Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door cinta
#429327
ik heb nog even een vraagje.. ik zie bij veel katten barf menu's verschillende supplementen staan, bijv:

lijnzaadolie,olijfolie,multivitaminen,probiotic supplement,kelp,rood zeewier,visolie,raw glandular supplement,IU vitamine E,vitamine B complex,tarwekiemolie,zemelen.

dit zijn er zo veel dat ik door de bomen het bos niet meer zie :o ;D
dus ik vroeg me af waar al die supplementen goed voor zijn?
en welke er echt noodzakelijk zijn om toe te voegen.

groetjes cinta
Door Mevroi Kruim
#429922
Tja, daar wordt dus verschillend over gedacht, door de mensen die dat allemaal aanbevelen ;D
Lijnzaadolie wordt waarschijnlijk niet al te best benut door katten en honden, voor de omega-vetzuren kun je veel beter visolie of zalmolie geven. Zelfde geldt voor olijfolie, en eigenlijk alle plantaardige olien, zijn wel leuke vetleverancieren maar daarvoor kun je ook beter dierlijk vet voeren.
Multivitamine zou ik zelf niet zou gauw doen gezien het risico van vetoplosbare vitamines overdoseren. Bovendien zijn die pillen gebaseerd op een gemiddeld mensendieet en da's wel ff anders van samenstelling dan een barfdieet.
Probiotica zijn meer geneesmiddelen, die geef je aan een kat met veteringsproblemen, diarree e.d. Als je kat gezond is en alles goed verteert is dat dus niet nodig.
Kelp geef ik zelf wel in kleine doses, het bevat veel sporenelementen en jodium dat nogal eens krapjes is in vlees van bio-industriebeesten.
Visoile is prima om te geven voor de goeie omgega-vetzuren.
Rood zeewier ken ik zelf niet
GLandular supplement ken ik ook niet.
IU vitamine E: IU is de eenheid van hoieveelheid, International Units, oftewel Internationale Eenheden (IE) in het Nederlands. Vit E zit normaal gesproken voldoende in het dieet.
Tarwekiemolie: plantaardig dus niet echt heel goed, vooral voor de vit.E.
Zemelen: ook psyllium wordt wel gegeven, de bedoeling is om onverteerbare vezels toe te voegen voor de beter darmwerking. Als je kat daar geen problemen mee heeft: niet nodig.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#430562
Hier krijgen ze alleen een paar keer per week zalmolie verder niks aan supplementen.
Laatst gewijzigd door sylvia op zo 27 nov 2005, 17:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Door judithj81
#431763
Tijm helpt tegen ontstekingen en dus bij darmproblemen, huidproblemen en artrose.
Peterselie + brandneteltoppen ( wel een dag laten liggen) is goed voor de uitscheiding van urine en het werkt bloedzuiverend.
Beendermeel, groene groenten of alfalfa als je weinig tot geen calcium geeft.

geven jullie ook kattegras extra?
Laatst gewijzigd door judithj81 op zo 27 nov 2005, 16:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#431843
Mijn katten krijgen geen kattengras, vers etende katten hebben weinig last van haarballen omdat ze ook veel minder verharen. Hier heeft er nog nooit 1 een haarbal opgegeven.
Door Nelly
#431876
Mijn katten kunnen buiten net zoveel gras eten als ze willen, en er komt bij de 2 oudsten weleens een haarballetje, hoewel dat de laatste tijd beduidend minder wordt. Bij SR heb ik er nog nooit een gezien, maar ja die is pas 6 mnd.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door