Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Brenda en Senna
#433643
Ik lees wel eens dat af en toe zeewier goed zou zijn nou kom ik er niet helemaal achter waarom het goed.
Ik heb een labje van 10 maanden ze weegt rond de 28/29 kilo hoevaak en hoeveel per keer zou ik haar evt zeewier kunnen geven en waar haal ik dat?
Door dogsunlimited
#433738
Ik geef ook zeewier om naast de vele goede eigenschappen vooral een seleniumtekort te voorkomen.
Hier krijgen ze het 2 x per week over het vlees met hooguit een ei er doorheen of door de cottage cheese.

Quote: http://members.home.nl/tracalee/Index.Zeewier.htm

Zeewier is rijk aan vitaminen, mineralen, sporenelementen, aminozuren en snel opneembare suikers en fibers. Het werkt daardoor preventief en kan ziekten, die het gevolg zijn van eenzijdige of kwalitatief slechte voeding, verhelpen. Zeewier werkt tevens positief op de stofwisseling. De rijkdom aan opneembare calcium stimuleert de ontwikkeling van een gezond beenderstelsel.

Men kan het er mee eens zijn of niet, ik ben geen dokter noch promoot ik het als medicijn! Ik herhaal slechts datgene wat in een aantal héél oude boeken werd opgeschreven en vervolgens de plaats die het innam, als gevolg hiervan.

Wel weten we dat er landen zijn waar mensen meer voedsel eten dat in de zee gewonnen wordt dan anderen landen. Japan is hier een voorbeeld van, net als bepaalde streken in China en sommige eilanden.

Zo las ik in het Nationale Geograhic Magazine een artikel waarin geclaimd werd dat nu de oudste en gezondste mensen, leven op Okinowa. Het waren hard werkende mensen en velen bleven ook seksueel actief tot een leeftijd van meer dan honderd jaar. Van Japan en China weten we ook dat er grote aantallen gezonde en toch zeer oude mensen leven. Het eten van zeewier en andere producten uit de zee als vis, mosselen etc. zou daar aan hebben bijgedragen.

In de oudheid was zeewier één van de belangrijkste kruiden; rijk aan vitaminen B, D, E en K; mineralen als magnesium, kalk en ijzer; diverse aminozuren, bio mineralen en carotenoïde. Het werkte positief op het bloed en de hormoonontwikkeling, op de spijsvertering en de afbraak van cellen in het lichaam. Om voedsel te kunnen bewaren en de kwaliteit te verbeteren werden ze vaak gefermenteerd. Zeewier bevordert dit proces en dit was een belangrijke reden waarom ze in het verre Oosten er eerder mee vertrouwd raakten. Eenzelfde effect heeft het dan ook op de stofwisseling. Het stimuleert de darm flora/fauna.

Zeewier heeft het vermogen het lichaam te reinigen, ter verbetering van de waterhuishouding. Het wordt dan ook veelvuldig gebruikt in vermageringsdiëten.


Je kan het evt. hier bestellen. Mij is toen geadviseerd om de pure zeewier te nemen, zonder brandnetel en knoflook. Dat zou beter worden opgenomen als je alles apart geeft. Ik geef overigens geen knoflook, maar wel af en toe brandnetel.

http://www.spat.nl/news.htm
Door 202spots
#433900
Brenda en Senna schreef: Ik lees wel eens dat af en toe zeewier goed zou zijn nou kom ik er niet helemaal achter waarom het goed.
Ik heb een labje van 10 maanden ze weegt rond de 28/29 kilo hoevaak en hoeveel per keer zou ik haar evt zeewier kunnen geven en waar haal ik dat?
Ik doe meestal 'n paar eetlepels door de groentemix die ik tegelijk maak, maar je kan ook elke dag 'n klein beetje in de bak mengen, of je kan de poeder in 'n zoutstrooiertje doen, en dan net zoals je zout over 't eten sprinkeld.
Je kan 't meestal in de reformwinkel of zo vinden.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door