Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door sonia
#425769
heb een eetprobleem met kenji,nu bijna 6 maanden jong.

hij eet heel slecht,zal wel aan mezelf liggen omdat ik elke keer iets anders geef.

maar enkele weken geleden zou hij een moord doen voor duck,nu moet hij het niet meer,heb al runner gegeven,ook niet goed,denk,dan maar terug brok,niet goed,het enige dat hij wil eten is gewoon rauw vlees,kippevleugels,lever van de poezen enz,maar niets anders.
heb al geprobeert om groenten te mixen en eronder te mengen,dan haalt hij zijn neus voor op alsook rijst eronder is niet goed,enkel dus rauw vlees en dan liefst nog grote stukken die hij in 1 hap binnenslikt.

wat moet ik hiermee,wil eventueel wel barfen,maar alleen vlees is toch niet goed,hoe kan ik die groenten erin krijgen als hij ze weigert te eten.

heb de indruk dat hij ook geen behoefte heeft aan 2 keer per dag eten,als ik hem dan toch zo ver krijg dat hij duck eet is dat meestal 300 gram en de rest van de dag wil hij niet meer,of het moest rauw zijn.

wie kan me raad geven,wat moet ik doen met hem.

hij is nog vollop in de groei,is bijna 6 maand,weegt nu 28 kilo en is rond de 58 cm schofthoogte.

sonja
Door Joshii
#425772
Hoi,

Begrijp je probleem, ik heb hier ook zo'n kwalletje ;D

Nuka is van brok af op duck gegaan, ging prima, at alle smaken en vond het heerlijk. Af en toe smuldier erbij en voorzichtig met wat kippennekken, -vleugels, en lamsribben begonnen. Ging allemaal perfect!

Tot vorige week.....

Sinds vorige week ben ik weer aan het werk, en vanaf de eerste dag begon het gedonder, mevrouw liet haar eten staan 's morgens...'s avonds heeft ze iets minder dan de helft op, en dan nog alleen omdat ik er bij bleef.

Ach gosss, ze moet er vast aan wennen dat ik er nu niet meer de hele dag ben, beetje van slag natuurlijk..als troost maar wat extra lekkere hapjes, uit de hand gevoerd ook nog :-\
O wat was ze zielig...

Dit is een paar dagen zo gegaan , de 4e dag at ze helemaal niks dat op duck of smuldier leek, maar een kipkarbonade ging er vlotjes in!! Na nog eens 2 dagen begon ze ook te vervelen met lamsribben, en toen was wat mij betreft de maat vol.
Ik heb haar iets meer dan 24 uur geen eten gegeven, en daarna pas laat op de dag iets. Niet haar normale portie maar de helft. De dag erna at ze weer normaal.

Misschien dat dit ook iets is voor jou om te proberen?

Oja, Nuka is van dezelfde leeftijd als Kenji
Door Joshii
#425774
de groentenmix meng ik door het vlees, meestal eet ze het dan gewoon.
Als het er echt niet in gaat doe ik er een sardientje uit blik doorheen, in stukjes en met een paar druppels van de olie...dat werkt altijd.

Wat een verwend kreng hè ;D
Door Dtje
#425829
Misschien wil hij wel de groentemix als je er een van de volgende dingen doorheen mikt: rauw ei, honing biologische=koudgeslingerd), yoghurt/biogarde en/of lijnzaadolie. Mien vindt kale groentehap ook niet zo geweldig, maar met 1 of meerdere van bovenstaande zaken erin is het slobber, slobber, slobber..........
Wie weet !
Door Lizzy
#425891
Hoe oud is Kenji nu? Is hij niet aan het wisselen? Honden die wisselen willen nog wel eens heeeeeeel erg slecht gaan eten. En dat is voorbij als ze uitgewisseld zijn.

Maar goed, ik ging met zo'n hond dus direct op het prooidiermodel over! Zo veel mogelijk hele prooidieren (en dan in stukken die qua gewicht passen bij zijn gewicht) en denkbeeldige prooidieren, rauwe vette vis en een paar rauwe eieren per week.

Dus op deze manier:

Zelfsamenstellen volgens Tom Lonsdale:

Dit is een korte samenvatting van de voeding voor de hond door Tom Lonsdale. Meer staat beschreven in "Raw Meaty Bones".

Het dieet van de hond bestaat uit:

*Vers water
*Rauwe vleesbotten, karkassen (dit vormt het merendeel van het dieet)
*Tafelrestjes, zowel gekookt als rauw (behalve gekookte botten natuurlijk).


Rauwe vleesbotten geschikt voor honden:

*Kippen en kalkoenkarkassen (vlees van het bot afgehaald voor jezelf en dat wat overblijft - bot - is voor de hond).
*Gevogelte bijproducten: hoofd, poten, nekken en vleugels.
*Hele vissen en vissenkoppen
*Geit, schaap, kalf, herten karkassen + vleesbotten
*Andere bijproducten: schapenkoppen, kalfkoppen, ribbotten, staartbotten, etc.

Hele karkassen:
*Ratten, muizen, konijn, vis, kip, etc.

Orgaanvlees:
*Lever, longen, heart, pens, etc.

Tafelrestjes:
*Fruit, groentes en groente-schillen, Geef maximaal 1/3 van het totaal aan tafelrestjes

Het beste om aan de hond te voeren is vlees van wilde dieren die een laag vet gehalte bevatten. Wanneer je landbouwdieren voert, voer dan niet te veel vet en ook geen grote botten die niet gegeten kunnen worden. Want, de tanden en kiezen willen nog wel eens op deze grote botten breken. Katten moet je altijd met vers vlees voeren, honden kun je met rijp vlees voeren.

Wat je beter niet kunt voeren:
* Veel vlees zonder bot - niet gebalanceerd
* Veel groentes - niet gebalanceerd
* Kleine stukjes bot - kunnen heel doorgeslikt worden en vast komen te zitten
* Gekookte botten - komen vast te zitten
* Vitamines en mineralen toevoegingen - zorgt voor onbalans
* Bewerkt voedsel - lijdt tot gebits en andere ziektes
* Veel koolhydraatrijke voeding - geassocieerd met maagtorsie
* Ui en chocolade - giftig
* Fruit pitten en maiskolven - komen vast te zitten
* Melk - kan diarree veroorzaken

Geef gevarieerde voeding. Ieder voedingsmiddel dat teveel gevoerd wordt is ongezond en schadelijk.

Lever is een prima voedingsmiddel, maar voer het niet vaker als 1 maal per week.

Ander orgaanvlees, zoals pens, mag de 50% van het totaal van het dieet niet overschreiden.

Hele vissen is uitstekende voeding maar voer niet steeds dezelfde soort vis. Sommige vissen (zoals karper) bevatten een enzym dat vitamine B1 vernietigt.
Door sonia
#425990
bedankt,denk dat ik kenji daarmee een heel groot plezier zal doen als ik hem voed zoals lizzi heeft opgeschreven,daar ben ik zeker van! ;D
kan het eens proberen natuurlijk,alleen woon ik in belgie en hier is het iets minder gemakkelijk om betaalbaar stukken vlees voor de honden te vinden.

hij is bijna 6 maanden jong,de 26 ste word hij 6 maand

sonja
Door Lizzy
#425996
sonia schreef:
bedankt,denk dat ik kenji daarmee een heel groot plezier zal doen als ik hem voed zoals lizzi heeft opgeschreven,daar ben ik zeker van! ;D
kan het eens proberen natuurlijk,alleen woon ik in belgie en hier is het iets minder gemakkelijk om betaalbaar stukken vlees voor de honden te vinden.

hij is bijna 6 maanden jong,de 26 ste word hij 6 maand

sonja
Oh ja, dat had je geschreven, 6 maanden... Sorry, had ik niet hoeven vragen! Maar wat voor ras is hij? Overigens hoor ik juist alleen maar dat Belgie een waar barf paradijs is hoor! Maar je moet vooral even op zoek. Restauranthouders schijnen nog wel eens wildkarkas te willen afstaan en bij slachterijen zou je goed aan snijlingen van rund en paard moeten kunnen komen!
Door Elvira
#426484
Groente-mix meng ik door gemalen kopvlees/kipkarkassen anders eet Zingaro het ook niet. Ik haal dit speciaal gemalen voor z'n groente. Hij krijgt dit 2 x per week. De rest krijgt hij hele kipkarkassen, lamsribben, runderstrotten e.d.
Door Sofie
#428193
sonia schreef:
bedankt,denk dat ik kenji daarmee een heel groot plezier zal doen als ik hem voed zoals lizzi heeft opgeschreven,daar ben ik zeker van! ;D
kan het eens proberen natuurlijk,alleen woon ik in belgie en hier is het iets minder gemakkelijk om betaalbaar stukken vlees voor de honden te vinden.

hij is bijna 6 maanden jong,de 26 ste word hij 6 maand

sonja
Ga eens naar het slachthuis van Anderlecht....daar betaal je alles voor de helft goedkoper!
Bij de renmans bijvoorbeeld betaald ik rond de 10 kg voor paardenvlees terwijl aan het slachthuis rond de 3 euro....nogal een verschil hé... ;)
Ook kalfsvlees, lamsvlees, kalkoenvlees is veel goedkoper!
Door sonia
#429178
heb al een paar dagen dus rauw gegeven ne hij is er gek op,mijn ander hond wil geen rauw,voor haar kook ik het een beetje af.

ik blijf het moelijk vinden om juist te weten wat hij moet krijgen,heb al kippevleugels gegeven,vleesribben,snijlingen van paard en rundsvlees en vleesknoken,tussendoor eitje en geprobeert wat groenten,maar dat heeft hij niet opgegeten,was wel onder beetje duck,dus zal daarvoor iets anders moeten zoeken.

zal eens naar een slager gaan in stad en daar eens rondneuzen.

sonja
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door