Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#443617
Elke keer als ik overblijfselen krijg van gevogelte zit daar zo'n soort ei in. Als je het open snijdt dan is het vrij hard en van binnen korrelig.

Geen hart, geen lever, dat weet ik zeker, want dat herken ik nou wel... Maar wat is het nou wel? Nieren heb ik nog niet eerder gevoerd. Zijn nieren misschien hard?
#443639
Ok, heb hem er nog even bijgepakt. Onaangesneden lijkt het op een hart, alleen daar is het te groot en net wat te rond voor.
Doorgesneden zit erin een bal van ongeveer 2,5 a 3 cm, met daarom heen een licht randje. Inmiddels is het overigens niet meer zo hard, zal wel hard geweest zijn omdat het uit de vriezer kwam. ;D

Als je met een mes in de inhoud wroet lijkt het inderdaad ook of er steentjes bij zitten. Beter bekeken lijkt het ook wel alsof er een soort van verteerde versie van granen is.

Maar het lijkt me sterk dat het maag is, want van een kip ziet dat er heel anders uit...
#443648
Sjees... nou begin ik toch te denken dat het de maag is. Die van kippen is natuurlijk open gesneden en de inhoud eruit gehaald. Maar als dit dan wel de maag is, wat is dan die doorzichtige balon met al die granen ???

En maagjes zijn toch heel zacht? Tenminste die van kippen wel...
#443658
ik denk dat de "harde" ronde dingetje die jij omschrijf met een wittig buitenlaagje, is inderdaad de maagje, meestal als het in een hele kip verpakt is is die al doorgesneden. De doorzichtige balonachtige ding met alle zaden is de krop.
Een kippen maag is best wel klein, en inderdaad best wel taai. Als je hem open snijd heeft ie wat lijkt op een geribbelde binnenkant. Ik kan het natuurlijk niet met alle zekerheid zeggen, maar klinkt als. ;D
#443662
Dat dacht ik bij die eend ook, die had namelijk hetzelfde en toen dacht ik een ei in de maak. Maar daarna kwam ik weer wat eivormigs tegen waarvan ik ook dacht dat het een ei in de maak was. Geen van 2e leek overigens op een ei...
#443669
Ik denk dat het toch het maagje moet zijn en dat het er gewoon anders uit ziet doordat die van een kip schoongemaakt is en soepeler is.

Maar wat is een krop dan weer precies... Een bewaarplaats voor hebberig gevogelte wat het nog niet kwijt kan in de maag?
#443726
James schreef: Ik denk dat het toch het maagje moet zijn en dat het er gewoon anders uit ziet doordat die van een kip schoongemaakt is en soepeler is.

Maar wat is een krop dan weer precies... Een bewaarplaats voor hebberig gevogelte wat het nog niet kwijt kan in de maag?
dat vindt ik een prima omschrijving, "bewaarplaats voor hebberige gevogelte" ;D het is iets meer, de verterings process begint al in de krop, maar hoe hebberiger ze zijn, hoe groter de krop inderdaad, toen mijn hennetjes weereens mij had geholpen om de kompost hoop te legen en spreiden over de tuin, hadden zulke dikke kropjes, dat het gewoon eng was, kei en kei hard ware ze toen, en wat zat er zo al in. Nou alles wat men in een kompost hoop kan vinden, inclusief, baby muisjes (agosie had ik niet zo gepland) pissebedden, wormen, spinnen, je kan het zo gek niet bedenken, ook hebben ze zeker honderd keer geprobeerd mijn gelakte teennagel op te pikken ;D tja dan moet ik ook maar niet met blote voeten in de tuin rondhangen ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door