Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#424775
Tja de titel zegt het al. Joris weegt inmiddels 9 kg en is bijna 7 maand. Ik heb Joep met 7 maanden gekregen en bij toen al vrij snel overgegaan naar 1 maaltijd per dag.

Wat vinden jullie verantwoord? Vanaf welke leeftijd kan ik 1x per dag gaan voeren.

Het grote probleem van 2x per dag voeren vind ik (in mijn geval) de kleine hoeveelheid. Geef liever 1 grote maaltijd per dag.
#425129
Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet meer precies weet wanneer Kátur 1x per dag is gaan eten *schaam*. Maar volgens Mogens Eliasen (ja, ik heb het boek gelezen, valt het op? 8) 8) ;D) geeft je hond het zelf aan door af en toe z'n eten te laten staan. Je kunt geleidelijk aan een maaltijd kleiner maken en de andere groter.
#425250
Kruimel schreef: geeft je hond het zelf aan door af en toe z'n eten te laten staan.
Ik weet niet wat voor honden Eliasen heeft, maar bij een Dalmaat gaat zoiets niet en nooit op. Tenminste, niet bij die van mij. Ik moet de eerste Dalmaat nog tegen komen die een maaltijd laat staan. Al hebben ze 1,5 kilo gegeten, er kan altijd nog meer bij ;D.
#425265
Lizzy schreef: Ik weet niet wat voor honden Eliasen heeft, maar bij een Dalmaat gaat zoiets niet en nooit op. Tenminste, niet bij die van mij. Ik moet de eerste Dalmaat nog tegen komen die een maaltijd laat staan. Al hebben ze 1,5 kilo gegeten, er kan altijd nog meer bij ;D.
Nou mijn honden laten ook nooit iets staan hoor,ze willen alleen maar meer :-\
#427640
Nou dames ik ben eerst maar eens begonnen met 's ochtends zo'n 75-100 gram te voeren en 's avonds de rest. Bouw het gewoon een beetje af en als het goed gaat dan gaat het goed.
Zoals ik al in het begin zei is het "probleem" de hoeveelheid die anders zo gering wordt.
#427732
Hoi pauline

Aan je foto te zien heb je een teckel of niet.
Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik er helemaal niet bij stil heb gestaan om mijn teckel 1 x per dag te voeren, ze krijgt 's morgens en 's avonds eten bij mekaar denk ik zo'n 300 gram veel te veel waarschijnlijk want met brokjes kreeg ze maar 125 gr. per dag dus ik zal mijn hoeveelheden moeten minderen realiseer ik me nu.
Ze is volgens mij ook wel aamgekomen ze krijgt nu 3 weken Barf, heb dus eerst veel met het eten zitten experimenteren. Ze ziet er fantastisch uit ze doet het beter op Barf dan op brokjes. Ze is 8 kg.
Geef ik teveel eten?
#427738
Ja ik heb idd teckels en beiden staan al vanaf de dag dat ze afgespeend zijn op KVV/ Barf. Als jouw hondje aankomt, moet je idd minder voeren. Je moet echt op het oog voeren.

Joep (19 mnd) weegt ruim 13 kg en krijgt gemiddeld tussen de 250/300 gram per dag. Joris (7 mnd) weegt 8,8 kg en krijgt 300 gram per dag. Dat ga ik minderen op het moment dat ik vind dat hij te dik wordt. Ik kan nu ook niet zeggen dat is dan en dan, is echt een kwestie van kijken.

Als je hondje 8 kg weegt zou ik eens beginnen met terug te gaan naar zo'n 200 gram. Uiteraard is e.e.a. ook afhankelijk van de hoeveelheid lichaamsbeweging die je hondje krijgt. De mijne lopen behoorlijk veel per dag.

Als richtlijn wordt er 2% van het lichaamsgewicht aangegeven en dan goed kijken hoe de hond het erop doet. In jouw geval zou dat dus 160 gram per dag zijn (is het een volwassen hond?). Nou rond het eerst naar boven af en blijf kijken naar je hond.

Ik geef ze dus 's ochtends een klein hapje en 's avonds de rest. In jouw geval zou ik helemaal dit aanhouden, want anders krijgt ze helemaal zo weinig. Dus b.v. 's ochtends 50 gram en 's avonds 150 gram en dat een poosje volhouden.

Moet wel eerlijk zeggen dat die van mij geen hongerhalsen zijn. Wat ze krijgen vinden ze ook genoeg.
Laatst gewijzigd door Pauline op di 22 nov 2005, 13:53, 1 keer totaal gewijzigd.
#427753
Ik ben ook dat boek van Mogens Eliasen aan het lezen maar mijn honden zo voeren zal wel niet lukken. Ik heb 2 berners een van 2 jaar en een van 5 maand . Ze krijgen van mij alle 2 3 X/dag omdat die pup nog 3 x krijgt en die andere staat dan zo te kijken. Hij krijgt dan wel minder, ik verdeel zijn dagportie over 3 x. Ze eten CB en soms al eens barf. Vasten doen ze ook nog niet, misschien later. ???
Ik lees ook in dat boek dat hij varkensvlees voert mag dat wel?
#427943
:) Pff dat zijn best wel zware teckels
Sophie is ook 19 maanden en is een standaard ruwhaar maar ze weegt dus 8 kg. misschien is jouw hond groter uitgevallen.
Maar ik zal je advies opvolgen en 's ochtend minder geven en de rest 's avonds geven. Ik moet zeggen dat ze nog nooit zo actief is geweest en sinds ze van de brokken af is haar uitstraling veel vrolijker.
Ze is ook geen grote eter de brokken at ze met tegenzin en nu eet ze met smaak. Haar huid is pukkelvrij binnen 3 weken en ze stinkt niet meer zonder haar te hebben gewassen. Dus ik ben ontzettend blij dat ik dit ben gaan doen. Ik zal ook iedereen adviseren om zij/haar hond deze kans te geven maar ik krijg toch wel veel protesten want rauw eten is volgens de meeste mensen wel erg uit de boze hoor.
Weet jij of het bezwaarlijk is als ik 'smorgens een halve volk. boterham door haar vlees doe ze is er namelijk bezeten van.
#428080
Ja het zijn idd zware jongens! ;D En Joep is erg groot uitgevallen, denk dat het bij Joris nog wel meevalt hoor.
Onze Sammie woog altijd zo'n 12 kg en was een normale standaard ruwhaar.

Die volkorenboterham lijkt me niet zo'n goed idee. Af en toe kan geen kwaad, maar standaard elke ochtend zou ik niet doen. Ik lees hier altijd dat koolhydraten overbodig zijn voor honden, ze verteren ze slecht en het zijn dikmakers. Maar goed, misschien dat je hier nog een andere reactie op krijgt.
#428083
Pauline schreef:
Die volkorenboterham lijkt me niet zo'n goed idee. Af en toe kan geen kwaad, maar standaard elke ochtend zou ik niet doen. Ik lees hier altijd dat koolhydraten overbodig zijn voor honden, ze verteren ze slecht en het zijn dikmakers. Maar goed, misschien dat je hier nog een andere reactie op krijgt.
Ja gewoon niet meer geven ;)
Een keer een stukje brood oke,maar een hele boterham iedere morgen?
Geef liever iets echt gezonds.
#428199
tieneke schreef: Ja gewoon niet meer geven ;)
Een keer een stukje brood oke,maar een hele boterham iedere morgen?
Geef liever iets echt gezonds.
Kijk zo zie je Geuran als je genoeg leest op dit forum, leer je een heleboel. Tot een half jaar geleden wist ik ook bijna niets, maar ik lees en leer steeds meer! ;)
#428660
in principe geef ik Dara 2 keer per dag eten. In de ochtend de groentenmix en wat kip en geitenvlees. 's Avonds na ons eten krijgt ze alleen nog wat vlees of karkassen. Maar als ik zie dat ze het va nde ochtend nog niet op heeft, krijgt ze natuurlijk in de avond ook niets meer. Heb net een hele kip gegeven en een halve weer terug in de koeling gedaan ::)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door