Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Laika
#440046
Volgens de man bij het slachthuis zou het voeren van strot gevaarlijk zijn i.v.m. de nog aanwezige schildklieren. Nou ben ik inmiddels wel gewend aan goedbedoelde waarschuwingen ;) Maar ik vraag me toch af hoe hij op dit idee gekomen is. (hij wist niet precies te vertellen waarom het gevaarlijk zou zijn)


Mariska
Door Lizzy
#440049
Ik voer persoonlijk geen strot. Maar laat een wolf ook een strot liggen van een prooi? Vanwege de schildklier? En wat is er mis met schildklier?
Door Joshii
#440050
hormonen misschien?
...die maakt de schildklier toch aan, of zit ik nu heel erg verkeerd ???
Door Lizzy
#440052
Nee, ik denk dat je gelijk hebt; hormonen. Maar wat zou er verkeerd zijn aan het nuttigen hiervan? (ik weet het antwoord ook niet hoor!).
Door Joshii
#440054
...ik ook niet...maar weet niet, hormonen klinkt altijd een beetje eng. Hoewel ik dat niet met een goeie theorie kan onderbouwen...
Zal eens zoeken of ik er iets over kan vinden
Door Joshii
#440060
http://www.schildklierwijzer.nl/geschiedenis.htm

Onder deze link staat een stukje over de behandeling van mensen waarbij de schildklier verwijderd is, door bij deze mensen stukjes schildklier te implanteren werden bep. kwalen ( die ontstaan waren ná verwijdering van hun eigen schildklier) verholpen. Later ging men over tot het toedienen van schildklierpreparaten en - poeder en nóg later tot het oraal toedienen van schapenschildklieren.
Zoals ik het lees ( ben een leek!) betekent dit dat de hormonale werking van de schildklier ook ná verwijdering intact blijft.
Bij de genoemde aandoeningen in dit artikel was de werking positief...maar ik vraag me af of dat ook positief uitpakt bij een gezonde hond.
Misschien bestaat er zoiets als overdosering van hormonen ofzo ???
Gebruikersavatar
Door Angelique
#440069
Dan zou je ook geen testikels kunnen voeren ::)

Misschien zou het een probleem kunnen worden als je dagelijks schildklier zou voeren, maar daar waar afgewisseld wordt kom je niet snel aan "te".
Door Joshii
#440078
Angelique schreef: Dan zou je ook geen testikels kunnen voeren ::)
Misschien dat je daar idd ook voorzichtig mee moet zijn, getuige dit stukje:

..testosteron stimuleert de ontwikkeling en functie van de mannelijke geslachtsorganen, de baardgroei, de vergroting van het strottenhoofd en de ontwikkeling van het spierstelsel. Vanwege deze laatste werking is het gebruik ervan verboden voor sportlieden.

Natuurlijk gaat dit over mensen en niet over honden, maar ik vraag me af of dat voor de werking van het hormoon uit maakt?

Over thyroxine ( schildklierhormoon) staat er dit:

Het schildklierhormoon zet overal in het lichaam de stofwisselingsprocessen in de cellen aan, waarschijnlijk via de invloed op de oxidatieve processen in de mitochondriën (zie celademhaling, citroenzuurcyclus en ademhalingsketen). Het is onontbeerlijk voor normale groei en geestelijke ontwikkeling.

Bij te geringe en bij te grote productie ontstaat een veelheid van stoornissen, zie hypothyreoïdie en cretinisme, resp. hyperthyreoïdie en ziekte van Basedow.
Door Joshii
#440082
Het lijkt nu net of ik een pleidooi zit te houden om toch maar vooral geen schildklier aan je hond te voeren ;D
Dat is natuurlijk niet het geval!! Iedereen moet zelf weten wat hij/zij aan de hond voert, ik raakte alleen geïnteresseerd door de posting van Laika :)
Door 202spots
#440083
En wat doet de maagzuur met de hormonen dan ???
En wanneer je pancreas voert dan verteerd er toch ook niks vlugger dan normaal ???
Laatst gewijzigd door mahuni op do 08 dec 2005, 20:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Joshii
#440090
dat weet ik niet...
nogmaals, ik wil niet zeggen dat het slecht is voor je hond om dit te voeren, want dat weet ik simpelweg niet.
Misschien blijven evt hormonen wel veel te kort in het lichaam om iets te kunnen doen..geen idee.

Maar op één of andere manier vind ik hormonen altijd een beetje eng...hoewel ik aan de andere kant ook wel besef dat geen enkel stukje vlees of orgaan helemaal vrij is van hormonen.
Laatst gewijzigd door Joshii op do 08 dec 2005, 20:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Door 202spots
#440185
Okay...'t gaat hier dus over mensen, en de verschillende types hormonen...en ik denk dat we het met de hormonen in de schildklier of andere organen, dus over protein hormones praten?

"Hormones can have different chemistry. They can be steroids or proteins. Steroid hormones are active in the body when eaten. For example, birth control pills are steroid hormones and can be taken orally. In contrast, protein hormones are broken down in the stomach, and lose their ability to act in the body when eaten. Therefore, ordinarily, protein hormones need to be injected into the body to have an effect. For example, insulin is a protein hormone. Diabetic patients need to be injected with insulin for treatment.

en Bij:
Conclusions
Studies done so far do not provide evidence to state that hormone residues in meat or dairy products cause any human health effects. However, a conclusion on lack of human health effect can only be made after large-scale studies compare the health of people who eat meat or dairy products from hormone-treated animals, to people who eat a similar diet, but from untreated animals

http://envirocancer.cornell.edu/Factshe ... rmones.cfm
Door Joshii
#440380
202Spots schreef: Okay...'t gaat hier dus over mensen, en de verschillende types hormonen...en ik denk dat we het met de hormonen in de schildklier of andere organen, dus over protein hormones praten?

"Hormones can have different chemistry. They can be steroids or proteins. Steroid hormones are active in the body when eaten. For example, birth control pills are steroid hormones and can be taken orally. In contrast, protein hormones are broken down in the stomach, and lose their ability to act in the body when eaten. Therefore, ordinarily, protein hormones need to be injected into the body to have an effect. For example, insulin is a protein hormone. Diabetic patients need to be injected with insulin for treatment.
..in dat geval zou je dus zonder problemen schildklier kunnen voeren ( al snap ik dan nog niet waarom onder mijn 1e link staat vermeld dat mensen schapenschildklieren te eten krijgen als behandeling) maar is het verstandiger om met testikels voorzichtig te zijn omdat geslachtshormonen onder steroïden vallen.

Indeling:

Er kunnen drie groepen hormonen worden onderscheiden:

hormonen afgeleid van aminozuren, bijv. thyroxine, trijoodthyronine, adrenaline, noradrenaline;

peptide- en eiwithormonen, bijv. parathormoon, de gonadotrope hormonen, groeihormoon, insuline, glucagon;

steroïdhormonen, bijv. de corticosteroïden en de geslachtshormonen (androgene, oestrogene en progestatieve).

http://www.homepages.hetnet.nl/~b1beukema/hormonen.htm
Door Lizzy
#440406
Ik denk toch eigenlijk dat wolven en aanverwante dieren ook de schildklier en testikels van hun prooi niet uitspugen ;D dus ik maak me hier echt totaal geen zorgen over.
Door 202spots
#440856
Lizzy schreef: Ik denk toch eigenlijk dat wolven en aanverwante dieren ook de schildklier en testikels van hun prooi niet uitspugen ;D dus ik maak me hier echt totaal geen zorgen over.
Ik ook niet!! ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door