Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#4255
Hoi allemaal, geen discussie, ook geen vraag, maar weer een stukje tekst uit het boekje "Gezonde Jonge Honden" van Juliette Bairaci Levy, dat ik met jullie wil delen.

Trouwens, voor jullie info: de boeken van Juliette staan bij Ian Billinghurst in bibliography. En, volgens mij is Juliette een van de grondleggers van (b)arf.

"Konijnen en hazen vormen een van de beste en meest natuurlijke proteinebronnen voor de hond. De spinterende botten kunnen gevaarlijk zijn, vooral in de gekookte toestand. Maar als de hond het konijn in zijn natuurlijke vorm eet - dus helemaal, met huid en haar - voorkomt de harige huid het gevaar dat de spinterende botten de maag of de ingewanden zouden doorboren.
De afschuwelijke, door mensen veroorzaakte konijnenziekte myxomatose is tot dusverre voor honden niet gevaarlijk gebleken. Er zijn ook hazen aan myxomatose gestorven. Mocht de hond door deze ziekte worden aangetast, dan kan men hem het beste behandelen op de wijze als ik heb aangegeven in geval van hondenziekte of harde pad.
Er dient opgemerkt te worden, dat konijnen en gevogelte zo vers mogelijk gevoerd moeten worden, als het vlees nog warm is. Want het vlees van deze diersoorten wordt stijf als het koud is, en wordt dan min of meer onverteerbaar.
Derhalve is het aanbevelenswaardig om konijnen etc. die reeds geruime tijd tevoren gedood werden, gedurende twee a drie minuten in heet water te dompelen. Dit herstelt de natuurlijke veerkracht van het vlees zonder de vernietigende werking van het koken. Een kleine hoeveelheid graanvlokken dient te worden toegevoegd als vervanging voor haar of veer, en om perforatie van maag of darmwand te voorkomen. Voor gevogelte geldt dezelfde regel".

Groetjes, Lizzy
Door Ink
#4256
Lizzy mag ik even inhaken en mee deinen?

Op Ordell na komen normale ( ;D) mensen niet zo vaak aan hazen en konijnen in 'natuurlijke' vorm denk ik. Ik vrees dat mijn watje het trouwens niet eens wil eten.

Maar wat ik raar vind is dit. "Voor gevogelte geldt dezelfde regel". Dus voor onze kippies. Konijnen en hazen hebben splinterende botten die gevaarlijk kunnen zijn. Kippen dus ook? Vooral in gekookte toestand maar rauw dus ook. Nu heeft moeder natuur daar iets opgevonden door zo'n beest een dik vel met haren in het ene geval en veren in het andere geval te geven. Dat wordt natuurlijk als een soort verpakking om die botten gevouwen zodat ze geen schade kunnen aanrichten. Zoals we watjes met room of ontbijtkoek geven als ons lievelingetje zich tegoed heeft gedaan aan een kerstbal.
Hoe kan dit nou (om perforaties van maag of darmwand te voorkomen) vervangen worden door 'een kleine hoeveelheid graanvlokken'? Die je dan ook nog eens apart in wat dan ook moet geven. Of je zou je kippenvleugels moeten paneren met havermout.

Kan iemand dit uitleggen?

Groetje van Ink!
Door Lizzy
#4257
Hoi Ink, nee, wij zijn niet in de omstandigheden zoals Ordell!!

Vergeet niet dat dit boekje heeeel oud is he!

Ik heb dit voornamelijk geplaatst om de opmerking dat je kip en konijn even (2 a 3 minuten) in heet water moet leggen om het vlees weer soepel te maken.

En, dat beetje zemelen of havermout (ze heeft het over een dessert lepeltje): ik weet niet of dit bescherming bied....

Ik geef al meer dan 1 jaar kippenvleugels. Vreemd genoeg leg ik ze al die tijd al in warm water! (misschien aangevoeld?). En: er is hier nog nooit iets doorboort. Ik denk dat dit een beetje ouderwets is...

Groetjes, Lizzy
Door Ink
#4258
Jaaaa, tis een oud boekie. I know. Maar je weet ... als BabyBarfer krijg je nog wel eens een lichte zenuwtrek als je iets ziet staan over perforaties van toch wel noodzakelijke onderdelen.
Dat dessertlepeltje was toch bij die rauwe zemelen (2)?
Kan ik dat hier vragen? Ach welja. Wat heb je anders dan rauwe? Zijn rauwe te krijgen in de geitenwollensokkenwinkel? O ja, dat warme water had Dory volgens mij een keer geschreven.
Pfjoe :o, maar even een klein portje nemen voor de schrik (10 year old, matured in wood).

Groetje van Ink
Door Lizzy
#4259
Jaaaa, tis een oud boekie. I know. Maar je weet ... als BabyBarfer krijg je nog wel eens een lichte zenuwtrek als je iets ziet staan over perforaties van toch wel noodzakelijke onderdelen.
Dat dessertlepeltje was toch bij die rauwe zemelen (2)?
Kan ik dat hier vragen? Ach welja. Wat heb je anders dan rauwe? Zijn rauwe te krijgen in de geitenwollensokkenwinkel? O ja, dat warme water had Dory volgens mij een keer geschreven.
Pfjoe  :o, maar even een klein portje nemen voor de schrik (10 year old, matured in wood).

Groetje van Ink

Sh*t, had ik dit nou maar niet geschreven he Ink.... Sorry!! Maar meid, maak je niet druk. Ik geef weinig dingen zo zonder problemen als kippies! Ik ben nooit huiverig met kip. Nooit! De vleugels knip ik voor Brutus in, omdat hij niet kauwt.

Enne lieve Ink, ik ben de grootste schijterd van het heel Westelijk halfrond (vraag maar aan Paul), dus als ik het durf te geven, dan durf jij het ook!

Tarwe-zemelen verkopen ze ook van Zonnatura in de supermarkt. Havermout kan ook gegeven worden. Ik ga het niet geven hoor, ik heb net het stuk van Paul gelezen ;D. Ik heb trouwens nog nooit van niet-rauwe zemelen gehoord hoor. Misschien bedoelt ze dat je ze niet moet koken?

Groetjes, Lizzy en RELAX!
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 07 apr 2003, 23:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Door roger
#4260
[quote]Lizzy mag ik even inhaken en mee deinen?

<< Dat wordt natuurlijk als een soort verpakking om die botten gevouwen zodat ze geen schade kunnen aanrichten. Zoals we watjes met room of ontbijtkoek geven als ons lievelingetje zich tegoed heeft gedaan aan een kerstbal.
Hoe kan dit nou (om perforaties van maag of darmwand te voorkomen) vervangen worden door 'een kleine hoeveelheid graanvlokken'? Die je dan ook nog eens apart in wat dan ook moet geven. Of je zou je kippenvleugels moeten paneren met havermout.<<


Ink,
die zemelen en of havermout vervangt de opperhuid en haar van het prooidier als ruwe vezelsubstantie en die ruwvezel heeft verschillende functies bij de spijsvertering, ruwvezel stimuleert de maag /darmperalistiek, voorkomt het verstoppingen en reinigt het darmkanaal en werkt ook prikkelend op dit darmkanaal. (dhont)
Ik denk dat ge het in die richting moet zoeken en niet als verpakkingsmateriaal.
In vetten en vlees zitten zo goed als geen ruwe vezels.
Door roger
#4261
>>[quote]Jaaaa, tis een oud boekie. I know. Maar je weet ... als BabyBarfer krijg je nog wel eens een lichte zenuwtrek als je iets ziet staan over perforaties van toch wel noodzakelijke onderdelen.>>

>>Pfjoe  :o, maar even een klein portje nemen voor de schrik (10 year old, matured in wood).>>



Hoi Ink,

Volgens mij bedoeld ze echt toch maar specifiek de gekookte .
Een beetje verder schrijft ze het volgende over kippepoten:
"Fed raw, provide a most excellent soft bony food very rich in calcium and much enjoyed by all dogs. The nails should be cut off and discarded, and the legs well washed. They should be lightly crushed for toy breeds to enable them to be eaten more easily."

Dus kom op met die kippebotten, zolang ze maar rauw zijn.


Die port , een stukje Stilton kaas erbij en het vat is af!
Door Ink
#4262
Hoi Roger,

Ik dacht eerst ook aan de, laat ik het samenvatten, stimulerende werking.
Maar als je dit leest:
" ... voorkomt de harige huid het gevaar dat de spinterende botten de maag of de ingewanden zouden doorboren.", dan twijfel ik. Je kan je het nona stimuleren, maar een splinterend bot in maag of ingewanden doet volgens mij toch heel nare dingen. Maar ik ben niet bang hoor! Zeker niet na dat portje gisteren (helaas geen Stilton in huis :(.
En de (rauwe) kippenpoten? Die gaan er hier in als gods woord in een ouderling!

Proost :-*
Door Paul_Barte
#4263
Ink, wat vind jij van dat vlijmscherpe hele kleine botje dat precies langs de poot loopt aan de onderkant? Nooit opgelet of nooit geen problemen mee gehad?
Door Ink
#4264
Sam heeft volgens mij keurige pootjes. Beetje lang aan de voorkant maar soit. Of die kip? Over welk onderdeel hebben we het dan?
Ik heb hier kippenvleugeltjes (worden keurig gekraakt alvorens door te slikken) en kippenbouten die ook volgens een vastliggende systematiek om zeep worden geholpen. O ja, drumsticks heb ik ook wel eens. Of bedoel je zo'n sprietje zeg maar wat je wel eens bij een halve kip ziet? Je ziet: ik ben een stadskind. Geen idee hoe een volledige blote kip eruit ziet! Uh Oh, ik voel weer een portje aankomen ;D.
Volgens mij heb jij trouwens vorige week nog je wiskunde bijgewerkt over 2 x negatief ;).
Nog maar 50 ... voor m'n 2e sterretje ...
Door Paul_Barte
#4267
Eerst lupa LOL....
De koppen zou ik NIET geven!!!

Dan Ink.......
Naast het dikke bot van de poot zit een heel klein envlijmscherp botje. Het is evengroot als halve balpenstift. Ik vind die dingen vlijmscherp en heb er persoonlijk moeite mee LOL.
Als niemand weet waar ik het over heb zal het altijd wel goed gaan denk ik hahahaha
Door Lizzy
#4268
Hoi Paul, volgens mij geeft Roger wel konijnenkoppen. Toch Roger? Ik heb zelf trouwens al een paar keer een kippenkop gevoerd. Die zat nog vast aan een kippennek :o. Deze werd met smaak opgegeten door Brutus.... YUK! Ik heb alleen wat extra "krakjes" gehoord en toen was het koppie gekraakt (OH GOOR!).

Dat botje aan die poot: ik weet wat je bedoelt. Ik geef hier al een tijdje kippenpoten en ze peuzelen deze keurig op. Maar nu je het zegt.... misschien moeten we dit botje er uit gaan halen? Aan de andere kant: ik ken zat mensen die de poten voeren en heb nog nooit over problemen gelezen...

Groetjes, Lizzy
Door Ink
#4269
Hebben jullie zulke rare poten dan?
Over mijn poten (of is een bout of drumstick iets anders?) zit een keurig velletje waar niets op, onder of boven uitsteekt. Vandaar dat ik dat dingetje nog nooit gezien heb. Maar geloof me ... de eerstvolgende poot zal zich onderwerpen aan mijn nauwgezette ontleding! Mits dat harige, 4-potige ding me natuurlijk niet al voor is :D. (Gut, wat zijn die poppetjes toch leuk).
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door