Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Hitam
#405550
Ik heb Lizzy´s stukje in de bieb gelezen over wat het beste te geven bij KVV en kan het niet laten er een kanttekening bij te plaatsen.

Ook in de Bandit zit 30% orgaanvlees. Dat is niet omdat het goedkoop is, maar omdat er in orgaanvlees vitamines zitten, die niet in vlees voorkomen. Om het voer kompleet te krijgen, ben je dus aangewezen op orgaanvlees voor je vitamine A, B, D en E.
Hoe dieren in het wild dat doen weet ik niet, maar als je niet genoeg orgaanvlees geeft, loop je kans op een tekort aan deze vitamines.
De vis zit er ook in om deze reden. Andere merken stoppen er een premix met vitamine A en D in, dat is om dezelfde reden.
Dus met name lever, vis en eieren zijn geen slechte aanvulling op vlees.

In de Bandit zit maiskiemolie omdat ik niet wist hoe ik er anders genoeg vitamine E in moest krijgen. Dus dat is ook iets wat in de gaten moet worden gehouden.

Het is niet voor niets dat Billinghurst en veel anderen aanbevelen om geregeld levertraan te geven. Daar zit veel vitamine A en D in.
Door Lizzy
#405566
Hitam schreef: Ik heb Lizzy´s stukje in de bieb gelezen over wat het beste te geven bij KVV en kan het niet laten er een kanttekening bij te plaatsen.

Ook in de Bandit zit 30% orgaanvlees. Dat is niet omdat het goedkoop is, maar omdat er in orgaanvlees vitamines zitten, die niet in vlees voorkomen. Om het voer kompleet te krijgen, ben je dus aangewezen op orgaanvlees voor je vitamine A, B, D en E.
Hoe dieren in het wild dat doen weet ik niet, maar als je niet genoeg orgaanvlees geeft, loop je kans op een tekort aan deze vitamines.
De vis zit er ook in om deze reden. Andere merken stoppen er een premix met vitamine A en D in, dat is om dezelfde reden.
Dus met name lever, vis en eieren zijn geen slechte aanvulling op vlees.

In de Bandit zit maiskiemolie omdat ik niet wist hoe ik er anders genoeg vitamine E in moest krijgen. Dus dat is ook iets wat in de gaten moet worden gehouden.

Het is niet voor niets dat Billinghurst en veel anderen aanbevelen om geregeld levertraan te geven. Daar zit veel vitamine A en D in.
Misschien zit het verschil 'm in het feit dat in het wild niet compleet gegeten wordt en in grote stukken gegeten wordt (en de opname van voedingsstoffen is in mijn ogen echt veel beter als in gemalen vlees)? Overigens adviseren ze helemaal niet allemaal levertraanolie te geven. Neem Tom Lonsdale, die vindt dat een buitengewoon slecht idee. En op de rawfeeding lijst adviseert men 10% tot 15% orgaanvlees..... Geen tarwe of maiskiemolie en geen levertraanolie. En allemaal honden die het voortreffelijk doen op voornamelijk spiervlees, beetje bot, beetje orgaan, beetje vis. Hoe verklaar je dat dan? En als ik kijk naar prooidieren, dan blijf ik 30% orgaanvlees nog steeds te veel vinden.... Ik zie er geen enkele logica in..... misschien mankeert er ook wel wat aan de tabellen van benodigde hoeveelheid vitamines?

Overigens blijf ik ook van mening dat als je vier dagen per week versvlees geeft en je gaat dan de resterende dagen voornamelijk met orgaanvlees aan de slag: dan ben je verkeerd bezig. Maar jij vindt van niet?

(interessant trouwens!)
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 19 okt 2005, 12:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#405584
Nee hoor, ik vind ook dat je niet voornamelijk orgaanvlees moet geven.
Ik denk dat als je iets bij het KVV wilt geven dat botten met vlees dan het beste zijn, ook voor het kauwen.

Maar gewoon los vlees vind ik eigenlijk weer wat minder. Dat krijgen de katten wel maar de honden eigenlijk zelden. Het haalt de calcium fosfor verhouding uit balans als je dat veel doet. Maar misschien is dat helemaal niet belangrijk bij versvlees gevoerde dieren.
Ik gebruik vlees alleen maar om de GF mix eetbaar te maken.

Maar doordat ik dus uitgebreid heb zitten rekenen voor de Bandit, kwam ik tegen dat die vetoplosbare vitamines in erg weinig dingen zitten. En ik vraag me dus af of dat altijd even goed gaat.

Nu zijn de normen waaraan honden en kattenvoer moet voldoen gebaseerd op brokken met synthethische vitamines. Dus misschien dat versvlees gevoerde dieren minder nodig hebben omdat natuurlijke vitamines beter opgenomen worden?
Het is wel zo dat een eventueel tekort aan deze vetoplosbare vitamines pas na jaren aan het licht zal komen.
Dat is weer een van die dingen die best wel eens onderzocht mag worden.

Overigens adviseert Tom Lonsdale ook gekookte etensresten te geven en uit gekookte groenten wordt de vitamine A veel beter opgenomen. Maar bij zijn adviezen had ik ook twijfels over de vitamines.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#405630
Persoonlijk vind ik 30/35% orgaanvlees als dat inclusief pens is niet echt een schokkende hoeveelheid. Ik denk dat wij daar hier (al barfend) dan ook wel aankomen.

Het is in mijn opinie vrij lastig om een sluitend advies te geven over de combi barf/kvv omdat de samenstellingen zo uiteenlopen en de meeste gezonde sterke honden het op een slecht samengesteld dieet ook best lang goed kunnen doen. Wat is dan wijsheid :-\
Ik ga wel mee in het advies om zowieso niet nog meer orgaanvlees te geven, ongeacht het merk kvv omdat 30/35% toch wel genoeg moet zijn.

Dan ook liever en lekkere RMB erbij, ook omdat uit de praktijk blijkt dat gebitten op enkel kvv ook niet altijd even mooi schoon blijven.
Door Lizzy
#405654
Weet je wat het is, ik ben met mijn schatting van 30% aan orgaanvlees in versvlees nog aan de aller, allervoorzichtigste en meest positieve kant geweest. Het nadeel van versvlees is natuurlijk dat wij gewone consumenten geen inzicht hebben in de percentages die versvleesfabrikanten in hun prakkie doen, maar jij en ik weten ook dat er zat merken zijn die eerder ergens tussen de 55% a 85% orgaanvlees gebruiken.... Lastig he, voor de consument, om geen flets idee te hebben wat er nou in zo'n pakkie-prakkie gaat ;)!

Goed, in Bandit zit dus 30%. Maar ga je er dus vanuit dat niet iedereen Bandit voert (of een merk voert waar toevallig ook rond de 30% orgaanvlees in zit), dan ben ik nog steeds van mening dat mijn advies verstandig is. Want OK, als mensen half Bandit voeren half zelf samenstellen, dan kunnen ze zich nog wel een hoger percentage orgaanvlees permiteren, maar wat nou als ze een prakkie geven waar 85% in zit?

Ik denk ook dat het vergelijken van droogvoer met versvlees hetzelfde is als het vergelijken van appels en peren. Misschien moeten (gezien het feit dat de natuurlijke voedingsbehoeftes van de wolf dus anders liggt als de kunstmatige behoeftes van de hond met brokken - want laten we wel wezen, een wolf eet ook geen maiskiemolie of 30% organen) de versvoerfabrikanten eerder uitkijken dat ze de vitamines niet overdoseren...? Misschien ook niet hoor, wij barfers voeren natuurlijk ook vette visjes met de orgaantjes er nog in (die bevatten trouwens meer vitamine A en D als witvisjes), eitjes, zuiveltje, etc. etc. Daarom raad ik de mensen die versvleesvoeren + zelf samenstellen juist ook aan om vooral die dingen te voeren die niet in versvlees zitten (zoals vette vis, zoals een paar rauwe eitjes).
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 19 okt 2005, 15:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#405661
KayleighShanden schreef: Is het gevaarlijk te veel orgaanvlees?
Volgens mij is de discussie op dit moment 'definieer teveel orgaanvlees' dus ik denk dat jouw vraag moeilijk te beantwoorden is, op dit moment in tijd. Als je het aan mij specifiek zou vragen, dan zou ik zeggen: "ik kijk even niet naar gevaarlijk, ik kijk naar wat is optimaal". En veel orgaanvlees vind ik niet optimaal.

Overigens denk ik dat jouw vraag om nog 1 andere reden moeilijk te beantwoorden is.... Kijk, als je vraagt "is dag in dag uit 80% lever en niertjes voeren gevaarlijk?", dan zou ik zeggen : ja. Maar we praten hier natuurlijk ook over organen die lang niet rijk aan bijv. vitamine A en D zijn. We praten ook over organen als pens, long, milt. Dus als je vraagt, is het gevaarlijk om 80% orgaanvlees te voeren waarbij er een mix is gemaakt van pens, boekmaag, hart, lever, milt, nier, long: dan zeg ik nee. Vraag je me "is dat optimaal voeren", is mijn antwoord weer : nee.
Door Daisy75
#405672
Lizzy schreef: Volgens mij is de discussie op dit moment 'definieer teveel orgaanvlees' dus ik denk dat jouw vraag moeilijk te beantwoorden is, op dit moment in tijd. Als je het aan mij specifiek zou vragen, dan zou ik zeggen: "ik kijk even niet naar gevaarlijk, ik kijk naar wat is optimaal". En veel orgaanvlees vind ik niet optimaal.

Overigens denk ik dat jouw vraag om nog 1 andere reden moeilijk te beantwoorden is.... Kijk, als je vraagt "is dag in dag uit 80% lever en niertjes voeren gevaarlijk?", dan zou ik zeggen : ja. Maar we praten hier natuurlijk ook over organen die lang niet rijk aan bijv. vitamine A en D zijn. We praten ook over organen als pens, long, milt. Dus als je vraagt, is het gevaarlijk om 80% orgaanvlees te voeren waarbij er een mix is gemaakt van pens, boekmaag, hart, lever, milt, nier, long: dan zeg ik nee. Vraag je me "is dat optimaal voeren", is mijn antwoord weer : nee.
Duidelijk lizzy bedankt! ;)
Door Lizzy
#420509
Tannetje, ik geef deze discussie even een slinger omhoog (in de topiclijst) omdat ik naar aanleiding van deze berekening niet begrijp waarom je vitamine A als een probleem ziet, tenzij ik een joekel van een fout maak in de berekening:

"Goed, de volwassen dosis voor volwassen honden is 75 IU tot per kg lichaamsgewicht per dag. Voor pups is dat 202 IU.

In mijn voedingstabelletje staat dat er in 100 gram lever 8,34 mg vitamine A zit. En nou moet ik echt heel hard gaan zoeken hoeveel IU dat is.....

OK, wat meer gevonden: 100 gram rauwe lamslever bevat : Vitamin A (IU) 24612. Tenminste, dat is wat de nutritionanalyser zegt. Klopt dat ook? Want ik heb ook een website gevonden die zegt dat 3 ons gekookte (vernietigt dat vitamine A, koken?) runderlever 27,185 IU vitamine A bevat. En 3 ons gekookte kippenlever bevat 12,325 IU..... Dus, volgens mij zijn er diverse verschillende analyses voor lever . Daar zijn we lekker mee, maar niet heus. Die 42000 IU die jij noemt kan ik in ieder geval niet terug vinden..... Dat lijkt me ook echt teveel.

Wat weegt jouw hond? Stel, hij weegt 10 kilo maal 75 IU per kilo lichaamsgewicht = 750 x 7 dagen per week = 5250 IU nodig per week. Als we dan even uitgaan van de 25000 IU per 100 gram, dan kom je ook (huh?) op een hoeveelheid lever per week van ongeveer 20 gram.

Heb ik het even uitgerekend voor Brutus. Hij weegt 32 kilo x 75 IU per dag per kilo lichaamsgewicht = 2400 x 7 dagen per week = 16800 IU per week aan vitamine A = dus dat is iets meer als 50 gram lever.

Ik denk zelf dat je niet zo snel over doseert hoor. Als je in Nutrient Requirements of Dogs leest, dan testen ze met een nestje Labrador pups door ze iedere week 100.000 IU per kg lichaamsgewicht in te spuiten naast hun commerciele voeding (waar ook vitamine A in zit). Bij 14 weken kregen ze 300.000 IU per dag in gespoten en leden ze aan gewichtsverlies en hadden ze een vervette lever. Een ander nestje pupjes ontving wekelijks 200.000 IU per week en zij vertoonde geen andere bijwerkingen als gewichtsverlies. We praten hier over iets andere hoeveelheden...

Goed, stel (even terug naar de assumptie dat jouw hond 10 kilo weegt), dan zou de raw feeding lijst je adviseren om totaal ongeveer 4% aan lever te voeren. Een hond van 10 kilo die 2% van zijn lichaamsgewicht weegt, die eet 1400 gram voer per week. 4% daarvan is 60 gram lever. Nou, dan zitten ze op raw feeding dus aan de ruime kant qua hoeveelheid lever. Denk ik. En als ik 4% van het totaal aan voeding voor Brutus neem, dan kom ik op 180 gram lever per week (niet uit het oog verliezend dat je nog meer voedingsmiddelen voert die vitamine A bevat natuurlijk) terwijl hij (volgens de berekening) maar 50 gram nodig zou hebben.... Dus dat is rijkelijk veel....!".

------------------

Deze berekening staat dus in dit topic: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... adid=16432

En als ik dan kijk naar hetgeen Ian B schrijft over vitamine D (dat wordt ook door mij aangehaald in de discussie), dan zie ik niet in waarom je voor de vitamine D orgaanvlees zou moeten voeren.... Lever bevat wel vitamine D (hoewel ik ook genoeg websites tegen kom die beweren dat lever heeeeel weinig tot geen vitamine D bevat ???), maar vette vis bevat veel meer vitamine D en eieren bevatten dat ook. En daarom raad ik ook aan om vooral (bij het parttime of fulltime zelf samenstellen) vette vis en eieren te voeren. Dus hier zie ik geen probleem.

Houd je nog vitamine E en B's over.

Vitamine E: ik heb een interessant artikel gelezen dat vitamine E wel het ranzig worden van olieen voorkomt maar dat de goede werking van bijv. visolie helemaal niet geholpen wordt door vitamine E. In tegendeel. Je kunt je dus afvragen of alleen dat beetje vitamine E in het versvleesvoer al niet voldoende is wanneer je parttime barft.... Nou ja, laat dat niet het geval zijn, de meeste parttime zelf samenstellers voeren ook groentemix en deze bevat ook vitamine E.

Als ik dan kijk naar de vitamine B's:

B1: zit in vlees, vis, gevogelte (en andere dingen die wij barfers niet echt aan onze honden voeren). Maar goed, voor B1 heb ik dus niet specifiek orgaanvlees nodig. Overigens staat in het boek van Ackerman dat koken vitamine B1 vernietigt en hij zegt daarbij dat een vitamine B1 gebrek eigenlijk alleen voor kan komen bij honden die commercieel droogvoer eten.

B2: zit in lever, eieren, zuivelprodukten, vlees en vis. Allemaal dingen die in kvv zitten en die barfers geven, dus ik zie voor B2 niet in waarom je specifiek veel orgaanvlees moet voeren. Ackerman zegt dat B2 zich overigens opslaat in de lever en een tekort dus niet aannemelijk is.

B3: zit in kip, vis, volkorenbrood, lever, eieren, dadels, vijgen, tarwekiemen. Voor deze zie ik geen reden om extra orgaanvlees te voeren

B5: zit in tarwekiemen, volkorenbrood, orgaanvlees, vlees, groene groentes, vis, kip. Volgens Ackerman vernietigt koken vitamine B5. Nah, wij geven niks gekookt. Ook hier zie ik niet hoe orgaanvlees in grote hoeveelheden noodzakelijk moet zijn.

B6: zit in granen, orgaanvlees, vlees, kip. Vitamine B6 kan niet tegen licht en hitte en daarom zal een hond op commercieel droogvoer eerder een tekort oplopen als een versgevoerde hond. OK, zelfde laken een pak: waarom veel orgaanvlees?

B8/Biotine: zit in biergist, melk, zilvervliesrijst, orgaanvlees, walnoten, fruit, eieren. Dus ook hier weer: waarom zou je bang zijn onvoldoende biotine binnen te krijgen bij een parttime (of fulltime) barf-dieet?

B9/foliumzuur: zit in groene bladgroentes, abrikozen, wortelen, eieren, volkorenmeel, lever.

B12: zit in vlees, zuivel, eieren, vis, kip, orgaanvlees.
Laatst gewijzigd door Lizzy op za 12 nov 2005, 10:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#421604
Ik vermoed dat de denkfout zit bij de opname van de vitamines.

Ik werk niet met de behoeftes van het dier maar met de minimale hoeveelheid die in het voer moet zitten om het een complete voeding te mogen noemen.
Die lijst met normen heb ik niet hier thuis maar zo uit mijn hoofd moet er 30 IU vitamine A zitten in 1000KJ metaboliseerbare energie. Dat is weer een heel ander rekenwerk. Want dan moet je eerst berekenen hoeveel kilojoules energie er in het voer zit.
Daar heb ik nu even geen puf voor.

Vitamine A wordt erg slecht opgenomen. Dus simpel bereken hoeveel de hond nodig heeft en dat geven werkt niet. Dan ga je er van uit dat alles opgenomen wordt.

Daarnaast is vitmamine A niet het grootste probleem, eerder de vitamine D en E. Hoewel ikwel altijd benadruk dat je het wel in de gaten moet houden. Met alleen maar kipkarkassen en groente kom je er niet.

En vitamine A mag rustig 10x zoveel gegeven worden als de norm.
Door ~Joke~
#434312
Ik loop al een paar dagen over dit topic te denken. Ik kan me voorstellen dat als je een kant en klaar voer verkoopt je moet zorgen dat er van alles voldoende in het voer zit omdat veel mensen alleen dat kant en klaar voer voeren en verder niet varieren. Maar ik vind dit voor echte Barfers niet opgaan. Wij rekenen voor onszelf toch ook niet uit of we voldoende vitamines en mineralen binnenkrijgen? Daar zorgt voldoende variatie toch wel voor? Ik heb voor ons gezin nog nooit berekend of ze voldoende vit A, E of D binnenkregen. Moeder natuur staat echt niet met een pot supplementen klaar om de dieren die zelf hun kostje bijelkaar scharrelen [wij ook dus ;)] van supplementen te voorzien. Met deze wetenschappelijke benadering gaan we de brokkenfabrikanten naapen vind ik. Verder is voor de mens niet eens bekend hoeveel vitamines en mineralen nodig zijn laat staan dat dat voor dieren bekend is.
Visolie of levertraan is in mijn ogen overbodig als je eens in de 14 dagen vette vis voert. Maiskiemolie zou ik nooit aan een kant en klaar voer toevoegen er zijn honden die er allergies voor zijn. Spike hoef ik bv geen maiskiemolie te geven. Er is vit E te koop in poedervorm van Solgar, het is gluten, gist, soya en lactosevrij. Er hangt echter wel een prijskaartje aan dus ondoenlijk om er een kant en klaarvoer mee te verrijken.
Door James
#438505
Ok, nog een beetje te nieuw om me echt diep te mengen in het onderwerp, want op het gebied van barf voor honden ben ik echt nog een newbe.
Maar als je kijkt naar mensen heb je hetzelfde probleem. De groenten zoals ze nu zijn, zitten lang niet meer de vitaminen in die we nodig hebben. De aarde (als het uberhaupt al aarde is) is helemaal uitgeput en daardoor is de groente gewoon niet meer wat het moet zijn.

Mensen eten ook veel te veel troep. Suiker en witmeel producten zijn toch wel de ergste en zouden eigenlijk niet eens moeten bestaan.

Al met al eten mensen denk ik veel slechter dan wij onze honden voeren. Voor mensen zijn suplementen dan ook echt nodig, vind ik persoonlijk.
Als je voor de grap eens naar een natuurarts gaat, dan komt veel terug op een tekort aan vitaminen. Vooral vitamine C is echt iets wat we veeeeel te weinig binnen krijgen.

Voor mezelf slik ik zeker wel suplementen en dan met name vitamine. Een teveel van bepaalde soorten is zeker mogelijk en dat is ook wel iets waar een natuurarts voor waarschuwd. Maar om zeker te zijn dat we niet overdoseren zegt hij altijd dat we 1 dag in de week geen suplementen moeten gebruiken. Maar ja, dit is dan natuurlijk wel berekend door iemand met verstand van vitaminen.

Voor mijn paard en mijn honden geef ik voor de zekerheid ook altijd een paar dagen per week vitaminen bij. Als ze niet goed in hun vel zitten verhoog ik de dosering. Verder blijf ik altijd in veilige marges zitten.

Voor mijn paard geef ik suplementen omdat het gras waar hij op staat gezaaid is. Het gras wat ze gebruiken voor dat soort weides is veel sterker dan gemiddeld gras, zodat het niet direct kapot gaan als ze er hele dagen op heen en weer rennen. Helaas bevat het niet de voedingswaarde van tsja, hoe zullen we het noemen, natuurgras. Daarbij heb je in de natuur heleboel verschillende soorten gras om dan nog niet eens te spreken over kruiden waarover ze zouden kunnen beschikken.

In hoeverre vlees minder van kwaliteit wordt omdat de slachtdieren niet gevoerd worden zoals eigenlijk zou moeten weet ik niet. Is hier iets over bekend??? Maar als groenten minder gezond zijn omdat de grond uitgeput is, zou het mij ook niet verbazen als het vlees misschien ook niet meer is wat het zou moeten zijn.

Alleen zeker weten zal ik dat nooit doen. De stelling de honden doen het er goed op, vind ik overigens niet overtuigend. Mijn honden deden het namelijk ook goed op brokken. Vreemde zaak als je bedenkt wat erin zit. En ik doe het ook goed op Marsjes en de andere troep die ik naar binnen werk, zonder dat ik daar nu last van heb. Als we ouder zijn ondervinden we misschien de effecten daarvan, maar het is nooit aan te tonen dat het daar door zou komen.

Willen we er echt het fijne van weten dan zou er gedegen onderzoek naar gedaan moeten worden. En eerlijk gezegd zou dat me gestolen kunnen worden, na de beelden van Iams.

Zelf heb ik gewoon de overtuiging dat de natuur geweldig in elkaar zit. Alleen is de aardbol te vol, waardoor de aarde zichzelf zal gaan reguleren. Helaas moeten we roeien met de riemen die we hebben... Ik persoonlijk geloof er in elk geval in dat zoals het van nature is dat dat de goede wijze is.
Een mens veel groente en fruit (nou nog uitvoeren). Paarden veel ruimte en verschillende soorten gras (nou nog de staleigenaar zo gek krijgen). Honden vlees van beesten die lekker hun leven geleid hebben (tsja, biologisch vlees is al bijna geen doen).

Nou ja, dan doe ik het dus in mijn eigen ogen 3x fout. Maar met de riemen die ik heb, doe ik mijn best om het in elk geval voor de beestjes die ik heb zo goed mogelijk te maken.

Maar terug op het onderwerp, ik was geloof ik een beetje afgedwaald. Zou het niet zo zijn dat ook in gefokt vlees gewoon minder vitaminen zitten dan dat er in wild zit? En zou dat niet de reden zijn waarom je dan niet uitkomt met vitamines volgens het prooidiermodel? En dat wij en onze beesten gewoon meer vitaminen en anti oxidanten nodig hebben omdat we gewoon niet meer in een schone omgeving wonen?

Het eerste weet ik natuurlijk niet, maar het zou me niet verbazen. Maar alleen al voor het 2e, de vervuiling, is voor mij een goede reden om suplementen te geven bij een tekort van iets (op een veilige manier, door het slechts een aantal dagen per week te doen). Dat liever volgens mij dan veel meer lever te voeren bijvoorbeeld. Lever is naar mijn weten ook nog altijd een opslagplaats van gifstoffen en zware metalen die het lichaam binnen komen.
En meer lever betekend weer minder van het ander, waardoor je waarschijnlijk weer andere dingen uit balans haalt?

Of zie ik dat verkeerd?
Door James
#438506
Sjees ik kan ook geen maat houden he... Ik altijd met mijn lappen tekst ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door