Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door geer
#421515
Ik heb net een, vind ik, erg interessante site gevonden over dierenrechten binnen de Islam:

http://www.st-atar.com/turk_yasasinda_h ... klari.html

Nu vraag ik me een paar dingen af:

"Massaproduktie van dieren, waarbij hun rechten duidelijk geschonden worden maakt hun vlees altijd onwettig, ongeacht de gebruikte slachtmethode. Zolang de levensomstandigheden van dieren niet in orde zijn, is elke discussie van de slachtmethode naast de kwestie."

Dit zou dus inhouden dat Halal vlees niet afkomstig mag zijn van in de bioindustrie gefokte dieren. Immers, dit schendt volgens de sharia de rechten van het dier en dit zou dus betekenen dat bioindustrievlees per definitie niet Haram is (niet goed). Maar in Nederland is dat niet zo, althans, dat lijkt mij... Of wel? Komen Halal geslachte dieren uit dezelfde koker als ons Albert Heijnvlees?:

"Op basis van diverse bronnen 1,7-13 en op grond van eerder geciteerde hadith, kunnen aan deze klassieke lijst van Haram produkten ook alle produkten (dus niet alleen vlees zelf) afkomstig van factory farming toegevoegd worden, zelfs al zouden deze factory farm dieren op Islamitische wijze geslacht worden. Immers, wanneer dieren voedermeel gegegeten hebben waarin bloed of kadavers van andere dieren zitten, zijn zij per gevolg "carnivoor" en wordt hun vlees ook Haram. Merk op hoe toepassing van de Islamitische voorschriften zaken als BSE-overdracht op mensen onmogelijk maakt vermits het vlees en alle afgeleide produkten van dieren die zulk voeder aten, onwettig zijn voor Muslims, en Muslims dit dus niet mogen consumeren. De wrede wijze waarop dieren in factory farming vaak behandeld worden, in het bedrijf zelf, tijdens het transport of tijdens het doden, is in strijd met de Islamitische voorschriften en maakt deze dieren Haram (onwettig). Een dier dat niet op een waardige manier geleefd heeft en gedurende zijn leven lichamelijk of emotioneel werd tekort gedaan, is onwettig voor de Islam. Het op Islamitische wijze slachten ervan maakt het niet Halal of wettig, en Muslims mogen er dus niet van eten."


En dan, ten tweede:

"De Islamitische manier van doden is door een snelle, diepe incisie in de keel met een scherp mes, waarbij zowel de nekader en halsslagaders aan beide zijden als de trachea en de esophagus doorgesneden worden. Uit wetenschappelijk onderzoek door Professor Schulz en zijn collega Dr. Hazim van de Universiteit van Hannover, Duitsland 9 zou blijken dat deze methode, wanneer deskundig toegepast, beter is dan de CBP (captive bold pistol stunning) methode. Aan de hand van vergelijkend onderzoek met EEC en ECG werd aangetoond dat:
- met de Islamitische methode het dier geen pijn lijdt, terwijl met de CBP methode het dier hevige pijn lijdt;
- met de Islamitische methode een maximale hoeveelheid bloed uit het lichaam verwijderd wordt, wat niet het geval is met andere methoden. Bloed mag volgens de Islam niet geconsumeerd worden (bloed is overigens ook drager van allerhande ziektekiemen)."

Ik zag laatst een stuk op LLink tv over halal slachten en ik moet zeggen, hoewel het er vies uitziet, vond ik de manier waarop het voltrokken werd wel diervriendelijker dan hoe het in de meeste slachthuizen eraan toe gaat (afgezien van het feit dat slachten nooit diervriendelijk is). De dieren die binnengebracht werden bij het slachthuis, kregen de tijd om rustig bij te komen. Geen stress, geen opgefoktheid, gewoon even bijkomen met een muziekje. Beesten worden geslacht buiten het zicht van andere beesten. De andere beesten mogen dus niet zien dat een beest wordt geslacht. Bovendien mag het beest dat wordt geslacht het mes niet zien. Hierover wordt gezegd:

"Toen iemand in het bijzijn van een dier zijn mes aan het scherpen was, zei de Profeet Mohamed: "Ben jij van plan het dier twee keer te doden? Eén keer door je mes te scherpen terwijl het dier het ziet, en een keer terwijl je de keel oversnijdt?" (Al-Furu Min-al-Kafi Lil-Kulini)".

In theorie natuurlijk allemaal geweldig, maar in hoeverre wordt dit in Nederland echt nageleefd... weet iemand dat?
Door geer
#421516
Ennnn, voor de Barfers ;D:

"Verspilling in het algemeen, en in het bijzonder van dierlijke produkten, mag niet.

Gezien men geen dier mag doden zonder rechtvaardigbare reden, en dit wel doen een hoofdzonde is die even erg is als het aanbidden van meerdere goden, geldt per implicatie dat het verspillen van vlees en dierlijke produkten in strijd is met de Islamitische voorschriften. In Islam is alle leven heilig. Dieren kweken in massa en vervolgens overstocks van dierlijke produkten vernietigen, staat gelijk met het doden van dieren voor niet te rechtvaardigen redenen, en is dus verboden."
Door geer
#421520
Angelique schreef: In een pdfje van de VWA ( http://www.vwa.nl/download/offerfeest/b ... en2005.pdf ) staan wel de regels wat betreft het ritueel slachten in nederland. Een aantal zaken komen wel overeen, maar muziek e.d. is niet verplicht, dus ben ik bang dat de slachtdieren dat hier misschien moeten ontberen.
Nou ja, dat muziekje is misschien niet het meest noodzakelijke 8)..maar het gaat mij meer om de gedachte erachter. Volgens de Islamitische wet is vlees dus niet Halal als het alleen ritueel geslacht wordt, maar pas als het dier ook een waardig leven heeft gehad. En ik vraag me af hoe dat te implementeren is in Nederland...
Heb dezelfde vraag gesteld op een Turks forum, ben benieuwd of zij het weten...
Gebruikersavatar
Door Angelique
#421523
geer schreef: Nou ja, dat muziekje is misschien niet het meest noodzakelijke 8)..maar het gaat mij meer om de gedachte erachter. Volgens de Islamitische wet is vlees dus niet Halal als het alleen ritueel geslacht wordt, maar pas als het dier ook een waardig leven heeft gehad. En ik vraag me af hoe dat te implementeren is in Nederland...
Heb dezelfde vraag gesteld op een Turks forum, ben benieuwd of zij het weten...
Kunnen ze niet hun eigen bronnen van slachtdieren hebben? Toen ik nog in een flat woonde is daar ooit een keer een geit in beslag genomen die op het balkon woonde en die bestemd was voor de Halal, of Ramadan of weet ik veel. zo wisten ze zeker dat het beessie een "goed " leven had gehad :-X
Door geer
#421535
Angelique schreef: Kunnen ze niet hun eigen bronnen van slachtdieren hebben? Toen ik nog in een flat woonde is daar ooit een keer een geit in beslag genomen die op het balkon woonde en die bestemd was voor de Halal, of Ramadan of weet ik veel. zo wisten ze zeker dat het beessie een "goed " leven had gehad :-X
Sja, een geit in een tuin of op een balkon vult nog geen hele slagerij ;) Het lijkt mij sterk dat Islamitische slagerijen eigen dierbronnen hebben, er is mij in ieder geval niets over bekend...of wordt het vlees ingevoerd? Maar volgens de 'officiele' lezing van de Koran, mag je dus geen vlees eten dat een dier-onwaardig leven heeft gehad. Je mag ook geen dieren eten die slecht gevoerd zijn, die slecht getransporteerd zijn of op dieronwaardige wijze zijn gehouden. Op zich natuurlijk een hele goede zaak... Maja...volgens de meeste geloven mag je een ander ook niet doden, en laten de meeste oorlogen nou gevoerd worden 'uit naam van God, Allah, Jahwe' of wie-dan-ook... Dus ik vraag me af in hoeverre het een mooie gedachte is die - wegens regelgeving- in Nederland niet uitgevoerd kan worden... Ik kan me zo voorstellen dat het in de bergen van Turkije of op het Marrokkaanse platteland makkelijker is om dieren op biologische wijze te houden, omdat dat aansluit bij het geloof, dan dat dat mogelijk is in ons minuscule postzegellandje.

Wat ik me gewoon afvraag; is Halal vlees, om de gedachte die erachter zit (en dan hangt het er vanaf of die gedachte ook daadwerkelijk nageleefd wordt) beter of 'diervriendelijker' dan bioindustrievlees?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#421555
Ik denk dat het wel handig is om te weten wat hun defenitie is van een dierwaardig bestaan, mischien ligt die wel heel anders dan voor ons als ik zo in de rondte kijk in de wereld wat er in de naam van allah al aan mensen aangedaan wordt.
Door geer
#421569
Angelique schreef: Ik denk dat het wel handig is om te weten wat hun defenitie is van een dierwaardig bestaan, mischien ligt die wel heel anders dan voor ons als ik zo in de rondte kijk in de wereld wat er in de naam van allah al aan mensen aangedaan wordt.
Mja, wat uit naam van Allah mensen aangedaan wordt, verschilt natuurlijk niet zo veel van wat mensen uit naam van God of wie dan ook aangedaan wordt, of in ieder geval in het verleden is gedaan...
Gaat ook niet om de religieuze discussie...als ik dat stuk zo lees, dan zou ik dat opvatten als iets positiefs.
Door conleeuw
#421587
Ik denk dat veel van de te slachten dieren die voor de Islamitische rituele slacht aangeboden wordt gewoon uit de bio industrie komt, ook de vervoer wordt op een voor veevoer geaccepteerde manier geleverd.
Dus net zo "diervriendelijk" als wat de Nederlandse wet voorschrijft. Waarom ik zo denk? Ik heb een documentaire programma gezien hoe het in Engeland er aan toe gaat, en daar wordt de rituele slacht ook gedaan uit de dieren die van de bio industrie geleverd wordt op vrachtwagens. Dus er werd in de slachthuis beide de Islamitische slacht methode en de reguliere slacht methode gehandhaafd, ondanks het feit dat er wel een apparte afdeling was voor de rituele slacht.
Ik weet dat er in Nederland ook Islamitische slachthuizen zijn, en ben erg benieuwd wat de reacties van de Turkse forum zou zijn, ik vindt het wel interessant.
Overiginds vindt ik de methode van rituele slacht niet erger dan de reguliere methode. Als er in Nederland inderdaad aan de voorschriften gehouden wordt, is het op zich alleen maar beter voor de beesten, hoewel de uiteinde dezelfde is, een karkas. De leed in de bio industrie is voor een grote deel al geleden alvorens er daadwerkelijk tot slacht overgegaan wordt.
Maar ik ben nog steeds vega ;D ongeacht welke slacht methode gebruikt wordt. ;)
Gebruikersavatar
Door Angelique
#421602
geer schreef: Mja, wat uit naam van Allah mensen aangedaan wordt, verschilt natuurlijk niet zo veel van wat mensen uit naam van God of wie dan ook aangedaan wordt, of in ieder geval in het verleden is gedaan...
Gaat ook niet om de religieuze discussie...als ik dat stuk zo lees, dan zou ik dat opvatten als iets positiefs.
Ja, daarom, hier praat men ook over "dierwaardige" dingen terwijl er niks dierwaardigs aan is.
Naast de geit op het balkonnetje werden er ten tijde van de ramadan ook opvallend veel geiten uit kofferbakken van auto's gevist, die op weg waren naar het slachthuis.

(het leven in de stad was toch wel anders dan hier op het durp ;D )
Gebruikersavatar
Door Angelique
#421633
sylvia schreef: Er verdwijnen rond de rituele slacht tijden ook geregeld hobbydieren van landjes >:(
Nou, die voldoen dan in ieder geval aan het diervriendelijke bestaan :-X
Door tieneke
#421637
sylvia schreef: Er verdwijnen rond de rituele slacht tijden ook geregeld hobbydieren van landjes >:(
Ach..in de naam van Allah he? :-X
Door geer
#421644
Nou...alle beesten in alle Islamitische slagerijen overal ter wereld worden ritueel geslacht, je wilt toch niet beweren dat die allemaal voor dag en dauw uit tuinen, hokjes en van grasveldjes worden gejat? ;D

Halal vlees is dus waarschijnlijk gewoon bioindustrievlees, alleen wordt het anders geslacht... he, ik vond het idee zo mooi... Ik zou graag biologisch gaan voeren, maja, geld he?! Eeeeven had ik de ijdele hoop dat Halal geslacht vlees misschien een klein stapje in de goede richting zou zijn...

Zullen we anti-Islamitische sympathieen verder in een andere topic uiten? Deze was eigenlijk meer bedoeld om aan te geven dat de Koran dus -als je dit leest- over een geweldig diervriendelijk 'beleid' beschikt...ongeacht hoe het in praktijk wordt gebracht...
Door Lizzy
#421648
geer schreef: Zullen we anti-Islamitische sympathieen verder in een andere topic uiten?
Nou, dan niet op Barfplaats aub!

Maar nee Geer, helaas, de stukjes vlees die in de Halal slager liggen hebben een soortgelijk leven, zo niet hetzelfde leven, als bio-industrie dieren achter de rug. De beschrijving uit de Koran spreekt mij overigens wel aan!
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 13 nov 2005, 20:02, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door