Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Dtje
#423651
:P :-X Die lamskop is Mien toch niet helemaal goed bekomen: Ze misselijk en heeft overgegeven. Dat gejatte kaasbroodje zal ook niet geholpen hebben ;D.
Verder moet ze veel plassen, terwijl ik niet gezien heb dat ze abnormaal veel gedronken heeft.
Ben ik toch te hard van stapel gegaan?
Door Lizzy
#423652
Ik weet het niet.... persoonlijk geef ik geen lamskop omdat ik het simpelweg te hard en te kaal vind. Het overgeefsel, bevat het botrestjes?
Door Dtje
#423660
Lizzy schreef: Ik weet het niet.... persoonlijk geef ik geen lamskop omdat ik het simpelweg te hard en te kaal vind. Het overgeefsel, bevat het botrestjes?
ja een beetje. En het stonk verschrikkelijk :P :-X
Door Lizzy
#423662
Oh OK. Brutus heeft dat een keer gehad met een lamsrib. Die was duidelijk te hard voor hem. Voelt ze zich nog steeds beroerd?
Door Dtje
#423681
Lizzy schreef: Oh OK. Brutus heeft dat een keer gehad met een lamsrib. Die was duidelijk te hard voor hem. Voelt ze zich nog steeds beroerd?
Weet ik niet goed want ze ligt nu rustig op haar kussen maar dat zegt niet zoveel.
Door Mevroi Kruim
#423934
Mien schreef: Dat was ik nog vergeten; ze laat ook hele :-X vieze winden!
Ja, da's vrij normaal na het eten van bot :-X :-X :-X
Door Dtje
#423973
Kruimel schreef: Ja, da's vrij normaal na het eten van bot :-X :-X :-X
He Olga! :D Beetje jammer dat die info NIET in de bieb te vinden was...........
Groets Olga
Door Dtje
#424133
Mien ga ik nooit meer lamskop geven! Mijn meissie is nog steeds ziek. Ze spuugt nog steeds botsplinters uit. Ik ben neem ik aan te hard van stapel gegaan, maar Lizzy jij geeft het dus ook niet omdat het te hard is, nou ik ga het ook niet meer doen. Vandaag ga ik niet naar het asiel omdat ik bij Mien wil blijven. Zijn er nog dingen die ik speciaal in de gaten moet houden? Of gewoon uitzieken? En wanneer kan ik haar weer wat voeren en wat moet ik dan geven? Dacht zelf nog wat biogarde en kippevleugel?
Graag adviezen want ik weet het effe niet.
Door Lizzy
#424142
Mien schreef: Mien ga ik nooit meer lamskop geven! Mijn meissie is nog steeds ziek. Ze spuugt nog steeds botsplinters uit. Ik ben neem ik aan te hard van stapel gegaan, maar Lizzy jij geeft het dus ook niet omdat het te hard is, nou ik ga het ook niet meer doen. Vandaag ga ik niet naar het asiel omdat ik bij Mien wil blijven. Zijn er nog dingen die ik speciaal in de gaten moet houden? Of gewoon uitzieken? En wanneer kan ik haar weer wat voeren en wat moet ik dan geven? Dacht zelf nog wat biogarde en kippevleugel?
Graag adviezen want ik weet het effe niet.
Hoe ziet het braaksel eruit? Is het maaginhoud + botsplinters of is het geel slijm met botsplinters?

Ik zou zelf alleen vlees geven zoals kip of kalkoen. Vandaag even geen botten. Wil ze eigenlijk eten?
Door Dtje
#424149
Wat er uit komt: volgens mij gisteren en vannacht ook maaginhoud; het stonk nl verschrikkelijk en bot splinters. Nu is het geel slijn en botsplinters.
Ik weet niet of ze wil eten. Ik had zelf gedacht om tussen de middag alleen wat biogarde te geven en eind van de middag wat kippenek of -vleugel. Is dat wat?
En moet ik me zorgen maken (doe ik nu wel) of is het een kwestie van de tijd geven en weer langzaam aan wat "makkelijke" dingen voeren?
Door Lizzy
#424156
Mien schreef: Wat er uit komt: volgens mij gisteren en vannacht ook maaginhoud; het stonk nl verschrikkelijk en bot splinters. Nu is het geel slijn en botsplinters.
Ik weet niet of ze wil eten. Ik had zelf gedacht om tussen de middag alleen wat biogarde te geven en eind van de middag wat kippenek of -vleugel. Is dat wat?
En moet ik me zorgen maken (doe ik nu wel) of is het een kwestie van de tijd geven en weer langzaam aan wat "makkelijke" dingen voeren?
OK, het bot is haar dus duidelijk niet goed gevallen. Het was teveel, te kaal en te hard. En het braaksel stinkt in deze gevallen inderdaad verschrikkelijk. 100 keer erger als de ergste stront. Dat is tenminste mijn ervaring.

Nee, geef haar nu even absoluut geen kippenvleugels of nekken. Geef haar gewoon vlees. Kippenvlees of kalkoenvlees. En als ze zich vanmiddag goed voelt, geef haar ook wat stukken pens. Wat mij betreft mag je dat nu al geven. vlees. En blijf dat geven in kleine porties, als ze wil eten.

Als het goed is moet het bot gewoon verteren. De delen die ze niet kan verteren zal ze ongetwijfeld uit blijven spugen. Nou zou ik je heel graag helemaal geruststellen door je te vertellen dat ik deze situatie ook aan de hand hebt gehad en bij Brutus alles goed afgelopen is. En dat is echt het geval, hij knapte vrij snel op.

Maar... helaas gaat het ook wel eens niet goed. Dat zijn hele ontzettende uitzonderlijke gevallen maar ik ga er geen doekjes om winden, het is wel eens gebeurd. Kuma heeft een keer te hard bot gekregen, zij kon dat niet verteren en uiteindelijk hebben ze haar op het nippertje kunnen redden door operatief alle botsplinters te verwijderen. Nu kwamen daar wel botsplinters (van ribben) uit van zo'n 15 cm. Ik denk dat dat met een schapenkop niet gaat lukken dus ik ben hoopvol gestemd dat ze vanmorgen opknapt.

Maar houd haar vandaag zeker goed/scherp in de gaten en als je het niet vertrouwt (als ze blijft braken) zul je toch je DA moeten gaan bellen. Laat hem eventueel een foto maken van de buik/maag. Bot is op rontgenfoto's goed te zien.
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 17 nov 2005, 09:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Dtje
#424167
Dank Lizzy voor je uitgebreide antwoord! Wel schrikken jouw verhaal! Maar het zijn kleine splinters en ze is beginnend barfer, dus ik ga er vooralsnog vanuit dat het goed komt (althans dat probeer ik). Ik zal jouw voedingsadviezen opvolgen. Maar wat vind je van biogarde? Want als ik alle info goed begrepen heb is dat juist goed als ondersteuning bij de vertering?

Wat ben ik trouwens blij dat ik vandaag thuis kan blijven!
Voel ook wel wat dom; dit bedoelde jij dus met voorzichtig introduceren!
Door Lizzy
#424179
Mien schreef: Dank Lizzy voor je uitgebreide antwoord! Wel schrikken jouw verhaal! Maar het zijn kleine splinters en ze is beginnend barfer, dus ik ga er vooralsnog vanuit dat het goed komt (althans dat probeer ik). Ik zal jouw voedingsadviezen opvolgen. Maar wat vind je van biogarde? Want als ik alle info goed begrepen heb is dat juist goed als ondersteuning bij de vertering?

Wat ben ik trouwens blij dat ik vandaag thuis kan blijven!
Voel ook wel wat dom; dit bedoelde jij dus met voorzichtig introduceren!
Graag gedaan. Ja, het is zeker schrikken, zo'n verhaal. Maar ik vind het toch belangrijk om het erover te hebben aangezien het snelle ingrijpen van Helen het leven van haar Kuma heeft gered. En inderdaad, dit is de reden waarom ik aanbeveel voorzichtig te beginnen en langzaam te introduceren. En dan nog is het geven van harde/grote/kale botten dus niet geheel risicoloos. Ik vind dat mensen dat moeten weten. Barfplaats bestaat bijna 3 jaar en we hebben drie incidenten met bot gehad in deze jaren. Een (1) incident: daar is een operatie aan te pas moeten komen, de andere niet. Dus dit laat wel zien dat de kans niet groot is, maar hij is er. En als het je eigen hond betreft, dan is het toch anders.....

Ik zou zelf geen biogarde geven en wel vlees. En ik kan je er geen goede reden voor geven. Het is gevoelsmatig.
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 17 nov 2005, 10:05, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door