Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Filou
#445326
Hallo

Hier ben ik WEER met een paar vraagjes. *bloos*


1. Volgende week woensdag vertrek ik op vakantie... jaja... naar Belgie.... JOEPIE!!!!! :D

Maar ja, dat brengt wat problemen met zich mee ivm Filou zijn voeding. Filou zal bij mijn schoonouders blijven, die Filou wel heel graag zien en er wel wat mee overweg kunnen na de nodige instructies en taallessen (bevelen zijn in 't nederlands he ;D ), en dus twijfel ik of ik op Filou zijn menu veel bot zou zetten. Volgens mij kan ik wel kippenekken en vleugels geven, maar ik twijfel toch.

Stelt u voor dat ze het niet goed vasthouden... of ze houden filou niet in het oog ofzo... op dat vlak vertrouw ik ze niet zo. Als ze Filou buitenlaten kijken ze er ook niet zo naar, hij kan alles dat hij op straat vindt opeten bij wijze van spreken, en daar liggen dan weer gekookte botjes en dergelijke.

Als vlees zou ik dan wel 2 weken kip, kalkoen en sardientjes geven, omdat het overige vlees wel heel duur is... maar dat had ik al gezegd he... De volgende twee weken dat ik dan terug hier ben, zal ik het gevogelte dan zoveel mogelijk beperken.


2. Nu nog een vraagje ivm zijn stoelgang. Deze is .... euhm... korrelig (??) Daarmee wil ik zeggen dat als het op de grond valt, het volledig openvalt. Het ziet er dus in mijn ogen vrij droog uit. Het ziet ook wit, maar nu ook niet krijtwit... Over het algemeen zijn het ook kleine bolletjes, en geen aaneenhangende stoelgang. Ik gaf hem tot nu toe 45% vleesbot.

En dat is het zowat voor nu denk ik...

Alvast bedankt!!

Groetjes,
Isabelle
Door Lizzy
#445337
Ja, ik snap je probleem. Je hebt zeker geen vleesmolentje? En anders zouden ze hem misschien vlees + eierschaalpoeder kunnen geven ipv bot? (1 theelepel eierschaalpoeder op 500 gram vlees). Voor die paar weken kan dat echt geen kwaad.

En harde, korrelige witte ontlasting duidt toch op veel bot en weinig vlees in het dieet. Hoeveel vlees zit er aan de botten die je geeft?
Door Filou
#445345
Neen... ik heb geen vleesmolentje... en ik kan moeilijk met mijn vlees naar de beenhouwer wat verder stappen he... ;D

Eierschaalpoeder... kan je dat in de winkel kopen??? Of moet je dat zelf maken?? Is elke dag een ei geven ook geen oplossing??? ;D

't zal mss geen 50% vlees zijn, maar ik denk niet dat het ver af zal zitten. Behalve gisteren dan. Gisteren had ik op het menu:

100 gr. lamsnier
150-200 gr. sardientjes (volledig en rauw)
100 gr. groentenmix
een paar stukjes van die kale lamsribben
1 ei


oh ja, hoeveel weegt een ei ongeveer??? :)
Door Lizzy
#445351
Een ei weegt volgens mij een gram of 60. Maar, je hebt zoveel verschillende groottes.

Eierschaalpoeder moet je zelf maken. Je neemt eierschillen van ongekookte eieren, je spoelt deze goed af, je laat ze heel goed drogen en vermorrzelt ze daarna met een koffieboon-machientje of vijzel tot poeder.

En nee, 1 ei per dag is niet hetzelfde. Eierschaalpoeder is veel geconcentreerder. Qua fosfor:calciumgehalte is een heel ei ook prima in verhouding. Doe je daar vlees bij: heb je weer veel meer fosfor als calcium.

Misschien dat onderstaande maaltijd toch wat teveel bot is tenopzichte van vlees? Vis is natuurlijk toch weer anders als vlees en bevat bovendien ook wat graatjes enzo. Misschien moet je eens proberen zo'n kalfsbot te geven na een vlees en orgaanvleesmaaltijd om te kijken of de ontlasting dan minder wit en korrelig is.
Door Filou
#445353
ok, ik zal dan maar links en rechts eierschalen proberen te verzamelen...

Hoeveel keer per week moet hij dan eierschaalpoeder hebben?? Ter info: Filou weegt 18kg en krijgt 2% van zijn lichaamsgewicht.
Door Lizzy
#445357
Filou schreef: ok, ik zal dan maar links en rechts eierschalen proberen te verzamelen...

Hoeveel keer per week moet hij dan eierschaalpoeder hebben?? Ter info: Filou weegt 18kg en krijgt 2% van zijn lichaamsgewicht.
Bij iedere maaltijd van orgaanvlees en vlees waar geen bot of graat in zit kunnen je schoonouders dus wat eierschaalpoeder toevoegen (1 theelepel per 500 gram vlees).
Door Filou
#445365
ok

Bedankt voor je gouden raad, Lizzy. Ik ga nu beginnen aan mijn menu voor de komende 2-3 weken. Ik post hem wel in de menu-rubriek. :D

En nu hopen dat mijn 2 weken afwezigheid hier goed gaan verlopen.


xxx
Door jon
#445722
Filou schreef:
En nu hopen dat mijn 2 weken afwezigheid hier goed gaan verlopen.
xxx
Dat hoop ik ook! Ik maar tegen jou zeggen dat je in een waar barf-paradijs woont. Er effe niet bij nagedacht dat het vlees er inderdaad schrikbarend duur is. Ik wens je een goede tijd in Belgie toe.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door