Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door oebaya
#4306
Ben net nieuw op deze site en zie mij nog lang niet Barfen, want ik ben daar te onnauwkeurig voor. Wel geef ik mijn honden 1x in de week rauwe vis, vuile pens of iets anders dat me op zo'n moment een tractatie lijkt. Het zijn nogal vreters, die als ik niet oppas ook nog de uit het nest gevallen dode vogeltjes uit de tuin eten. Gezien de temperaturen van de laatste dagen niet zo gezond lijkt me. Maar aangezien ik nieuwsgierig ben naar alles wat met honden te maken heeft, wil ik het allemaal eens volgen hier op de Barfplaats en als ik alles heb gelezen over honden wat ik nu heb liggen, dan eens een boek over Barf. Dat Engels he, dat staat me zo tegen, moet al zoveel Engels lezen over honden.
Maar goed dit even ter zijde: hier op de site, maar ook op andere sites van mensen die hun honden Barf voeren, lees ik over honden die resten van het menselijk eten krijgen naast het verse voer volgens de Barfmethode.
Lijkt me een beetje haaks op elkaar staan: Barf is alles vers en rauw en zo natuurlijk mogelijk en tafelresten zijn gekookt en gezouten.
Hoe zit dat nu eigenlijk? Trouwens, hier wordt 6 van de 7 dagen Indisch gegeten, erg gekruid en met veel Spaanse pepers erin. Denk niet dat dat erg goed is voor mijn honden, alhoewel een hapje witte rijst krijgen ze af en toe wel, maar just for fun.
Laatst gewijzigd door oebaya op za 21 jun 2003, 08:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Door roger
#4307
<<Lijkt me een beetje haaks op elkaar staan: Barf is alles vers en rauw en zo natuurlijk mogelijk en tafelresten zijn gekookt en gezouten.<<



Dit staat haaks op het woord BARF , niet op een evolutionaire voeding.

Op een bepaald moment is de wolf gaan samenleven met de mens, althans bepaalde wolven.
Bioloog Raymond Coppinger noemt dit als volgt: "Er werd dus op een kenmerk geselecteerd: het vermogen om in de nabijheid van de mens te eten"

Dat is zijn uitleg over de evolutie van wolf naar hond.

Voeg daarbij nog de meest sociale en minst agressieve exemplaren en je hebt een evolutie theorie waar geen speld tussen te krijgen is volgens mij.

Dit laatste (selectie op minst agressieve meest sociale )is door Russische wetenschappers proefondervindelijk bevestigd door op heel korte termijn wilde vossen te domesticeren op enkele generaties.(ik dacht 40 jaar inclusief het vertonen van duidelijk domesticatie verschijnselen zoals het ontwikkelen van kleurpatronen)

Dus ja, een hond kan het perfect doen op voeding voor hoofdzakelijk carnivoren, aangevuld met de tafelresten van een eigen gezonde voeding.
En dat is dus niet geheel onlogisch, integendeel Billinghurst is hier eerder onlogisch.

Dat is ook de oorsponkelijke visie van Lonsdale, en ik vermoed heel sterk ook die van Billinghurst maar die laatste heeft er alleen een beetje meer een kommercieel circusje van gemaakt, en dit bedoel ik niet echt negatief naar Billinghurst toe.


Gr.
Roger.
Door Lizzy
#4308
Mijn honden krijgen nooit tafelresten, moet ik eerlijk bekennen. Ik eet ook pas veel later nadat zij gegeten hebben en ik voel er gewoon niks voor om hen mijn eten te geven. Zij hebben hun eten, ik het mijne.

Maar, het kan wel. Ik zie honden namelijk als allesetende carnivoor. Alhoewel je (vind ik) dan eigenlijk tafelresten moet geven die voor jou gezond waren en die OOk voor de hond gezond zijn. Dus, voor de meeste honden geldt wel dat ze onze restjes gekookte groente, aardappelen, salade (zonder uien of prei), restjes vlees, restjes rijst, etc. kunnen eten. Sterk gekruid of gezouten eten, zou ik dus niet geven... Ik zou zelf dus ook niet teveel macaroni, spagetti geven wanneer de hond al granen in zijn menu heeft.

Groetjes, Lizzy
Door sylvia
#4309
Ha Nicolette kom je ook eens kijken op de barfplaats.


als ik de stukken lees van tafelrestjes valt mij ook wel op dat dit andere tafelresten zijn als die van mijn tafel afkomen ;) ik eet mijn groenten en aardappels tamelijk zout,niet goed dus voor de hond.....spagettie en macaronie krijgen ze wel eens maar wel zo uit het water
(ik kook die zonder zout) een droge boterham komt ook wel eens voor maar dit alles bij uitzondering,toch valt dit ook onder tafelresten zonder dat mijn honden echt eten wat ik eet,dit geld voor mijn vlees ook teneerste krijgen ze dit niet bereidt (veel kruiden en zout wederom) en rauw ook niet van alles zowiezo geen varken.soms krijgen ze allemaal een stukje soepvlees of rundervet.Valt allemaal onder tafelresten maar niet zoals de meeste mensen tafelresten opvatten.
Bij een vriendin van mij eten ze elke dag tafelresten maar die kookt alles zonder zout en zonder kruiden en de aardappels krijgen ze daar ook niet.
Door oebaya
#4310
Hoi Sylvia,

Inderdaad, maar alleen uit nieuwsgierigheid. Ik meen het echt als ik zeg, dat ik niet nauwkeurig genoeg ben voor Barfen. Maar toen ik gisteren mijn honden vis wilde geven en ik eigenlijk geen zin had het te koken, dacht ik: kom de Barfplaats geeft wel uitsluitsel. En inderdaad: vis kan rauw worden gegeven.
Hoe weet je trouwens dat Nicolette en Oebaya dezelfde zijn? Onthoud jij al die hondennamen die op het hondenforum voorbij komen? Knap hoor.
Maar aan Barfen zal ik niet veel bijdragen. Hooguit af en toe eens een vraagje en verder gewoon rondkijken.
Ja en die boterham krijgen mijn honden ook wel eens, maar meestal hou ik het toch bij mijn eigen gebakken hondenkoekjes. ;D
Laatst gewijzigd door oebaya op za 21 jun 2003, 18:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Door oebaya
#4311
Op Roger wil ik toch ook even reageren. Of tafelresten zo evolutionair zijn? De meningen lopen uiteen over hoe lang de hond al bij de mens is, maar de nieuwste onderzoekingen wijzen uit, dat dat waarschijnlijk veel langer is dan we eerst dachten. De Neanderthaler zou uitgestorven zijn, omdat hij ondanks een betere neus het toch af moest leggen tegen de mens die met hulp van de wolf (later de hond) ging jagen. In die tijd kookte ook de mens zijn eten nog niet en had de wolf meer profijt van de mens, omdat hij rauwe resten van de jachtbuit kreeg.
Maar goed, zoals gezegd, hier wordt bijna dagelijks Indisch gegeten en met al die kruiden en Spaanse pepers niet erg goed voor honden. Alhoewel, je kan je afvragen wat de zwerfhonden in Indonesië af en toe naar binnen werken. :D
Door sylvia
#4312
Hoi Sylvia,

Inderdaad, maar alleen uit nieuwsgierigheid. Ik meen het echt als ik zeg, dat ik niet nauwkeurig genoeg ben voor Barfen. Maar toen ik gisteren mijn honden vis wilde geven en ik eigenlijk geen zin had het te koken, dacht ik: kom de Barfplaats geeft wel uitsluitsel. En inderdaad: vis kan rauw worden gegeven.
Hoe weet je trouwens dat Nicolette en Oebaya dezelfde zijn? Onthoud jij al die hondennamen die op het hondenforum voorbij komen? Knap hoor.
Maar aan Barfen zal ik niet veel bijdragen. Hooguit af en toe eens een vraagje en verder gewoon rondkijken.
Ja en die boterham krijgen mijn honden ook wel eens, maar meestal hou ik het toch bij mijn eigen gebakken hondenkoekjes.
ik kan natuurlijk zeggen dat ik zo'n goed geheugen met honden namen,hoewel ik baasjes altijd aan hun honden relateer ,omdat ik anders niet weet over wie het gaat,tot ze zeggen die man met die.....o ja dan weet ik het ,maar deze keer heb ik gewoon je profiel bekeken en daar staat je naam vermeld ;D
Ik barf ook niet hoor en je hoeft ook niet te barfen om hier te komen lezen en/of te vragen.Misschien val je nog wel eens van je geloof af en ga je ook over op vers en anders gewoon aan de brokjes blijven en af en toe een lekker rauw visje voeren,en vonden ze het lekker?
Door oebaya
#4313
:D HoiSylvia,
Natuurlijk niet aan gedacht, dat profiel. Maar ik dacht: neem de naam van mijn hond deze keer, dan loop ik niet zo gauw de kans dat die naam al wordt gebruikt.
Dat rauwe visje vonden ze zalig. Ze weten het nog niet, maar voor volgende week zit er al vuile pens in de vriezer.
En dat Indische eten dat ze van mij niet mogen: de heren zijn wat bescheidener, maar de dames zaten bijna in mijn bord en zijn vervolgens diep teleurgesteld, dat ze het bord zelfs niet mogen aflikken.
Door sylvia
#4314
:D HoiSylvia,
Natuurlijk niet aan gedacht, dat profiel. Maar ik dacht: neem de naam van mijn hond deze keer, dan loop ik niet zo gauw de kans dat die naam al wordt gebruikt.
Dat rauwe visje vonden ze zalig. Ze weten het nog niet, maar voor volgende week zit er al vuile pens in de vriezer.
En dat Indische eten dat ze van mij niet mogen: de heren zijn wat bescheidener, maar de dames zaten bijna in mijn bord en zijn vervolgens diep teleurgesteld, dat ze het bord zelfs niet mogen aflikken.
ja dat snap ik ik had vroeger een indonesishe buurvrouw en daar mocht ik altijd eten als ze indisch ging koken :P :P :P kan geen restaurant tegen op dus die hondjes zullen daar bij al die geuren ook wel lopen te watertanden ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door