Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door luisa
#43837
::) Hoihoi Ik wil heel graag mijn bullen de voeding geven die ze het beste bied.Nu ben ik doorverwezen naar jullie>kunnen jullie me vertellen wat een juiste smanstelling is voor voeding voor mijn bullen?Ze hebben geen huidproblemen mar als ik lees wat er voor rotzooi in gewoon voer zit ben ik wel eens benieuwd wat ik ze beter kan geven.Hebben jullie advies voor mij?
Ik hoor het heel graag.Veel liefs Luisa en Michel,en een poot van Cyrus en Tika
Gebruikersavatar
Door chooky
#43844
Hoi Luisa,
Goed hoor dat je je honden vers wilt geven.
Je kunt bijvoorbeeld starten met een goed compleet versvleesvoer, zoals bijvoorbeeld Carnibest, Bibi, Bandit, Duck, Energique, Rodi of Ahv. Er staan hier wel ergens websiteadressen. Je zou dan hier bijvoorbeeld bij de menus kunnen lezen en beginnen met een of twee dagen per week zelf samenstellen. Zo kun je een beetje oefenen en wennen, zodat je steeds beter weet wat en hoeveel van alles je kunt geven. Je honden krijgen dan de kans om te wennen aan versvleesvoer. Hun spijsverteringsstelsel kan zich herstellen en is dan na een paar weken in staat om ook de lastigere dingen te verteren.
Heel veel plezier!!! :D
Eva
Door sharpie
#44179
Hoi luisa,
ik sluit me aan bij Eva (chooky).
Ik zal voor het gemak even de website adressen van kant-en-klaar versvlees merken voor je op een rijtje zetten:
http://www.bibidiervoeding.nl
http://www.carnibest.nl
http://www.energique.nl
http://www.ducknatuurvoeding.com
http://www.rodi-petfood.nl
http://www.ahv-breda.nl

Als je geen problemen hebt met in het Engels lezen, kan je hier gratis het BARF e-book van Pat McKay downloaden: http://www.patmckay.com
Dat is een goed basis boek om je in te lezen.
Laatst gewijzigd door sharpie op za 24 jan 2004, 19:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Door luisa
#44520
Bedankt jullie ,voor de reactie.Wat is dan zon beetje een van de beste menu's?Ik bedoel niet duurste maar meest geslaagd enzo.En afwisselingen ed.Kan mijn hond niet erg ziek worden bijv.?Ja ben een beetje huiverig hoor.Hij heeft op zich nergens last van maar ben door mensen op de hoogte gebracht dat het waarsch.veel beter is voor honden en dat gun ik ze dan graag. :)Bijv wat is eigenlijk hel slecht en wat weer heel goed.Hij eet graag een banaan af en toe en een appel is dat ok?liefs Luisa
Door luisa
#44525
Oja wat is jullie beste ervaring er mee,zoals carnibest is dat wat?Wat is het beste uit het rijtje? :-\ sorry dat ik zeur...
Gebruikersavatar
Door chooky
#44529
Het belangrijkste is dat alles rauw is. Gekookt vlees moet je dus niet doen. Voor de rest geen varkensvlees, en een aantal groenten niet of met mate (ui, prei, groenten uit de nachtschadefamilie als je hond hier niet tegen kan, hangt van de hond af) granen niet of met mate, sommigen raden citrusvruchten af.
Als je nu begint met een kompleet versvlees voer te geven, dan weet je in het begin in ieder geval zeker dat je alles geeft wat de honden nodig hebben, èn dat het rauw is. Bij carnibest, bibi duck en bandit weet je ook nog eens zeker dat hier gemalen botjes als calciumbron gebruikt zijn.
Dan kan je beginnen, als de honden een beetje gewend zijn aan het verse vlees, met 1 of twee dagen per week zelf je menu samen te stellen. Je kan dan even oefenen met het zelf samen stellen. De rest van de week is kompleet dus je kunt eigenlijk geen grote fouten maken.
Je zou dan kunnen beginnen met het in elkaar flansen van een groentemixje, kijken of je honden kippenekjes, kippevleugeltjes lekker vinden. Als de honden de kippebotjes dan goed verteren, kun je ook andere botjes gaan geven (wel allemaal met vlees eraan of erbij) zoals lamsribbetjes, kalfsribetjes etc. Je kunt ook een rauw visje geven als makreel, panharing, sardien.
Door Lupa
#44534
welke versvoer je nemt, hangt van je hond af.
Ik ben over gestapt op carnibest omdat 1 van mijn honden op 900gr per dag zat en nog niet genoeg had >:( dus ben ik verder gaan zoeken en heb carnibest uitgeprobeert met dank van mijn hond.
Ik ben begonnen met energique daarna bibi en nu carnibest, dus je moet kijken naar je hond en als je gevoel zegd ja dat is dan is het goed!
als je eenmaal bezig bent met vesrvoer kun je daarna verder gaan met kip, botten lamsvlees groentes enz enz.Gewoon blijven lezen en uit proberen.

Ik zie trouwens dat je een Tika hebt :) :)
leuk ik ook
Laatst gewijzigd door Lupa op zo 25 jan 2004, 18:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Door sharpie
#44537
Bedankt jullie ,voor de reactie.Wat is dan zon beetje een van de beste menu's?Ik bedoel niet duurste maar meest geslaagd enzo.
Bedoel je de beste kant-en-klaar versvlees merken?
Dan zou ik zeggen: Carnibest, Bibi, Bandit, Energique.

Bedoel je zelfsamenstellen?
Dan is het goed om bepaalde percentages aan te houden als richtlijn voor een komplete maaltijd.
Bijv:
40% spiervlees (inclusief vette randjes)
40% bot
15% organen (verschillende soorten gemengd)
5% groenten (verschillende soorten gemengd)
Dit is maar een voorbeeld hoor, je kan de percentages best een beetje wisselen.
Er zijn zat mensen die misschien weer andere percentages hanteren.
Dan moet je even bij de menu's kijken.
En afwisselingen ed.Kan mijn hond niet erg ziek worden bijv.?Ja ben een beetje huiverig hoor.Hij heeft op zich nergens last van maar ben door mensen op de hoogte gebracht dat het waarsch.veel beter is voor honden en dat gun ik ze dan graag.
Afwisseling is juist heel goed en gezond, daar wordt je hond echt niet ziek van.
Wij moeten toch ook zo gevarieerd mogenlijk eten?
Door afwisseling voorkom je juist dat en hond bepaalde tekorten krijgt.
Bijv wat is eigenlijk hel slecht en wat weer heel goed.
Teveel koolhydraten zijn niet goed.
Bijv. granen, rijst, macaroni.
Vuile pens is bijv. wel heel gezond om maar eens wat te noemen.
Hij eet graag een banaan af en toe en een appel is dat ok?liefs Luisa
Af en toe een banaan of een appel is niks mis mee hoor.
Gebruikersavatar
Door chooky
#44540
sharpie schreef:
Bedoel je zelfsamenstellen?
Dan is het goed om bepaalde percentages aan te houden als richtlijn voor een komplete maaltijd.
Bijv:
40% spiervlees (inclusief vette randjes)
40% bot
15% organen (verschillende soorten gemengd)
5% groenten (verschillende soorten gemengd)
Dit is maar een voorbeeld hoor, je kan de percentages best een beetje wisselen.
Er zijn zat mensen die misschien weer andere percentages hanteren.
Dan moet je even bij de menu's kijken.
Dat percentage bot zou ik wat naar beneden aanpassen. Zelfs Billinghurst houdt een bot-percentage aan van 30% (60% vlees-botten waarvan half/half vlees en bot) Maar als je uitgaat van het feit dat je zo dicht mogelijk de natuurlijke voeding van een hond/wolf wilt benaderen, een prooi dus, dan zou ik nog lager gaan zitten, hoogstens 20%. Er zijn namelijk geen prooidieren te vinden met botpercentages van 30%
(hoe hoog was dat van die olifant ook al weer Roger?)
Door sharpie
#44547
Dat percentage bot zou ik wat naar beneden aanpassen. Zelfs Billinghurst houdt een bot-percentage aan van 30% (60% vlees-botten waarvan half/half vlees en bot) Maar als je uitgaat van het feit dat je zo dicht mogelijk de natuurlijke voeding van een hond/wolf wilt benaderen, een prooi dus, dan zou ik nog lager gaan zitten, hoogstens 20%. Er zijn namelijk geen prooidieren te vinden met botpercentages van 30%
(hoe hoog was dat van die olifant ook al weer Roger?)
Ja, ik vind het persoonlijk ook wel erg hoog, maar ik las hier ergens dat de percentage bot/spiervlees half om half moest zijn en dat schrijf je hier zelf ook, ontgaat mij nu iets ???
Hoe kan je nou half/half doen en toch op 30%bot, 60%vlees uitkomen, ik snap het niet ???
Zou je het me a.u.b. misschien uit willen leggen Eva?
Want veel versvlees merken houden ook de bot/spiervlees verhoudingen even hoog.
Gebruikersavatar
Door chooky
#44558
Niet ikke hoor
Billinghurst schrijft dat je menu oa moet bestaan uit 60% vleesbotten. Die vleesbotten moeten dan voor de helft uit vlees en voor de helft uit bot bestaan.
Dan kom je dus uit op een totaal van 30% bot in het totale menu.
Maar ook billinghurst gaat uit van wat wolven en wilde honden eten, prooidieren dus. en er is geen enkel prooidier te vinden met zulke hoge botpercentages.
Daarom zijn er hier op BP aardig wat mensen die het botpercentage inmiddels hebben bijgesteld naar beneden. Ongeveer 15-20%
(dan zou je dus 30-40% vleesbotten kunnen geven, waarvan de verhouding fiftyfifty is bot/vlees) de rest aanvullen met orgaanvlees spiervlees groente etc.
Billinghurst is het er (volgens mij in een emailwisseling dacht ik) mee eens dat 30% bot wel hoog is en heeft en volgens ij heeft hij dat eerst opgegeven als botpercentage om eerst te overdrijven zodat de bevolking afging van de angst voor het voeren van botten (als ze dan in ieder geval de helft gingen voeren zaten ze wel goed).
Door sharpie
#44576
Ik ben nou wel erg benieuwd aan het worden naar de juiste percentages, want ik heb nou al zoveel verschillende gehoord en gelezen en de een zegt dit en de ander zegt dat.

Pat McKay zegt bijv.
75% rauw vlees, rauw gevogelte of rauwe vis en 25% groenten
Waarvan:
40% spiervlees
20% orgaanvlees
15% vet (afkomstig van het vlees)
25% groenten
Uiteraard aan te vullen met rauwe vlees botten.

Bibi bevat:
Spiervlees; 30-35%
Orgaanvlees; 30-35%
Gemalen bot; 20-25%
Overige ingredienten (olien-vezels ed.); 15%

Dan heb ik ook nog de volgende % gehoord:
30% bot
30% spiervlees
20% orgaanvlees
10% groenten
5% rijst
5% overige (vis etc.)

Ian Billinghurst zegt weer wat anders enzovoort.

Het lijkt mij dat als je al deze % niet te nauw neemt en een beetje afwisselt, je ongeveer wel goed zit (afhankelijk van de soort hond misschien, bijv. omdat een dalmatier heb ik begrepen minder orgaanvlees mag).

Maar ik zou graag jullie % horen.
Ik geef zelf momenteel Bibi, wat ik af en toe afwissel met wat spiervlees of rauwe vlees botten etc.
Laatst gewijzigd door sharpie op zo 25 jan 2004, 19:57, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door