ervan,....dus ik denk dat dat niet gaat lukken, als blijkt dat zijn nierwaardes nu ook omhoog gaan, krijgt hij ook fortekor, maar op dit moment zijn zijn waardes nog netjes, alleen zijn totaal eiwit is veels te hoog...dus ik ben heel benieuwd wat de nieuwe waardes zijn...

hij weegt nu nog maar 4,2 kilo, voor een kastraat coon kater, natuurlijk veels te weinig..maar hij eet wel goed, dus dat is het probleem van afvallen niet...

bedankt voor jullie reacties...

groetjes simone
Door Maris
#445534
Passie van mij wilde ook absoluut geen KVV, ik heb het een tijdje uitgesteld en toen heb ik het weer geprobeerd. Ze had sòchtends haar brokjes gehad en wij waren die avond laat thuis, dus ze zal wel een honger gevoel gehad hebben. En toen at ze het voor het eerst, nou ik wist niet wat me overkwam, en vanaf die dag eet ze Bibi. ze lust alleen geen, tartaar en geen kiptartaar. En verders eet ze alles. En als ze Hart krijgt van Bibi dan vliegt het bijna door de woonkamer zo lekker vind ze het ;D Dus ik zou zeggen geef het niet op. ;)
Laatst gewijzigd door Maris op vr 16 dec 2005, 13:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Borke
#445564
Franny wilde ook geen kvv in het begin. Toen ben ik haar klein gesneden geitenvlees gaan geven en dat at ze graag. Later daar wat kvv door gemend en na heel veel gedukld en gedoe wilde ze het eten.

4.2 kg is inderdaad veel te weinig voor een volgroeide Maine Coon castraat kater, zelfs als het een kleintje zou zijn!

Je zou met je dierenarts kunnen overleggen om een tijdje een hele kleine dosis valium te geven, de dosering luistert heel nauw. Het is zo laag dat je er aan het gedrag niets van merkt, maar valium is eetlustopwekkend en dat helpt als je wilt leren wennen om vers te eten en je kat toch al veel te mager is.
Bij een gezonde kat zou ik het dus nooit doen, wij hebben het toen wel, gedaan ik geloof 1 of 2 weken.
Door ginny
#445753
volgens mij kan ik hier bij de slager geitenvlees krijgen anders bij de islamiet, zal eens kijken of ik hem daar mee kan verleiden... ;) en mijn collega fokker vriendin geeft haar katten carnibest en felidea, als ik weer bij haar ben zal ik wat meenemen, en het hem weer voorschotelen. het is idd, bij katten het nadeel als ze eenmaal brokken zijn gewend om ze wat anders te laten eten...maar mijn kater is wel de meest grote zatvreter die er bestaat, zelfs een plakje ham of rosbief trekt hij zijn neus op, ook haring of stukje zalm moet hij niet...maar goed dat hij niet in de natuur leeft..anders had hij het zwaar gehad ;D

ik weet van dat van valium het eetlustopwekkend kan zijn, maar dan erg minimaal omdat katten niet goed op valium kunnen reageren en dan helemaal door flippen,

ik ben zelf DA assistente en heb genoeg katten gezien die van valium helemaal knetter werden, dus idd. zeer minimaal geven.

weer bedankt voor jullie tips...

groetjes simone
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door