Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door roefus
#435197
Ben ook nieuw op dit forum.
En lees het met belangstelling.
Yes, yes….ik ben al vijftig jaar, levenslang honden en katten gehad.
En al heel lang geleden stelde ik de menues samen aan de hand van: ’s ochtends brokken en een boterham met pindakaas en/of paté.
’s Avonds gekookte rijst, of gierst of volkoren macaroni.
Gemengd met tig groentes (die ik twee keer per week versnipper in zo’n keukenrollatertje J) )
Door de groente en het graan een scheut yoghurt, om het wat smeuïgheid te geven.
Vervolgens pens, hart, orgaanvlees, of kipfilet erdoor.
Of inderdaad Rodi-burgers.
Soms wat vlees uit een blik.
Eén keer per week vis, die plakken kabeljauw of koolvis.
Soms een lekker stuk zalm.
Nooit levertraan……want ik ben tegen de walvisvangst (ook al tig jaar geleden).
Een scheut zonnebloemolie, of olijfolie, gaat er wél geregeld doorheen.
Of dat geklopte rauwe eitje.
Af en toe een lekker bot erbij, of een mergpijp…….en een schep gistocal voor als ik niet in álle bot-behoefte voorzie.

Zo heb ik het jarenlang gedaan, 35 jaar is een hele tijd tenslotte.
Een hapje kaas, een stukje appel, elke hond kwam erom.
En mijn meeste honden hebben het goed gedaan (grote honden allemaal ruim 14 jaar).
En dat kleintje van de dierenbescherming heb ik afgelopen jaar moeten laten inslapen (op ’n maand na, 17 jaar).
De laatste kat werd 19,5……..ook best mooi.
Nu heb ik weer een jonkie, van cat-shelter.
Een enkele hond heb ik vrij jong moeten laten inslapen……met veel verdriet en veel te vroeg……maar daar ging een ziekte aan vooraf, die wellicht niemand kan onderdrukken.
Zelfs mensen kunnen (zonder aanwijsbare oorzaak) met wat foute genen zitten opgescheept.

Ik heb de laatste jaren veel gelezen en gehoord van ‘enkel droogvoer’, zelfs gepropageerd door veel dierenartsen.
Ik heb er nooit in willen geloven, tenslotte worden ook deze dierenartsen gesponserd en gelobby’d door de grote industrie.
En feitelijk ben ik blij dat er méér mensen inzien dat ook honden en katten niet enkel op ‘brokjes’ hoeven te leven.
Want na varkens, koeien, paarden, kippen, honden en paarden……aan de brok te hebben geholpen…….en weet ik veel nog wat allemaal meer………
Die ‘brok’ kunnen ze ook nog voor mensen uitvinden, dat er alles in zit…..en elke dag hetzelfde.
Dank je wel: ik houd ook van áfwisseling.
Elke dag pizza of boerenkool…….daar zou ik ook het land aan krijgen…….
Dus: evengoed voor de beesten……die weten OOK beter wat lekker is………..

Toch staat me hier ook iets aan tegen……..
Moet ik hertenkoppen gaan splijten….en overal op ‘vangst’ naar ingewanden en rauwe ingrediënten……
Pffffffffff……….wat een zoektocht.
Maar goed, het mag.
Toch denk ik soms: honden zijn misschien nog wolven…….
En mensen een soort mens-aap, holbewoners ten top.
Maareh……..die holbewoners gingen ook niet naar de bakker om een vers broodje, en aten vást nooit pizza…….
Beter was het om granen, groente en noten te consumeren…..en af en toe een geschoten hert.
Maar goed…….onhaalbaar dus.
Dus net als ik….voor mijn honden soms toch ook maar……dat ‘kant en klare’ hap.
En dan proberen we het voor de rest ‘gezond’.

Maar iedereen mag ervan denken wat-ie wil natuurlijk.
Ik zeg: zo’n twee uur per dag wandelen, vaak zwemmen, spelen en een hele hoop energie kwijt kunnen……..betekent ook heel veel.
En DAAR maak ik elke dag tijd voor.
En één keer per week gaan ze met de ‘uitlaatservice’ voor het ultieme ‘roedelgevoel’.

Meer kan ik er niet aan doen, ikzelf niet tenminste.
Want als ik koppen moet gaan splijten enzovoorts……dat gaat me te ver (ik las dat hier ergens).

En éigenlijk begrijp ik niet waarom ik al ongeveer veertig jaar gewaarschuwd ben voor vogelbotjes.
Vanwege de splinters en de scherpe uitsteeksels die zich in keel en darmen kunnen vastzetten.
En hier wordt gepredikt dat je zelfs met kippenbotjes moet beginnen……..
En in een duivenvleugeltje heb ik vroeger zelfs bijna een hond zien stikken, omdat het uiteinde zich vastgezet had.
Maar goed, ik zal het wel fout hebben.

Lees in ieder geval deze berichten met belangstelling.
Jullie mogen me (her)opvoeden.
Als ik erin geloof……doe ik mee.
Anders niet.

vriendelijke groet,
roefus.
Door conleeuw
#435342
nou ik kan je zeker gerust stellen dat niet iedereen hier dagelijks met een hakbijltje hertenkoppen staan te splijten in de keuken, sterker nog, ik was zelf niet van plan om daaraan te beginnen. Er zijn zat producten die je met een beetje om je heen kijken zo kan kopen bij slagers en supermarkten om vers rauw te voeren zonder dat je slagers apperatuur hoef aan te schaffen. ;D Even langs de slager (met een beetje geluk kunnen zij ook pens leveren) en de polier (kippen nekjes, vlerkjes, karkassen) , locale islamitische slager, lam en geite ribbetjes, hart, kopvlees, een schouder blad of twee, en je ben al een hele ent onderweg. Dan nog een rondje op de markt om wat vis, mischien kip en groente te halen, en je ben er bijna. Langs de super voor joghurt en nog wat lekkere dingetjes(honing, vlees in de aanbieding), en zowaar je kan aan de slag.
Dus je ziet het, een adresje of 4 en je kan lekker aan de slag. ;D
Maar eers zou ik zeggen lees eens de documentatie in de Bibliotheek, daar staat zoveel info, dat is echt de plaats om te beginnen.
zonder twijfel zal ook jij vragen hebben, ik heb ze nog, er zijn een aantal super ervaren Barfers die zowat meteen antwoord geven op alle vragen, dus hulp genoeg.
Ik hoop dat ik je een beetje heb gerust gesteld wat betreft de ingredienten voor Barf ;D
Door tieneke
#435403
roefus schreef: tja.......als ik dan toch ergens instink....dan doe ik het maar goed.....en kom volop binnen.
:D
;D ;Dja inderdaad ;D ;D
En zoals Conleeuw al zegt,het valt best mee om te gaan barfen met je hond.
Je kan het zelf zo gek maken als je wilt,hier komen ook geen schapenkoppen over de vloer hoor ;) ;D ;D
Door Lizzy
#435434
Ik splijt nooit koppen. Nou moet ik zeggen: wij voeren ook geen grote koppen. Puur omdat ik het zelf gewoon niet trek om een lam of geit te gaan zitten aankijken en deze terug kijkt :-X. En dat kippenbot gevaarlijk is? Qua hardheid vallen kippenbotten juist onder de zachte botjes. En splinteren doen ze ook al niet! Wel als ze verhit zijn geweest. En dat je een keer een hond bijna hebt zien stikken in een duivelvleugel: Tja..... ik heb een hond een keer op een haar na dood zien gaan aan een buffelhuid. Zulke dingen gebeuren.....
Door roefus
#435523
dat is ook zo, buffelhuid rolt af en kan heel gevaarlijk zijn. hondje van een kennis is er daadwerkelijk in gestikt, terwijl ze erbij stond.
maar goed, dat kippebotjes nu bij uitstek goed zouden zijn, dat lees ik voor het eerst.
want vroeger werd altijd gezegd, ook in elk hondenboek wat ook maar iets met voeding te maken had: geef op zijn tijd een bot van geit, schaap, rund enzovoorts.
nooit varkensbot uiteraard.
maar ook nooit kippe-botjes en van ander gevogelte.
dit laatste niet om de hardheidsgraad, maar om de grote kans op versplintering.

en verder......bedankt voor jullie adviezen.
ik heb nu de nodige artikelen doorgelezen ook.
zoals ik al schreef: ik voerde al altijd rauw vlees, evengoed rodi en dergelijke.
maar vis met graat heb ik nooit gedaan.
dat is net zo nieuw als die kippebotjes.

kijk en lees nog wel een verder.
met dank.
#435594
hoi roefus
welkom hier op bp.
hier worden lamskoppen en konijnen koppen gegeten.
ook zalm kop.
en scholle koppen met graat.
ze hebben nergens last van. als je hond maar goed kauwt en dat doen ze hier dus geen probleem.
nikèdog2000
Gebruikersavatar
Door Pauline
#435838
Welkom Roefus, er zal hier een wereld voor je opengaan.

Ook ik moest erg wennen aan de rauwe kippenbotten, maar zelf mijn teckelpuppie (nu alweer 7,5 maand) at met een paar weken kippennekjes.

Koppen splijten doe ik hier ook niet hoor, dat laat ik in het slachthuis doen als ik ze al zou voeren. Maar wat waar is is waar, ben gisteren naar de buurman geweest met een lamsstrot en heb hem dat met de bijl doormidden laten splijten. Was namelijk te groot voor 1 teckel. ;D
#435966
Hahaha een echte binnenschuiver zeg...... ;D

Ik denk dat iedereen er in het begin ook zo over dacht, maarrrrrrrr...........aldoende leert men. Ook jij, zeker weten.
Hier worden geen hertenkoppen door midden gespleten, schapenkoppen gevoerd, harten uit dierenlijken gerukt en er staat geen hakbijl klaar om mijn overgulzige monsters in toom te houden. Het enige echte vieze klusje is het snijden van pens en zelfs dat went. :P En de rest verzorgt het slachthuis, hoeft alleen nog maar de vriezer in.
Leuk dat je al zo lang met wisselende voeding bezig bent. Je zal zien dat het reuze meevalt als je echt b.a.r.f. gaat voeren.
Door Borke
#435997
Ik denk dat ik een 'schone handen BARF-er' ben.
Vuile pens koop ik gesneden, eignelijk koop ik vrijwel alles hapklaar.
Schapenkoppen voer ik niet. Vind ik ook onhandig groot voor een hond die per maaltijd 200-300 gram eet en daarbij hoef ik die kop er niet bij te hebben. Ik koop liever kopvlees, veel gemakkelijker.

Borke at vroeger met heel veel plezier zijn brokken, wat maakt het dan uit?
Nou nu is hij helemaal enthousiast, wild en uitgelaten na het eten, dan rent hij wat door de kamer heen en gaat op de mat liggen rollen en zijn kop afvegen. Het ljikt wel of hij het ook nog zelf gevangen had ;D

Dus naast de wetenschap dat ik hem gezonder voer, weet ik dat ik hem er ook meer geesteljik moe mee maak: een blije vrolijke hond 8)
Door Nelly
#436402
Nou, hier ook welkom. Hier dus wel schapenkoppen, en verder hele prooidieren zoals konijnen, eenden, kippen en wat dies meer zij. Ook penslappen, strotten, stukken kopvlees e.d. Als ik er aan kan komen. Maar goed, ieder zijn meug. :-\
Door bowie
#436527
Welkom hier dat is een leuke aanmelding ;D ;D

Geloof me er gaat een hele leuke wereld voor je open ben ook al 30 jaar met honden bezig .
En sins ik barf en kvv voer geef heb ik nog meer plezier met de honden .
Gebruikersavatar
Door sylvia
#436771
Hoi welkom.
Ik heb ook nog nooit een kop staan splijten en ik denk ook niet dat ik dat ga doen. Wat die botjes betreft, tja ik heb een hond ook wel eens de moord zien steken in brokken dus ik denk dat een hond zich overal wel in kan verkijken net als mensen en als je kijkt hoeveel honden er kippeenbotten eten dan zouden de dierenartsen onderhand overspoeld moeten worden met geperforeerde maag en darmen en opstoppingen.
Mijn honden eten al meer dan 18 jaar rauwe voeding, naar volle tevredenheid.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door