Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door James
#434959
Vorige keer met de sardientjes lustte 2 van de 4 het absoluut niet. Nou had ik 2 zalmfiletjes gehaald, voor mezelf om gelijk even uit te kunnen testen of ze zalm lekker vinden. En ja hoor, hop weg.

Vandaag stonden er zalmkoppen op het menu. James die heeft haar joekel van een zalmkop zo opgegeten. De ander bleef eraan likken en toen heb ik het in stukken gesneden en dat ging goed.

Nou ja, goed... Ik probeerde grip te krijgen op die zalmkop en sjees wat zijn die dingen hard om door te snijden. Eindelijk had ik goed grip op de zalmkop.... maar ik zakte wel diep weg... JAKKES zat ik in het oogje van de zalm met mijn vinger... bah bah bah. Dat is wel even wat anders als het neusje van de zalm.

Maar, het was niet voor niets, nummer 2 vond het een smakelijk hapje.

En dan die 2 kleintjes weer... Ik weer die zalm in stukken snijden. Nee hoor, neus ervoor op. Ik een heeeeel mooi stukje zalm eruit gevist. Zag er exact hetzelfde uit als dat mooie filetje van vandeweek, maar nee hoor. Neus er voor op halen. Dus ze gaan maar weer een dagje vasten... Ik vraag me af hoelang die zalm goed blijft in de koelkast... en of ik mijn eigen eten wat ernaast ligt nog wel lust morgen...

Eigenlijk is James de enige die ik steeds wel kan overhalen om te eten. Alleen lever eet ze niet, maar met een beetje mixen gaat ook dat erin.

Mojo eet alles, zelfs lever, alleen gevogelte anders dan kip wil hij pertinent niet. Parelhoenkarkas, kwartel, eend, niets van dat. Ik heb hem zelfs al 2 dagen niets anders voor gezet, maar hij verdomd het gewoon. Aan het einde van de 2e dag ben ik heb maar tegemoet gekomen en heb ik een klein kwarteltje (70 gram) net zolang vermengd met allemaal lekkere dingen tot hij het at. En dan was pas toen er een beetje leverworst bij ging... >:( Maar zelfs dan nog met vreselijk lange tanden terwijl hij echt vreselijke honger had, want hij begon al kauwgom van de straat te trekken.

En mijn kleine magere skeletje heeft gisteren slecht gegeten. Terwijl er allemaal lekkere hapjes voor haar lagen. Vuile pens, stukje rib, beetje rijst, maar het kon haar allemaal niet plezieren. Dus dat heb ik maar aan de anderen gegeven. Je zou dus zeggen dat ze wel honger zal hebben nu... maar nope... Die zalm zal er dus voorlopig ook wel niet in gaan...

Iemand tips??? Ik zal in elk geval vandaag nog even een blikje vis halen. Ik had al gelezen dat tonijn niet de beste keuze is. Maar ik denk dat zalm uit blik het ook niet echt zal doen... Wat vinden ze over het algemeen nou echt helemaal geweldig van vis?
Door conleeuw
#434966
nou ik heb ook blikjes met makreel en sardientjes gebruikt om Jazz van alles en nog wat te overtuigen, maar ook zij doe net zo goed moeilijk over eten. Heb ze weet ik hoeveel keer al sardientjes gegeten, wilden ze gisteren weer moeilijk doen, heb dus lopen modderen met haar vis, niet normaal. Probeer blikjes makreel of sardien ;D
Door Lizzy
#434978
Tjonge, wat een ellende, honden die gewoon pertinent niet willen eten..... Een gezondheidsproblemen is het zeker niet? Dat is uitgesloten?

Veel honden vinden overigens vis niet te knagen... Sommige honden lukt het om over te halen door de vis in stukjes te knippen en te mengen met iets lekkers (blikje schellevislever - niet vaker als 1 keer per 2 weken, blikje makreel, sardien, zalm, haring in tomatensaus - vinden ze hier geweldig, tonijn - ook niet vaker als 1 keer per 2 weken maximaal. Liever nog minder).

Maar, sommige honden zijn niet te overtuigen. Ja, jammer dan. Het is volstrekt niet de bedoeling dat je er zelf gefrustreerd van gaat raken ;D! Dan maar geen vis.... Oh, sommige van dit soort 'draakjes' lusten wel 1 keer per week een blikje vis ;D

Even een vraagje over Mojo: eet hij wel andere dingen als rund, geit, lam, pens, hart van bijv. lam/rund, niertjes, paard, etc? Want als ie persee geen gevogelte lust behalve kip: nou ja, ook hier geldt weer: dan niet. Zolang hij maar vlees en vleesbotten van andere dieren eet dan. Want alleen kip is echt niet genoeg. Maximaal 50% van je vleesbotten mag uit kip bestaan. Maar gevogelte is geen must, je kunt dus ook lams, geiten, kalfs, hertbotten nemen.

En tja, hoe je je magere skeletje aan het eten moet krijgen...........? Ze is altijd met alle eten zo moeilijk he? Ook met gekookte voeding?
Door James
#435272
Haha, ik was natuurlijk weer eens ongeduldig, maar zo te zien heb ik goed ingeslagen. Ik heb inderdaad, zalm, sardientjes, haring in tomatensaus (zat erover te twijfelen), schelvislever en nou nog wel 5 verschillende soorten geloof ik. Ik kan voorlopig dus even vooruit. Ook gelijk eens hutenkase gekocht. Ik vraag me alleen af hoeveel ze er van mogen?

De kleinste viel gelijk aan op een mengsel van 40% hutenkase en 60% zalm, dus ik denk dat dat wel goed gaat komen. Verder begint hij de smaak te pakken te krijgen, dus dat is wel weer heeeeel erg positief.

Mijn magere meisje vond het wel ok, maar ook nog niet echt geweldig en toen heb ik er nog wat kip door heen gemengd. Rook best lekker eigenlijk. Toen heeft ze een kleine 100 gram weggelikt. Uiteindelijk zal het 40 gram zalm geweest zijn. Acceptabel? Of morgen nog een keer proberen, want ik heb nog iets over. Alleen wordt het dan niet te veel hutenkase? De haring in tomatensaus denk ik dat ze misschien ook wel ziet zitten...

Mojo eet wel al het andere, tenminste van wat ik nu geprobeerd heb, maar dat is best al wel veel. Dus alle soorten vlees en daar is hij alles behalve kieskeurig in.

Het is toch niet slecht om hem toch over te gaan halen? Gewoon volgende keer weer 2 vastendagen inlassen? (1 is namelijk niet genoeg gebleken) En het dan maar weer mengen met wat lekkers? In de natuur zullen ze toch ook moeten eten wat ze op dat moment kunnen pakken.
Het wordt namelijk niet meer betaalbaar als ik nou net hem zonder gevogelte zou voeren. Dat is precies degene die echt waanzinnig veel eet. En ik heb mijn ex vriend (is namelijk de enige hond die met hem mee gegaan is) nog maar nauwelijks over. Als ik vertel wat het hem dan gaat kosten ::)

Ik heb de hoeveelheden al behoorlijk opgeschroeft voor Mojo en hij staat nog wel voor de helft op brokken... Dat is er ook zo een die niet dik te krijgen is omdat hij een ADHD hond is. Maar ziet er wel heeeeel goed uit.

Mijn kleine magere meisje is niet ziek. Ze is wel met 3 weken in een vuilcontainer gevonden en ik denk dat ze daarom een achterstand heeft opgelopen en zo mager is. Haar brokken at ze ook slecht. Heeeeel kieskeurig en ik moest altijd zoeken naar wat ze lekker vond en dan nog na een aantal keer at ze het niet meer, dus was ik veel aan het afwisselen.

Ik moet zeggen dat ik dit vooral deed omdat ze nog gecastreerd moest worden en ik wilde haar gewoon in goede conditie hebben. De DA vond haar ook te mager, maar opzich wel gezond, maar wilde haar ook wat voller zien voor de castratie.

Na de castratie was ik haar kuren meer dan zat. Ze heeft een eigen bench en daar zette ik haar voer dan neer. Gewoon een mixje van van alles, maar geen gewissel meer.
De allerkleinste zal vast af en toe gepikt hebben, maar ik zorgte altijd dat haar bakje vol zat zodat ze kon eten als ze honger had en verder keek ik er niet meer naar om. Ja, heel stiekem natuurlijk wel, want je wil wel dat je hond eet. Maar ik ben me er gewoon minder zorgen om gaan maken en dat ging goed.

Op zich oogt ze namelijk heel erg gezond. Ze rent en speelt als een wilde en ziet er echt heel gezond uit. Alleen ze eet gewoon heeeeel erg weinig en is heel erg kieskeurig. Weinig is misschien niet een probleem, want zo zal ze wellicht gewoon in elkaar zitten, maar de afwisseling....
Ik weet niet of die hutenkase een oplossing is, dat vond ze wel erg lekker. Ik weet natuurlijk niet voor hoe lang. Maar als ze daar niet te veel van mogen hebben...

Lams is ze echt helemaal gek op. Geit en rund vind ze ook wel lekker en ook de gevogelte karkassen doet ze redelijk. Niet alles, maar dat komt misschien nog wel. Maar van orgaanvlees vindt ze eigenlijk alleen pens en lamshart lekker en de pens ging er dus gisteren ook al niet lekker meer in. En ik vrees dat er nog wel meer gaat komen.

Maar ik vraag me dus af wat acceptabel is? Hoeveel afwisseling is echt nodig?
Door James
#435626
Dank je Lizzy, heb het gelezen. Op zich denk ik dus dat die van mij al redelijk veel afwisseling krijgen voor net beginnende barfers.

Maar dan blijft nog een beetje de hutenkase. Ze zijn er dol op. Ideaal dus om af en toe wat mee te vermengen. Maar hoeveel zouden ze daar van mogen? Is het iets gezonds, of is het iets wat eigenlijk alleen maar voor de lekker wordt gegeven?
Ik vermoed met mate gezond... maar hoeveel zou dan weer met mate blijven?

Ik ben er in elk geval trots op dat ze de zalmlucht getrotseerd hebben. Die ene moest echt wel een beetje aangemoedigd worden, maar toch....

En vandaag hebben ze allemaal een beetje schelvislever gegeten. Het was maar een heeeeel klein beetje om een blikje met z'n 4e te delen en ook de katten hebben er een beetje van gehad.

Morgen ga ik de haring in tomatensaus proberen. Het is wel 3 dagen achter elkaar vis, maar het zijn zulke kleine beetjes. Hopelijk wennen ze er zo een beetje aan.

Nu nog een truucje om die Podenco gevogelte te laten eten misschien? Ik hoorde geen negatieve signalen om af en toe gewoon even niets te eten geven, dus om de 2e vastendag 's avonds te voeren? Dus denk dat ik dat maar eens per week ga doen en dan gevogelte mixen met hutenkase, groente en wat nog meer nodig is. En dat steeds verder af te bouwen.

Ik mag dan denk ik wel iets van een vleesmolen gaan aanschaffen, want die foodprocessor heeft het behoorlijk zwaar.
Tegen de tijd dat de zalmkoppen echt door het prakkie heen waren was het prakkie behoorlijk warm...
Door Doedels
#436642
James schreef: Maar dan blijft nog een beetje de hutenkase. Ze zijn er dol op. Ideaal dus om af en toe wat mee te vermengen. Maar hoeveel zouden ze daar van mogen? Is het iets gezonds, of is het iets wat eigenlijk alleen maar voor de lekker wordt gegeven?
Ik vermoed met mate gezond... maar hoeveel zou dan weer met mate blijven?
Huttenkäse hoort bij de restjes. Dus niet meer dan 5% van het totaal per week. Het is goed voor de afwisseling, maar een hond kan ook heel goed zonder. Overigens kun je ook biogarde en volle of boeren yoghurt proberen. Ik geef altijd biogarde als Petr last heeft van een lege maag. Werkt direkt.
Door James
#436662
Volle yoghurt gaf ik altijd al, maar dat vinden ze lang niet zo lekker als die Hutenkase... ;D Maar 5% hutenkase is natuurlijk wel erg veel, tenminste denk ik... Maar ik zorg inderdaad wel dat het binnen die 5% valt. Maar dat is niet zoveel als je bedenkt dat de eieren ook in die 5% moeten.

Zouden eieren eigenlijk niet onder spiervlees/vis horen?
Door Lizzy
#436708
James schreef: Volle yoghurt gaf ik altijd al, maar dat vinden ze lang niet zo lekker als die Hutenkase... ;D Maar 5% hutenkase is natuurlijk wel erg veel, tenminste denk ik... Maar ik zorg inderdaad wel dat het binnen die 5% valt. Maar dat is niet zoveel als je bedenkt dat de eieren ook in die 5% moeten.

Zouden eieren eigenlijk niet onder spiervlees/vis horen?
Nah, een ei is geen vlees en geen vis ;D. Maar goed, het van dieren afkomstig en het bevat veel eiwit dus van mij mag je het daar ook onder gooien hoor.

Qua huttekase denk ik dat je een paar eetlepels per week kunt geven.

Tja, hoe je gevogelte kunt laten eten? Ik denk aanbieden en niet eten? Weghalen en lege bak terug zetten en pas de volgende maaltijd weer hetzelfde aanbieden. Meestal leert ze dat wel ;D. Hoe oud is deze hond, die geen gevogelte eet? (hele jonge honden en hele oude honden moet je niet zomaar - zeker niet als ze het niet gewend zijn - langer als een halve dag laten vasten).
Door James
#436747
Haha, niet dat ik perse eieren onder vlees/vis wil zetten, maar vroeg het me gewoon af. Leek mij eigenlijk logischer.

De hond die geen gevogelte wil eten is ongeveer een jaar of 2 en is al gewend aan het eten op verschillende tijden. Want ik neem aan dat je het zegt ivm maagzuur. Zijn baas geeft hem normaal 's ochtends te eten en volgens mij dan ook al op verschillende tijden. En 's avonds pas als hij uit geweest is en thuis komt en dat is vaak heeeel erg laat.
Mijn eigen honden zijn iets verwender en die probeer ik nu ook op verschillende tijden te eten te geven. Alleen bij die oudste ontkom ik er 's ochtends niet aan. Die blijft steevast naast me staan tot er eten op de plank komt...

Ik heb hem overigens niet 100% laten vasten. Hij heeft na 's ochtends niet gegeten te hebben, 's avonds wel een heel klein prakkie gegeten met hele lange tanden, omdat daar dat kwarteltje door vermalen was. Maar het kwarteltje was echt heeeeel klein. En ik heb lang moeten zoeken met ingredienten voor ik hem echt zover kreeg dat hij dat prakkie op at. En het was voor hem wel de hoeveelheid voor in zijn holle kies. De volgende maaltijd weer die parelhoen voorgeschoteld en een kwarteltje, dus hij mocht kiezen ook nog. Maar dat moest hij echt niet... Dus weer dat prakkie gemaakt maar met net iets minder lekkere ingredienten. En na wat zeuren om wat anders heeft hij het toch maar gegeten. Dus ik denk volgende keer hetzelfde doen en steeds wat minder ingredienten?

En een paar eetlepels Hutenkase... Ok, daar zitten ze al dik overheen haha. Maaaaaar wel met succes, want er is een beetje zalmkop in gegaan bij die kleintjes. De volgende keer probeer ik het dus weer, maar dan met wat minder Hutenkase ;D Dat wordt weer overuren draaien voor mijn foodprocessor, want die had het echt heeeeeel zwaar met zo'n stuk zalmkop...
Door Lizzy
#437357
James schreef: Haha, niet dat ik perse eieren onder vlees/vis wil zetten, maar vroeg het me gewoon af. Leek mij eigenlijk logischer.

De hond die geen gevogelte wil eten is ongeveer een jaar of 2 en is al gewend aan het eten op verschillende tijden. Want ik neem aan dat je het zegt ivm maagzuur. Zijn baas geeft hem normaal 's ochtends te eten en volgens mij dan ook al op verschillende tijden. En 's avonds pas als hij uit geweest is en thuis komt en dat is vaak heeeel erg laat.
Mijn eigen honden zijn iets verwender en die probeer ik nu ook op verschillende tijden te eten te geven. Alleen bij die oudste ontkom ik er 's ochtends niet aan. Die blijft steevast naast me staan tot er eten op de plank komt...

Ik heb hem overigens niet 100% laten vasten. Hij heeft na 's ochtends niet gegeten te hebben, 's avonds wel een heel klein prakkie gegeten met hele lange tanden, omdat daar dat kwarteltje door vermalen was. Maar het kwarteltje was echt heeeeel klein. En ik heb lang moeten zoeken met ingredienten voor ik hem echt zover kreeg dat hij dat prakkie op at. En het was voor hem wel de hoeveelheid voor in zijn holle kies. De volgende maaltijd weer die parelhoen voorgeschoteld en een kwarteltje, dus hij mocht kiezen ook nog. Maar dat moest hij echt niet... Dus weer dat prakkie gemaakt maar met net iets minder lekkere ingredienten. En na wat zeuren om wat anders heeft hij het toch maar gegeten. Dus ik denk volgende keer hetzelfde doen en steeds wat minder ingredienten?

En een paar eetlepels Hutenkase... Ok, daar zitten ze al dik overheen haha. Maaaaaar wel met succes, want er is een beetje zalmkop in gegaan bij die kleintjes. De volgende keer probeer ik het dus weer, maar dan met wat minder Hutenkase ;D Dat wordt weer overuren draaien voor mijn foodprocessor, want die had het echt heeeeeel zwaar met zo'n stuk zalmkop...
Lastig hoor, een lastige eter..... Ik denk dat je foodprocessor inderdaad wel kapot zal gaan op dit soort dingen. Ik zou je eigenlijk aan willen raden om wat tangen en snoeischaren en goede huishoudscharen (die van AH vind ik goed) te kopen van diverse formaten. Je kunt hiermee zo'n zalmkop ook in stukken knippen. Deze kun je dan weer fijn knippen en dan mengen met bijv. wat huttekase.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door