Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door James
#428373
Via via begint het balletje al redelijk te rollen. Ik heb iemand in de familie die een poelier buiten de stad persoonlijk kent die af en toe vreemd gevogelte verkoopt en die gaat voor me regelen dat hij al het afval bewaard. Gratis ;D

Vandaag met die poelier gesproken en vanavond gaat hij een aantal eenden slachten. Hij zegt alleen de file eruit te halen en voor de rest ging het altijd de prullenbak in. Hij was zelfs bereid de dingen eruit te halen die ik niet wilde. Maar ja, het moet voor hem ook niet veel extra moeite gaan kosten he. Ik krijg het gratis, dus ik moet er maar wat voor doen ook.
Ik ben benieuwd of ik er morgen nog steeds zo overdenk als ik die eenden hier op mijn aanrecht heb liggen... ::)

Maar ik krijg het dus wel met darmen en al... Wat doe ik met darmen? De huid? En nieren? Veel nieren kunnen volgens mij niet gezond zijn toch? Ik hoorde zelfs al van lever je bloed filtert en dat daar zware metalen in achter kunnen blijven die daar ook altijd blijven zitten.

En hij vroeg ook of ik wat met kipsnijsels kon. Daar bedoelde hij vooral kippenvel mee volgens mij. Daar zit veel vet aan, maar dat is volgens mij niet zo goed om veel te geven toch? Of gewoon een beetje?
Door Lizzy
#428393
Ik moet eerlijk zeggen dat ik dingen als darmen en huid van gevogelte niet voer... dus ik kan je daar geen antwoord op geven... Is het wilde eend? Want als dat het geval is, dan denk ik dat het sowieso verstandig is om het in te vriezen voor de parasieten. Waarom zou je lever en nier niet kunnen eten? Prima eetbaar voor de mens dus waarom zou je dat niet aan de hond voeren?

Kipsnijdsels: ik denk dat hij je even moet laten zien wat hij bedoeld. Als het alleen vellen zijn: lijkt me ook erg vet. Ik zou alleen vellen niet hoeven hebben....
Door James
#428472
Volgens mij had hij het wel over vellen. Is dat anders niet slim om daar een beetje van aan dat magere meisie van me te voeren? Of is veel vet sowieso slecht net als bij mensen?

Ik heb niet specifiek gevraagd of het wilde eend was. In het begin van het gesprekje heb ik verteld dat het alleen jonge dieren mochten zijn, dus geen uit het wild gehaalde beesten. Of hij dat aan het eind van het gesprekje nog wist? Ik begin nu ook te twijfelen, maar zal het nog even vragen...

Wel jammer trouwens, want volgens mij zijn dieren die in het wild leven een stuk gezonder als die scharminkels die ze fokken.

Maar zijn er behalve de huid en de damen nog meer onderdelen die ik beter niet of nog niet kan geven?

Ik schrok me vandaag namelijk weer een hoedje. Ik had pens lappen gegeven (is dat trouwens vuile pens? taai spul met aan een kant zwart raar spul) en de eerste aan wie ik het gaf is er rustig op gaan kauwen. Maar toen ik het James gaf was een lap van ongeveer 200 gram in ik denk 2 seconden weg zonder te kauwen...

Voortaan maar in stukjes sijden???
Ik voel me echt nog een beetje analfabeet hier. Elke dag weer verwonderd over wat ik ze te eten geef en hoe het eruit ziet en erin gaat... ;D
Door tieneke
#428554
Zou zeker de eendennekken laten bewaren(zijn normaal nogal duur) en de karkassen(voor als je honden gewend zijn aan barf)met een niertje of levertje erin is niet zo slecht,de darmen etc heb ik hier ervaring mee gehad dat ze het niet wilden eten.
Hier krijgen ze tamme eend waar de binnenkant uit is en ze vinden het werkelijk waanzinnig lekker!
Door Borke
#428581
Nou James, voor een 'beginner' ben je goed aan het scoren met gratis inkopen van eend, ik ben helemaal jaloers op je :-)

Dat pens zo snel naar binnen gaat dat hoor ik vaker. Ik geef het gesneden (omdat ik het zo inkoop, zo'n grote lap is teveel in een keer voor mijn hond van 22 kg).
Pens met zo'n 'zwarte rand' is vuile pens.

Karkassen, nekken, lever, niertjes, maag, hart van de eend kan je prima geven hoor!
Door Laura2004
#428592
Ik zou het maagje eruit halen, dat is een soort donker bolletje, want daar zitten steentjes in. En de blaas zou ik er ook uit halen, daar wordt het vlees bitter van. ;)
Door tieneke
#428598
Laura2004 schreef: Ik zou het maagje eruit halen, dat is een soort donker bolletje, want daar zitten steentjes in. En de blaas zou ik er ook uit halen, daar wordt het vlees bitter van. ;)
Haha,ook een eendenkarkas-kenner ;)
Lekkere honden die van ons he? ;D
Door Laura2004
#428599
tieneke schreef: Haha,ook een eendenkarkas-kenner ;)
Lekkere honden die van ons he? ;D
En dan vreten die verwende krengen het niet eens op >:(
Gebruikersavatar
Door Cherry
#428614
Ik denk toch wel dat de eenden geplukt zijn of met was van hun verenkleedje ontdaan, dat hoop ik dan toch voor je ;) en de maag snij je open en dan kan je de kiezeltjes er uitspoelen, de darmen geef ik ook nooit, maar hart-lever en de maag wel
Door tieneke
#428618
Cherry schreef: Ik denk toch wel dat de eenden geplukt zijn of met was van hun verenkleedje ontdaan, dat hoop ik dan toch voor je ;) en de maag snij je open en dan kan je de kiezeltjes er uitspoelen, de darmen geef ik ook nooit, maar hart-lever en de maag wel
De darmen aten ze hier juist niet,alle darmen lagen over het terrein verspreid,het leek wel een horrorfilm ::)
Door James
#429954
Nou, gisteren die eenden opgehaald en ik heb gewacht met de doos te openen tot mijn vriend thuis was, want ik dacht er het ergste van...

Eenmaal de doos open viel het heel erg mee. Geen koppen, geen veren, gewoon karkas met ingewanden. Helemaal perfect dacht ik... ;D

Ik had alleen geen idee wat nou wat was. Ik haalde iets eruit dat leek op een ei, maar geen ei was. Als je het doorsneed was het zwart aan de binnenkant. De honden schudden allemaal heftig nee toen ik het voor ze hield, dus dat verdween de vuilnisbak in. Daarna kwam er wat zwarte prut te voorschijn.... Ik vermoed dat ik de darm kapot getrokken had en dat dus poep was, weg ermee. Uiteindelijk herkende ik een hartje, dat zag er exact hetzelfde uit als dat van een eend en ook de lever herkende ik. Verder weinig herkenning.

Inmiddels mijn hele snijplank onder het bloed, maar het ging me erg goed af...

Die ene waarvan ik dacht dat ik de darmen er fout uit had gehaald schoongespoeld. En eens begonnen met 1 kaal karkas neer te zetten, want bij elk onderdeeltje wat ik eruit haalde probeerde ik al vast bij de honden of ze het wat vonden, maar ze haalde er hun neus voor op.

En daar stond dat arme eendenkarkasje dan in het midden van de huiskamer. 4 honden er omheen.... En ze haalde allemaal hun neus ervoor op... ??? Uiteindelijk pakte de kleinste het karkas en haalde het uit het bakje, sleepte het een stuk over de grond (heel bloedspoor) en ik had zoiets van zolang als hij het gaat proberen.... Maar helaas ook hij liet het gewoon liggen.

Heb ik nou iets fout gedaan met schoonmaken ofzo? Misschien de blaas kapot getrokken waardoor het allemaal vies was? Bij het 2e karkas heb ik alles echt redelijk voorzichtig verwijderd...

Zijn er veel honden die hun neus ophalen voor eend? Ik bedoel als 1 of 2 het niet hadden gegeten ok... Maar alle 4 niet?

Of is het normaal dat ze in het begin hun neus ophalen voor alles wat vreemd is?

Uiteindelijk heb ik maar even een groentehapje met pens in de magnetron ontdooid en het restje Smuldier kip en pens gemixed met misschien maximaal een eetlepel ingewanden van die eend er doorheen. En zelfs daar deden ze al moeilijk over. Uiteindelijk met veel aandringen hebben ze hun bakje leeg gegeten.

's avonds voor het bot nog meer even de hele kippen die in de aanbieding waren bij de c1000 gefileerd. Fileren is duidelijk niet mijn vak, want de filetjes zagen er behoorlijk ontdaan uit toen ik er mee klaar was. Maar de poten en vleugeltjes gingen erin als koek bij alle beesten...

Dat maakte het allemaal weer een beetje goed, want als ze elke keer hun neus ophalen voor eten is dat behoorlijk ontmoedigend...
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door