Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Bullekes
#439854
Ik ben sinds een paar maanden nu beizg met het geven van vers vlees. Ik ben begonnen met carnibest maar dat werd me te duur ik moest namelijk mijn twee honden best veel geven omdat ze flink onder gewicht hadden ze kregen 500 gram per dag. En tja 1 kilo carnibest van €2, 95 dat is zo op en erg kostbaar. Inmiddels voer ik nog even 500 gram door ze zitten bijna op gewicht :D Ik ben toen doorgestuurd naar slager in viersen duitsland bij ons 50 km vandaan. Daar haal ik nu Pens en Hart voor € 1,- de kilo dit scheelt me dus aanzienlijk. Helaas krijg ik van vele te horen dat dit niet compleet is. Maar ik moet dus ontzettend oppassen wat ik voer. Onze jongste Pebbles is dus allergisch voor brokken. :( Waar voor precies dat weet ik niet.. Maar steeds met brokken voeren heeft ze er veel last van. Nu wil ik graag weten wat ik onze bullekes erbij kan voeren zodat het een complete maaltijd word. :)

Ook weet ik dus niet wat er allemaal in die burgers zit en of ze daar oook op zal reageren...

Ik hoop dat mijn verhaal dudielijk is en da tik geholpen kan worden.. En anders graag effe vragen!!
Door Lizzy
#439868
Begrijp ik het dan goed dat je 50% Carnibest voert en 50% hart en pens?

Ik ben met de mensen die je gewaarschuwd hebben 100% eens dat je hier niet mee door moet gaan..... Hier ga je problemen mee krijgen op den duur.

Ik denk niet dat je streven moet zijn om van de maaltijden die je zelf samenstelt complete maaltijden te maken. Dan maak je het veel te ingewikkeld voor jezelf.

Wat je in mijn ogen zou moeten doen is het gedeelte van de voeding die je zelf samenstelt onder te verdelen in bijv. de Ian Billinghurst/BARF percentages:

60% rauwe vleesbotten
10% a 15% orgaanvlees (ik zou zelf niet meer als 10% geven als je ook versvlees voert - dat bevat namelijk ruimschoots orgaanvlees)
15% a 20% rauwe gepureerde groentes (ik vind 20% erg veel, maar 15% zou prima zijn)
5% a 10% tafelrestjes en/of voedingssupplementen
x% (resterend) vis en vlees

Je hoeft dus nu niet iedere dag en vleesbotten en orgaanvlees en groentes en tafelrestjes en spiervlees te geven. Je geeft deze percentages gedurende 1 a 2 weken.

Ik geef een voorbeeldje:

Maandagochtend: Carnibest
Maandagavond: Kopvlees + groentemix

Dinsdagochtend: Carnibest
Dinsdagavond: Pens + groentemix + lamribben

Woensdagochtend: Carnibest
Woensdagavond: hele sardientjes met yoghurt

En zo verder.

Dit zijn natuurlijk maar voorbeeldjes.

En het beste ga je beginnen met beginnersbotten. Dat zijn kippen/eendennekken. Meer over het eten van botten staat: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... readid=801

Overigens is dit misschien ook wel een aardige link voor je: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... readid=801
Door Bullekes
#439913
nee ik voer alleen pens en hart.

VInd wel dat er eeeeeeeeeerg veel anders bij komt kijken hoor poeh poeh....
Door Bullekes
#439917
ohja het zijn twee dezelfde linken die je eronder hebt geplaats... EN mijn honden botten geven nou ik weet niet dat dat een goed idee is.... Daar zijn ze te gulzig voor vooral de kleinste....
Door Lizzy
#439920
Je geeft alleen hart en pens en verder niks? Geen versvlees, geen botten, niks? Hoe komen je honden aan calcium dan? En aan de benodigde vitamines en mineralen? Ik denk dat je toch echt heel snel moet stoppen hiermee, want ik vrees dat je honden hier op korte, en zeker op lange termijn, heel erg ziek van zullen worden. Dit voldoet echt totaal niet aan de eisen van gezonde hondenvoeding! Je kunt nog beter overstappen naar een goedkoop compleet versvlees zoals Smuldier als dat je hier mee door gaat....
Door Tarek
#439923
Alleen pens en hart voeren is echt niet kompleet,en je honden zullen dan ook te korten krijgen.
Het lijkt allemaal erg moeilijk omdat men gewent is kant en klaar voor te schotelen en je dan niet na hoeft te denken of ze iets te kort komen.Maar het is eigenlijk hetzelfde als dat je zelf gevarieerd en gezond moet eten om gezond te blijven.
Echt als je eens rustig verder leest en de bibliotheek eens na pluist dan valt het allemaal best mee.
Er zijn hier op het forum ook meer mensen met schrok op's die moeten leren botten te kauwen en dat lukt meestal.

Ik zou ze in ieder geval terug zetten op kvv.En daarna maar eens rustig bedenken wat je gaat doen.

Veel suc6
Door Helen
#439927
Bullekes schreef: nee ik voer alleen pens en hart.

VInd wel dat er eeeeeeeeeerg veel anders bij komt kijken hoor poeh poeh....
Stel je voor zeg, je zou moeite doen voor je honden...... >:(

Als je je honden zo blijft voeren dan help je ze de vernietiging in......Hart en pens zijn verre van compleet en je honden komen allerhande vitaminen en mineralen tekort.....Voer samenstellen voor je honden is niet moeilijk, maar zoals met de meeste dingen behoor je je er van tevoren in te verdiepen.
Vergelijk het maar met hoe jij er aan toe zou zijn als je gedurende langere tijd bijv enkel bruin brood en rijst zou eten.....
Door Bullekes
#440212
Helen schreef: Stel je voor zeg, je zou moeite doen voor je honden...... >:(

Als je je honden zo blijft voeren dan help je ze de vernietiging in......Hart en pens zijn verre van compleet en je honden komen allerhande vitaminen en mineralen tekort.....Voer samenstellen voor je honden is niet moeilijk, maar zoals met de meeste dingen behoor je je er van tevoren in te verdiepen.
Vergelijk het maar met hoe jij er aan toe zou zijn als je gedurende langere tijd bijv enkel bruin brood en rijst zou eten.....
Ik doe al heel veel hoor voor mijn honden ik ben al 3/4 jaar bezig met steeds dierenarts dermatoloog ander voer niwue voer zalfje prikje wil je effe dimmen en normaal doen ik mag toch zeggen dat er veel bij komt kijken maar ja blijkbaar word ik heir ook al verkeerd begrepen >:(
Door Bullekes
#440215
Helen schreef: Stel je voor zeg, je zou moeite doen voor je honden...... >:(

Als je je honden zo blijft voeren dan help je ze de vernietiging in......Hart en pens zijn verre van compleet en je honden komen allerhande vitaminen en mineralen tekort.....Voer samenstellen voor je honden is niet moeilijk, maar zoals met de meeste dingen behoor je je er van tevoren in te verdiepen.
Vergelijk het maar met hoe jij er aan toe zou zijn als je gedurende langere tijd bijv enkel bruin brood en rijst zou eten.....
\Ohja en van te voren in verdiepe tuurlijk laat ijn hond die allergisch is maar eerst de vernieling in helpen met brokken waar ze reatie op krijgt want moet me er eerst in verdiepen
:(
Door tieneke
#440219
Ik snap niet waarom je zo fel reageert :-\
Je vraagt hier om raad en als je dat krijgt wil je niets aannemen en wordt boos omdat het boven je budget gaat...ach weet je,blijf lekker voeren zoals je nu doet en echt zeker te weten dat je de grootste problemen krijgt met ernstige tekorten bij je hondjes ;)sucses!
Door Bullekes
#440226
tieneke schreef: Ik snap niet waarom je zo fel reageert :-\
Je vraagt hier om raad en als je dat krijgt wil je niets aannemen en wordt boos omdat het boven je budget gaat...ach weet je,blijf lekker voeren zoals je nu doet en echt zeker te weten dat je de grootste problemen krijgt met ernstige tekorten bij je hondjes ;)sucses!
MIsschien omdat ze ook zo boos reageert alsof ik neit voor mijn honden over heb dat doet pijn want ik heb al honderde euro's over de balk gegooid voor voer, dermatolloog, onderzoeken en dan zeggen da tik neits over heb voor mijn honden dat doet echt veel pijn.... :'( :'(
Door 202spots
#440239
Laten we dan hopen dat wanneer je alleen maar rauw voer gaat geven, dat de klachten dan stoppen en dat je dan ook niet meer naar de dermatoloog hoeft! 8)
Door Tineke *
#440245
Joh kom op,ga nou ff terug op kvv(smuldier compleet is maar 0,49 cent voor 4 ons)weet je zeker dat je voorlopig goed zit.Kan je ondertussen doorlezen wat barf precies inhoudt.Kippenekjes en vleugeltjes kosten op de markt een badmuts,ga je daar mee beginnen om er bij te geven.Ik heb 3 grote honden en echt die eten gemiddeld voor pak 'm beet 3,50 per dag.Je moet rondkijken voor de juiste adresjes.

groetjes Tineke
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door