Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door evelyn02
#434901
Als je vlees zonder bot geeft kan dit in brokken of gemalen. Als je het vlees in brokken vlees hoef je bij mijn honden niet te denken dat ze erop kauwen, nee ze slikken het in één keer door. Een bak gemalen vlees kost meer tijd om te legen dan een bak met brokken vlees. Nu lees ik dat brokken vlees langer in de maag blijven en dus beter verteren. ik val vooral over het woordje dus. Ik vraag me af waarom dit zo zou zijn: brokken vlees zullen lang in de maag moeten blijven om het maagzuur zijn werking te kunnen laten doen.
Gemalen vlees heeft een veel groter oppervlak dus kan het maagzuur er veel beter bij. Daarom is het volgens mij niet nodig dat het lang in de maag blijft. Maar ik denk niet dat het slechter is.
Wie schiet een gat in mijn redenering?

Evelyn
Door 202spots
#434931
evelyn02 schreef: Nu lees ik dat brokken vlees langer in de maag blijven en dus beter verteren.
Ik denk niet dat het "beter" verteerd...ik denk dat 't alleen langer duurd om 'n hele lap, of in grotere stukken gesneden vlees te verteren dan gemalen vlees.
Gemalen vlees verteerd op dezelfde manier als de grote stukken...'t gaat alleen effe vlugger.

Je hond zal waarschijnlijk 'n beetje langer 'n "vol" gevoel hebben wanneer de maaginhoud langer werkt heeft om de grotere stukken te verteren, maar het is dus niet beter of slechter, 't is alleen 't tempo wat verschillend is.
Door Lizzy
#435016
Ik denk dat je er vanuit gaat dat de maag een gladde bodem heeft waarop het gemalen vlees komt te liggen. Dit is dus niet het geval. Gemalen vlees komt direct in de maagplooien te liggen om doorgevoerd te worden naar de darm. Het gaat dus over de snelheid waarmee het voer door de maag richting de darm gaat. En bij grotere brokken vlees gaat dit dus langzamer (omdat grotere brokken vlees niet in de maagplooien vallen) dan bij gemalen vlees. Als de maag grote brokken binnen krijgt die niet snel doorgevoerd kunnen worden gaat de maag dus lekker veel maagzuur aan maken. Meer als dat er gemalen vlees in de maagplooien komt te liggen.

Overigens heb ik dit gewoon zelf empirisch vast kunnen stellen bij mijn honden. Ik barfte al jaren en iedere maandag gaf ik gemalen kalkoenvlees + bot. En iedere maandag avond lagen ze om 23:00 uur al te klappen van de honger. 's Morgens was Pinkel standaard misselijk. Sinds ik het kalkoenbot maal maar het vlees in grote brokken geef is dat gewoon over. Hebben ze geen honger en is Pinkel nooit meer misselijk na de kalkoenmaaltijd.
Door 202spots
#435053
Lizzy schreef: Ik denk dat je er vanuit gaat dat de maag een gladde bodem heeft waarop het gemalen vlees komt te liggen. Dit is dus niet het geval. Gemalen vlees komt direct in de maagplooien te liggen om doorgevoerd te worden naar de darm. Het gaat dus over de snelheid waarmee het voer door de maag richting de darm gaat. En bij grotere brokken vlees gaat dit dus langzamer (omdat grotere brokken vlees niet in de maagplooien vallen) dan bij gemalen vlees. Als de maag grote brokken binnen krijgt die niet snel doorgevoerd kunnen worden gaat de maag dus lekker veel maagzuur aan maken. Meer als dat er gemalen vlees in de maagplooien komt te liggen.
Ja Lizzy, Mogens heeft 't ook over de "accordion" van de maag, maar zodra de maag gevuld word, dan wordende "plooien" automaties "glad"....
Vergelijk met 'n verkreukelde strandbal....gooi er 'n handvol zand in en dan blijft 't zand ook op de kreukels liggen, maar wanneer je de bal opblaasd (of helemaal met zand opvult) dan valt het zand uit de kreukels vandaan.
Dus ik denk dat wanneer je maar 'n paar happies gemalen vlees geeft dat het dan i.d.d wel in de plooien terecht komt, maar wanneer je 'n grote maaltijd geeft, en de maag vol raakt, zodat de plooien dan glad trekken.
Laatst gewijzigd door mahuni op do 01 dec 2005, 18:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#435061
202Spots schreef: Ja Lizzy, Mogens heeft 't ook over de "accordion" van de maag, maar zodra de maag gevuld word, dan wordende "plooien" automaties "glad"....
Vergelijk met 'n verkreukelde strandbal....gooi er 'n handvol zand in en dan blijft 't zand ook op de kreukels liggen, maar wanneer je de bal opblaasd (of helemaal met zand opvult) dan valt het zand uit de kreukels vandaan.
Dus ik denk dat wanneer je maar 'n paar happies gemalen vlees geeft dat het dan i.d.d wel in de plooien terecht komt, maar wanneer je 'n grote maaltijd geeft, en de maag vol raakt, zodat de plooien dan glad trekken.
Maar Mogens vindt een grote maaltijd eentje waar een hond 2 a 3 dagen mee doet. En volgens mij bereik je dat beslist niet wanneer je per dag een paar grammetjes gemalen vlees in de maag stopt.
Door evelyn02
#435076
Lizzy schreef: Ik denk dat je er vanuit gaat dat de maag een gladde bodem heeft waarop het gemalen vlees komt te liggen. Dit is dus niet het geval. Gemalen vlees komt direct in de maagplooien te liggen om doorgevoerd te worden naar de darm. Het gaat dus over de snelheid waarmee het voer door de maag richting de darm gaat. En bij grotere brokken vlees gaat dit dus langzamer (omdat grotere brokken vlees niet in de maagplooien vallen) dan bij gemalen vlees. Als de maag grote brokken binnen krijgt die niet snel doorgevoerd kunnen worden gaat de maag dus lekker veel maagzuur aan maken. Meer als dat er gemalen vlees in de maagplooien komt te liggen.

Overigens heb ik dit gewoon zelf empirisch vast kunnen stellen bij mijn honden. Ik barfte al jaren en iedere maandag gaf ik gemalen kalkoenvlees + bot. En iedere maandag avond lagen ze om 23:00 uur al te klappen van de honger. 's Morgens was Pinkel standaard misselijk. Sinds ik het kalkoenbot maal maar het vlees in grote brokken geef is dat gewoon over. Hebben ze geen honger en is Pinkel nooit meer misselijk na de kalkoenmaaltijd.
Door 202spots
#435183
Lizzy schreef: Maar Mogens vindt een grote maaltijd eentje waar een hond 2 a 3 dagen mee doet. En volgens mij bereik je dat beslist niet wanneer je per dag een paar grammetjes gemalen vlees in de maag stopt.
Maar dat schrijf ik toch ook??? ;)
Dus ik denk dat wanneer je maar 'n paar happies gemalen vlees geeft dat het dan i.d.d wel in de plooien terecht komt, maar wanneer je 'n grote maaltijd geeft, en de maag vol raakt, zodat de plooien dan glad trekken.
Ik voer ook niet om de dag, maar als ik zo naar de inhoud van hun voerbak kijk, dan is dat echt geen lepeltje gemalen vlees hoor.
Wanneer ik de gemalen kalkoen nek + de groentemix + meestal extra vocht, en dan ook nog 'n eitje of beetje yogurt heb.... dan zit er bij elkaar zo'n 750-850ml in de bak en dat is volgens mij echt wel genoeg om de maag voldoende op te vullen.

Ik weet niet of evelyn02 nog meer wilde vragen of andere reatie geven??
Of per ongeluk 'n leeg bericht heeft geplaatst? :D
Door Lizzy
#435290
Maar het is toch niet zo verwonderlijk dat voedsel in grotere brokken niet zo snel doorgang naar de maag vindt als pap? Daarnaast denk ik dat dit niet de enige reden is waarom gemalen vlees eigenlijk minder ideaal is als vlees in brokken... Ik denk dat daarnaast de maagspieren veel beter tot werken aan worden gezet bij vlees in grotere brokken. Een maag die alleen pap (gemalen vlees) te eten krijgen is in feite werkeloos.
Door evelyn02
#435300
202Spots schreef: Maar dat schrijf ik toch ook??? ;)Ik voer ook niet om de dag, maar als ik zo naar de inhoud van hun voerbak kijk, dan is dat echt geen lepeltje gemalen vlees hoor.
Wanneer ik de gemalen kalkoen nek + de groentemix + meestal extra vocht, en dan ook nog 'n eitje of beetje yogurt heb.... dan zit er bij elkaar zo'n 750-850ml in de bak en dat is volgens mij echt wel genoeg om de maag voldoende op te vullen.

Ik weet niet of evelyn02 nog meer wilde vragen of andere reatie geven??
Of per ongeluk 'n leeg bericht heeft geplaatst? :D
Foutje. Ik bedoelde te zeggen dat het toch niet nodig is dat er veel maagsap wordt aangemaakt maar voldoende. En dat zal bij gemalen vlees minder zijn dan bij brokken om een zelfde vertering te kunnen bereiken, denk ik. Dat een hond eerder een leeg gevoel heeft kan natuurlijk wel waar zijn, maar dat is voor veel honden geen probleem. Als Mogens zijn honden drie keer per week eten geeft en een maaltijd blijft 8-10 uur in de maag, dan heeft de hond gedurende lange tijd een lege maag.


Evelyn.
Door 202spots
#435387
evelyn02 schreef: Foutje. Ik bedoelde te zeggen dat het toch niet nodig is dat er veel maagsap wordt aangemaakt maar voldoende. En dat zal bij gemalen vlees minder zijn dan bij brokken om een zelfde vertering te kunnen bereiken, denk ik. Dat een hond eerder een leeg gevoel heeft kan natuurlijk wel waar zijn, maar dat is voor veel honden geen probleem. Als Mogens zijn honden drie keer per week eten geeft en een maaltijd blijft 8-10 uur in de maag, dan heeft de hond gedurende lange tijd een lege maag.Evelyn.
Ja ik vind 't ook logies dat er met minder voer ook minder maagsap word gemaakt....ik denk ook dat wanneer er iets in de maag terecht komt,
al is 't maar 'n pensstaafje of beloning... dat de maagsappen gelijk in werking worden gesteld.

En dan is het ook logies dat 'n kleinere hoeveelheid, of 'n gemalen maaltijd, dan ook vlugger naar de darmen word doorgestuurd dan de grotere brokken vlees.

in eerste berichtje staat:
Gemalen vlees verteerd op dezelfde manier als de grote stukken...'t gaat alleen effe vlugger.
Maagspieren en darmspieren werken eigenlijk uit zichzelf, dus zullen werken wanneer 't nodig is neem ik aan :-\

Ik denk dat honden die vastendagen hebben, zelfs nog langer met 'n lege maag rondlopen....
want 't eten blijft ook geen 8-10 uur in de maag zitten ;)
Door James
#435660
Ja, dat is ook wel weer allemaal logisch... Maar bijvoorbeeld zo'n penslap in 1 keer doe ik niet meer, want een van mijn honden slikt dat in 1x door. En dan heb ik het echt over een flinke grote lap... Dus dat snij ik dan maar niet te klein, maar ook niet meer zo groot...

Of zou het ook niet uitmaken als ze zo'n groot stuk in 1x doorslikken?
Laatst gewijzigd door James op vr 02 dec 2005, 13:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Nelly
#435679
Voor zover ik weet is de hondenmaag gemaakt om grote stukken vlees (prooi) te verteren, en hebben ze daar dan ook meer profijt van dan van gemalen spul. En grote stukken pens in een keer doorslikken? Angel slikt stukken ineens door die zo groot zijn als een keukendoek. Zolang ze er niet in stikken kan het geen kwaad ;) ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door