Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Sofie
#441474
Hey!

Ik ga Lady dus 3 x per week een groentenmix geven.
Momenteel heb ik dit in huis:
- andijvi
- boerenkool
- chinese kool
- peterselie
- selder
- sla
- wortel
- witloof
- tomaat
- komkommer
- paprika

Wat kan ik het beste gebruiken of mag ik van alles wat nemen?
Dit zou ik in de toekomst zo aanhouden...is dat voldoende? Of neem ik best nog andere groenten?
Door Dtje
#441480
Laat de tomaat en paprika maar weg. In de bieb is goede info te vinden over welke groentes wel en niet geschikt zijn.
Zorg ook voor wat afwisseling. Van sommigen hier lees ik dat de honden het niet geweldig vinden en laten staan. Ik maak de groentemix en vries die in. Als ze een portie krijgt meng ik daar nog het volgende doorheen: honing (ecologische!), biogarde (goedkoopste is prima), scheut lijnzaadolie, zeewier en een rauw ei. Reken maar dat dit naar binnen geslobberd wordt! ;D
Laatst gewijzigd door Dtje op za 10 dec 2005, 22:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Bullekes
#441552
Mien schreef: Laat de tomaat en paprika maar weg. In de bieb is goede info te vinden over welke groentes wel en niet geschikt zijn.
Zorg ook voor wat afwisseling. Van sommigen hier lees ik dat de honden het niet geweldig vinden en laten staan. Ik maak de groentemix en vries die in. Als ze een portie krijgt meng ik daar nog het volgende doorheen: honing (ecologische!), biogarde (goedkoopste is prima), scheut lijnzaadolie, zeewier en een rauw ei. Reken maar dat dit naar binnen geslobberd wordt! ;D

Ik was ooka l druk aan het zoeken maar moet nog heeel wat pagina's doorkijken daarvoor hihii Heb je niet meteen een link ;D
Door 202spots
#441625
Sofie schreef: Hey!

Ik ga Lady dus 3 x per week een groentenmix geven.
Momenteel heb ik dit in huis:
- andijvi
- boerenkool
- chinese kool
- peterselie
- selder
- sla
- wortel
- witloof
- tomaat
- komkommer
- paprika

Wat kan ik het beste gebruiken of mag ik van alles wat nemen?
Dit zou ik in de toekomst zo aanhouden...is dat voldoende? Of neem ik best nog andere groenten?
Van alles wat is okay, wanneer je sla hebt, dan wel de donkergroene soort, geen ijsberg want daar zit weinig voedingswaarde in.
met selder...bedoel je de knol? of de blad? Kan alle 2 gebruikt.maar als je ook peterselie blad gebruikt dan is selderijblad dus dubbel op.
De knol is wel goed om er als knolgroente met de wortel samen doorheen te doen.
Witlof hebben we pas nog over gehad dat het niet veel voedingswaardes heeft, maar is wel lekker.
Komkommer heeft ook weinig voedingswaarde ,'t kan wel maar ik gebruik liever courgettes.
Tomaat en paprika kan ook gebruikt wanneer je hond geen artrose heeft is vooral de paprika heel vitaminerijk.
Je kan ook alfalfa spruiten en stukje gemberwortel er doorheen malen.
Hier is nog meer keus te vinden.

http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... readid=795
Door Bullekes
#441637
202Spots schreef: Van alles wat is okay, wanneer je sla hebt, dan wel de donkergroene soort, geen ijsberg want daar zit weinig voedingswaarde in.
met selder...bedoel je de knol? of de blad? Kan alle 2 gebruikt.maar als je ook peterselie blad gebruikt dan is selderijblad dus dubbel op.
De knol is wel goed om er als knolgroente met de wortel samen doorheen te doen.
Witlof hebben we pas nog over gehad dat het niet veel voedingswaardes heeft, maar is wel lekker.
Komkommer heeft ook weinig voedingswaarde ,'t kan wel maar ik gebruik liever courgettes.
Tomaat en paprika kan ook gebruikt wanneer je hond geen artrose heeft is vooral de paprika heel vitaminerijk.
Je kan ook alfalfa spruiten en stukje gemberwortel er doorheen malen.
Hier is nog meer keus te vinden.

http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... readid=795

Geweldig bedankt voor die link nu hoef ik niet meer alles af te speuren hihi... Heb het meteen gekopieerd en uitgeprint voor op het prikbord....
Hier kan ik nog wat dingen aan toevoegen zodat ik zeker weet dat ik het niet fout doe!!!

Gweldig

Ohja waarom die knoflook, alfalfa sprouts en gemberwortel erbij doen is dat voor smaak???
Laatst gewijzigd door Bullekes op za 10 dec 2005, 23:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Door 202spots
#441648
Bullekes schreef: Ohja waarom die knoflook, alfalfa sprouts en gemberwortel erbij doen is dat voor smaak???
Alle 3 heeel gezond, knoflook ,goed voor de bloed en werkt ook tegen vlooien en wormen, alfalfa en gember,
voor vit. , anti artrose en andere goeie eigenschappen en smaakt nog lekker ook.

http://www.isga-sprouts.org/alfalfa2.htm
http://www.helpforibs.com/supplements/ginger.asp
Door 202spots
#441683
Mien schreef: Laat de tomaat en paprika maar weg. In de bieb is goede info te vinden over welke groentes wel en niet geschikt zijn.
Mien ik was vergeten te vragen...
maar waarom vind jij dat ze de tomaat en paprika weg moet laten ???
Door Debora
#441700
Ik meende dat iig tomaat behoort tot de nachtschade familie (toch? of had ik dat nou verkeerd begrepen??) en niet iedere hond kan die verdragen. Overigens lust Sam het wel en heeft er geen last van....en paprika begrijp ik ook niet helemaal waarom niet....behoort die ook tot dezelfde familie??? anyways...die vindt Sam dus ook lekker. Ik ga zelf ook maar eens een groentemixje maken. Heb al wat wortel en nog wat andijvie over. Beetje broccoli erbij kopen, wat sperciebonen (kook erover toch?) en dan alfalfa, gemberwortel en knoflook.
Lijkt dat ergens op of moet er nog iets bij misschien??
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#441714
Wilof heeft dan mischien wel niet zo veel voedingswaarde, maar op een cursus (humaan) over voeding werd gezegd, dat een paar keer per week rauwe witlof eten erg goed is voor de leverfunctie.

Ik weet niet of dat ook voor honden geldt, maar het schijnt bepaalde enzymen/bitterstoffen te bevatten die erg gezond zijn!
Door Sofie
#441725
Bedankt voor de antwoorden! Ik denk dat ik gewoon van alles een beetje pak dan?
Overigens ga ik het mengen met een rauw eitje. Gaat het beter naar binnen... ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door