Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door James
#435725
Ik vraag me af wanneer je nou met wat hardere botten kan beginnen. Ik zie ook dat veel mensen de fout begaan te snel met harde botten te beginnen.

Maar hoe lang staat er nou eigenlijk voor? Misschien ook wel iets om ook in de bib te zetten omdat zoveel mensen daar de fout in gaan en dat toch ook echt een fatale fout kan zijn...

Die van mij zijn nu 3 weken aan de barf en ik heb gewoon maar heel goed de ontlasting in de gaten gehouden en het lijkt allemaal heel erg goed te gaan. Ik heb de kleinste al een stuk kalfsrib gegeven en dat gaat ook goed, dus nu mag de rest het ook gaan proberen. Geitenribben zijn ook goed gegaan, die vond ik ook niet zo heel hard. Terwijl die volgens mij van volwassen geiten zijn? Of niet?

Maar wanneer zou ik bijvoorbeeld wildkarkassen kunnen gaan voeren? Of kan je die nooit voeren? Fazant, haas, zijn dat soort wildvarianten mogelijk, of mogen ze daar alleen het vlees van? Of is dat anders te malen in een vleesmolen?

In de natuur eten ze tenslotte ook niet altijd jonge beesten. Aan de andere kant is een kies ook weer zo gebroken... Mijn oudste hond heeft een jaar geleden haar grote achterkies gebroken en die moest er dus uit gehaald worden en daar waren ze flinke tijd mee bezig. Op haar leeftijd hoop ik niet dat zoiets ooit weer gebeurd.
Zij kauwt op botten op zo'n manier dat of het bot moet breken of de kies... Maar de kleintjes bij mij knagen juist heel netjes en rustig...

En zo had ik bij het Islam centrum ook die geitenstukjes en schapenstukjes gehaald. Maar achteraf realiseer ik me dat dat vast van volwassen dieren geweest moet zijn, want de botten daarin zijn knoerthart... Alleen het vlees eraf snijden? Of nog even wachten en kunnen ze zoiets wel aan over een tijdje?
Laatst gewijzigd door James op vr 02 dec 2005, 14:43, 1 keer totaal gewijzigd.
#435736
Het probleem is dat hier eigenlijk geen regel voor is.... De ene hond verteerd met gemak alle zachte botjes van gevogelte en konijn en haas en fazant (valt bij mij allemaal onder zacht bot) en andere honden hebben al moeite met kippennekken en die moet je eerst een maand kippennekken voeren voordat ze toe zijn aan wat anders. Als je kalfrib hebt gegeven en dat gaat goed, dan kun je de volgende stap nemen en kunnen lams en geitenribben ook gegeten worden (ik raad enkele ribben ten zeerste af trouwens!).

Geit kan overigens ook jong zijn hoor. Mijn ervaring is dat ik en paar keer heel knoertharde geitenribben heb gehad en volgens mij moet die geit stokoud geweest zijn. Nou, deze ribben geef ik dus gewoon niet meer want Brutus was er onwijs beroerd van..... Maar, ik heb ook vaak ribben die gewoon redelijk zacht zijn en ik ga er vanuit dat deze van jongere geiten zijn. Als ik ze kan knippen met een snoeischaar, dan vind ik de ribben zacht genoeg.

Nou is het natuurlijk zo dat wolven zeker niet alleen jongere dieren vangen en dus ook knetterharde botten tegen komen. Maar ja, ik geloof dat de gemiddelde leeftijd voor een in het wild levende wolf 7 jaar is en ik wil toch dat mijn honden tenminste twee keer zo lang met hun gebit doen.....! Vandaar dat ik het niet riskeer.

Al met al begrijp ik wel dat er een hoop mitsen en maren beschreven staan op Barfplaats en sommige mensen vinden ze wat overdreven. Maar ja, je moet het zo zien dat ik me wel verantwoordelijk voel voor mensen die beginnen met barfen. Ook al ben ik dat niet, ik voel me wel verantwoordelijk. Ik ben natuurlijk wel verantwoordelijk voor de informatie die ik zelf verstrek. En ik ben liever "te" voorzichtig en doe liever "te" moeilijk als dat mensen denken "ohhhh, alles moet kunnen, moet alles kunnen geven" en op dag 3 al een knetterhard bot geven, op nuchtere maag of na een bak brokken en de hond komt te overlijden.... Beter te voorzichtig als te gemakkelijk is mijn motto in deze ;).

Maar voor alle hondeneigenaren geldt dat ze zelf verantwoordelijk zijn en dus moeten kijken naar de vorderingen en gedragingen van hun hond!
Laatst gewijzigd door Lizzy op vr 02 dec 2005, 14:57, 1 keer totaal gewijzigd.
#435738
En zo had ik bij het Islam centrum ook die geitenstukjes en schapenstukjes gehaald. Maar achteraf realiseer ik me dat dat vast van volwassen dieren geweest moet zijn, want de botten daarin zijn knoerthart... Alleen het vlees eraf snijden? Of nog even wachten en kunnen ze zoiets wel aan over een tijdje?
Zijn dat die kleine stukjes vlees met bot? Die vind ik sowieso ongeschikt. Honden slikken die stukjes in 1 keer in. Gevaarlijk. Niet geven! Ik zou lekker het vlees eraf snijden ja.
#436674
Oh ik dacht dat de volgorde qua hardheid min of meer was, eerst lamsribben, dan geitenribben en dan pas kalfsribben. Maar dan ga ik nu dus de kalfsribben uit de vriezer halen. Ik had voor de zekerheid nog maar een keer geitenribben eruit gehaald. Terug die dingen en lang leve de afwisseling.

En ik vind het heeeeel erg goed hoor zoals je het allemaal doet! Je bent toch een beetje de vraagbaak hier en het is wel heel fijn dat je op iemand kan vertrouwen die liever iets te voorzichtig is dan te snel gaat...

Je schrijft trouwens ook haas en fazant. Is dat dan niet erg hard? Dat is wat ik begrijp van de poeliers bijna altijd wild en dus een ouder dier. Of is dat ondanks het wild is toch wel redelijk zacht?
#436705
James schreef: Je schrijft trouwens ook haas en fazant. Is dat dan niet erg hard? Dat is wat ik begrijp van de poeliers bijna altijd wild en dus een ouder dier. Of is dat ondanks het wild is toch wel redelijk zacht?
Fazant en haas zal ongetwijfeld vaak van oudere dieren afkomstig zijn maar als je honden al goed botten van geit, lam en kalf kunnen verteren, dan lukt fazant en haas ook wel. Dat is toch vaak nog zachter als geitenbotten bijvoorbeeld.
#436713
Mijn boerenfox kan alles, maar dan ook alles eten. Kalkoendijen, ribben van alle mogelijke beesten, echt alles. Grote stukken, kleine stukken. Alles verteerd en komt er netjes van achter weer uit. Als zij diarree heeft zijn we bezorgd, want aan haar ontlasting mankeer gewoon echt vrijwel nooit iets.
Mijn WH daarin tegen heeft een veel gevoeliger spijsverteringsstelsel. Stress resulteert al in diarree en harde botten zijn geen succes. Zij krijgt dan ook alleen botten van gevogelte en als ik het niet vertrouw dan ook nog eens platgeslagen (meestal dus ;)). Als zij een paar drukke dagen heeft, krijgt ze gewoon kvv, want anders is haar ontlasting direct van slag...Het is helaas niet anders. Je moet je gewoon aanpassen aan je hond.
#436769
James schreef: Ja, naar de honden kijken doe ik sowieso wel heel goed. Maar als je ziet dat het niet goed gaat ben je al te laat he :-) Dus vandaar dat ik er heel voorzichtig mee ben.... :)
Ja, vertel mij wat ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door