Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door bas rouge
#424206
Barousse (beauceron) is altijd een slechte eter geweest en het is een luxe dat ze dat nu zo graag doet maar....
ze is een ongehoorde schrokker.
Ze probeert uit alle macht zo groot mogelijk stukken naar binnen te werken . Een kippenbout, een kalfsstaart, hele kalfswervels, lamsribben in twee/drie joekels van stukken alles gaat in een moeite naar binnen. Ze heeft dan vaak veel moeite het echt ook in het spijsverteringskanaal te krijgen en slikt en slikt en slikt en dan is het in enen klaar.

Ze is een maal op het nippertje door mijn ingrijpen niet gestikt in een kalfsstaart. Hierna houd ik alles vast en coach haar bot-eterij als het ware. Voorkom fysiek om te grote happen te nemen en beloon als ze dat goed doet. Toch lijkt ze niet minder maar zelfs gulziger te worden hiervan bovendien vind ik het jammer. Ze geniet veel minder van haar eten en ramt alles maar naar binnen en is in no time klaar, terwijl die andere twee lekker een tijdje kunnen liggen kraken en sleuren.
Ook houd ik steeds mijn hart vast als ik haar iets van bot geef, relaxt is dat niet namelijk.

Hoe doen anderen dat met gulzige honden?
Laatst gewijzigd door bas rouge op do 17 nov 2005, 10:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#424220
Ik dacht dat ik 1 gulzige hond had: Brutus. Totdat we Linga erbij kregen....... Mijn hemel, wat is die kleine errruggggg. Brutus eet langzaam vergeleken bij dit kleine barfvarken.... :o :o :o

Wat ik doe met Linga en Brutus: ik zorg dat ze beide in een andere ruimte liggen. Brutus ligt in de kamer en Linga ligt in de hal. En de deur gaat dicht. In 1 dezelfde ruimte is het hek helemaal van de dam.

Ik weet niet of je dat topic gezien heeft, maar toen Linga nog een paar maanden jonger was heeft ze 1 rib in 1 keer ingeslikt. In mijn pupje van 40 cm lang zat een bot van 20 cm lang. Ik ben me de krampen geschrokken. Dus, les 1: geef nooit botten die ze in 1 keer in kunnen slikken. Voor Linga dus geen kalfsstaarten, geen kalkoennekken, geen eendennekken (tenzij ik die eerst helemaal plat sla), geen enkele ribben. Te gevaarlijk.

Zij krijgt alleen botten die ze of probleemloos in 1 keer kan inslikken (en qua kluifwaarde is dat natuurlijk nul) of ze krijgt zulke grote stukken dat ze ze niet in 1 keer in KAN slikken. Kalfswervels: ik haal ze op een gegeven moment weg omdat ik zeker weet dat mevrouw het laatste stuk gewoon in 1 keer naar binnen slokt. Ze krijgt hier vooral halve kippen (of hele kleine haantjes), hele kwartels, grote stukken van hele eend, grote stukken van heel konijn, grote stukken van hele parelhoenen en daar kluift ze 'redelijk' op, hoewel het laatste stuk (dat voor mijn gevoel nog veel te groot is) in 1 keer naar binnen slikt.

Dit is haar gewoon niet af te leren. Ik zorg alleen dat ik haar vleesbotten aanbied die haar geen schade aan kunnen richten als ze ze in 1 keer in slikt. Kijk, als het eenmaal ingeslikt is, dan is het ingeslikt dus kan ze er niet meer in stikken. En nou geef ik dus botten waarvan ik zeker weet dat die wel verteren in die maag. Zachte botten van gevogelte en konijn verteerd ze dus uitstekend. Kalfsbotten krijgt ze om op te kluiven en daar neem ik het laatste deel van weg. Ribben krijgt ze op dit moment niet. Ik wil haar wel weer ribben gaan geven, maar dat zullen nooit meer enkele ribben zijn en dat zullen stukken zijn waarbij de ribben nooit langer zijn als 8 a 10 cm.

Ik heb er overigens bij Linga voor gezorgd dat ik botten heel makkelijk kan afpakken. We ruilen. En we ruilen met iets dat zij geweldiger vindt als het bot. Want als ze het gevoel zou hebben dat ik haar bot af pak, dan weet ik zeker dat ze 'm in 1 keer opvreet. Dus we ruilen met iets geweldigs en dat gaat super. Ze laat haar bot daar graag voor los. Ik wil dat persee, dat ik botten bij haar kan afpakken. Maar coachen zou bij Linga ook averechts werken. Ik laat haar met haar eten helemaal totaal met rust.

Meer kan ik niet doen.

Hoewel ik wel een printout heb ophangen hoe ik de Heimlich procedure moet uitvoeren..... Ik denk dat ik de procedure nu goed uit mijn hoofd ken. Ohhh, erg he, zo'n vreetschuur! En ik geef toe dat ik misschien en muts ben, maar ik ben liever een muts dan dat ik met mijn hond naar de DA moet. En na dat rib avontuur ben ik toch gewoon voorzichtiger met haar geworden (mijn andere 2 honden krijgen gewoon ribben te eten en zelfs enkele ribben. Zij eten gewoon netjes. Zoals ik al schreef dat ik dat Brutus erg was, maar hij is dus feitelijk super braaf).
Door bas rouge
#424237
Ik heb dat topic over Linga en de rib gevolgd. Een ware nachtmerrie voor jullie!

Hoe kom jij aan -betaalbare- kwartels, eenden en konijnen? Ik weet niet of ik het goed begrijp maar bestaat Linga's menu voornamelijk uit gevogelte en konijn? Is dat wel afwisselend genoeg dan?

Ik kan aan prachtige lamsspareribs komen hier in de buurt, mooi zacht, buigbaar bot met veel vlees en in eenhapsporties maar duur.... :o

Ja, dat laatste stuk van wervels maar ook van schouderbladen, oohhh als je niet met je neus erop staat is dat idd. in eens tuk weg, en dat is knoerthard. De andere twee laten dat vaak na een tijd knagen en sabbelen gewoon liggen maar zij moet en zal het doorslikken. Griezel!

Afpakken gaat goed (ook met ruilen) maar ik zou gewoon graag met meer rust haar ook wat te eten geven. De hele lol van voeren staat onder druk. Ben bijna zover dat ik haar alleen nog maar KVV te eten geef.
Laatst gewijzigd door bas rouge op do 17 nov 2005, 11:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#424248
bas rouge schreef: Ik heb dat topic over Linga en de rib gevolgd. Een ware nachtmerrie voor jullie!

Hoe kom jij aan -betaalbare- kwartels, eenden en konijnen? Ik weet niet of ik het goed begrijp maar bestaat Linga's menu voornamelijk uit gevogelte en konijn? Is dat wel afwisselend genoeg dan?
Nou, qua vleesbotten krijgt ze dus kip, eend, kwartel, parelhoen, kalf en konijn. Ik voer haar 40% vleesbot. Daarnaast eet ze nog kalkoenvlees (soms met een frutje gemalen kalkoen bot), lamsvlees, geitenvlees, rundvlees en vis (zalm, wijting, sardien, makreel). Organen krijgt ze van koe, lam, geit, konijn, parelhoen, eend, vis.Dat lijkt me qua afwisseling wel genoeg.
Ik kan aan prachtige lamsspareribs komen hier in de buurt, mooi zacht, buigbaar bot met veel vlees en in eenhapsporties maar duur.... :o

Afpakken gaat goed maar ik zou gewoon graag met meer rust haar ook wat te eten geven. De hele lol van voeren staat onder druk. Ben bijna zover dat ik haar alleen nog maar KVV te eten geef.
Maar kvv eet ze dan toch ook snel? Ik bedoel, ik neem aan dat je alleen bezorgt bent om de vleesbotten? Nou ja, mij lijkt dat dus prima oplosbaar door zachte botten te voeren en desnoods ook minder. Hoeveel bot voer je nu?
Door bas rouge
#424270
Okay, dat menu van Linga ziet er zeeeer afwisselend uit, kan ik nog een puntje aan zuigen ::)

Klopt hoor, KVV eet ze ook razendsnel maar daar kan ze niet in stukken, het is zacht dus het kan niet ergens vast blijven zitten en iets binnenin haar beschadigen. Daar ben ik gewoon bang voor.

Een 2/3 weken geleden heeft ze een tijd moeilijk kunnen poepen, 's nachts eruit, persen, niets kwam. Een dag erna, spuitpoep 's nachts, de daaropvolgende dag weer verstopt.
Dat is nu over maar heeft toch wel een dikke week geduurd. Ze was verder zelf fit en had eetlust te over dus ik heb er niets speciaals aan gedaan maar volgens mij komt het toch doordat ze zulke grote stukken botten doorslikt waar haar maag niet op berekent is (ze kotste trouwens geen bot uit).

Ik voer elke week wat anders, heb geen vaste routine maar denk dat ze op 50% bot/vleesbot (eendenkarkas, kipkarkas, kippenbout, hele kip en bevleesde ribben) zitten alledrie, misschien wel wat veel. Ik ben nu op mijn werk maar zal het van het weekend thuis eens echt uit rekenen. Ik weet het eigenlijk niet.
Laatst gewijzigd door bas rouge op do 17 nov 2005, 11:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#424272
Als ik jou was dan zou ik gewoon zelf samengesteld blijven voeren. Want gemalen vlees is leuk, maar nou ook weer niet zo geweldig voor de vertering. Grotere brokken vlees verteren gewoon beter. Dus ik zou vooral lekker vlees grote brokken spiervlees en orgaanvlees geven. Hier kan echt niet sneller wat bij mis gaan als met versvlees of brokken. Maar, het verteerd subliem. Verder zou ik zachte vleesbotten gaan geven, desnoods even lekker met een zware (roestvrijstalen) vleeshamer bewerkt!! Als je vleesbot van kip en bijv. eend en bijv. konijn voert en je kunt was afwisselen met vlees: dan zit je toch goed!

En dan toch proberen te gaan relaxen. Laat haar maar en stop met coachen. Zet haar in de hal of in de tuin en laat haar vooral in alle rust.
Door Truus
#424276
Lizzy schreef:





Hoewel ik wel een printout heb ophangen hoe ik de Heimlich procedure moet uitvoeren..... Ik denk dat ik de procedure nu goed uit mijn hoofd ken. ).
Mag ik vragen hoe je deze Heimlich procedure bij honden kunt toepassen?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door