Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Natalie1
#42271
Ik heb de verschillende delen gelezen over botten enzo.Vraag mij eigenlijk af welk bot ik mijn honden het beste kan geven om eens lekker op uit te leven en wat ook goed is voor de tanden.Sorry dat ik dit zo vraag hoor maar kom er niet zo goed aan uit welke botten hier het beste voor zijn .
Natalie.
Door Jolly
#42275
hai natalie,

Ik weet even niet meer of je al lang vers voert of dat je barft, maar als je nog niet zo lang vers voert, zou ik in princiepe er even mee wachten, een maandje of 2.
Ik zelf heb er in totaal 4 maanden( fulltime vers vlees dus geen brokken meer) mee gewacht voordat ik een bot durfde te geven.
Wat je kan doen als het zo ver is, een kalfsrib of een kippen vleugel.
Die zijn goed eetbaar
Door Natalie1
#42280
ik geef nu nog maar een week cb .Zal dan nog maar even wachten met die botten zeker.
Bedankt
Natalie
Door Jolly
#42285
ja ik zou dat doen, maar misschien hebben anderen daar een andere mening over. Ik zelf denk dat je honden eerst even goed moeten wennen aan CB en vooral de darmen van je honden zullen daar eerst even goed aan moeten wennen, maar op een dag dan kan je het geven en dan krijg je net zulke leuke foto's als bij mijn onderschrift ;D
Door sharpie
#42320
Hoi Natalie,
Ik sluit me aan bij Jolly.
Het enige wat je misschien voorzichtig kunt proberen voor het kluifgenot, is om een wat groter en harder bot met veel vlees eraan te geven (bijv. een kalfsbeen) en er dan bij blijven om te zorgen dat hij niet het bot zelf opeet, maar alleen het vlees eraf kluift.
Haal het weg zodra je ziet dat het meeste vlees eraf is zodat hij niet zijn tanden gaat slijten aan het harde bot.
Laat hem voor de zekerheid ook even geen water drinken nadat hij heeft gekluift, zodat de maagsappen goed hun werk kunnen doen.
Goeie beginners botten zijn kippennekken, maar wacht daar ook nog even mee en sla ze in het begin eventueel nog plat met een hamer voordat je hond ze krijgt.
Nog even geduld dus, voor het echte werk.
;)
Door Natalie1
#42446
Dank jullie voor de uitleg dan wachten we daar nog even mee.
Trouwens op de cb doen ze het heel erg goed ze staan gewoon te springen als ik de kommen ben aan het klaar maken.Het is gewoon fijn om te zien hoe ze de maaltijden naar binnen werken .Ik ga ook Energique indoen kan ik wat afwisselen.Ben blij dat ik de stap gezet heb en zeker als ik zie hoe lekker dat ze het vinden.
Natalie
Door Lizzy
#42476
Je kunt bij Carnibest ook botten kopen trouwens.

Ik zou ook een paar weekjes/maandjes wachten en dan een bot geven van kalf of lam. Een beetje een wat groter bot. Bijv. wervels van het kalf, nek van lam (bot) of heup van lam of eventueel een boegbout van lam/kalf.

En, langzaam beginnen he. Niet gelijk een uur laten kluiven aan het bot maar eerst een minuut of 5 a 10. En, geef het NA een vleesmaaltijd.
Door An
#42505
En niet schrikken van hun ontlasting ;D Ik geef nu nog voornamelijk brokken ( geen paniek binnen dit en een week gaan we over op versvleesmaaltijden hoor ;D) maar ik geef al zolang ik hier honden heb verse botten (kalsbotten e.d.). Ik nam ze ook altijd weg na een uurtje ofzo. Nu heb ik ze 2 keer hun gang laten gaan ( gisteren hebben ze het dan ook voor de eerste keer helemaal opgegeten) en hun ontlasing is echt superhard, ze zitten er niet mee dus geen probleem ;)
Door sharpie
#42521
Hoi An,
Als je honden nu nog ff brokken krijgen, zou ik toch nog een beetje voorzichtig zijn met je honden de botten helemaal op te laten eten.
Honden die versvlees eten hebben zuurdere maagsappen, waardoor ze het bot beter kunnen verteren dan honden die brokken eten.
Het hoeft natuurlijk helemaal geen problemen op te leveren bij jouw honden, maar als ik jou was zou ik liever ff wachten tot ze een paar weken op vers staan, gewoon voor de zekerheid. ;)
Door An
#42569
Nope geen problemen ;) Eigenlijk nooit gehad. Nooit met van voeding wisselen ook niet, brokken en Duck dooreen allemaal geen probleem. Handig hoor ;) Dus ik moet me zeker niet druk gaan maken over diarree als ik ga barfen ;)
Door sharpie
#42584
Volgens mij hebben die Labs van jouw een looie pijpenstelsel van binnen inplaats van gewome darmpjes ;Dhihi echte terminator honden LOL ;D ;D ;D
Laatst gewijzigd door sharpie op di 20 jan 2004, 17:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Door An
#42665
Hihihi nooit betuttelt, ik denk dat het ook vaak dat is hoor. Een wolf vreet ook alles door elkaar he, kunnen mijn labjes ook dan. Alleen zullen ze het binnekort zonder brokken moeten doen ;D
Door sharpie
#42682
Gelukkig maar ;Dik denk niet dat ze er erg rouwig om zullen zijn en anders hebben ze pech toch??
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door