Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Kokimo
#434934
Ik krijg binnenkort een teckelpup van 10 weken die Proplan brokken heeft gekregen van de (Franse) fokker. (Hier in France zijn ze nog niet zo ver dat ze de voorkeur geven aan versvoer; is ook niet eens te verkrijgen als kant-en-klaar zoals in NL)

Ik wil dus overgaan op versvoer maar weet niet goed hoe? Ik heb inmiddels wel het boek "Grow your pup with bones" besteld maar duurt 2 weken voordat ik deze krijg....
:(

Kan iemand mij op weg helpen alvast? Kan ik beter de eerste paar dagen nog brokken doorvoeren en wachten dat hij een beetje gewend is aan alle nieuwe dingen?

Moet ik de brokken beetje bij beetje vervangen door versvoer?

Wat is de exacte formule welke ik kan gebruiken voor het bereiden van zijn voer? (ken zijn gewicht helaas nog niet)

Hoe vaak moet je een pup voeren per dag? En beter geen vaste tijdstippen of wel?

Welke vlees en botsoorten en groente en fruitsoorten kan je het beste gebruiken?

Hoe weet je dat je hondje niets tekort komt?

Alle info is heel erg welkom! Probeer al zoveel mogelijk te weten te komen via Internet..... ::)
Door Lizzy
#434970
Kokimo schreef: Ik krijg binnenkort een teckelpup van 10 weken die Proplan brokken heeft gekregen van de (Franse) fokker. (Hier in France zijn ze nog niet zo ver dat ze de voorkeur geven aan versvoer; is ook niet eens te verkrijgen als kant-en-klaar zoals in NL)
Allereerst : welkom op Barfplaats en natuurlijk gefeliciteerd met je aanstaande teckelpupje! Wat voor teckel is het?
Ik wil dus overgaan op versvoer maar weet niet goed hoe? Ik heb inmiddels wel het boek "Grow your pup with bones" besteld maar duurt 2 weken voordat ik deze krijg....
:(
Mmm, dat is jammer... Maar, ook zonder het boek ga je het wel redden ;)!
Kan iemand mij op weg helpen alvast? Kan ik beter de eerste paar dagen nog brokken doorvoeren en wachten dat hij een beetje gewend is aan alle nieuwe dingen?
We gaan het proberen! Maar stel vooral alle vragen die je hebt over dingen die je niet duidelijk zijn, OK?

Ik ben zelf voorstander van een dag of 1 a 2 hetzelfde voer voeren als dat de fokker deed. Maar, aangezien ik een van de weinige ben op Barfplaats (bleek laatst uit een onderwerp), hangt het er een beetje vanaf wat jij zelf prettig vindt. Als je het prettig vindt om eerst een dagje aan elkaar te wennen: voer je nog even brokjes en anders geef je direct vers vlees.
Moet ik de brokken beetje bij beetje vervangen door versvoer?
De meeste van ons schakelen met een pup 'cold turkey' over.
Wat is de exacte formule welke ik kan gebruiken voor het bereiden van zijn voer? (ken zijn gewicht helaas nog niet)
Bedoel je qua percentages van wat hij nodig heeft of bedoel je qua hoeveelheden?

Qua percentages van wat hij nodig heeft hangt het erg af van welke methode je kiest. Aangezien je Ian Billingnhurst's boek hebt gekocht neem ik aan dat je volgens zijn methode wilt voeren?

Nou, eenvoudig:

Je voert 60% vleesbotten (en in het begin bestaan deze uit kippennekken, eendennekken en dan kippenvleugels (ingeknipt!!), stukken van hele kip, eend, fazant, parelhoen, konijn, etc. Je kunt ook al grotere botten geven van bijv. kalf om lekker op te kunnen kluiven, maar dat dient nog niet als echt eten. Ik vind zelf 60% bot best veel. Ik heb Linga (mijn pup) minder bot gegeven. Hier kun je het menu van Linga vinden: http://www.barfclub.nl/linga/barf_ervar ... _linga.htm

Ik voerde trouwens tussen de 40% en 50% vleesbotten en sinds de winter is begonnen krijgt ze 2 a 3 keer per week een theelepeltje levertraanolie.

Verder voer je ongeveer 15% groente/fruitmix, ongeveer 15% orgaanvlees, 5% a 10% tafelrestjes (gezonde!) en eventueel voedingssupplementen. Als je minder als 60% vleesbotten zou willen voeren, dan geef je in plaats daarvan wat meer spiervlees. Zelf zou ik met een pup niet onder de 20% kaal bot (dus 40% vleesbotten) gaan zitten.

Qua hoeveelheden: een pup eet ongeveer tussen de 5% en 10% van hun huidige lichaamsgewicht. 5% is voor de grote pups en 10% is meer voor de hele kleine pups. Met Linga (Dalmatische Hond dus middelgroot) ben ik ongeveer op 7% gaan zitten. Jij zou met een teckel wel eens op 8% uit kunnen komen. Belangrijk is dat je met je ogen voert! Hij mag niet te snel groeien, niet een dikkertje worden, je mag zijn ribben niet echt zien (behalve de laatste) maar je moet ze wel goed kunnen voelen.
Hoe vaak moet je een pup voeren per dag? En beter geen vaste tijdstippen of wel?
Dit is volgens mij het officiele schema:

Tot 3 maanden: 4 a 5 maaltijden per dag
3 tot 7 maanden: 4 maaltijden per dag
7 tot 9 maanden: 3 maaltijden per dag
Vanaf 9 maanden: 2 maaltijden per dag

Ik heb me daar niet echt aan gehouden. Linga zat al vrij snel op 3 maaltijden per dag. Ze eet er nu nog steeds drie maar ik ben aan het afbouwen richting 2 maaltijden per dag. Ze is vandaag precies 6 maanden oud. Ik voer niet echt op vaste tijden. Kan ze daar ook niet aan gewend raken.
Welke vlees en botsoorten en groente en fruitsoorten kan je het beste gebruiken?
Ik denk dat je het beste deze link als leidraad kunt gebruiken: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... eadid=9326

Je komt dan vanzelf op BarfClub waar je een foto reportage kunt vinden en je komt ook vanzelf bij het lijstje groentes die je wel en niet kunt voeren.
Hoe weet je dat je hondje niets tekort komt?
Tja, eigenlijk heel eenvoudig! Als je je ongeveer aan de methode van Ian Billinghurst of Tom Lonsdale of Mogens Eliasen houdt en als je voldoende vlees, vleesbot, orgaanvlees afwisselend en gebruik maakt aan een scala van verschillende diersoorten (en dus bijv. niet alleen kip en rund) en als je voldoende groentesoorten afwisseld: dan loopt je hond gewoon geen tekorten op! Ian Billinghurst en Mogens Eliasen geven een heel scala aan voedingssupplementen. Tom Lonsdale helemaal niet en hij vindt voedingssupplementen juist gevaarlijk omdat het de balans verstoord. Aangezien er nergens een boek te koop is : "De enige echte almachtige waarheid" denk ik dat je kunt stellen dat er meer wegen naar Rome leiden.

De enige voedingssupplementen die ik geef: levertraanolie (alleen in de winter), 1 a 2 keer per week een lepeltje tarwekiemolie voor de vitamine E en visolie (omdat dat goed is voor de huid, de weerstand en pups die visolie krijgen intelligenter blijken als pups die het niet krijgen ;D). Verder krijgt Linga bij mij wel heel regelmatig vers fruit waar veel vitamine C in zit, maar ik geef haar dus geen vitamine C.
Alle info is heel erg welkom! Probeer al zoveel mogelijk te weten te komen via Internet..... ::)
Goed zo! Je voorbereiden is echt een uitstekend idee!
#435500
Bedankt voor de uitgebreide informatie! We krijgen een standaard ruwhaar teckel (reu). Nog een dikke 10 dagen.....

Even nog een paar extra vraagjes:

Cold Turkey overschakelen = veroorzaakt dit niet overgeven? (wat je wel eens leest dat de maag geen ander voedsel verdraagt en het daarom eruit spuugt...)

Ik wil me inderdaad op de methode van Ian Billinghurst gaan baseren. Maar hoe kan je nu weten hoeveel % bot en hoeveel % vlees er in een kippevleugel bv zit? Is dat puur schatten?

Ga je uit van zijn huidige gewicht en dan via een formule uitrekenen hoevvel gram vleesbotten, hoeveel gram groente/fruitmix, hoeveel gram orgaanvlees?

De percentages die je noemt (en pup eet ongeveer tussen 5% en 10% van hun huidige lichaamsgewicht), is dit per maaltijd? Of per dag?

Zijn de tijdstippen waarop je voert vaste tijdstippen of moet je deze juist varieren? En kan je beter voeren nadat je bent gaan wandelen ?(wat vaak bij brokkevoer wordt gezegd wegens maagtorsie)

Betreft de vis-, levertraan- en tarwekiem olie, zijn deze in NL makkelijk te verkrijgen (en waar?) Ik zal hier in Franrkijk eens moeten gaan speuren, hier zijn ze minder rijk in voedingsupplementen. Ik nam zelf nl een aantal supplementen en had erg moeite deze te vinden. In NL vind je al een heel assortiment bij een Hema!

En kan je fruit apart geven of is het beter gemixt door het voer?

Zoals je ziet borrelt het nog van de vragen in mijn hoofd..... :)
#435617
Leuk, weer een teckel erbij. Ik heb ook een pup grootgebracht op BARF, maar had het voordeel dat hij vanaf de fokker dit gewend was.

Het is me 100% meegevallen hoor. Ik gaf Joris uiteindelijk (toen was hij 5 maanden) 400 gram per dag. Inmiddels is hij 7,5 mnd. en zit ik op zo'n 300 gram.

Het is inderdaad vaak schatten qua verhouding bot/vlees; een kippenvleugeltje is volgens mij zo'n 50/50. Ik ben trouwens met nekjes begonnen dit wordt hier alom geadviseerd als beginnersbotjes.

De supplementen die ik geef zijn krachtige visoliecapsules van de hema, en dat is ook gelijk het enige wat is suppleer. Als ik je helpen kan door supplementen op te sturen, moet je het laten weten.
Door Ike
#435623
Kokimo schreef: Bedankt voor de uitgebreide informatie! We krijgen een standaard ruwhaar teckel (reu). Nog een dikke 10 dagen.....

Even nog een paar extra vraagjes:

Cold Turkey overschakelen = veroorzaakt dit niet overgeven? (wat je wel eens leest dat de maag geen ander voedsel verdraagt en het daarom eruit spuugt...)

Ik wil me inderdaad op de methode van Ian Billinghurst gaan baseren. Maar hoe kan je nu weten hoeveel % bot en hoeveel % vlees er in een kippevleugel bv zit? Is dat puur schatten?

Ga je uit van zijn huidige gewicht en dan via een formule uitrekenen hoevvel gram vleesbotten, hoeveel gram groente/fruitmix, hoeveel gram orgaanvlees?

De percentages die je noemt (en pup eet ongeveer tussen 5% en 10% van hun huidige lichaamsgewicht), is dit per maaltijd? Of per dag?

Zijn de tijdstippen waarop je voert vaste tijdstippen of moet je deze juist varieren? En kan je beter voeren nadat je bent gaan wandelen ?(wat vaak bij brokkevoer wordt gezegd wegens maagtorsie)

Betreft de vis-, levertraan- en tarwekiem olie, zijn deze in NL makkelijk te verkrijgen (en waar?) Ik zal hier in Franrkijk eens moeten gaan speuren, hier zijn ze minder rijk in voedingsupplementen. Ik nam zelf nl een aantal supplementen en had erg moeite deze te vinden. In NL vind je al een heel assortiment bij een Hema!

En kan je fruit apart geven of is het beter gemixt door het voer?

Zoals je ziet borrelt het nog van de vragen in mijn hoofd..... :)
Je hebt een pb-tje ;)
Door Lizzy
#435720
Kokimo schreef: Bedankt voor de uitgebreide informatie! We krijgen een standaard ruwhaar teckel (reu). Nog een dikke 10 dagen.....

Even nog een paar extra vraagjes:

Cold Turkey overschakelen = veroorzaakt dit niet overgeven? (wat je wel eens leest dat de maag geen ander voedsel verdraagt en het daarom eruit spuugt...)
Nee, in de meeste gevallen bij zo'n jonge hond niet.
Ik wil me inderdaad op de methode van Ian Billinghurst gaan baseren. Maar hoe kan je nu weten hoeveel % bot en hoeveel % vlees er in een kippevleugel bv zit? Is dat puur schatten?
Het is een beetje gokwerk. Dory heeft een geweldige job gedaan, zij heeft kippennekken en kippenvleugels ontleed en de foto's staan hier: http://www.barfclub.nl/BottenTEST.htm, helemaal onderaan. Foto's moet je op klikken, dan krijg je ze vergroot te zien. Als je hele 'prooi'dieren geeft (hele kip, hele eend, hele parelhoen, heel konijn), dan kun je uit gaan van ongeveer 15% bot (kaal dus). Alle andere botten is dus gokwerk.
Ga je uit van zijn huidige gewicht en dan via een formule uitrekenen hoevvel gram vleesbotten, hoeveel gram groente/fruitmix, hoeveel gram orgaanvlees?
Yep. Heb je de barf-rekenhulp van The Dude al? Die kan ik je wel sturen. Tis een excel-sheet.
De percentages die je noemt (en pup eet ongeveer tussen 5% en 10% van hun huidige lichaamsgewicht), is dit per maaltijd? Of per dag?
Per dag of per week.
Zijn de tijdstippen waarop je voert vaste tijdstippen of moet je deze juist varieren? En kan je beter voeren nadat je bent gaan wandelen ?(wat vaak bij brokkevoer wordt gezegd wegens maagtorsie)
Ik voer niet op vaste tijdstippen. Maar ik voer niet voor en niet na het wandelen (tot ongeveer 1 uur).
Betreft de vis-, levertraan- en tarwekiem olie, zijn deze in NL makkelijk te verkrijgen (en waar?) Ik zal hier in Franrkijk eens moeten gaan speuren, hier zijn ze minder rijk in voedingsupplementen. Ik nam zelf nl een aantal supplementen en had erg moeite deze te vinden. In NL vind je al een heel assortiment bij een Hema!
Levertraanolie kun je meestal bij drogisten/natuurvoedingswinkels kopen. Tarwekiemolie bij natuurvoedingswinkels. Visolie bij drogisten en zaken als HEMA.
En kan je fruit apart geven of is het beter gemixt door het voer?
Ik voer fruit standaard apart en altijd ongepureerd.
Zoals je ziet borrelt het nog van de vragen in mijn hoofd..... :)
Geeft niks, gewoon lekker blijven vragen!
#435766
Heel erg bedankt voor het sturen van de rekenhulp! Nu nog het gewicht weten van mijn pup straks...

Kan je trouwens pups van 10 weken al een kippevleugeltje geven? Ik las dat je ze moest inknippen, is dat in stukjes knippen? Hoe groot ongeveer? Ben bang dat hij erin stikt of zo...... Of is het beter deze in de hand te houden en hem erop laten kluiven en trekken?

Kan je dit naast een vleesmolen nog met een ander keukenhulpmiddel kleiner krijgen? (keukenrobot of zo)
Door Ike
#435775
Kokimo schreef: Nog een vraagje, is het noodzakelijk (orgaanvlees) eerst 10 dagen in te vriezen wegens parasieten? Of moet dit met al het gekochte vlees?
Volgens mij hoeft dit alleen met vis zoals zalm maar niet met orgaanvlees of ander vlees (wel weer met wild volgens) maar misschien kan iemand anders daar wat uitgebreider op antwoorden!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door