Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door jon
#442439
Lhaki krijgt tot nu toe alleen maar kippenekken als bot. Nu las ik laatst ergens op BP dat dat niet helemaal de bedoeling is maar dat je ook met soorten bot moet varieren (waarom eigenlijk?) Lhaki eet de nekken nu redelijk soepeltjes op alhoewel ik af en toe denk.....als je het nou ietsje langer zou kauwen dan glijdt het wat soepeler naar binnen joh...... Nu koop ik bij de slager vaak geitevlees. Dit kan ik met en zonder bot krijgen. Is dat wat of is dat te hard??? Doe ik hem echt te kort als ik het bij nekken houd? Ik krijg toch visioenen van een bot dat in de keel blijft steken enzo....
Gebruikersavatar
Door Sonja
#442451
Alleen kippennekken als bot is wel wat eenzijdig. Het scheelt wel als je v.w.b. spier- en orgaanvlees wel andere vleessoorten dan kip neemt.
Goede botsoorten voor beginnende en/of wat kleinere honden zijn eendennekken, vleugeltjes van kip of parelhoen of konijnenkoppen. Ook zou je bijvoorbeeld kalkoennekken kunnen nemen en die dan goed voorbewerken of malen.
Het geitenvlees met bot, van welk deel van de geit is dat afkomstig? Ik denk dat nekken of wervels e.d. wel vrij hard zullen zijn, maar ribben zijn vaak niet zo hard, dus die zou je wel kunnen proberen.

Als kippennekken naar jouw zin wat te snel naar binnen glijden, zijn wat grotere botten misschien juist wel beter omdat Lhaki dan gedwongen is beter te kauwen.
Door nikèdog2000
#442494
ik haal altijd het tussen stuk van af de schouder tot aan de heupen van een geit.daar zit dus wervels en ribben aan.met vlees. en dat eten ze allemaal lekker op.je kunt ook kalfs wervels geven is ook nog niet zo hard je moet wel even vragen hoe oud de geit is .
als het een jong dier is zijn de botten ook zachter.
Door jon
#442591
Natuurlijk geef ik naast de kippenek ook gevarieerd spiervlees: Geit,lam, kalfs, rund, schaap etc. Kip zit daar dan meestal niet bij (soms wel kippe-organen). Het gaat mij echt om het bot-aandeel. Kleine kippenekken kauwt hij beter als grote (tot mijn verbazing) Juist bij langere wordt bij het laatste stuk ongeduldig. Het is maar een klein hondje dus veel heeft ie niet nodig. Ik zal in ieder geval aan de slager vragen wel deel en oud of jong beest. Het was meer dat ik dacht dat er in bv lams of geitebot dingen zitten die je in kippebot mist, maar het gaat toch uiteindelijk om de calcium en het kauwplezier toch????
Door Lizzy
#442636
Alleen kippennekken vind ik geen goed idee. Ten eerste bevat kippennek vooral veel kraakbeen en je hebt vooral ook bot nodig voor de calcium. Ik zou je dus aan willen raden om ook dingen als eend en parelhoen en konijn te gaan voeren. Dit zijn zachtere botten en als je gewoon een stuk neemt van een hele parelhoen, dan hoef je heus niet bang te zijn voor stikkende honden. Als je eenmaal vertrouwen daar in hebt, dan kun je ook eens kalfsbot of geitenbot of lamsbot gaan geven. Je geeft bot overigens niet alleen maar voor het kauwplezier en de calcium. Ook voor de vitamines en mineralen en vetzuren en aminozuren. En ieder bot heeft z'n eigen patroon. Kijk hier maar eens hoeveel de diverse kippenbotten al van elkaar verschillen qua calcium, fosfor, eiwitten, vetten, etc: http://www.barfworld.com/html/barfworld/analysis.html
Door jon
#442756
[quote="Lizzy"]
Alleen kippennekken vind ik geen goed idee. Ten eerste bevat kippennek vooral veel kraakbeen en je hebt vooral ook bot nodig voor de calcium. Ik zou je dus aan willen raden om ook dingen als eend en parelhoen en konijn te gaan voeren. Dit zijn zachtere botten en als je gewoon een stuk neemt van een hele parelhoen, dan hoef je heus niet bang te zijn voor stikkende honden. Als je eenmaal vertrouwen daar in hebt, dan kun je ook eens kalfsbot of geitenbot of lamsbot gaan geven. Je geeft bot overigens niet alleen maar voor het kauwplezier en de calcium. Ook voor de vitamines en mineralen en vetzuren en aminozuren. En ieder bot heeft z'n eigen patroon. Kijk hier maar eens hoeveel de diverse kippenbotten al van elkaar verschillen qua calcium, fosfor, eiwitten, vetten, etc: http://www.barfworld.com/html/barfworld/analysis.html
[/quote]

He, kijk... dat soort dingetjes zoek ik nou. Bestaat er ook zoiets van de andere soorten vleesbot. Wat betreft het kippebot doen de nekken het nog zo slecht niet zie ik. Dat van die parelhoen lijkt me wel wat. Geef ik dan een stuk karkas? of hak ik dat beest van te voren in mootjes ?? Het is toch wel lastig hoor want hoeveel weegt zo'n hoen??? Het zijn zulke mini-beetjes wat zo'n hondje eet.
Door Lizzy
#443016
[quote="jon"]
He, kijk... dat soort dingetjes zoek ik nou. Bestaat er ook zoiets van de andere soorten vleesbot. Wat betreft het kippebot doen de nekken het nog zo slecht niet zie ik. Dat van die parelhoen lijkt me wel wat. Geef ik dan een stuk karkas? of hak ik dat beest van te voren in mootjes ?? Het is toch wel lastig hoor want hoeveel weegt zo'n hoen??? Het zijn zulke mini-beetjes wat zo'n hondje eet.
[/quote]

Een parelhoen weegt ongeveer 1 kilo. Met een goede huishoudschaar knip je de hoen echt heel makkelijk in stukjes. Kwarteltjes zijn trouwens erg klein. Die vinden jouw honden vast in z'n geheel ook erg lekker. Konijnenboutjes wegen ongeveer 250 gram. Eendennekken wegen (denk ik) zo'n 150 gram a 200 gram.
Door James
#443578
[quote="Lizzy"]
En ieder bot heeft z'n eigen patroon. Kijk hier maar eens hoeveel de diverse kippenbotten al van elkaar verschillen qua calcium, fosfor, eiwitten, vetten, etc: http://www.barfworld.com/html/barfworld/analysis.html
[/quote]

Wow... dat had ik echt niet gedacht dat er zoveel verschil zou zitten in de samenstelling van bot van kip. Kippennekjes hebben echt waanzinnig veel zink, wat in een ander deel niet te vinden is....
Door jon
#443618
Ja en ook op de calcium scoren de nekjes niet slecht. Ik vraag me wel af of bijvoorbeeld zink dezelfde werking heeft als bij ons (weerstandsverhogend). Weet iemand dat?
Door Lizzy
#443907
Over zink zegt Lowell Ackerman (dvm) en vrij vertaald (orginele tekst is dus in het Engels):

"zink is noodzakelijk voor het normaal functioneren van het immuunsysteem. Het is ook noodzakelijk voor een normale groei en ontwikkeling en het is nodig voor het aanmaken van hormoonachtige stoffen. Het is ook nodig voor de productie van DNA, RNA en eiwitten. En of dat nog niet genoeg is: het helpt het lichaam ook om beter gebruik te maken van vitamines. De beste natuurlijke bronnen zijn: mager vlees, gevogelte, vis, orgaanvlees".
Door Filou
#445363
Ik snap je angst volledig... ik was 2 maanden geleden ook zo... nu eigenlijk nog, maar dan heel wat minder. Ik ben begonnen met lamsribben (omdat hier net de vogelgriep was uitgebroken). Maar nu geef ik hem ook kippevleugels, kippenekken, kipkarkas en steenbok. Kippevleugels en karkas hou ik, indien nodig, wel nog vast.

Het enige wat er tot nu toe twee keer gebeurd is, is dat Filou overgeeft, en alles gewoon terug opeet en er wat meer bij kauwt. ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door