Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door d.spijkers
#420486
Hallo,

Mijn naam is Dorry. Ik heb 2 Jack Russells en overweeg om parttime te gaan barfen. Parttime omdat ik het handig vind dat mijn honden ook , b.v. i.v.m. vakantie, gewend blijven aan brokken. Ik geef ze momenteel 5 dagen per week Prins brokken en 2 dagen per week dieprviesvleesmaaltijd van Prins of Rodi Compleet. Ik geef ze 1 keer per week kippenvleugeltjes of een kippenkarkas. Dit gaat goed. graag wil ik dit wat uitbreiden naar 3 dagen per week vlees en 4 dagen brokken. Vragen: Tips over de volgende stappen? Is parttime barfen niet schadelijk voor de honden omdat ze dan 2 X per week wisselen van soort voer?

Bedankt voor de reacties,
groet,
Dorry
Door Lizzy
#420496
Hoi Dorry, allereerst welkom op Barfplaats!

Als je nu brokken + versvlees geeft, dan wissel je ook 2 keer van voer, toch? Als jouw honden daar goed op reageren, dan zie ik geen enkele reden waarom je niet over zou kunnen stappen op zelf samengestelde maaltijden! En nee, schadelijk is het zeker niet, mits je hond de wisselingen goed verdraagt natuurlijk.

Het enige waar ik zelf (als ik jou was) voor uit zou kijken is botten. Ik zou vooral zachte botjes geven. Dus kip, parelhoen, eend, konijn, etc. En je kunt best een keer zachte lamsbotten proberen hoor, maar bouw dat langzaam op en kijk vooral hoe het verteren van de botten gaat.
Door Borke
#420505
Leuk dat je wilt gaan starten met parttime BARF-en, zo zin de meesten van ons hier op Barfplaats ooit begonnen denk ik.
Ik ook en wel om dezelfde reden als jij, bang dat mijn hond geen brokken meer zou willen eten met vakanties e.d.
Inmiddels kan ik uit ervaring zegen dat ook een hond die alleen vers vlees eet, op vakantie geen probleem heeft met brokken, dus wat dat betreft zou je ook helemaal over kunnen stappen als je dat wilt.
Zelf vond ik het wel prettig om rustig aan te beginnen en zelf eerst wat meer te lezen op BP en wat ervaring op te doen.
Door Dtje
#421312
Ik las ergens in de bieb dat ald je eenmaal barft niet zomaar weer kunt overschakelen op brok. Hoe zit dat precies? Ik heb nl aan de fysiotherapeute van Mien vertelt over het barfen en zij was erg geinterresseerd. Maar als bezwaar kwam inderdaad de vakanties. Zehouden vakanties waar het erg afgelegen is en ze dus ook niet zoveel kunnen met de fantastische vakantielijsten.
Maar ik vermoed dat als zij in de vakantie probleemloos op barf kunnen overstappen dat gaan doen.
Door tieneke
#421318
Mien schreef: Ik las ergens in de bieb dat ald je eenmaal barft niet zomaar weer kunt overschakelen op brok. Hoe zit dat precies? Ik heb nl aan de fysiotherapeute van Mien vertelt over het barfen en zij was erg geinterresseerd. Maar als bezwaar kwam inderdaad de vakanties. Zehouden vakanties waar het erg afgelegen is en ze dus ook niet zoveel kunnen met de fantastische vakantielijsten.
Maar ik vermoed dat als zij in de vakantie probleemloos op barf kunnen overstappen dat gaan doen.
Er zullen ongetwijfeld slagers in de buurt zijn?
Door Dtje
#421332
tieneke schreef: Er zullen ongetwijfeld slagers in de buurt zijn?
oww ik ben niet duidelijk geweest. Ik vertelde haar ook enthousiast over de vakantielijsten waarmee je naar de slager kan, maar zij gaan in afgelegen gebieden op vakantie waar geen slager om de hoek zit en misschien op campings waar geen vriezer voor handen is.
Door bowie
#421340
Ligt er ook aan hoe lang je gaat maar van twee weken (goede brokken ) zonder alle rotzooi voor zover dat kan gaat een hond niet dood .
Laatst gewijzigd door bowie op za 12 nov 2005, 22:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Dtje
#421344
bowie schreef: Ligt er ook aan hoe lang je gaat maar van twee weken (goede brokken ) zonder alle rotzooi voor zover dat kan gaat een hond niet dood .
Ok zal het haar zeggen, wie weet!
Gebruikersavatar
Door sylvia
#421411
Als je op vakantie gaat kun je zonder problemen gewoon die periode brok voeren hoor.Mooiste is natuurlijk als je dan ook gewoon even naar de supermarkt gaat voor een kvv of naar de slager voor barfmateriaal maar ze vallen niet om van 3 weken brokjes.
Door Lizzy
#421418
Ik weet niet waar dat in de bieb staat maar de gemiddelde hond die zelf samengesteld voer krijgt heeft een spijsverteringssysteem van beton en kan prima een aantal weken op brokken! Ja, het mooiste barf je tijdens je vakantie gewoon door (en dat is meestal goed te doen) natuurlijk :D
Door Sofie
#421433
Als wij op vakantie gaan neem ik steeds een klein zakje brokken mee...vaak gebruik ik ze toch niet en koop ter plaatse vers vlees... ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door