Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door brenda
#430976
Vandaag op de markt een lapje kalkoendij gekocht. Bij thuiskomst bleek er een bot in te zitten.Die heb ik er ruim uitgehaald en aan mijn pup gegeven om het vlees eraf te kluiven. Nu is er nog enkel een kaal stuk bot over.
Wat kan ik hiermee doen? Aan Skip geven? Of weggooien? Ik heb begrepen dat kalkoen erg hard is en splintert.

Groetjes Brenda
Door 202spots
#430987
Waneer je 'n vleesmolen hebt dan kan je 'm malen,
anders gelijk de vuilnisbak in!
Door Lizzy
#430992
Ik vind kalkoendij ook erg hard en toch ken ik een paar mensen die het wel aan hun hond geven... Moeilijk... ik vind het te hard en te erg uit elkaar spatten, maar sla er anders zelf even op met een hamertje om te kijken wat jij er zelf van vindt.
Door tom
#431296
Moeilijk, moeilijk.
Ben je niet zeker, dan doe je het toch gewoon niet?
Ik ben er zeker van dat je je hond genoeg andere geeft waar je je wel goed bij voelt ;D

Vanuit mijn eigen situatie heb ik hierover wel het volgende gemerkt :
- kippebotjes kunnen ook behoorlijk scherp aanvoelen & daar hebben onze honden geen probleem mee
- alles hangt af van de hond zelf. Vinden zij een bot te hard, laten ze die gewoon links liggen ( na alles te hebben afgekluift ;D). Alle botten wat ze kunnen vermalen en doorslikken vormt bij hun geen probleem.

Concreet voorbeeld: Ronin (Beauceronx) is een echte Die Hard bottenfanaat. Zelf bij kauwbotten slaagt hij erin om deze te vermalen als ik hem niet op tijd stop. :P
Toen hij nog jong en onnozel was betrapte ik hem eens op het vermalen van baktsteen :o ;D ;D . Nu is hij ouder, maar nog steeds onnozel ;)

Ik laat mijn honden hierin zelf beslissen. :)
Door tieneke
#431302
Ik laat mijn honden hier dus niet zelf in beslissen.
Tinus is een barfvarken eersteklas en zou nog komplete koeienbotten opvreten etc.
Ik neem gewoon geen risico en ze krijgen het hier dus echt niet,ook geen kalkoenbot.
Door tom
#431334
tieneke schreef: Ik laat mijn honden hier dus niet zelf in beslissen.
Tinus is een barfvarken eersteklas en zou nog komplete koeienbotten opvreten etc.
Ik neem gewoon geen risico en ze krijgen het hier dus echt niet,ook geen kalkoenbot.
tja, zoals ik al zei: doe waar je je goed bij voelt ;)
De reden waarom ik Ronin zijn *kauwbot* afneem is niet ivm splinters maar door de overdaad aan Ca kan hij daarna moeilijk gaan :P Wat zou dat niet zijn met een koeiebot ? ;D ;D
Als nu een kalkoenendij past in zijn gehele voeding, dan is het hier van krak krak krak en binnen hoor.

Off Topic: Tieneke, wat voor soort honden heb jij eigenlijk? Nol(l)ebakmonsters vindt ik op google niet terug ???
Door 202spots
#431450
Ik ben blij dat 't voor jou honden goed gaat Tom...maar ik zou nooit aanraden om de hond zelf te laten beslissen en ik hoop dat mensen die jou berichtje lezen dan ook niet aan nemen dat ze hun eigen hond ook maar kunnen laten beslissen.
Runderpoten en runder ribben zijn verschrikkelijk hard en slijten de tanden,Kalkoen bot, de poot, de vleugel, de nek..ALLES van 'n kalkoen is niet alleen vreselijk hard maar ook nog is zo scherp als glas, die hele dunne botjes wat in de vleugels zit,lijkt op 'n sate stokje en is ook nog is vlijmscherp aan alle kanten!!
Nee....ik vertrouw de kalkoenbotten alleen maar wanneer ze door de vleesmolen zijn fijn gemalen.
Door tom
#431584
Tja, je hebt daar een punt gemaakt dewelke in van het begin reeds onderschreef: de hoofdbeslissing ligt bij jezelf ;)
Dus ik geef je voor 100% gelijk :) :)

Laat het duiveltje in mij nu eens advocaat spelen ;D:
Wat is het antwoord op de vraag dat als we onze honden toch via een biologisch geschikte methode voeren & je weet dat bv in de usa in de jaren 1800 zo'n 10.000.000 wilde kalkoenen waren,
*
Bron: http://www.kalkoen.nl/ => kalkoenhistorie
dit vb om even bij de kalkoenbotten te blijven
*
je er dan redelijkerwijs mag van uitgaan dat onze vriend de wolf af en toe een kalkoentje vermaalde ?
Dat de wolf in de loop van zijn volledige evolutie botten zoals deze van de kalkoen (en soortgelijk) evengoed heeft leren verwerken dan de botten van een kip (en soortgelijk) gezien er toen geen supermarkten waren waarbij hij kon kiezen ?

Verder nog: is er ergens een studie of een ervaringsdeskundige dewelke aantoont dat eten van botten à la kalkoen een hogere mortaliteit heeft dan botten à la kip ?

Dus, gezien het bovenstaande, waarom dan niet af en toe een kalkoendijtje geven? Vooral gezien we barfen en dit soort botten toch af en toe tot het normale dieet behoort. En dit is dan ook de premisse waarop mijn betoog gestoeld is.

3 zaken alvorens iemand hierop wil antwoorden:
- Ik val niemand persoonlijk aan. Ik wil gewoon bijleren om ook zo de Barf methode beter te kunnen verdedigen ;)
- Wij hebben nu wel de keuze om de botten te geven aan onze honden dewelke wij willen. Dit is natuurlijk geen antwoord op de gestelde vraag.
- De vraag richt zich op botten die ze krak krak krak naar binnen kunnen spelen dus runderpoten ed waar ze 30 minuten moeten op kauwen vallen buiten deze vraag & daarbij dus ook de tandslijtage ed.
Laatst gewijzigd door tom op zo 27 nov 2005, 11:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Door brenda
#431714
He Brenda, heb je een pup ?

;D ;D ;D Ik wist dat die vraag zou komen ;D ;D ;D

Ja dus, een kruising poedel/yorshire terrier
Zal binnenkort foto in mijn handtekening plaatsen
Gebruikersavatar
Door sylvia
#431803
brenda schreef: He Brenda, heb je een pup ?

;D ;D ;D Ik wist dat die vraag zou komen ;D ;D ;D

Ja dus, een kruising poedel/yorshire terrier
Zal binnenkort foto in mijn handtekening plaatsen
hahaha ik was al verbaasd dat niemand vroeg naar je pup, dus ik dacht ....dandoeikutwel ;D

Leuk ik ben benieuwd
Door 202spots
#431908
tom schreef: Wat is het antwoord op de vraag dat als we onze honden toch via een biologisch geschikte methode voeren & je weet dat bv in de usa in de jaren 1800 zo'n 10.000.000 wilde kalkoenen waren,
*
Bron: http://www.kalkoen.nl/ => kalkoenhistorie
dit vb om even bij de kalkoenbotten te blijven
*
je er dan redelijkerwijs mag van uitgaan dat onze vriend de wolf af en toe een kalkoentje vermaalde ?
Dat de wolf in de loop van zijn volledige evolutie botten zoals deze van de kalkoen (en soortgelijk) evengoed heeft leren verwerken dan de botten van een kip (en soortgelijk) gezien er toen geen supermarkten waren waarbij hij kon kiezen ?
De wolf kan best wel is 'n wilde kalkoen hebben gevreten, maar de wilde soort is kleiner en lichter van gewicht zijn dan de gefokte kalkoenen die we nu op tafel hebben..

http://www.kidzone.ws/animals/turkey.htm
"The wild turkey we usually see in photos or pictures is not the same as the domestic turkey that we serve at Thanksgiving.
Domestic or tame turkeys weigh twice what a wild turkey does and are raised on farms for profit.
Most domestic turkeys are so heavy they are unable to fly."
Verder nog: is er ergens een studie of een ervaringsdeskundige dewelke aantoont dat eten van botten à la kalkoen een hogere mortaliteit heeft dan botten à la kip ?
Ik heb geen studies...maar je kan ook niet nagaan hoeveel wolven er door kalkoen botten in de problemen zijn geraakt....en wanneer er 'n stuk bot in de darmen of maag snijd, en de wolf gaat daaraan dood...en wie heeft dat vastgesteld dan ???
Dus, gezien het bovenstaande, waarom dan niet af en toe een kalkoendijtje geven? Vooral gezien we barfen en dit soort botten toch af en toe tot het normale dieet behoort. En dit is dan ook de premisse waarop mijn betoog gestoeld is.
Omdat het kalkoendijtje van NU, 2 keer zo zwaar is als de wilde kalkoen had?
Door tom
#432125
202Spots schreef: Omdat het kalkoendijtje van NU, 2 keer zo zwaar is als de wilde kalkoen had?
Hey hey, :D
Dit argument is bij mij nog helemaal niet opgekomen.
Kijk, dat is eens een botje waaraan ik eens kan aan kluiven ;D
Wordt vervolgd .. ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door