Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Kokimo
#442987
Hoi!

Ik heb net 2 dagen ons 10 weken oude teckelpupje "Sybe" en ben begonnen hem over te zetten op versvoer. Ik begrijp uit alle info dat je het beste met nekken en vleugels van kip en eend kan beginnen, maar is het niet te éénzijdig als je dit alleen geeft? (wel te verstaan gemixt met groentes en orgaanvlees)

Of kan je de 3 maaltijden die hij nu nog krijgt afwissellen, dus bv 'sochtends kippenek en s'avonds rundvlees met lever of pens gemixt?

Als je van Ian Billinghurst uitgaat moet er dus wel elke dag orgaanvlees inzitten, klopt dat?

Ben er nog niet helemaal thuis in en ben vooral bang dat hij te kort komt. Ik ga vandaag op zoek naar kippenekken en hoop een slager te vinden die ze heeft!

Anders kunnen vleugeltjes gegeven worden, maar moet je deze dan op maat in stukjes knippen? (ie klein genoeg dat een 10 weken oude pup ze kan doorslikken?) Vind het zo eng dat het stukje bot blijft hangen!!! ??? :D :D :D :D :D
#443015
Kokimo schreef: Hoi!

Ik heb net 2 dagen ons 10 weken oude teckelpupje "Sybe" en ben begonnen hem over te zetten op versvoer. Ik begrijp uit alle info dat je het beste met nekken en vleugels van kip en eend kan beginnen, maar is het niet te éénzijdig als je dit alleen geeft? (wel te verstaan gemixt met groentes en orgaanvlees)
Nou, dit zijn geen vleesbotten die je blijvend moet geven. Maar, qua overzetten zijn eenden en kippennekken fijne botjes. Als dat lekker gaat, dan kun je al direct platgeslagen kippenvleugels en karkassen erbij geven. En wij gaven onze Linga daar direct bij: parelhoen, kwartel, konijn. Toen dat lekker ging (en dat was binnen 1 week bekeken hoor), toen ben ik er ook lams en geitenribben gaan geven en kalfswervels. En ik kan uit ervaring zeggen: geef nooit elke ribben aan je hond of pup!
Of kan je de 3 maaltijden die hij nu nog krijgt afwissellen, dus bv 'sochtends kippenek en s'avonds rundvlees met lever of pens gemixt?
Ja, waarom niet? Linga kreeg de eerste weken gewoon haar kippen of parelhoen of konijn of eenddingen over 2 maaltijden verdeeld en haar vlees + groentemix of vis met groentemix of orgaanvlees met groentemix over 2 maaltijden verdeeld.
Als je van Ian Billinghurst uitgaat moet er dus wel elke dag orgaanvlees inzitten, klopt dat?
Nee hoor, nergens voor nodig. Heb je The BARF Diet van Ian B gelezen? Maar goed, er op terug komend: een pup heeft net als een volwassen hond ongeveer 15% orgaanvlees nodig. En dit kun je ook over bijv. 2 maaltijden verdelen. Pas als je elke dag compleet wil voeren, geef je iedere dag vleesbot, orgaanvlees, vlees, groentes, supplementen, etc. Maar ik zie geen enkele reden om de kant en klaar versvlees-methode van Ian B. te volgen.
Ben er nog niet helemaal thuis in en ben vooral bang dat hij te kort komt. Ik ga vandaag op zoek naar kippenekken en hoop een slager te vinden die ze heeft!
De belangrijkste factoren zijn:
Houd je ongeveer aan de door jouwzelf bepaalde percentages en geef zoveel mogelijk afwisselende vlees, vleesbot, orgaanvlees en groentesoorten.
Anders kunnen vleugeltjes gegeven worden, maar moet je deze dan op maat in stukjes knippen? (ie klein genoeg dat een 10 weken oude pup ze kan doorslikken?) Vind het zo eng dat het stukje bot blijft hangen!!! ??? :D :D :D :D :D
Waarom denk je dat er een stuk bot bij je pup blijft hangen? Een pup is een echte vleesbotten eter hoor! Al bij 4 weken kan hij prima kippennekjes, etc. eten! Maar geef gerust de eerste keren de nek platgeslagen. Of knip een paar keer met de snoeischaar door de botjes (laat de vleugel wel in 1 geheel) zodat de bochtjes eruit zijn.

Kijk, een 8 weken oude pup met een kippenvleugel:

Afbeelding
#443026
net hier de franse dorpsslager gebeld om te weten of hij aan kippenekken kan komen (is nl via de supermarkets niet aan te komen na deze gebld te hebben).

Nou de Franse slager had ook honden en raadde het TEN STERKSTE AF om rauw vlees te geven wegens bacterieen en ook nog eens de botjes! Kon versplinteren! Hij vond het hele idee maar niets! Hij vertelde me alles te koken!!!! Hier in Frankrijk zijn ze echt nog niet zo ver met dat versvoeren.

Toch vind ik het soms moeilijk om door al die verschillende meningen over alle verschillende manieren van voedingen een juiste menign te vormen al ben ik na het vele lezen over rauw meat and bones toch wel redelijk overtuigd geraakt! Het is eigenlijk gewoon logisch!
#443027
Die reacties zul je nog veel horen omdat dat altijd door iedereen verteld is.De een zegt wat en de ander neemt het klakkeloos voor waar aan.Als je geen zin hebt in de discussie zeg je toch gewoon; ja hoor,ik kook alles ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door