Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door anton
#420051
hallo allemaal,

Hier weer een berichtje.al onze katten barfen erop los.Het gaat goed, en hebben er meer plezier in om alles op te peuzelen.
Maar nu zag ik 2 weken geleden dat onze jongste kat last had van tandvlees ontsteking echt wel ernstig.
omdat hij ook aan het wisselen was dacht ik laat maar ff aankiken , maar ook andere katten beginnen nu met rood tandvlees te krijgen.Dat hadden we eigenlijk nooit met brokjes :(( .Wie weet wat te doen, soms kluiven ze , en eten alles rauw, wat kun je evt geven wat goed is voor hun tandvlees??
kan iemand ons helpen?
mvg sandra
Gebruikersavatar
Door sylvia
#420059
Dat is heel vreemd daar ontstoken tandvlees door tandplak wordt veroorzaakt of door vitaminen gebrek, geef je wel een voldoende gevarieerd menu?

Tandplak is eerder een brokjes probleem.
Door anton
#420062
Hoi,

nou hij heeft geen tandplak, maar heel erg ontstoken .Hij is pas 6maanden en krijg vanaf dat hij 4 weken was al carnibest , kippen nekken , vis , rundvlees, kalkoen,ed.Zijn menu denk ik niet dat het is , maar evt vitamines toevoegen ?? dat doe ik dus niet omdat ze minimaal 1 x per dag carnibest krijgen en dat is geheel compleet.dan hoeft de rest dus niet compleet te zijn Toch??
Gebruikersavatar
Door sylvia
#420095
Nou als je standaard maar de helft kvv voert (dus dagelijks de helf barf geeft) dan is het natuurlijk wel even een ander verhal dan wanneer je 1 of twee keer in de week een keertje barf geeft. Als het dagelijks is dat hij barf en kvv eet moet je er wel structuur in gaan brengen natuurlijk, dan reken je de kvv als een organen maaltijd en geef je spiervlees en bot als barf.

Maar ik vind het vreemd dat al jouw katten dit hebben dus krijgen ze of een tekort van iets of ze hebben last van plaque
Door Lizzy
#420109
Met de helft versvlees en de helft zelf samengesteld zou ik absoluut geen ontstoken tandvlees verwachten! In tegendeel. En ze hebben allemaal last van ontstoken tandvlees? Bloed het ook echt? Krijgen ze ook vleesbotten te eten?
Door anton
#420123
S' morgens krijgen ze allemaal carnibest, s'avonds z'on 3 a 4 x per week wat anders.dat varieert dus van rundvlees, tot vis maar ook kippen nekjes. De rest van de week s'avonds ook carnibest.

Bij de jongste is het het ergste , hij is nu wel aan het wisselen, maar zijn kiezen zie je haat niet meer omdat zijn tandvlees zo opgezwollen is, rood en dus dik.( hij krijgt momenteel een a,b. kuurtje hiervoor)
De oudere poezen ( varieert ) tussen de 1 en 3 jaar, die krijgen nu ook een dik rood randje bij de tandjes , nog niet zo als die kleinste maar wel , zorgelijk als dit erger wordt. ( niet alle katten willen , kluiven )

Ze hebben geen plaque/tandsteen , en ik zie het niet bloeden ofzo.
Maarja wat moet ik hier nu mee, zou ik dan wel vitaminen bij moeten geven ?? welke??
sandra
Gebruikersavatar
Door sylvia
#420128
Ik vind het een mysterie , volgens mij zouden ze alles goed binnen moeten krijgen, het is een raadsel waarom ze last hebben van hun tandvlees.


Ik zou denken aan wat extra vitamine C .....maar ik roep maar even wat
Door Lizzy
#420134
Ik denk dat je vooral even contact op moet nemen met een holistisch dierenarts zoals Tannetje Koning of Wim de Leeuw (afhankelijk waar je woont). Want dit is heel raar en ik begin bijna te denken dat dit niet met de voeding van doen heeft.....
Door anton
#420135
Ja , dat had ik dus ook , vreemd he.
Niet allemaal hebben ze het ik heb totaal 7 katten en 3 ervan hebben het waarvan 1 heel erg.

Ik kijk ook niet dagelijks in hun bekje , dus viel het me ook niet op , tot ik onze jongste en kusje gaf, en vond dat ie wat uit zijn bekje $^&$^&&%$@#@, dus toen ik keek , schrok ik eigenlijk wel.

Es kijken of ze vit. C willen eten, ze zijn niet zo ged te foppen nl.

( wat een schattige fotootjes heb je erbij staan , heerlijk...wat zijn het ??c.sp??)
sandra
Door anton
#420144
Wil je mij evt. hun e-mail aderes geven ??
Ik woon in Alblasserdam
( tussen Dordrecht en Rotterdam)

wat is een holistisch dierenarts??

Ze eten wel gewoon goed hoor hebben nergens last van, zien er niet ziek uit/ voelen zich niet ziek.
Zijn geteste dieren .Komen niet buiten, of in contact met andere katten.( is geen familie van elkaar)
Mijn DA weet het eigenlijk ook niet, hoe het kan.

vreemd raadsel
sandra
Gebruikersavatar
Door sylvia
#420275
anton schreef: Ja , dat had ik dus ook , vreemd he.
Niet allemaal hebben ze het ik heb totaal 7 katten en 3 ervan hebben het waarvan 1 heel erg.

Ik kijk ook niet dagelijks in hun bekje , dus viel het me ook niet op , tot ik onze jongste en kusje gaf, en vond dat ie wat uit zijn bekje $^&$^&&%$@#@, dus toen ik keek , schrok ik eigenlijk wel.

Es kijken of ze vit. C willen eten, ze zijn niet zo ged te foppen nl.

( wat een schattige fotootjes heb je erbij staan , heerlijk...wat zijn het ??c.sp??)
sandra

het zijn Amerikaanse Cocker Spaniels


Ik zou inderdaar ook even contact opnemen met een hollistisch da

Ik doe er even de Link van Tanetje bij (Hitam op het forum)

http://www.holistischedierenartsen.nl/g ... oeding.asp


Dan kun je lezen wat het precies inhoud , hollistisch.
Door Loeka
#420381
Hoi San wat een toestand zeg. Bij mij hebben ze (nog)nergens last van, ze eten voornamelijk cb en het weekend barf.
1 van de katten van mijn ouders heeft ook hele erge tandvleesontsteking, maar die is nierpatient en helaas gaat dat vaak samen. Niet in paniek schieten, maar ik zou het wel in mijn achterhoofd houden :-\
Door Sylvi@
#420414
Ik heb ook een kitten van rond de 5 maanden, ik herken dat ontstoken tandvlees heel erg :-X ook het uit de bek stinken, ik ben er vanuit gegaan dat het aan het wisselen lag (hij had ook dubbele hoektanden en kiezen). De dubbele hoektandjes zijn nu weg, de stank wordt minder en ook de roodheid is afgenomen, dus wisselen kan best heftig gaan volgens mij :-\

Maar het verklaart natuurlijk nog niet de roodheid in de bekkies van je andere katten :-\
Door anton
#420607
ja wat een toestand,

Bij de jongste denk ik, ook dat het aan het wisselen ligt, en vertrouwen er eigenlijk op dat het straks gewoon goed komt.

Die andere twee, is het minum , maar dat houden we in de gaten.
Vitamine c ,werd me niet in dank afgenomen, dus zoek ik eigenlijk iets , poederigs vitamine, dat door het eten heen kan , weet iemand iets??

Ben echt een leek op dit gebied.

groetjes sandra
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door