Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Annieke
#423466
Ik ben van plan om Luna zsm over te zetten op barf, of een combinatie van barf met kvv. Daarvoor wil ik eerst een wat stabieler budget hebben, maar dat wordt geregeld. ;)

Ik heb de barf-bieb al doorgelezen, maar het is mij nog steeds niet helemaal duidelijk hoe ik Luna nu het beste van brok over kan zetten op barf. Geef ik tijdens de overgang nog steeds brokken, meng ik barf met brokken, kortom, hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Luna is zeven maanden, 27 kilo en krijgt nu FarmFood. Twee maaltijden per week krijgt ze Frosti-Fit.
Door Lizzy
#423496
Het ligt er een beetje aan. Heeft Luna een beetje zwak darmenstelsel of kan ze wel wat hebben?

Als ze een hoop kan hebben: ik zou gewoon direct overschakelen. Gewoon, vanaf vandaag of morgen geen brokken meer geven. Maar, begin even met makkelijke botjes. Kippennekken en eendennekken zijn prima. Als dat lekker gaat, ga dan ingeknipte kippenvleugels proberen. En als dat lekker gaat, bouw je het verder uit (botten van andere dieren en langzaam ook botten van bijv. lam, geit, kalf, etc).

Als ze ietwat gevoelig is, introduceer dan langzaam allerlei nieuwe voedingsmiddelen. Dus, geef bijv. kip en rundvlees, kijk dat een weekje aan en als dat goed gaat, voeg dan een ander vleessoort toe. Kies ook (als je groentemix gaat voeren) voor in eerste instantie makkelijke mixen met bijv. wortel, andijvie, courgette, etc. maar nog niet direct voor groentes uit de nachtschade familie zoals tomaat, aubergine, etc.
Door Annieke
#423530
Volgens mij kan Luna wel wat hebben. ;) Toen ze nog op Arion brokken zat (van de fokker) had ze altijd wat slappe poep, en als ze niet snel genoeg eten kreeg 's ochtends, stond ze gal te spugen. Nu ze FarmFood krijgt (en dus 2 keer per week vers) heeft ze goede stevige drollen. Ze krijgt ook al een paar keer per week wat 'rare' dingen zoals overgebleven bloemkool (ff gekookt en gepureerd) en stukkies allerlei fruit (zonder pit enz).

Ik wil met barfen beginnen zodra ik een stabiel inkomen heb, ben bang dat ik anders ineens blut ben. ;)

Kan ik in de tussentijd af en toe eens iets anders geven, zoals een gf-mixje, of wat geschikt vlees/kipdrumsticks ipv een maaltijd brokken?

Zal ik de hoeveelheid versmaaltijden ook wat opvoeren alvast (ik moet volgende week toch nieuwe Frosti-Fit halen), bijv. twee dagen per week 's ochtends en 's avonds vers? En waar moet ik dit dan evt mee aanvullen of hoeft dat nog niet?
Laatst gewijzigd door Annieke op wo 16 nov 2005, 12:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Tarek
#423564
Kvv hoef je niet aan te vullen,dit zou kompleet moeten zijn.Je zou idd een versdag in kunnen voeren met bv.kippenekken en wat groente/fruit(gepureerd)

Ik heb mijn honden, waarvan 1 al 7 jaar brokken at en net als die van jou af en toe eens fruit of tafelrestjes, in 1 keer overgezet en geen problemen gehad. ;)

Veel suc6
Door the dude
#423625
Toen ik begon heb ik alles in huis gehaald voor vijf weken BARF en ben gewoon direct overgestapt

Mijn hond had een gevoelig darmstelsel (hij kotste vaak) maar sinds het barfen is dat helemaal over !

Mijn advies is: stap direct over, tenzij je merkt dat het problemen geeft (maar dat lijkt me niet waarschijnlijk)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door